2014-05-15, 14:33
Medlem
Iobberknolls avatar
Har läst ikapp tråden och diverse artiklar i slaskpressen

http://www.expressen.se/kvallsposten/utredning-for-mordet-pa-yara-langt-ifran-klar/

Här kan man läsa:

"De båda häktade nekar till anklagelserna men vad de har sagt i förhören är inte känt och åklagaren vill inte lämna några detaljer ur utredningen med hänsyn till förundersökningssekretessen.
Advokat Christer Holmqvist försvarar den 31-årige mannen. Han kommer sannolikt inte att motsätta sig åklagarens begäran om förlängd tid i häktet för hans klient.
Jag tror inte att vi kommer att begära någon ny häktningsförhandling, säger Holmqvist.
"

Betyder det som jag har fetmarkerat, att även advokaten anser att hans klient på "sannolika skäl är misstänkt/skyldig mord" ? Om han hade krävt att få en ny häktningsförhandling hade det väl berott på att han ville få ned brottsgraden till dråp eller vållande till annans död? Eller?

Det är kanske en dum fråga, men jag är inte riktigt insatt i de här uttryckssätten eller vad som är brukligt. Jag förstår om ni inte förstår min fråga för jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig korrekt.
Citera
2014-05-15, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Har läst ikapp tråden och diverse artiklar i slaskpressen

http://www.expressen.se/kvallsposten/utredning-for-mordet-pa-yara-langt-ifran-klar/

Här kan man läsa:

"De båda häktade nekar till anklagelserna men vad de har sagt i förhören är inte känt och åklagaren vill inte lämna några detaljer ur utredningen med hänsyn till förundersökningssekretessen.
Advokat Christer Holmqvist försvarar den 31-årige mannen. Han kommer sannolikt inte att motsätta sig åklagarens begäran om förlängd tid i häktet för hans klient.
Jag tror inte att vi kommer att begära någon ny häktningsförhandling, säger Holmqvist.
"

Betyder det som jag har fetmarkerat, att även advokaten anser att hans klient på "sannolika skäl är misstänkt/skyldig mord" ? Om han hade krävt att få en ny häktningsförhandling hade det väl berott på att han ville få ned brottsgraden till dråp eller vållande till annans död? Eller?

Det är kanske en dum fråga, men jag är inte riktigt insatt i de här uttryckssätten eller vad som är brukligt. Jag förstår om ni inte förstår min fråga för jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig korrekt.
Nej, brottsrubriceringen är en ickefråga vid häktningsförhandling. Oavsett om det rört sig om grov misshandel och vållande till annans död, dråp eller mord så hade det inneburit häktning.
I svenska domstolssystemet är huvudregeln att man häktas för fjorton dagar i taget. Om bevisläget inte förändrats sedan häktningsförhandlingen är det vanligt att advokaten medger nästkommande häktning. Samma bevisläge innebär samma resultat och då är det bara jobbigt för de misstänkta att utsättas för mediedrevet i onödan.
MVH
Smålandstintin (Slaskpressjournalist)
Citera
2014-05-15, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Betyder det som jag har fetmarkerat, att även advokaten anser att hans klient på "sannolika skäl är misstänkt/skyldig mord" ?
Och för att vara riktig petig, det betyder ingenting vad advokaten råkar tro i skuldfrågan. Advokaten är så att säga den misstänktes juridiska röst, säger med juridiska termer det MGM skulle ha sagt om han kunnat juridikspråket. Advokaten ger råd till MGM, men det är denne som avgör om han vill kräva ny häktningsförhandling.

Är det klarlagt hur Yara kom till Sverige. Från Gaza måste hon ha rest till Egypten eller Israel. Flyg därifrån?

Hon var väl inte ensamkommande i den meningen att hon kom helt allena till Sverige? Någon följde henne rimligtvis på flygplanet. Vem då?
Citera
2014-05-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSommerlath
Och för att vara riktig petig, det betyder ingenting vad advokaten råkar tro i skuldfrågan. Advokaten är så att säga den misstänktes juridiska röst, säger med juridiska termer det MGM skulle ha sagt om han kunnat juridikspråket. Advokaten ger råd till MGM, men det är denne som avgör om han vill kräva ny häktningsförhandling.

Är det klarlagt hur Yara kom till Sverige. Från Gaza måste hon ha rest till Egypten eller Israel. Flyg därifrån?

Hon var väl inte ensamkommande i den meningen att hon kom helt allena till Sverige? Någon följde henne rimligtvis på flygplanet. Vem då?
Pappan har sagt i en intervju att den kvinnliga MGM var på besök "med sin familj" i Gaza och tog med henne hit. Det ska ha skett i februari 2013, men om jag minns rätt så fick hon barn i mars, det låter lite riskabelt, men det kan förstås vara sant.
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-05-15 kl. 17:19. Anledning: Komplettering
Citera
2014-05-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Pappan har sagt i en intervju att den kvinnliga MGM var på besök "med sin familj" i Gaza och tog med henne hit. Det ska ha skett i februari 2013, men om jag minns rätt så fick hon barn i mars, det låter lite riskabelt, men det kan förstås vara sant.

