2014-05-14, 11:43
Medlem
Svinhudens avatar
Pojk: Chenneth, Liam, Göran, Karsten, Kari.
Flicka: Ztina, Gunilla, Kerstin, Kissie.

Bra namn.
Citera
2014-05-14, 11:49
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massies
Jag har suttit och funderat på namn till framtida barn, annorlunda och fina namn. Tycker det är så roligt att sitta och fundera och tänka. Det är inte dags för barn än men om 3-5 år kanske Här är min och killens favoriter. Vilka tycker ni är finast?
Kille: Love, River, Milan, Jack, Malte
Tjej: Meja, Novalie, Henny, Noelie, Nellie, Tilde

Min kille fastnade för Henny och jag för Novalie och River

Dom flesta namn du skriver, är till för husdjur. Detta är du medveten om?
Citera
2014-05-14, 11:55
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag föredrar ofta nordiska namn.
Men Skye är ett förbannat fint namn. Skulle dock inte riktigt funka så bra i sverige.
(eller kanske om man stavar det Skýey, men vet inte riktigt hur det uttalas på fornnordiska.
Citera
2014-05-14, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Dom flesta namn du skriver, är till för husdjur. Detta är du medveten om?

Jaså, nej det visste jag inte. Har sett folk på t.ex instagram som döpt sina barn till såna namn, och dom är verkligen inte wt
Citera
2014-05-14, 12:00
Medlem
Myias avatar
Dubbelpost, men låter frågan stå kvar.

1. Hur länge har ni ens varit ihop? under ett år?
Senast redigerad av Myia 2014-05-14 kl. 12:10. Anledning: Dubbelpost
Citera
2014-05-14, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myia
1. Hur länge har ni ens varit ihop? under ett år?
över 3 år
Citera
2014-05-14, 12:02
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo
Jag ser ett trendbrott där fornnordiska namn är på uppgång igen - Mycket glädjande.

Det är väl snarare så att det verkar vara namn från sent 1800-tal som är poppis i många kretsar idag.
Vilket medför att en del av namnen har mer eller mindre autentiska nordiska rötter pga de nationalromantiska strömningar som var rådde då.
Citera
2014-05-14, 12:08
Medlem
Myias avatar
Citat:
Jaså, nej det visste jag inte. Har sett folk på t.ex instagram som döpt sina barn till såna namn, och dom är verkligen inte wt

Om du letar barnnamn på Instagram, letar du på väldigt fel ställe.

De flesta namn du och killen valt är så kallade trendnamn, som inte bara låter WT men som kommer vara vanligt när ungen blir större. Plus att många av namnen är hundnamn, t. ex har min kusin en hund som heter Malte. För mig spelar 3 faktorer in. Ovanligt/vanligt, Hur kommer det låta på Engelska/Svenska, och hur kommer ungen känna när den växer upp och skaffar jobb. "Hej jag heter Novalie, och vill bli ingenjör". Med ett namn som det känns porrbranschen mer välkomnande.

Hur gamla är ni ens? 18? Och om ni funderar på barn om 3-5 år, ska ni ta namnfrågan då. På 3-5 år mognar man rejält mycket, särskilt om ni är som jag gissar, 18...

Smaken är olika, och jag förstår det. Så slänger in lite andra namn som matchar era: Nova, Liam, William och Stella.
Senast redigerad av Myia 2014-05-14 kl. 12:11.
Citera
2014-05-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myia
Om du letar barnnamn på Instagram, letar du på väldigt fel ställe.

De flesta namn du och killen valt är så kallade trendnamn, som inte bara låter WT men som kommer vara vanligt när ungen blir större. Plus att många av namnen är hundnamn, t. ex har min kusin en hund som heter Malte. För mig spelar 3 faktorer in. Ovanligt/vanligt, Hur kommer det låta på Engelska/Svenska, och hur kommer ungen känna när den växer upp och skaffar jobb. "Hej jag heter Novalie, och vill bli ingenjör". Med ett namn som det känns porrbranschen mer välkomnande.

Hur gamla är ni ens? 18? Och om ni funderar på barn om 3-5 år, ska ni ta namnfrågan då. På 3-5 år mognar man rejält mycket, särskilt om ni är som jag gissar, 18...

Nej jag letar inte barnnamn på instagram, har bara råkat se typ 3 namn tyckte att namnen var väldigt fina.
Men om det kommer vara vanligt när barnet är äldre så vad är då problemet?
Vi är 19/20, men vi kommer antagligen ha ändrat några/alla namn när det är dags för barn, men det här är namn jag gillar nu.
Citera
2014-05-14, 12:18
Medlem
Myias avatar
Citat:
Nej jag letar inte barnnamn på instagram, har bara råkat se typ 3 namn tyckte att namnen var väldigt fina.
Men om det kommer vara vanligt när barnet är äldre så vad är då problemet?
Vi är 19/20, men vi kommer antagligen ha ändrat några/alla namn när det är dags för barn, men det här är namn jag gillar nu.

Du sa det själv, du ville att namnet skulle vara ovanligt. Det är "problemet", eller snarare något jag bara pekar ut.

Inget fel med att drömma. Men som du säger, antagligen kommer ni ha ändrat några/alla när det väl är dags. Lycka till i framtiden.
Citera
2014-05-14, 12:53
Medlem
Morgonribbas avatar
Jag gillar Love och Hugo.

Tänk på att barnet ska ha namnet även som vuxen, så även om ni tycker det är ett gullepluttigt namn på en liten söt bebis så kanske det inte känns lika kul för lille "River" eller "Henny" själva när de är vuxna?

Jack är f.ö. ett diminuitivt smeknamn för John, men nu för tiden döps folk till det. Helt okej tycker jag.
Citera
2014-05-14, 12:56
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Jag har suttit och funderat på namn till framtida barn, annorlunda och fina namn. Tycker det är så roligt att sitta och fundera och tänka. Det är inte dags för barn än men om 3-5 år kanske Här är min och killens favoriter. Vilka tycker ni är finast?
Kille: Love, River, Milan, Jack, Malte
Tjej: Meja, Novalie, Henny, Noelie, Nellie, Tilde

Min kille fastnade för Henny och jag för Novalie och River

Hej! Har jobbat på två förskolor och de namn du tar upp är inte direkt ovanliga utan snarare i stil med dagens trend om antingen våra mor och farföräldrars namn som Britta, Alma, Ragnhild, Kerstin och Eskil, Otto, Sixten, Ture eller de nya pretentiösa sagonamn såsom Meya, Molly, Saga, Tindra, Nellie, Wilda och Wiggo, Leon, Dion, Mio, Hugo ect.

Har speciellt svårt för Molly och Olivia som allaaaaa heter just nu men tycker att de äldre svenska namnen kan vara väldigt fina. Som barnen i bullerbyn. I dagsläget ligger Kerstin mig varmt om hjärtat.
Senast redigerad av Loveaffair 2014-05-14 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in