2014-04-01, 06:10
Medlem
Finns det någon handlare som har, som standard, han om aktier i övriga europa? Just nu sitter jag på avanza och dom har ju norden som stora intresse samt usa.
2014-04-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Vad du anger att du tjänat är i det stora hela irrelevant. Din inkomst kommer kollas mot skatteverket, så du kommer bli återbetalningsskyldig oavsett.

Tittat upp de nu och de stämmer att jag fick tjäna närmare 80.000. Så har reglerat de nu och dom ger mig ett halv csn bidrag i maj istället.

Skönt å slippa närmare 30k som jag räknade med först =)
2014-04-01, 09:39
Medlem
Hej!

Hur kommer det sig att det kan skilja sig så mycket i pris på en (a) aktie jämtemot en (b) aktie?

Tillexempel så ligger Midsona a på 40 kr/aktie och Midsona b på 35kr/aktie.
Som jag finner det så är de stora företagen såsom Volvo och SEBs olika aktier mycket närmare varandra prismässigt.

Med vänlig hälsning,

Eric
2014-04-01, 10:10
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericlo
Hej!

Hur kommer det sig att det kan skilja sig så mycket i pris på en (a) aktie jämtemot en (b) aktie?

Tillexempel så ligger Midsona a på 40 kr/aktie och Midsona b på 35kr/aktie.
Som jag finner det så är de stora företagen såsom Volvo och SEBs olika aktier mycket närmare varandra prismässigt.

Med vänlig hälsning,

Eric

Hej!

Det man ska komma ihåg är att röstförhållandet mellan aktierna skiljer sig. A-aktien har ett högre värde när det kommer till att göra sin röst hörd på bolagsstämmor. I fallet med Midsona så är en B-aktie värd 1 röst och en A-aktie är värd 10 röster. Det finns även relativt få A-aktier emitterade om man ser till det totala antalet emitterade aktier. Jag kan dock hålla med om att skillnaden mellan Midsonas två aktieslag är relativt hög. Det finns även andra faktorer som spelar in så som likviditeten i aktien samt om exempelvis A-aktien har handlats upp för att någon vill köpa sig en större andel röster i bolaget.

/ Dan, Avanza Bank
2014-04-01, 10:31
Medlem
Jesyces avatar
Jag fick betala tillbaka 23.000 kronor ca 2 år efter att jag hade tjänat för mycket
2014-04-01, 11:14
Medlem
wastedandlazys avatar
Om jag kollar på utvecklingen för en fond i tabell/graf
är det exkl. eller inkl. avgift.

Tydligt exempel:
Fonden har gått +1% men avgiften är 1%=0%
eller
+1% thats it
2014-04-01, 11:18
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
Om jag kollar på utvecklingen för en fond i tabell/graf
är det exkl. eller inkl. avgift.

Tydligt exempel:
Fonden har gått +1% men avgiften är 1%=0%
eller
+1% thats it

Hej!

Utvecklingen är inklusive förvaltningsavgift. Dvs. om fonden har utvecklat sig 1% på ett år och fonden har en förvaltningsavgift på 0,5% så har den avgiften redan räknats bort och fonden har faktiskt utvecklat sig 1% över ett år.

Det är samma resonemang för tabellen under grafen med historik.

/ Dan, Avanza Bank
2014-04-01, 11:33
Medlem
wastedandlazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Utvecklingen är inklusive förvaltningsavgift. Dvs. om fonden har utvecklat sig 1% på ett år och fonden har en förvaltningsavgift på 0,5% så har den avgiften redan räknats bort och fonden har faktiskt utvecklat sig 1% över ett år.

Det är samma resonemang för tabellen under grafen med historik.

/ Dan, Avanza Bank
Ok bra, men gäller det generellt? eller bara avanza?
Kan tänka mig att man inte gör det på fondens egna hemsida för att det ska se bättre ut,
finns det nåt lätt sätt att kolla, mer än att jämföra olika grafer för samma fond
2014-04-01, 11:59
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
Ok bra, men gäller det generellt? eller bara avanza?
Kan tänka mig att man inte gör det på fondens egna hemsida för att det ska se bättre ut,
finns det nåt lätt sätt att kolla, mer än att jämföra olika grafer för samma fond

Jag kan inte tala för alla andra sidor på internet. Men hos Avanza fungerar det så och jag skulle tro att detsamma gäller för övriga stora aktörer. Om man räknar fondavkastning så brukar man normalt räkna in avgiften i fondens utveckling. Jag tror också att många aktörer hämtar sina kurser från Morningstar vilket innebär att de då får exakt samma data levererad till sig.

Tittar du i ett fondfaktablad så redovisar fondbolagen själva avkastningen efter att alla eventuella avgifter har belastat fonden.

http://www.morningstar.se/Default.aspx

/ Dan, Avanza Bank
2014-04-01, 16:42
Medlem
Tjena. Idag fick jag deklarationen samt bilagan "Försäljning av värdepapper" eftersom KappAhl gjorde nyemission förra året. Det står KAPPAHL FRAKTIONSAKTIE 4st 18kr och jag undrar vad jag ska fylla i under Omkostnadsbelopp?

Är det 132kr som jag betalade för 4 aktier när jag köpte dem, eller nåt skumt omvandlat pris pga nyemissionen? Och courtage kan jag väl inte räkna med även om det står att man ska göra det i reglerna dem skickade med? Jag har ju (tyvärr ) de flesta av aktierna kvar.

Tack på förhand.
2014-04-01, 19:11
Medlem
Hade tänkt börja hålla på lite med aktier och undrar om Avanza är det bästa stället att börja på?
Kommer givetvis inte börja med några stora summor i början och ska läsa på mig rätt mycket innan.
2014-04-01, 19:12
Medlem
Hej jag undrar vad skillnaden är mellan Karo bio aktien och Karo Bio TR? Ser samma tendens hos andra aktier med olika namn etc. Varför delar man upp det på detta viset? Är verkligen ny på detta, tacksam för svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in