Och det jag reagerade på i den artikeln och det citatet (hittar inte den i deras dåliga samling men en tidig AB tror jag)

Var att ungefär citat

R*M* var tveksam och kunde inte hjälpa men A*M*N* erbjöd sig att hjälpa oss att ta Y till Sverige. (hon låter alltså både företagsam och intresserad av att ta Y till Sverige. R*M* är det inte utan tveksam)

Alltså

Höggravid A med sin familj erbjuder sig att hjälpa till och ta Y till Sverige. En flicka som ser ut ha misshandlats från dag 1 apropå A's plötsliga intresse för Y.

Och

En BLT + artikel där MIG glappade (alltså inte korta citat) om att "så ovanligt med en liten flicka som kommer ensam" och "vi tror att hon kan kommit med människosmugglare" de nämner smugglare på flera ställen. Någon som är insatt i fallet som uttalar sig i + artikeln.

Detta tillsammans fick mig att fundera en del. Liksom ni funderar. Men jag vill inte fundera för långtgående. Eftersom jag inte vet om det är viktigt om jag inte har mer

Men det är mycket annat och jag rätt vaksam på uttalanden
Och ja jag vet källa men supersvårt att hitta i ABs samling och BLT + artikeln låg ju bara uppe en stund. Och jag är inte bra på reaserch.
Senast redigerad av VemKom 2014-05-15 kl. 19:14.
Citera
2014-05-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Och det jag reagerade på i den artikeln och det citatet (hittar inte den i deras dåliga samling men en tidig AB tror jag)

Var att ungefär citat

R*M* var tveksam och kunde inte hjälpa men A*M*N* erbjöd sig att hjälpa oss att ta Y till Sverige. (hon låter alltså både företagsam och intresserad av att ta Y till Sverige. R*M* är det inte utan tveksam)

Alltså

Höggravid A med sin familj erbjuder sig att hjälpa till och ta Y till Sverige. En flicka som ser ut ha misshandlats från dag 1 apropå A's plötsliga intresse för Y.

Och

En BLT + artikel där MIG glappade (alltså inte korta citat) om att "så ovanligt med en liten flicka som kommer ensam" och "vi tror att hon kan kommit med människosmugglare" de nämner smugglare på flera ställen. Någon som är insatt i fallet som uttalar sig i + artikeln.

Detta tillsammans fick mig att fundera en del. Liksom ni funderar. Men jag vill inte fundera för långtgående. Eftersom jag inte vet om det är viktigt om jag inte har mer

Men det är mycket annat och jag rätt vaksam på uttalanden
Och ja jag vet källa men supersvårt att hitta i ABs samling och BLT + artikeln låg ju bara uppe en stund. Och jag är inte bra på reaserch.

Det var nog den här artikeln i AB du tänkte på.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18828497.ab

Citat:
Familjen fick ingen ro, berättar han. Yara blev bara sämre och sämre efter att hennes skola bombats sönder. Till slut bestämde de sig för att fråga släktingar om hon kunde få bo i ett fredligt land.
Norge var på tal. Familjen har släkt där också.
Till slut frågade de en nära manlig släkting, den nu misstänkte 31-åringen i Karlskrona, om hjälp. Kunde Yara få bo hos honom i Sverige?
– Han sa först att han inte kunde hjälpa oss. Men så kom hans fru till Gaza med sin familj. Hon sa att hon kunde ta med Yara till Sverige. De reste en hel grupp tillsammans förra året i februari. Vi litade på henne.
Det bestämdes att flickan kunde bo hos paret.

BLT går inte att söka på, eftersom de inte verkar vilja ha läsarna.
Citera
2014-05-15, 19:50
Medlem
Citat:
Jag håller helt med din inlägg om att man bör klä sig med respekt. Om brutit mot detta på soc i Karlskrona vet jag inget om.

Men jag kan förklara hur en statslös palestinier från Syrien kan höra till en förmögen familj.
Nämligen 1948 tvingades många palestiner lämna det som idag är Israel. Det hade förekommit massakrer och man fruktade med all rätt för sina liv. Många av dessa flyktingar hamnade i Syrien. Där fick de en fristad, de kunde ägna sig åt affärsverksamhet eller vad som helst. Men, dom fick inte bli syriska medborgare utan fortsatte som statslösa palestinier.
I Syrien ärvs medborgarskapet på faderns sida medan flickor som gifter sig får mannens medborgarskap. Rami kan vara barnbarn eller barnbarnsbarn till någon som flydde 1948. familjen kan ha tjänat mycket pengar, kanske också fått ut något från det man lämnade i Palestina.

