2013-03-22, 06:34
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labarata
Har säkert tagits upp tidigare men hur många procent frånvaro krävs för att bli av med csn?
Beror på vilken skoltyp du går på.
Högskolor mäter inte frånvaro, där tittar csn enbart på om du blir godkänd eller ej. Om högskolan sedan anser att du missat tillräckligt för att inte bi godkänd...
Folkhögskola: Samma där, godkänd eller icke-godkänd.
YH: Se ovan.
Gymnasium: Allt mellan 0.1% till 95 %. Det finns inte någon fastslagen gräns längre. Istället är det om du börjat systematisera skolk. Att alltid missa en viss lektion, eller en del av en viss lektion, typ alla mattelektioner. Eller sista halvtimmen innan lunch vissa dagar. Småsaker räcker.
2013-03-22, 11:16
Medlem
Labaratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Beror på vilken skoltyp du går på.
Högskolor mäter inte frånvaro, där tittar csn enbart på om du blir godkänd eller ej. Om högskolan sedan anser att du missat tillräckligt för att inte bi godkänd...
Folkhögskola: Samma där, godkänd eller icke-godkänd.
YH: Se ovan.
Gymnasium: Allt mellan 0.1% till 95 %. Det finns inte någon fastslagen gräns längre. Istället är det om du börjat systematisera skolk. Att alltid missa en viss lektion, eller en del av en viss lektion, typ alla mattelektioner. Eller sista halvtimmen innan lunch vissa dagar. Småsaker räcker.

Glömde säga att frågan gällde komvux, är det samma regler som för högskolor då eller?
2013-03-22, 11:29
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labarata
Glömde säga att frågan gällde komvux, är det samma regler som för högskolor då eller?
Ja. CSN tittar bara på om du klarar kvoten med poäng, sedan så är det din skola som avgör när du skolkat tillräckligt för att inte bli godkänd på kursen.
2013-03-22, 11:33
Medlem
Varför går storbanker och andra finansiella institut ut med riktkurser och köp-/säljrekomendationer? Vad får de ut av detta?
2013-03-22, 11:37
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience
Varför går storbanker och andra finansiella institut ut med riktkurser och köp-/säljrekomendationer? Vad får de ut av detta?

Det genererar courtage, bland annat.

Är man konspiratoriskt lagd så finns det ju andra fördelar av att kunna påverka folks aktieköp också.
2013-03-22, 12:08
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience
Som Celeno säger, det genererar courtage och ökar volymen. Sen finns det väl någon form av efterfrågan, frågan är bara vem som beställer . Någonting man bör veta är att de använder sig av cash flow och nuvärden i sina analyser. Alltså framtida utdelningar och vad dessa utdelningar är värda IDAG. Ungefär som en annuitet. Det är alltså inga siffror dragna ur röven som de flesta tror
2013-03-22, 12:10
Medlem
Hej alla csn-experter!

Jag sitter lite i en knipa, läser just nu ett civilingenjörsprogram och har snart läst 2 terminer. Jag planerar att sadla om helt efter sommarn och gå en yh-utbildning. Denna yh-utbildning är csn-berättigad så jag behöver greja 62.5% av mina poäng under det här läsåret för att få csn under hösten. Har sökt ett par distanskurser för att skrapa ihop dessa poäng då jag har fallerat en del kurser under året.

Hur räknar csn poängen?
Läggs mina distanspoäng på mina ordinarie 60p, så jag totalt sett har läst ~75p på ett år eller tillgodoräknas bara godkända distanspoäng till mina 60p?

Vad behöver jag tänka på innan jag påbörjar en distanskurs?
Behöver jag söka något speciellt av csn för att poängen ska räknas?

Övrig input?

Tack på förhand!
2013-03-22, 12:30
Medlem
eradicos avatar
Låt oss säga att jag klarat 75% av mina ordinarie studier under perioden augusti-juni. Om jag sedan söker en sommarkurs på 7,5 hp som jag tar studiemedel för och klarar denna, får jag fortsatt csn för hösten då? Man borde få två olika utfall:
Våren och sommaren räknas som samma:
Totalt blir det då 67 poäng varav jag har klarat 45 + 7,5 = 52,5 poäng.
Om våren och sommaren räknas seperat:
60 hp, jag klarar 75% = fortsatt csn.
7,5 hp, jag klarar 100% = fortsatt csn.

Jag har totalt 21 poäng som släpar efter, jag kommer att gå en csn-räddare som gör att jag kommer ikapp med 1,5 poängsmarginal till csn:s gränser. Är det då dumt att gå en sommarkurs?
2013-03-22, 12:35
Medlem
Studerar Matte 2b från distans nu i 5 veckor, jag är under 20 och kan inte få studiemedel kommer jag då få studiebidrag?
2013-03-22, 13:07
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erssn
Hej alla csn-experter!

Jag sitter lite i en knipa, läser just nu ett civilingenjörsprogram och har snart läst 2 terminer. Jag planerar att sadla om helt efter sommarn och gå en yh-utbildning. Denna yh-utbildning är csn-berättigad så jag behöver greja 62.5% av mina poäng under det här läsåret för att få csn under hösten. Har sökt ett par distanskurser för att skrapa ihop dessa poäng då jag har fallerat en del kurser under året.

Hur räknar csn poängen?
Läggs mina distanspoäng på mina ordinarie 60p, så jag totalt sett har läst ~75p på ett år eller tillgodoräknas bara godkända distanspoäng till mina 60p?

Vad behöver jag tänka på innan jag påbörjar en distanskurs?
Behöver jag söka något speciellt av csn för att poängen ska räknas?

Övrig input?

Tack på förhand!
Så länge du registrerat dig på rätt antal poäng över rätt tid så är det inga problem. Du söker och registrerar dig på dina extrakurser, läser dem, och klarar dem. Då kommer det trilla in poäng som CSN kommer räkna till de 62.5% du måste ta. (Eller 37hp).

Du behöver inte tänka på något speciellt, mer än att det är två helt olika saker att läsa campus och att läsa distans. Rent hur studierna går till, studiemotivation och eget arbete. Men inget speciellt ur csn-synpunkt.
2013-03-22, 13:08
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ydna6
Studerar Matte 2b från distans nu i 5 veckor, jag är under 20 och kan inte få studiemedel kommer jag då få studiebidrag?
du kan få studiehjälpmedel, dvs de 1050 kronor som man får på gymnasiet. Detta ska trilla in automatiskt också.
2013-03-22, 13:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Låt oss säga att jag klarat 75% av mina ordinarie studier under perioden augusti-juni. Om jag sedan söker en sommarkurs på 7,5 hp som jag tar studiemedel för och klarar denna, får jag fortsatt csn för hösten då? Man borde få två olika utfall:
Våren och sommaren räknas som samma:
Totalt blir det då 67 poäng varav jag har klarat 45 + 7,5 = 52,5 poäng.
Om våren och sommaren räknas seperat:
60 hp, jag klarar 75% = fortsatt csn.
7,5 hp, jag klarar 100% = fortsatt csn.

Jag har totalt 21 poäng som släpar efter, jag kommer att gå en csn-räddare som gör att jag kommer ikapp med 1,5 poängsmarginal till csn:s gränser. Är det då dumt att gå en sommarkurs?
Sommaren ses som en förlängning av vårterminen om du haft studiemedel den våren, annars ses det som en helt egen period. Du har haft studiemedel denna vår (och föregående höst) så du har följande att läsa:
ht: 30hp
vt: 30hp
st: 7.5hp
summa: 67.5hp
75%-kvoten ger: 50.625 => ett krav att klara 50hp för att få studiemedel igen i höst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in