Citat:
Ursprungligen postat av
peterknuda
Serching for sugarman låter som en kanon film men nejdå.
Filmen var långsam konstigt klipp. Sen när de väl hittade sugarman var det en blek person som inte var intressant och man kunde inte förstå att han varit populäre än Beatles. Att man tagit en Oscar eller liknande i dag tycker inte jag betyder något. Sverige har varit inne efter Stig Larssons böcker och med hjälp av rika infltelserika personer med lång näsa fick han som Stig Larsson hjälp för att andra skulle få tjäna med stor näsa.
Så att få först hela dokumentär-branschens uppmärksamhet och få en Oscarsnominering och sedan få alla branschers uppmärksamhet (nästan 5800 personer) och att vinna över andra starka bidrag betyder ingenting för dig? Varför gör det inte det? Till och med folk jag pratar med på två vitt skilda privata forum känner till filmen och de har knappt sett någon annan svensk film (möjligtvis något av Bergman). Säga vad man vill om filmen (alla gillar olika), men att säga att det inte betyder något är rent ut sagt idiotiskt, i synnerhet om vi pratar Sverige. Detta leder till att vi som land säkert får lite fler ögon på oss och kanske inte endast inom filmvärlden.
Det betyder klart som fan något, men däremot behöver det nödvändigtvis inte betyda att det är en bra film för att den har vunnit en Oscar (det tycker jag dock Searching for Sugar Man är). Det betyder bara att majoriteten av de ~5800 personerna som är aktiva, eller som har varit aktiva inom alla olika områden inom filmskapandet röstade på filmen som vinnare - inget mer än det. *Stieg Larsson om jag får be.