2014-05-15, 20:30
  #27565
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
när man är inne på sin bank (seb) å köpt en aktie, så står det "anskaffningsvärde" vi säger 100kr. när jag köpte min aktie så la jag ett bud på 99kr.. ändå står min anskaffningsvärde på 100? ska det inte vara 99? för det var ju det budet jag gav för aktierna..?

Courtaget gör att din anskaffningsvärde är högre än vad du betalade för aktien.
2014-05-15, 20:50
  #27566
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Courtaget gör att din anskaffningsvärde är högre än vad du betalade för aktien.


så den ökar värdet med några kronor på varje aktie? tar dom courtage även när man säljer?
2014-05-15, 21:24
  #27567
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatistheshit
Menar inte KF, utan menar aktie&fondkonto. Det kontot har man ju när man reggar sig. Är det någon ide att föra över pengar till det kontot i överhuvudtaget?
Nej, det finns idag ingen mening med att använda en vanlig aktiedepå. Använd räntekonto för likvider och ISK för investerade pengar.
2014-05-15, 22:07
  #27568
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
så den ökar värdet med några kronor på varje aktie? tar dom courtage även när man säljer?

Köper du 100 aktier för 99 kronor styck och sedan betalar 100 kronor i courtage så blir ditt anskaffningsvärde (100*99) + 100 = 10000, det vill säga 100 kronor per aktie.

Courtage betalar du vid både köp och sälj, ja.
2014-05-16, 01:49
  #27569
Medlem
Yodawgimbads avatar
Hejsan fb! Om man studerar 2 terminer på gymnasienivå med bidrag/lån och klarar bara 350 poäng av 450 första terminen och har ungefär lika mycket terminen efter, hur påverkar det csn inför termin två? Måste man läsa upp dom 100 innan man får igen , betala tillbaka, eller drar dom bara av inför kommande utbetalningar på termin två? (Sökte och blev beviljad för båda terminerna från start om det spelar någon roll).
__________________
Senast redigerad av Yodawgimbad 2014-05-16 kl. 02:41.
2014-05-16, 03:45
  #27570
Medlem
[quote=perceptuellt|47506131]
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Fribeloppet är 60 000 per termin. Jag har skickat in mina ansökningar terminvis (av misstag) och jag befarar att jag tjänat för mycket nu i höstas.

För hösten 2013 va Fribeloppet ca 77'400kr om jag inte minns fel. Dock brukar de vilja att man fyller i om man har högre inkomst än 60k när man ansöker om CSN, men detta är alltså inte nödvändigt då de inte sänker bidraget/lånet förrän man överskrider 77k. Dessutom så försvinner inte allt med en gång, utan det sker successivt ända upp till ca 130'000 kr (iaf för höstterminen).

Fribeloppet var 2013 (och tidigare) inte samma på höst och vår. Ca 62k på våren och 77k på hösten tror jag. Nu har de dock ändrat och höjt (från och med 2014) så att det är samma båda terminerna. De höjde med 30k totalt per år, men höjningen blir därför nästan enbart på vårterminen då båda fribeloppen nu ligger på 86 000kr per termin (172000 per år).

Detta betyder att fribeloppet endast höjts med 9k för höstterminen, som i alla fall för mig är den viktigaste då mina extrajobb betalas ut en månad efteråt, och allt sommarjobb därmed hamnar på höstterminen.

Själv anser jag att det man jobbar ihop under sommarmånaderna (juni-augusti) inte borde räknas med alls, för nu motiveras man inte att jobba då man enkelt överskrider höstterminens fribelopp, då alla dessa tre månaderna hamnar på hösten. Varför ska man inte kunna få jobba de månaderna man inte studerar?
Förstår att det kan vara svårt att kontrollera detta på ett enkelt sett, men samtidigt så har det gjort att jag inte valt att jobba så mycket jag velat under de senaste två åren då jag hamnat på gränsen varje gång.
2014-05-16, 06:06
  #27571
Avslutad
Jag har förmodligen frågat det här förut...

Är fribeloppet brutto eller netto?
2014-05-16, 09:35
  #27572
Medlem
Hur vet man vilka s.k mini futures etc som följer underliggande bäst? Ser att det manipuleras en hel del.
2014-05-16, 09:45
  #27573
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunearne
Hur vet man vilka s.k mini futures etc som följer underliggande bäst? Ser att det manipuleras en hel del.
Hej!

Mini Futures ska följa underliggande till punkt och pricka (om man bortser från hävstången) inklusive en spread mellan köp/sälj-kurs. Tänk på att det inte riktigt går att följa graferna på vår sida (som baseras på avslutshistorik) i dessa instrument eftersom det ofta kan gå långa perioder utan avslut. Man får istället titta på de teoretiska grafer som oftast finns att tillgå på respektive emittents hemsida:

RBS
Commerzbank
BNP Paribas
Öhman
Societe General

Vänligen,
Daniel, Avanza
2014-05-16, 10:16
  #27574
Medlem
Josasps avatar
Stämmer det att CSN räknar varje läsår för sig?
Eller räknar de alla HP mot alla bidrag över alla år?

Jag har förstått det som att det som spelar roll inför år tre är resultaten för år två, dvs att man har minst 45/60hp.
Stämmer det?
2014-05-16, 10:32
  #27575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Mini Futures ska följa underliggande till punkt och pricka (om man bortser från hävstången) inklusive en spread mellan köp/sälj-kurs. Tänk på att det inte riktigt går att följa graferna på vår sida (som baseras på avslutshistorik) i dessa instrument eftersom det ofta kan gå långa perioder utan avslut. Man får istället titta på de teoretiska grafer som oftast finns att tillgå på respektive emittents hemsida:

RBS
Commerzbank
BNP Paribas
Öhman
Societe General

Vänligen,
Daniel, Avanza


Tack för svaret!

Har jag missat något då?

T.ex den här har ju förlorat ca 30% i värde trots att Omx 2/4 var på samma nivå som idag.
https://www.avanza.se/warranter/om-warranten.html/399640/minishrt-omx-s4
2014-05-16, 11:18
  #27576
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunearne
Tack för svaret!

Har jag missat något då?

T.ex den här har ju förlorat ca 30% i värde trots att Omx 2/4 var på samma nivå som idag.
https://www.avanza.se/warranter/om-warranten.html/399640/minishrt-omx-s4

Edit, felpost av mig! Jag såg att det var en Mini future som ni avsåg i länkningen. Dessa är enklast att följa via emittentens hemsida där en graf ofta finns över emittentens ställda köpkurs, dag för dag.

/ Dan, Avanza
__________________
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-05-16 kl. 11:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in