Citat:
Ursprungligen postat av
Cornholio.
Nu ska jag ta ett steg ut ur mitt vanliga snack om finöl och diskutera ett märke som klassas som massproducerad lageröl. Det är falcon jag snackar om, som snart kommer lansera fyra nya butiksöl.
Det som jag är intresserad av är dom två nya folkölen som kommer att släppas. Falcon Husmanslager och Falcon Korvpilsner. Bara namnen får mig intresserad!
Sedan så kommer falcon även lansera två nya alkoholfria öl, Falcon Alkoholfri Lager och Falcon Smakfull Alkoholfri. Kanske kan vara någonting för nykteristen!
Korvpilsnern (3,5%) har blivit mitt standardöl. För att vara en törstsläckare eller gräsklipparöl så är den utomordentligt bra. Den har en bra harmoni mellan att vara "vattnig" och smakrik. En liten touch av amerikanskt humle skulle jag gissa. Brutal Brewing har väl ett par starköl i samma genre, men där jag tycker att harmonin uteblir.
Stötte på ett folköl som var raka motsatsen. Tyvärr glömde jag att spara flaskan, och jag har rökt bort mitt minne, men tror att det var från Strömsholms brygghus. Kan det ha varit: Köpingshus swarth!? För att vara ett folköl var det bästa jag har inhandlat.
Jag var i Kungsbacka (av alla ställen på jorden) och hittade där lite olika roliga folkisar i en Ica-butik. Bland annat något från Veddige som var helt okej; till och med riktigt gott. Men ölen från Strömsholms var överjävligt bra. Dock såg jag först när jag kommit hem (till Götet) att ölet gått över tiden. Antar att folköl som kostar över 30 spänn säljer rätt dåligt. När jag öppnade flaskan så pyste det över, riktigt ordentligt. Jag svor högt och förbannade Ica-butiken i Kungsbacka åt ett ställe där det finns en evig eld.
Öljäveln fick stå på diskbänken och pysa. Av erfarenhet förväntade jag mig att denna öl skulle vara sur. Men icke! Efter ett tag, då jag varit borta från köket och lugnat nerverna genom att slå näven i en betongvägg så många gånger att jag grät som ett barn, hade ölen slutat pysa och det hade bildats en liten pöl på golvet. Jag hällde upp en del av ölen och tänkte att ... tja, vad fan!
Och jävlars! Tyvärr var jag lite halvpackad. Tror detta var öl fyra eller fem. Men vilken smakupplevelse det visade sig vara. Ungefär som en IPA av något slag ... men det var eftersmaken som var den riktiga pärlan i musslan. En tydlig hård och bränd eftersmak. Rökig, rent ut sagt!
Har faktiskt aldrig druckit ett öl som varit rökigt på ett bra sätt (eller jo: Nils Oscars Rökporter). Men vad tror ni: var ölen så pass god för att den var "för gammal" (hade lagrats på något sätt) eller är
Köpingshus swarth alltid så god!? Och jag vill återigen påpeka att jag är osäker på om det var det ölet ...