2013-08-24, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
i statistiken jag läst på det här området är den gemensamma faktorn en frånvarande fader. Inte en fader som hatar barnet eller dylikt.

Att härleda resultaten till "hatet" är därmed orimligt. Även om det är vad som påverkat just dig mest.
men fadern är frånvarande pga att han inte vill ha barnet, därför min var frånvarande, bråken om mig började redan innan jag blev född.
Citera
2013-08-24, 15:08
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
men fadern är frånvarande pga att han inte vill ha barnet, därför min var frånvarande, bråken om mig började redan innan jag blev född.
Eller så är fadern död, eller så har han andra barn med någon annan, eller så vet han inte om att barnet finns, eller så vill mamman inte veta av honom, eller så sitter han i fängelse etc. etc.

Finns hur många scenarion som helst där fadern är frånvarande utan att han för den sakens skull tycker illa om barnet. Efter skilsmässa så försvinner ofta pappan ur bilden av olika anledningar. Fäder som tycker illa om sina barn är nog väldigt ovanligt egentligen.
Senast redigerad av Holisistic 2013-08-24 kl. 15:28.
Citera
2013-08-26, 19:43
Medlem
Är i grunden emot insemination av singlar. Varför ska ett barns rättigheter åsidosättas till förmån för någon som inte är i stånd att skapa en stabil relation? Det är väl inte direkt ett CV som tyder på kompromissvilja och ansvarstagande? En annan aspekt är det rent praktiska - att det är otroligt mycket svårare att uppfostra ett barn om man är ensam. Nu finns det säkert massor av unga naiva människor som menar sig ha ett fantastiskt nätverk av vänner, men i verkligheten är det rätt begränsat hur många av dem som kommer att vara sugna på att dyka upp med en kvarts varsel en onsdag kl 04 för att hjälpa med junior när du har åkt på magsjuka. Och det där med att ta ledigt från jobb för att VABa vänners barn... Har du vänner som gör det kan jag bara gratulera.
Citera
2014-05-16, 10:24
Medlem
MrWins avatar
Så kommer den här lagen trummas igenom 1 juli 2015.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/singlar-far-ratt-till-konstgjord-befruktning
Utredningen tror att cirka 2000 ensamstående kvinnor kommer att inseminera sig varje år. P g a vårt generösa bidragssystem tror jag att det blir betydligt fler än så.

De här familjerna är naturligtvis berättigade till alla bidrag som barnfamiljer i övrigt har. Kommer barnlösa män att vilja finansiera detta i längden?

Tror vi män måste sätta oss in i vad som pågår och protestera mera högljutt.
Citera
2014-05-16, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Utredningen tror att cirka 2000 ensamstående kvinnor kommer att inseminera sig varje år. P g a vårt generösa bidragssystem tror jag att det blir betydligt fler än så.

De här familjerna är naturligtvis berättigade till alla bidrag som barnfamiljer i övrigt har. Kommer barnlösa män att vilja finansiera detta i längden?

Borde det då inte även vara en rättighet för en ensam man att skaffa ett barn? Det känns lite tveksamt det här.
Citera
2014-05-16, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-FlukE
Borde det då inte även vara en rättighet för en ensam man att skaffa ett barn? Det känns lite tveksamt det här.

Så nu är det alltså det att vara ensamstående att betrakta som infertilitet av medicinska skäl. Det är bra att veta.
Citera
2014-05-16, 17:52
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Riktigt illa.

"Hittills har ensamstående kvinnor som vill ha assisterad befruktning genom inseminering tvingats resa utomlands, till exempel till Danmark. För kvinnor som blir missnöjda med det svenska regelverket kommer den möjligheten att finnas kvar. Eva Wendel Rosberg tror inte att resorna kommer att upphöra, men att de minskar i antal."

Ja, och den som vill röka braj eller köpa sex tvingas också att resa utomlands, men då är den svenska attityden att få andra länder att anpassa sig till Sverige.
Citera
2014-05-16, 20:41
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Kommer barnlösa män att vilja finansiera detta i längden?

Ur evolutionärt perspektiv är det sadisktiskt att barnlösa män ska tvingas finansiera inseminering av singelkvinnor.

Män betalar redan större delen av skatteintäkterna medan kvinnor använder större delen av dessa pengar. Som grädde på moset är den barnlöse singelmannen förbjuden att köpa sexuella tjänster.

Låter ju helt klart som ett patriarkat....
Senast redigerad av slemmigsnigel 2014-05-16 kl. 21:08.
Citera
2014-05-16, 21:30
Medlem
Å ena sidan så är det blåst. Singelmödrar står för en majoritet av den kriminella populationen. Om alla kvinnor ska inseminera så kan vi förvänta oss ett flugornas herre samhälle inom dom kommande 100 åren.

Å andra sidan, så lever vi redan i ett flugornas herre samhälle. Det finns inga riktiga män. Och iomed att det inte finns några riktiga män så finns det ingen att föröka sig med. Att inseminera är ju då en skön panik-knapp för singelmammor. Dom kan skaffa barn och sen hoppas på att barnet ska lära sig den hårda vägen, och styra upp det för framtiden. Det är liksom det sista hoppet.
Citera
2014-05-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben

Ja, och den som vill röka braj eller köpa sex tvingas också att resa utomlands, men då är den svenska attityden att få andra länder att anpassa sig till Sverige.

Så, att du är förolämpad är ett argument?
Citera
2014-05-16, 21:33
Medlem
Citat:
Varför det finns något som heter äktenskap. Går du längre bak i tiden är det mer eller mindre tvingande att människor gifter sig innan de skaffar barn eller till och med ligger med varandra.

Så Äktenskap är en pussymagnet? Om jag bara gifter mig, så hamnar jag plötsligt i en stabil relation?

Citat:

Det är det här som är den olyckliga sidan av liberalism. Alla ska få göra vad dom vill eftersom frihet är viktigt. Glömt i processen är barnens välbefinnande som många gånger är vad som legat till grund för all "tråkig gammal moral".

Nej borde inte vara upp till var och en att tillverka barn på varje konstgjord väg framtiden råkar erbjuda.

Om det inte finns någon att gifta sig med då?
Citera
2014-05-16, 21:41
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Här kan man ju tycka att riksdagen i samband med en sådan legalisering även skulle börja tillåta juridisk abort för män. Det enda argumentet som motståndarna till detta har (som för övrigt består av samma grupp politiker) är ju att barnets rätt till båda föräldrarna är så viktigt så att alla normala rättigheter måste sättas åt sidan. Samtidigt funderar nu alltså samma politiker på att legalisera inseminering av singelkvinnor (säkert skattefinansierat också). Antar att det där med barnets rätt till båda föräldrarna inte är så viktigt i alla fall om det inte kan användas som en ursäkt till att kräva pengar av mannen.

Undrar hur lång tid det ska gå innan folk börjar se igenom det här hyckleriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in