2014-05-03, 23:54
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
fan, att detta aldrig kommer att lösas, så många timmar man grubblat på
detta fall, testat teorier hit o dit, fram och tillbaka.

grattis GM, om detta verkligen var vad du ville så kan man nog säga
att brott ändå lönar sig.

en sista önskan, om du mot förmodan skulle bli dödsjuk i cancer eller liknande, bara har månader
kvar att leva: snälla berätta vem du är och hur fasiken du gjorde för att komma undan (eller vad polisen missade) , jag måste bara få veta.
Min teori är att om GM berättar det du vill veta så skulle det innebära ett kännbart fängelsestraff - kanske ett år - för den/ja t o m de! som hjälpt honom att hålla sig undan i tio år. På den punkten kan skon klämma både här och där i Linköping
Citera
2014-05-04, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Min teori är att om GM berättar det du vill veta så skulle det innebära ett kännbart fängelsestraff - kanske ett år - för den/ja t o m de! som hjälpt honom att hålla sig undan i tio år. På den punkten kan skon klämma både här och där i Linköping

Har någon vetat om vem GM är men inte anmält blir han/hon inte dömd för något, men har inte anmälningssksydlighet i Sverige. För att bli dömd skyddande av brottsling krävs en aktiv handling för att skydda GM, exempelvis hämta upp honom med bil efter morden så att han skulle undkomma. Att det finns någon som gjort sig skyldig till något som kan liknas vid det håller jag för mycket osannolikt. Dessutom skulle skyddandet med största sannolikhet vara preskiberat den dag GM ligger för döden.
Citera
2014-05-04, 12:32
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har någon vetat om vem GM är men inte anmält blir han/hon inte dömd för något, men har inte anmälningssksydlighet i Sverige. För att bli dömd skyddande av brottsling krävs en aktiv handling för att skydda GM, exempelvis hämta upp honom med bil efter morden så att han skulle undkomma. Att det finns någon som gjort sig skyldig till något som kan liknas vid det håller jag för mycket osannolikt. Dessutom skulle skyddandet med största sannolikhet vara preskiberat den dag GM ligger för döden.
Anmälningsskyldighet finns inte, men brottsbalken (1962:700) säger följande:

Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.

I det här fallet med - en tonåring - kan det finnas personer nära honom i en familjerelation som har hjälpt honom att lämna Linköping t. o. m. Sverige. Att mordutredningen kammat noll och dubbelmördaren fortfarande går fri kan eventuellt tillskrivas att någon har hjälpt honom att undkomma.
Citera
2014-05-04, 13:06
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Anmälningsskyldighet finns inte, men brottsbalken (1962:700) säger följande:

Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.

I det här fallet med - en tonåring - kan det finnas personer nära honom i en familjerelation som har hjälpt honom att lämna Linköping t. o. m. Sverige. Att mordutredningen kammat noll och dubbelmördaren fortfarande går fri kan eventuellt tillskrivas att någon har hjälpt honom att undkomma.

Men samtidigt är det väl väldigt sällsynt att anhöriga döms för att hjälpt ett barn eller liknande, Dom kan ju tex inte tvingas att vittna mot sitt egna barn, Eller??? Sen beror det kanske på hur aktiva dom varit i att hjälpa till att veta & bara va tyst skulle inte rendera i straff tror jag men att aktivt gömma hjälpa GM att lämna landet städa undan bevis mm ska ju såklart resultera i straff hur nära släkt man är tycker jag iallafall.
Citera
2014-05-14, 13:11
Medlem
herrgurkas avatar
Polisen i Östergötland JO-anmäls för masstopsning angående dubbelmordet 2004.

http://www.corren.se/asikter/ordet-fritt/darfor-jo-anmaler-jag-polisen-i-ostergotland-6964358-artikel.aspx
Citera
2014-05-14, 14:12
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka

http://www.corren.se/asikter/ordet-fritt/darfor-jo-anmaler-jag-polisen-i-ostergotland-6964358-artikel.aspx
Hur många mordutredningar pågår i fallet? Efter att jag via e-post träffade överenskommelse om dag och klockslag att lämna ett tips till utredningseldaren Jan Staaf, ringde mig dagen därpå ett polisbefäl från Linköping med myndig röst och frågade om mitt tips. När jag sa att jag hade överenskommit en tid att träffa Jan Staaf, påstod denne polis att det var han som ledde mordutredningen. Men han lät det gå att jag träffade Jan Staaf på polishuset i Linköping. När jag inbjöd honom att närvara vid mötet, hör jag hur han riktigt slänger på luren så att det skramlade utan att säga adjö.

