2014-05-14, 14:13
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Vad händer i Victoria Park A idag? Kan nån förklara varför den störtdykt?

Finns info på bland annat hemsidan.
http://www.bequoted.com/investor/company/documents/victoriapark_press_140514-18019.pdf
2014-05-14, 14:18
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Vad händer i Victoria Park A idag? Kan nån förklara varför den störtdykt?

Hej,

Det som har skett är att aktiekursen har "korrigerat sig" med anledning av den emission som bolaget har beslutat om på bolagsstämman den 23 april. Aktien handlades exklusive rätt att delta i fondemissionen idag den 14 Maj. Fondemissionen innebär att de ger ut nya stamaktier av serie B och varje befintlig aktie ger rätt till två nya stamaktier av serie B.

Aktien handelstoppades idag på morgonen, troligen för att informationen skulle delges hela marknaden för att undvika onödig förvirring och panikförsäljningar. Handel återupptogs strax efter kl 10 idag.

Precis som Farmstar skriver så finns det mer information att läsa i pressmeddelandet.

/ Dan, Avanza
2014-05-14, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Om jag enbart söker bidraget för sommarkursen, kan CSN strula när jag gör min sökning för ett helt år till hösten/våren?
Enbart bidrag eller bidrag och lån spelar ingen roll; oavsett så får du studiemedel för studierna. "CSN" (läs: du) kan strula om du tar studiemedel i sommar och inte når upp till poängkravet.

Citat:
Om jag tar fullt CSN, lån+bidrag för sommarkursen och säg, klarar 2hp. Blir det strul med CSN till hösten då även fast jag klarat dom 2 tidigare läsåren?

MVH
Ja. Vad du läst innan spelar ingen roll. Du har ansökt om studiemedel för 7.5 hp och har bara klarat av 2 hp. Resultatkravet är 75 %. (Jag utgår i det fallet från att du fått studiemedel förut)
2014-05-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Enbart bidrag eller bidrag och lån spelar ingen roll; oavsett så får du studiemedel för studierna. "CSN" (läs: du) kan strula om du tar studiemedel i sommar och inte når upp till poängkravet.

Ja. Vad du läst innan spelar ingen roll. Du har ansökt om studiemedel för 7.5 hp och har bara klarat av 2 hp. Resultatkravet är 75 %. (Jag utgår i det fallet från att du fått studiemedel förut)

Ja precis, jag har fått studiemedel i 2år innan. Vissa skriver att man kan söka CSN för sommarkurser och sen ta 30hp på höstterminen så är allt lugnt, men det stämmer uppenbarligen inte? För att få CSN på hösten så måste jag klara 75% av sommarkursen.

Hur blir det för dom som sökt CSN i ett helt år och fått lånet i en termin men är redan beviljade för ett år? Om dom söker lån för sommarkurser?
2014-05-15, 12:19
Medlem
Aktieägarstruktur bakåt i tiden aktie

Förutom att se på gamla årsrapporter hur kan jag snabbt och smidigt få tag på hur ägar sidan sett ut från t ex då bolaget noterats på börsen, alltså den historiska ägarstrukturen
2014-05-15, 12:33
Medlem
gambiafarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaizen85
Förutom att se på gamla årsrapporter hur kan jag snabbt och smidigt få tag på hur ägar sidan sett ut från t ex då bolaget noterats på börsen, alltså den historiska ägarstrukturen

Genom deras Aktiebok.
2014-05-15, 17:37
Medlem
Kan någon förklara för mig slutminuterna av dagens börsdag.
Hur kan börsen "djupdyka" ned till dagens lägsta och sedan gå upp till dagens högsta på bara någon minut?
2014-05-15, 18:09
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Kan någon förklara för mig slutminuterna av dagens börsdag.
Hur kan börsen "djupdyka" ned till dagens lägsta och sedan gå upp till dagens högsta på bara någon minut?

De sista 5 handelsminuterna genomförs slutcallen. Det är ett auktionsförfarande där man kan läggar ordrar som inte avslutas direkt utan där köpare och säljare möts kl 17.30. På den kursnivå där flest köpare och säljas kan mötas stänger också börsen.

Slutcallen för de stora bolagen var uppenbarligen mycket positiv i förhållande till sista avslutet som skedde innan slutcallen.
2014-05-15, 19:32
Medlem
Är helt grön och förvirrad.

Har konto hos Avanza och har öppnat ett isk-konto och tänkte köp/spara aktier via det.

Men man har ju ett "vanligt" aktie konto hos Avanza med, är det någon fördel att sätta in pengarna på isk först, eller ska man gå sätt in på aktiekontot först sen isk och shoppa/spara?

Mvh
2014-05-15, 19:57
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatistheshit
Men man har ju ett "vanligt" aktie konto hos Avanza med, är det någon fördel att sätta in pengarna på isk först, eller ska man gå sätt in på aktiekontot först sen isk och shoppa/spara?
Sätt inte in pengar på ISK eller KF om du inte tänker handla för dem ganska omedelbart eftersom du betalar skatt på beloppet du har i din ISK.

Ta för vana att föra över pengarna till ett räntekonto+, 1.6% ränta idag, och för över därifrån när du skall köpa nåt.
2014-05-15, 20:24
Medlem
Topppis avatar
när man är inne på sin bank (seb) å köpt en aktie, så står det "anskaffningsvärde" vi säger 100kr. när jag köpte min aktie så la jag ett bud på 99kr.. ändå står min anskaffningsvärde på 100? ska det inte vara 99? för det var ju det budet jag gav för aktierna..?
2014-05-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Sätt inte in pengar på ISK eller KF om du inte tänker handla för dem ganska omedelbart eftersom du betalar skatt på beloppet du har i din ISK.

Ta för vana att föra över pengarna till ett räntekonto+, 1.6% ränta idag, och för över därifrån när du skall köpa nåt.

Har handlat för pengarna jag har i isk redan så det är lugnt, men tack för tipset!

Menar inte KF, utan menar aktie&fondkonto. Det kontot har man ju när man reggar sig.
Är det någon ide att föra över pengar till det kontot i överhuvudtaget?

Mvh

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in