2014-11-04, 19:15
Medlem
TLuthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgnetaloveK
Hej! Vet inte om det är ok att posta här men tänkte dela med mig hur jag kuggade och klarade uppkörningen. Har tidigare kört 70 lektioner med Triangel Trafikskolan. Men där uppmuntrades bara flera paket, såg inget mål. Därför tog jag själv tag i det hela och bokade upp mig på teori och uppkörning i Malmö.

Klarade teori på första försöket.

Första gång jag gjorde uppkörning var i Malmö med en kort kvinna. Vi körde en vit volvo. Hade lite polsk dialekt. Jag skriver under och kontrollerar styrservon och bromsservon genom att vrida på ratten när bilen är av och pumpar pedalen några gånger. Därefter startade jag bilen och då släpper båda.

Vi kör ut från parkeringen mot Willys och där svänger jag höger. Jag tycker att min placering där är bra för jag placerar mig nära höger men jag inte precis intill kanten till höger. Detta märker jag att hon inte tycker om. Vi kör genom lägenhetsområde med bilar parkerad på båda sidor. Jag har bra koll på hastighet och folk omkring som kan springa ut här. Inspektören vrider nästan på ratten när hon TROR sig se någon bakom bilarna. Vilket visar sig vara ingen och hon slappnar av, detta är såklart inte bra. Därefter kör vi mot E6 och svänger av vid en av de typiska landsväg(minns inte namnet). Här vet jag att jag missar ECO-driving. Mitt försvar är avståndet på motorväg är så kort så jag ser inte poängen att växla till 6 från 4. Men det ÄR viktigt att göra om ni inte vill kugga oavsett avstånd. På landsväg märker jag att det som testades är små uppförsbackar och backkrön och hur man anpassar hastighet. Detta klarar jag bra.

Kör tillbaka mot Malmö. Ser en buss framför mig och saktar ner, ser en vit bil bakom mig och saktar ner hårt. Detta är INTE bra eftersom bilen bakom kunde köra på mig! Håller med och inte. Hon tycker att jag inte ser bilen bakom och tvärnita vilket jag inte gör. Fortsätter att köra rakt och svänger höger till ett lägenhetsområde där jag ska fickparkera. Backade för mycket och hjulet når trottoarkant. Jag märker detta och slutar omedelbart backa och vrider mot motsatta håll fram. Får då en perfekt parkering. Men detta är inte acceptabelt då hjulet nuddade kanten.

Vi kör tillbaka mot trafikskolan och jag har då i princip missat allt förutom kontrollerna får jag höra. På brevet man får hem så ser man vilka moment man har missat och jag missade varje nästan.
Självklart inser jag att jag har gjort fel men inget som skulle orsaka trafikolycka och det var inget som jag skulle upprepa.

Nästa uppkörning gjorde jag i Trelleborg. Denna gång var det en kort trevlig kvinna från lund och vi körde i en röd volvo. Vi kör ut från parkeringen och kör runt bland området mellan hus och lägenhet. Sedan kör vi ut mot stranden och på vägen dit på huvudled så kör jag i nästan 30km/h hela vägen för gatorna var så smala. Missar nästa en farthinder och hon sa till mig ta det lugnt mycket snällt. Det gör inget att man missar en sak fortsätt bara!

Vi kör mot Ystad och sedan in mot en landsväg. Någonstans här växlar jag upp till 4 trodde jag men visar sig vara 2.a och inspektören påpekade att det var dags att växla upp. Ops sa jag och förklarade att jag trodde att det var 4.ans växel.

Sedan vänder vi och kör mot Trelleborg igen och på vägen tillbaka svänger jag in till ett villaområde där jag ska vända. På vägen tillbaka när jag kör in på en cirkulationsplats och svänger höger nuddar höger framdäck trottoarkant med ett duns. Kör vidare. Kör mot Trelleborg och använde vägren lite för tidigt då det finns markeringar längre fram.

Kör tillbaka mot trafikverket och den sista testet är nog en vänstersväng.

Jag valde Trelleborg för att det ÄR lättare att köra i en liten stad och denna gången så fick jag en supertrevlig inspektör. Till slut när jag har parkerat bilen fick jag GODKÄNT! Personligen så tycker jag att jag är en bra och försiktig förare och Trelleborg är bara början. Malmö kommer jag klara med mer övning när familjen har en bil. Ge inte upp hoppet. Inga av mina nära vänner klarade uppkörningen på en gång och deras familjer har bil. Lycka till!
Grattis det faktum att du har förståelse för trafiken visar att du är en bättre förare än de flesta andra på flashback. De flesta på flashback tror de kör som racingproffs och inser inte att dom kuggar pga av de kör dåligt.

