Jag tror som vissa sagt att det beror på att folk på "landet" ofta är mindre ekonomiska hur dumt det än må låta.
Känner ett par som bor ganska långt utanför stan där husen kostar en spottstyver och båda har heltidsjobb med medellön och utflyttade barn.
Enligt mig borde dom kunnat spara undan 20 000 om året utan problem. Men nej dom har inga pengar över och måste jobba extra ibland för att betala mat och räkningar.
Nu har jag insett hur oekonomiska dom är, mannen köpte en helt ny fullutrustad Hyundai i40 1.7D för 395.000(!) kr med en udda(läs: ful) färg. Bilen är kanske egentligen värd snäppet mindre än en V70 D2 Momentum vilken man kan få för typ 235.000 med lite prut/kampanjer. Han har alltså gjort en otroligt dålig affär, bilen lär ha tappat halva värdet efter 1 år... Alltså 200.000!
Han har alltså köpt fel bil till fel pris och inte brytt sig om att kolla in kampanjer eller pruta, han har speccat en bil på Hyundais hemsida och köpt!
Då förstod jag hur deras ekonomi skulle vara så dålig, en sån dålig affär hade antagligen halvt försatt mig i konkurs.