Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-17, 13:51
  #1
Medlem
Vi brukar spela Settlers men börjar tröttna på det. Finns det några bra alternativ? Sakerna som uppskattas med Settlers är enkla regler så alla kan spela, ny spelplan varje runda och det tar lagom lång tid.

Saker som inte uppskattas är att det är ganska lite taktik och mycket slumpen som avgör samt att man inte kan attackera.

Vi söker ett spel som kan spelas många gånger utan att det blir enformigt. Samt att man kan förstöra för varandra. Reglerna ska vara hyfsat enkla. Vi har även axis and allies men det är för avancerat för folk att spela över en bira!

Har ni några tips?
Citera
2014-04-17, 15:58
  #2
Medlem
soulreapers avatar
[UR=http://boardgamegeek.com/boardgame/822/carcassonne]LCarcassonne[/url] med expansionen Inns and Cathedrals är väl det närmaste Settlers of Catan man kan komma utan att vara Settlers.
Spelet har ett antal expansioner men enligt mig är den enda nödvändiga den tidigare nämnda.

Ticket to Ride: Europe kanske kan vara någonting att titta på? Även det är ett väldigt enkelt spel som oftast spelas olika från gång till gång. Detta är den bästa versionen av TTR som jag har spelat, TTR: Märklin är något snyggare men vissa regler krånglar till det mer än vad de ger tillbaka.

Vill man ha någonting "mer" så är Puerto Rico någonting man bör ta sig en titt på.
Dessa 3 spel är väl i stort sett sprungna ur samma kategori som Settlers och alla 3 är hyfsat enkla att lära sig och bra spel. Puerto Rico är det svåraste av dem men även det som ger mest tillbaka om man frågar mig.

Detta är i stort sett den lista jag alltid ger till folk som "hittat" settlers och vill ha någonting liknande. Det kan mycket väl finnas bättre spel inom genren men om man ser till kraven på att de ska vara familjevänliga, snabba samt lätta att förstå så tror jag att man klarar sig utmärkt med dessa.
PR är som sagt var något mer komplicerat än de 2 övriga men det vinner mycket på den ökade komplexiteten.
Citera
2014-04-18, 09:22
  #3
Medlem
gulaLejonets avatar
Svearike eller Risk?
Citera
2014-04-18, 11:28
  #4
Medlem
MasterBaits avatar
Alltså strategispel med enklare regler och lätt att sätta sig in i? Håller med, har både Axis & Allies och Shogun. De tar nästan en heldag om man ska få något ut av dom, sätta upp och lira ett par ggr. Gillar Shogun bättre, något färre regler och så brutalt snyggt att man spelar det bara för det.

soulreaper nämnde de bästa spelen. Men börja spela Carcassonne utan expansionspaket och se om inte det är tillräckligt kul att starta med. Tycker expansionerna bara krånglar till i onödan. Annars kan jag rekommendera Hollywood. Oxå av mästaren Reiner Knizia, årets vuxenspel 2011, hyfsat lätt att sätta sig in i och enkla regler. Lite mera av typen "auktionsspel". Med rätt umgänge kan annars Gloom vara förbaskat kul. Om man är sadist förstås. För det går ju ut på att utsätta sina medspelare för hemskheter så att de dör.

Edit: Alltså det "gamla" Shogun från 1986 (Även utgivet som Samurai Swords 1986 och Ikuza 2011), och alltså inte det nya från 2007. Klart bättre än Risk, lite bättre än Axis & Allies. Bild: http://blackcampbell.files.wordpress...2/01/06137.jpg
__________________
Senast redigerad av MasterBait 2014-04-18 kl. 11:40.
Citera
2014-04-18, 21:45
  #5
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Alltså strategispel med enklare regler och lätt att sätta sig in i? Håller med, har både Axis & Allies och Shogun. De tar nästan en heldag om man ska få något ut av dom, sätta upp och lira ett par ggr. Gillar Shogun bättre, något färre regler och så brutalt snyggt att man spelar det bara för det.

soulreaper nämnde de bästa spelen. Men börja spela Carcassonne utan expansionspaket och se om inte det är tillräckligt kul att starta med. Tycker expansionerna bara krånglar till i onödan. Annars kan jag rekommendera Hollywood. Oxå av mästaren Reiner Knizia, årets vuxenspel 2011, hyfsat lätt att sätta sig in i och enkla regler. Lite mera av typen "auktionsspel". Med rätt umgänge kan annars Gloom vara förbaskat kul. Om man är sadist förstås. För det går ju ut på att utsätta sina medspelare för hemskheter så att de dör.