Att du kuggade första berodde förmodligen inte på att du körde dåligt utan pga av att du hade gjorde enskilda misstag - men du kunde uppenbarligen köra bilen. Även om din familj inte har bil så har du uppenbarligen lärt dig. Många av de som hänger på flashback blir arga på inspektören och det innebär att de även kommer bli arga i trafiken och är således inte mogna för bil.
Citera
2014-11-06, 15:50
Medlem
Du verkade göra fler misstag på din godkända uppkörning än på din första.
Den enda anledningen till att du klarade det i Trelleborg är pga att du fick en trevlig inspektör.
Citera
2014-11-06, 16:16
Medlem
TLuthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkenemy
Du verkade göra fler misstag på din godkända uppkörning än på din första.
Den enda anledningen till att du klarade det i Trelleborg är pga att du fick en trevlig inspektör.
The Dark Enemy, varför är du så bitter på inspektörer? Är dessa inspektörer ett ont släkte?
Citera
2014-11-11, 19:50
Medlem
AlexSchulmansFarsas avatar
Kuggade min första uppkörning förra veckan, körde upp i Mölndal. Fick en inspektör som inte sa mycket mer än vad han hette och att det var Volvo (v40) vi skulle köra. Inleder med säkerhetskontroll där jag ska öppna motorhuven och kontrollera bromsvätska och kylarvätska. Det tar cirka 10 sekunder för mig att hitta spaken för att öppna motorhuven och kanske 15 sekunder för mig att hitta den spärren under den.
Får direkt frågan "Har du aldrig öppnat en motorhuv innan?" vilket gör mig ännu nervösare och osäkrare än vad jag redan är. Hittar bromsvätskan och spolarv. utan problem.

Börjar med att backa ut från parkeringen ut på 50-väg direkt, går utan några problem. Direkt efter går det dock åt helvete, känner mig stressad. Efter en sväng kommer ett rödljus där vägarna splittras ganska fort, han säger att jag ska ta den filen som skapas till vänster vid rödljuset men jag ligger längst till höger och är dåligt förberedd så jag missar det. Känner direkt helvete också nu kommer det inte gå. Då ska vi så klart vända vilket jag tolkade som vänd på snabbast möjliga ställe men han vill att vi skulle köra runt via vanliga vägar istället. Känner återigen hur det går åt helvete. Direkt efter vanlig parkering som jag råkar hamna lite nära den ena linjen. Har nu nästan gett upp och funderar på att fråga "Ska vi runda av nu eller?". Antar väl att jag slappnar av lite då vilket underlättar körningen. Efter dom första haverierna får jag köra motortrafikled, landsväg (med vänstersväng), den backen vid Pixbo, något trångt villakvarter.

Det jag kan ta med mig är att jag inte bröt mot några trafikregler alls vilket ska vara en självklarhet. Många andra moment som backning och start i backe gick också bra. Kuggade på dålig eco-driving (motorbromsning) eftersom jag körde väldigt stressat och oskönt, hade inget lugn alls. Fick kritik för att jag "Kom ut på 3an i rondellerna" vilket var han måste ha missuppfattat eftersom jag hade lärt mig från trafikskolan att nästan alltid använda 2an i rondeller vilket jag gjorde. Konstigt men tänkte inte sitta och tjafsa med honom om det. Också det att hålla bättre uppsikt vid spårvagnsspår eftersom det kan komma spårvagnar (vilket det inte var några i närheten, kändes mest som något att klaga på). Följde efter den första riktningsmissen 15-20 väganvisningar utan att missa en enda och parkerade prickfritt den sista parkeringen så jag visade att jag kunde det.

Någon som har några tips för jag känner att problemet är att om jag gör ett misstag eller något inte stämmer har jag svårt att släppa det. Är det mer mängdträning som gäller? Eller är det bara att gå dit igen och försöka hitta lugnet för när jag gör det känner jag att det är skönt att köra och det går bra helt enkelt.
Citera
2014-11-14, 14:56
Medlem
NeonColas avatar
Jag kuggade min första uppkörning på att en äldre man körde ut framför mig(han körde mot rött), innan jag hann reagera så var kontrollanten snäll nog att bromsa åt mig.

Bokade en ny uppkörning tre dagar senare och blev godkänd. Känns på något vis inte helt rättvist för jag reagerade ju trots allt i tid och hade hunnit stanna i god tid.
Citera
2014-11-18, 20:05
Medlem
Jag kuggade inte men ville iallafall ge tips till er som ska köra upp eller har kuggat första gången.

OM du gör misstag förklara då för inspektören att du gjorde fel och visa att du vet att du gjorde fel, ev förklara hur du borde ha gjort, att hålla tyst visar omogenhet istället för mogenhet.

Jag råkade köra på en hög trottoarkant med kofångarn när jag skulle backa in mellan två bilar på en trång parkering min reaktion blev "Oj den såg inte jag Men vi kör vidare", tror att inspektörerna har lite överseende med felen man gör (om dem inte är trafikfara) om man förklarar att man gjorde fel eller visar att man vet om sitt fel.

Läst tråden från start och jag chockas över hur folk inte kan förstå att dem misslyckades med uppkörningen "Bara för att dem missade bromsa i tid" eller "missade en skylt" - du är en trafikfara i dem tillfällena och därför skall du kuggas, inte mer än rätt. Folk skyller allt för ofta ifrån sig när dem failar :S
Citera
2014-11-18, 20:30
Medlem
Jag blev godkänd i Mölndal den 3:e november men jag körde några körlektioner i Mölndal via Bergmansgatans Trafikskola innan uppkörningen. Vi körde i Mölndal och även sista dagen körde vi nästan samma rutt som jag körde vid uppkörningen. Vid körlektionerna fick jag många tips om vad skall jag komma ihåg vid uppkörningen när det gäller just Mölndal. T.ex. att vägen där Trafikverket ligger är en 40-väg. Kan rekommendera att köra några lektioner i Mölndal innan man försöker med uppkörningen där.
Citera
2014-12-09, 21:08
Kuggat x antal gånger i våras. Tog nya tag nu i höst och nu tycker körskoleläraren att jag var redo, så imorgon har jag uppkörning för första gången sedan i våras, även första gången jag kommer köra med trafikskolans bil vilket nog är ett övertag. Är dock jäkligt pessimistisk och tror inte alls det kommer att gå, det har ju aldrig gått någon annan gång. Vågar knappt hoppas. Det tär jäkligt mycket på självförtroendet när alla runt om en, oavsett hur inkompetenta de är, har lyckats ta körkortet..
Citera
2014-12-10, 21:20
.. och där kuggade jag. Skit.
Citera
2014-12-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Median
.. och där kuggade jag. Skit.

Vad var det som gick galet?
Nya tag!
Citera
2014-12-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gasprox
Hade uppkörningen from hell härom dagen. Körde upp i Jakobsberg med en kvinna vars namn började på A och slutade på nita.

Det var min första uppkörning, har kört totalt 25 lektioner på bilskola, ingenting privat alls då jag inte har någon att övningsköra med.

Vi körde i 50 minuter (!), genom totalt 10 (!) rondeller. Säkerhetskontrollen innebar att jag var tvungen att öppna motorhuven, peka ut alla vätskor och förklara hur man såg om de behövdes fylla på.

Via dessa tio rondeller körde vi på både på landsväg, motortrafikled och motorväg. Fick svänga höger på en landsväg för att sedan köra in och vända på lämplig plats. Blev underkänd för att jag, trots att det var en smal och helt tom väg, tydligen inte låg tillräckligt till höger innan jag svängde in.

Körde sedan vidare och var tvungen att FICKPARKERA, något min bilskola lugnat mig med att man inte måste kunna nu för tiden utan att man får välja om man vill parkera vanligt eller fickparkera. Har alltså aldrig fickparkerat förr, men klarade det som tur var utan problem då jag läst om hur man skall göra i teorin.

Körde sedan vidare och i en nedförsbacke kommer vi till en korsning där jag är övertygad om att jag har väjningsplikt då jag bara ser såna vägmarkeringar på vägen. Det visar sig dock att det endast är trafik som ska till höger och vänster som har väjningsplikt, så jag står alltså och väntar trots att jag har grönt. Det blev jag också underkänd på.

Kör ut på en motorväg och jag glömmer lägga i sexan, mest för att hon direkt när vi kommer ut säger att vi ska av vid nästa avfart, så jag fokuserar på att placera mig etc. Det blev jag också underkänd på; att jag körde på 4:ans växel i 90 km/h i 300 meter innan vi skulle av.

Under hela provet ser jag till att kolla i backspeglar och sidospeglar var femte sekund. Däremot säger hon till mig vid slutet att jag kollar alldeles för sällan?! Hon kändes totalt oengagerad, hade jag tittat oftare än var femte sekund hade jag ju varit en trafikfara.

Hon var väldigt stel och kort i tonen, satt tyst hela vägen och när vi kom tillbaka sa hon bara att jag var underkänd, berättade varför, sa ha det bra och gick ur bilen.

Dessa moment gick vi igenom:
http://imgur.com/CYatGPz

Var rätt nervös innan men en vän som körde upp dagen innan hade lugnat mig med att hen kört på fel växel i skarpa kurvor, felplacerat sig innan rondeller etc. men ändå fått godkänt. Tji fick jag. Nästa gång ska jag köra upp med en man. Brutal jävla uppkörning!! Mår piss nu.

Byt körskola som inte lärt ut fickparkering! Lika självklart som vilket annat moment som helst! Sen skulle jag verkligen vilja veta var det finns motortrafikled i Jakobsberg?
Citera
2014-12-14, 17:51
Medlem
Första gången va jag påväg ut i fel riktning på motorväg! Blev kraftigt kuggad andra gången sökte jag mig till en mindre stad med lätt infrastruktur! Körde absolut inte bra, men inte dåligt heller! Dom ser till helheten av körningen.

Aja man ska inte va bitter! Mitt körkort blev nästan så billigt som det kan bli, 2 uppkörningar bara. Ingen trafikskola eller sånt trams! Blev dock ganska rädd när jag körde själv förtsa tiden, vid rödljusen visste jag inte vem som hade företräde vid sväng kunde inte trafikregler osv.jag va helt ärligt en fara intrafiken. Men nu är jag väldigt säker. Jag skulle definitivt inte fått kortet. Lycka till fjäska mycket, lek vuxen och ansvarsfull
Senast redigerad av Koksalt2 2014-12-14 kl. 17:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in