Sådan är mekanismen för att det finns många ekonomiskt välmående palestinier i Syrien. Om det är så i just detta fall vet jag inte, men det är inget konstigt med det.

Det du skriver om palestinier, är tragiskt, men har inget med våra regler om asyl att göra, eller de regler vi förbundit oss att hålla oss till genom konventioner. Det är inte asylskäl du framför om vi nu ska hålla oss till ditt vokabulär nedan; vara petiga!

Palestinier ärver sin flyktingstatus i generationer till skillnad från andra folkgrupper. Även "lidandet" går i arv i flera generationer, trots bra ekonomi och yrken, som i denna familj; diplomater i Norge och höga tjänster i Gazas förvaltning! Och resor ut och in till Gaza utan hinder.

Om du nu tycker annorlunda så tycker jag att du ska motivera varför denna familj ska få politisk asyl i Sverige enligt gällande lagstiftning!

Beträffande medborgarskap har du nästan rätt! Då Syrien kräver 10 års vistelse och är noga med till vem de ger medborgarskap. Det har med arabländernas tidigare erfarenheter att göra, då stora flyktinggrupper lett till väpnade konflikter.
Citera
2014-05-15, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie

Är det något ni vill ha sökt på BLT kan ni höra av er. En skötsam och trevlig Flashbackare har plusabonnemang.
Citera
2014-05-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det du skriver om palestinier, är tragiskt, men har inget med våra regler om asyl att göra, eller de regler vi förbundit oss att hålla oss till genom konventioner. Det är inte asylskäl du framför om vi nu ska hålla oss till ditt vokabulär nedan; vara petiga!

Beträffande medborgarskap har du nästan rätt! Då Syrien kräver 10 års vistelse och är noga med till vem de ger medborgarskap. Det har med arabländernas tidigare erfarenheter att göra, då stora flyktinggrupper lett till väpnade konflikter.

jag vill försöka hålla mig till ämnet för tråden. Om jag tycker att dessa personer ska få asyl eller uppehållstillstånd av något annat skäl är en icke-fråga för denna tråd om stackars Yara. jag försökte bara förklara varför en statslös palestinier i syrien kan ha en god ekonomi. Och om medborgarskap har jag inte bara nästan rätt. Jag råkar nämligen känna en synnerligen väletablerad familj som efter drygt 60 år fortfarande är statslösa. Och gissa om de vill bli (i alla fall före kriget) vill bli syriska medborgare, det har en massa fördelar vid arvsskiften och sådant. Slut OT.
Citera
2014-05-15, 20:27
Medlem
Citat:
jag vill försöka hålla mig till ämnet för tråden. Om jag tycker att dessa personer ska få asyl eller uppehållstillstånd av något annat skäl är en icke-fråga för denna tråd om stackars Yara. jag försökte bara förklara varför en statslös palestinier i syrien kan ha en god ekonomi. Och om medborgarskap har jag inte bara nästan rätt. Jag råkar nämligen känna en synnerligen väletablerad familj som efter drygt 60 år fortfarande är statslösa. Och gissa om de vill bli (i alla fall före kriget) vill bli syriska medborgare, det har en massa fördelar vid arvsskiften och sådant. Slut OT.

Det är definitivt inte utanför ämnet då det handlar om ett tragiskt öde som drabbade ett ankarbarn i Sverige. Det är faktiskt det saken handlar om, för annars hade inte flickan kommit hit och blivit dödad av sina banemän.

Saken började med att Yara hade en uppgift, och att hon offrades för att fixa asylskäl/anknytningsskäl åt släkten.
Citera
2014-05-15, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är definitivt inte utanför ämnet då det handlar om ett tragiskt öde som drabbade ett ankarbarn i Sverige. Det är faktiskt det saken handlar om, för annars hade inte flickan kommit hit och blivit dödad av sina banemän.

Saken började med att Yara hade en uppgift, och att hon offrades för att fixa asylskäl/anknytningsskäl åt släkten.
Det är ungefär samma kausalitet som att peka på barn som blir kvar i Gaza och dödas av bomber; hade de fått komma till Sverige hade det inte hänt.
Att säga att hon offrades för att fixa asylskäl/anknytningsskäl är absurt. Samtidigt som hon dödades försvann med all sannolikhet anknytningsskälen, så det var knappast orsaken till att hon dödades.
Citera
2014-05-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie

Tror uttalandet upprepades på flera ställen.
Om R tveksam och A villig hjälpa till.
Och det förvånade mig med tanke på vad som hänt.

Men det där hör till en diskussion om rimliga scenarios.
Senast redigerad av VemKom 2014-05-15 kl. 21:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in