[quote=perceptuellt|47506131]
Citat:
Ursprungligen postat av
Holisistic
Fribeloppet är 60 000 per termin. Jag har skickat in mina ansökningar terminvis (av misstag) och jag befarar att jag tjänat för mycket nu i höstas.
För hösten 2013 va Fribeloppet ca 77'400kr om jag inte minns fel. Dock brukar de vilja att man fyller i om man har högre inkomst än 60k när man ansöker om CSN, men detta är alltså inte nödvändigt då de inte sänker bidraget/lånet förrän man överskrider 77k. Dessutom så försvinner inte allt med en gång, utan det sker successivt ända upp till ca 130'000 kr (iaf för höstterminen).
Fribeloppet var 2013 (och tidigare) inte samma på höst och vår. Ca 62k på våren och 77k på hösten tror jag. Nu har de dock ändrat och höjt (från och med 2014) så att det är samma båda terminerna. De höjde med 30k totalt per år, men höjningen blir därför nästan enbart på vårterminen då båda fribeloppen nu ligger på 86 000kr per termin (172000 per år).
Detta betyder att fribeloppet endast höjts med 9k för höstterminen, som i alla fall för mig är den viktigaste då mina extrajobb betalas ut en månad efteråt, och allt sommarjobb därmed hamnar på höstterminen.
Själv anser jag att det man jobbar ihop under sommarmånaderna (juni-augusti) inte borde räknas med alls, för nu motiveras man inte att jobba då man enkelt överskrider höstterminens fribelopp, då alla dessa tre månaderna hamnar på hösten. Varför ska man inte kunna få jobba de månaderna man inte studerar?
Förstår att det kan vara svårt att kontrollera detta på ett enkelt sett, men samtidigt så har det gjort att jag inte valt att jobba så mycket jag velat under de senaste två åren då jag hamnat på gränsen varje gång.