Det är inte bara vädret som är konstigt.
Citera
2014-05-19, 10:16
Medlem
flingborrs avatar
Känns som någon som fått i sig någon sorts drog den inte riktigt är van vid och gett sig ut på jakt. har själv upplevt liknande på flunizar och vet flera till. Kan till och med vara så att man själv inte kommer i håg det. Hoppas på en lösning på detta.
Citera
2014-05-19, 14:02
Medlem
substitutes avatar
jag tror mördaren är en feg enstöring,
han är ca 30 år nu och får maten hemlevererad av mamma
i form av paket som går att värma i ugnen.

han vågar inte säga nej till någon, ett telefonsamtal från
en säljare och han är rökt, det blir till att ångra köpet i efterhand.

han lever på någon form av bidrag, sitter framför datorn och
runkar till småflickor samtidigt som höjden av extas är
att läsa denna tråd, där han för första gången är
någon som alla vill veta allt om.

Tyvärr är sanningen det motsatta, ingen vill egentligen veta av honom.
en fet blöjrunkare i Linköping som aldrig kommit i närheten av ett fruntimmer.
Så värdelös att han till och med faller utanför Jan Staafs radar.
Senast redigerad av substitute 2014-05-19 kl. 14:09.
Citera
2014-05-19, 15:45
Medlem
substitutes avatar
[quote=flingborr|48852474]Känns som någon som fått i sig någon sorts drog den inte riktigt är van vid och gett sig ut på jakt. har själv upplevt liknande på flunizar och vet flera till. Kan till och med vara så a

erkänn nu för fan. men gör det via PM, jag behöver pengarna
Citera
2014-05-20, 21:58
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka

Enligt JO är det en Rich*rd Mårtenss*n bosatt på Slaggatan i Falun som är anmälare.

Dock ska sägas att anmälan gjorts via webben och det är relativt stor sannolikhet att anmälaren uppett falskt namn. Det angivna mobilnumret i anmälan stämmer inte överens med det mobilnummer som finns på exempelvis hitta.se för ovan nämnda RM.

Personligen tror jag att det mycket väl kan vara mördaren som fått en kallelse att lämna DNA-prov och i ett desperat försök att stoppa detta eller ge trovärdigt skäl till varför han vägrar ge prov, JO-anmäler polisen i falskt namn.
Citera
2014-05-21, 12:39
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Enligt JO är det en Rich*rd Mårtenss*n bosatt på Slaggatan i Falun som är anmälare.

Dock ska sägas att anmälan gjorts via webben och det är relativt stor sannolikhet att anmälaren uppett falskt namn. Det angivna mobilnumret i anmälan stämmer inte överens med det mobilnummer som finns på exempelvis hitta.se för ovan nämnda RM.

Personligen tror jag att det mycket väl kan vara mördaren som fått en kallelse att lämna DNA-prov och i ett desperat försök att stoppa detta eller ge trovärdigt skäl till varför han vägrar ge prov, JO-anmäler polisen i falskt namn.

Hagamannen krånglade som fan innan polis fick DNA på honom..

Hur ligger det till med RM, vägrade han tops vid förhöret? Är han fortfarande otopsad?
Om så är fallet så är ju detta onekligen lite spännande.

Vad vet vi om denna person?
Går inte att komma ifrån att hans agerande är märkligt.

Här står jag helt och hållet på polisens sida. Är väl bara lämna tops och gå vidare.
Vi pratar dubbelmord, inget jävla curlingbad på leklandet..

Verkar förövrigt helt klart som att han gjort anmälan i sitt rätta namn. Allt annat vore dessutom galet ologiskt.

Pluggade i Lkp 2002-2006

Konstigt att han inte kallats in på tops tidigare.

Utseendemässigt tycker jag RM är intressant, åtminstone att döma av den bild jag hittade.
Utseendet talat iallafall inte emot det signalement och även den fantombild som finns. Hårfärg, och en lite nördig look finns där. Ganska lång och fit i kroppen får jag intrycket av.

Med tanke på vad RM jobbar med och var tycker jag agerandet är än mer märkligt nu när jag tänkt på saken.
Det ideella engagemanget han har rimmar ju inte heller riktigt med att försvåra polisens jakt på ett mördat barn

Som förälder(vilket är fallet) så bord han kanske ha en annan inställning när det gäller att finna mördaren till ett oskyldigt 8 årigt barn?
Senast redigerad av massepojken 2014-05-21 kl. 13:35.
Citera
2014-05-21, 16:12
Medlem
Vart har ni fått uppgifter om denna killen? Hur ser han ut?, bild? Precis det är la för fan bara lämna sitt DNA och få det ur världen om man nu är oskyldig. Massepojken, var hittade du bild på honom? Detta är spännande och häpnadsväckande. Har man inget att dölja borde man inte ha något som helst problem med att bli topsad och förhörd.
Senast redigerad av mckenzy 2014-05-21 kl. 16:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in