Edit: Alltså det "gamla" Shogun från 1986 (Även utgivet som Samurai Swords 1986 och Ikuza 2011), och alltså inte det nya från 2007. Klart bättre än Risk, lite bättre än Axis & Allies. Bild: http://blackcampbell.files.wordpress...2/01/06137.jpg
Nu har jag inte spelat det gamla Shogun, men det "nya" som baserar sig på wallenstein är inte alls dumt faktiskt. Tar 2-3 timmar kanske att spela om jag inte minns helt fel. Wallensteinsystemets sätt att hantera strid tycker jag är en väldigt intressant mekanik.
Hur i helvete kan man få för sig att rekommendera RISK i sådana här sammanhang? Gå ifrån ett spel som tar 30-60 minuter och som är roligt till ett spel som tar 4-6 timmar och som är relativt tråkigt. A&A är ett något bättre spel men jag har svårt att se att man skulle gå ifrån Settlers till det och hitta speciellt många likheter.
Citera
2014-04-25, 13:23
  #6
Medlem
Small world!

http://boardgamegeek.com/boardgame/40692/small-world
Citera
2014-05-10, 22:57
  #7
Medlem
Skrivbordslampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Carcassonne

Puerto Rico
Fullkomligt lysande tips.
Carcassonne fångar exakt samma typ av nivå vad gäller lättsamhet och fartfylldhet som Settlers, men handlar bara om att bygga och inget om handel, dock spelar inte det nån som helst roll, alla som gillar Settlers gillar Carcassonne. Aldrig mött någon som hatat det. Bonus för att spelplanen är riktigt fint gjord.

Puerto Rico är ungefär samma slags resurshantering som Settlers tenderar till att hålla på betydligt längre. Det är ett såpass bra och strategiskt spel att man ofta fastnar i långa funderingar (det GÅR att spela fort men man vill gärna ta tid på sig)
Har typ samma handla resurser och bygg-tänk som Settlers men på 3x högre strategisk nivå.
Tar flera varv innan man lär sig vilka taktiker som funkar. Dock är det väldigt svårt att komma fram till en enda taktik som känns vattensäker - det beror så sjukt mycket på vad motspelarna gör
Citera
2014-05-14, 14:39
  #8
Medlem
gulaLejonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nalpak
Small world!

http://boardgamegeek.com/boardgame/40692/small-world

hur är detta spelet?
jag har fått intrycket att det är för lite yngre spelare (10 år) och att det blir väldigt hattigt/rörigt när man hela tiden byter raser... eller?
Citera
2014-05-14, 17:29
  #9
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
hur är detta spelet?
jag har fått intrycket att det är för lite yngre spelare (10 år) och att det blir väldigt hattigt/rörigt när man hela tiden byter raser... eller?

Förvisso är det något sjuk humor i namngivningen av raser, men det fungerar bra för vuxna spelare givet att man vill ha ett krigsspel. Man byter inte ras hela tiden, utan med 2-4 vändors mellanrum. Som så mycket i brädspel en vanesak.
Citera
2014-05-20, 06:47
  #10
Medlem
Om du inte har det skall du självklart testa Stone Age! Det påminner en del om Settlers men har mer sofistikerade inslag som diversifierade strategier och mer hushållningsmekaniker!
Citera
2014-05-21, 19:57
  #11
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
hur är detta spelet?
jag har fått intrycket att det är för lite yngre spelare (10 år) och att det blir väldigt hattigt/rörigt när man hela tiden byter raser... eller?
10-åringar skulle säkert kunna spela spelet, men de skulle nog få tokpisk om de mötte vuxna. Det är ett riktigt bra spel och det är faktiskt inte hattigt/rörigt alls när det byts raser eftersom de gamla dör ut allt eftersom.

Kan rekommendera denna: https://www.youtube.com/watch?v=X9QtdiRJYro alternativt denna: https://www.youtube.com/watch?v=IHHrWxQoAxo om du inte redan sett dessa. Där får du en bra bild av hur spelet flyter på trots de olika raserna.
Citera
2014-05-21, 20:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
hur är detta spelet?
jag har fått intrycket att det är för lite yngre spelare (10 år) och att det blir väldigt hattigt/rörigt när man hela tiden byter raser... eller?

Brukar vara lite rörigt första gången, sen flyter det på bra.
Rekommenderar spelet!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback