2014-05-12, 23:54
Medlem
Pyramids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
För att de inte är smarta nog att investera pengarna. Istället köper de nya bilar med stor värdeminskning som följd. Elektroniken de köper blir snabbt värdelös. Lägg därtill "vardagslyx" tre gånger i veckan och två utlandssemestrar så har de bränt upp hela sitt sparutrymme. Därför blir de aldrig mångmiljonärer.
Huvudet på spiken, definitivt. Människor i städerna verkar tänka mer på ekonomiska detaljer som att ta med matlåda till jobbet, handla och äta ekonomiskt samt vara allmänt sparsam. Jag har uppfattningen att medelklass på landsbygden, precis som Triremer säger, spenderar stora delar av sin inkomst på oplanerade inköp, dyra matvanor, lådvin och vardagslyx, konsumtionsköper elektronik med enorm värdeminskning, köper ny billig inredning på Ikea, Mio med mera. Känns rent allmänt som att storstadsbor lever mer ekonomiskt. Jag själv kommer från medelklassförhållanden i Stockholms innerstad.
Citera
2014-05-13, 00:18
Medlem
Patriarchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramid
Huvudet på spiken, definitivt. Människor i städerna verkar tänka mer på ekonomiska detaljer som att ta med matlåda till jobbet, handla och äta ekonomiskt samt vara allmänt sparsam. Jag har uppfattningen att medelklass på landsbygden, precis som Triremer säger, spenderar stora delar av sin inkomst på oplanerade inköp, dyra matvanor, lådvin och vardagslyx, konsumtionsköper elektronik med enorm värdeminskning, köper ny billig inredning på Ikea, Mio med mera. Känns rent allmänt som att storstadsbor lever mer ekonomiskt. Jag själv kommer från medelklassförhållanden i Stockholms innerstad.
Nej, ditt dumhuvud missade spiken helt och glasklart. En medelklassfamilj i Stockholms innerstad har större utgifter i alla kategorier än en arbetande familj i ett småsamhälle men det kompenseras med en orimligt mycket högre lön. Det finns inte en möbel från IKEA eller Mio hos er alltså? Bara nedärvt antikt?
Citera
2014-05-13, 00:22
Bannlyst
Många lantisar har hög levnadsstandard men betalar mycket för bil. Handlar kött svart, byter tjänster, utan inkomst kan vissa leva som prinsar.
Citera
2014-05-13, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
I boken "Richest man in Babylon" så nämns där ett citat som verkligen har fastnat hos mig. Nämligen att oftast så är ens absolut nödvändigaste utgifter väldigt nära ens inkomst, oavsett vilken inkomst man har.

Jag levde själv så här ett tag. På en heltidslön, 25000 brutto och ensamstående med utgifter på runt 10000 men likväl hade jag 0 på kontot vid varje löning. En del uppenbarelser senare så har jag en sambo som är mammaledig, jag har samma lön och vi kommer snart stå med 2 boenden. PLUS att vi har skapligt med pengar över efter buffert till bilen, matkonto, bensinkonto och allt annat har dragits.

När samtliga barn har kommit till världen och sambon ger sig ut på jobbmarknaden igen, så kommer vi nog ha runt 20000kr kvar efter matbuffert osv är dragda. 20000 att göra vad som helst med. Detta på två bruttolöner som båda är runt 25000 var.

Visst är det så, man anpassar sina levnadsvanor efter sin inkomst. Är man inte intresserad av att investera pengarna så är man helt enkelt inte det. Frågeställningen är lite som den där bilden som cirkulerar på facebook angående rökning som så vackert avslutas med raden "Where's your fucking ferrari, bitch?".

--

Sedan känns tråden lite som ett försök att rättfärdiga ohälsosamma ekonomiska vanor hos TS med diskussionsunderlaget "alla på landet tjänar 70k!!! Varför är ni inte täta!?" när sanningen ligger närmar hälften. Som någon påpekade är medianlönen någonstans kring 19 000, ett par har således 38000 brutto, 25000 netto.

Om lönen nu låg på 70 000 för ett par på landet borde den ligga runt 80k för samma par i en storstad. Efter skatt blir det i så fall makalösa 53 000;-. Hela flashback är välkomna att ta mig i tvåan om inte de premisserna förutsätter ett liv som stadsbo med normal standard och möjligheten till ett enormt sparande...

Nej, gör om, gör rätt ts!
Citera
2014-05-13, 00:35
Medlem
Himofmanyfacess avatar
Well det allmänt destruktiva Svenssonlivet med alla dess kostnader lämnar ingen rik.

Visst många har en fin villa, en ny Volvo m.m men tragiskt nog är allting bankens.

Varför? Jo, den årliga Thailandsresan, den osunda livsstilen, detta hetsande om att blint följa strömmen och dess trender vilket skapar kostnader. Idyllen om att man är bättre än andra om man har premiumpaket eller den nyaste Iphonen. För att inte tala om den obligatoriska familjen, man måste ju ha barn för att passa in bland alla andra.

Rädslan att sticka ut kostar mycket pengar och gör ingen rik i slutändan.
Citera
2014-05-13, 00:59
Medlem
mr13377s avatar
Jag tror som vissa sagt att det beror på att folk på "landet" ofta är mindre ekonomiska hur dumt det än må låta.

Känner ett par som bor ganska långt utanför stan där husen kostar en spottstyver och båda har heltidsjobb med medellön och utflyttade barn.

Enligt mig borde dom kunnat spara undan 20 000 om året utan problem. Men nej dom har inga pengar över och måste jobba extra ibland för att betala mat och räkningar.

Nu har jag insett hur oekonomiska dom är, mannen köpte en helt ny fullutrustad Hyundai i40 1.7D för 395.000(!) kr med en udda(läs: ful) färg. Bilen är kanske egentligen värd snäppet mindre än en V70 D2 Momentum vilken man kan få för typ 235.000 med lite prut/kampanjer. Han har alltså gjort en otroligt dålig affär, bilen lär ha tappat halva värdet efter 1 år... Alltså 200.000!

Han har alltså köpt fel bil till fel pris och inte brytt sig om att kolla in kampanjer eller pruta, han har speccat en bil på Hyundais hemsida och köpt!

Då förstod jag hur deras ekonomi skulle vara så dålig, en sån dålig affär hade antagligen halvt försatt mig i konkurs.
Citera
2014-05-13, 01:25
Medlem
Chianti68s avatar
Dom flesta är det men på pappret.
Som ett ex. Jag min man amorterar 6500 i månaden på huset och har gjort det sen vi köpte huset för tio år sedan.
Vi har valt att göra så för att inte behöva lämna vårt hus om vi blir arbetslösa eller när vi går i pension.
Vi sänker boendekostnaden och får mer pengar att spendera med åren och sen lämnar vi över ett arv till barnen.
Citera
2014-05-13, 01:40
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kevy
HAHA JAG ÄLSKAR DENNA TRÅDEN!!

jag har tänkt denna tanken 1000 tals gånger!! jag är utbildad ekonom och har under hela min studietid sysslat med uträkningar, budgetar etc etc.

Och just denna frågan har jag ställt mig hur många gånger som helst!

Min slutsats är att folk är korkade, bara kolla hur vi unga spenderar pengarna

Så du är nu färdigutbildad ekonom, ganska exakt en månad efter att du lagt upp en tråd om att du vill byta inriktning på dina studier? Hej trollet. Lönerna som trådskaparen nämner är på tok för höga. Snittlönerna är betydligt lägre.
Citera
2014-05-13, 03:10
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramid
Tänker mer ekonomiskt? Genom att betala 50K-90K per kvm för en lägenhet? Exakt vad är det som är mer ekonomiska med det än ett betydligt billigare boende?
Citera
2014-05-13, 08:35
Medlem
jugbandbluess avatar
varje unge de skiter ur sig kostar väl i snitt 1 miljon fram tills 18-årsdagen. och "arbetande par i småsamhällen" är inte lika rigida med barnavlandet som karriärs-paren i stockholm.

det + resor + uppvärmning av hus + dyrare transportkostnader (ofta pendling) + övriga bilkostnader och sen har dom inte så mycket kvar att stoppa i madrassen.
Citera
2014-05-13, 09:44
Medlem
Pyramids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch
Nej, ditt dumhuvud missade spiken helt och glasklart. En medelklassfamilj i Stockholms innerstad har större utgifter i alla kategorier än en arbetande familj i ett småsamhälle men det kompenseras med en orimligt mycket högre lön. Det finns inte en möbel från IKEA eller Mio hos er alltså? Bara nedärvt antikt?
Vad arg du blir, känner du dig träffad eller? Ja, speciellt boendet är dyrare i en storstad. Löneskillnaderna är inte så enorma, skulle jag våga påstå, beroende på vad man kollar på naturligtvis. Nu jämför du dessutom en medelklassfamilj i innerstaden med en "arbetande familj i ett småsamhälle", jag trodde vi försökte jämföra familjer med ungefär samma inkomster, boende på landsbygd respektive innerstad. Och nej, jag sa inte att IKEA eller Mio är dåligt eller att folk i storstäderna inte har möbler från dessa, läs igen.

Citat:
Ursprungligen postat av nin
Tänker mer ekonomiskt? Genom att betala 50K-90K per kvm för en lägenhet? Exakt vad är det som är mer ekonomiska med det än ett betydligt billigare boende?
Sett till boendet är det ju inte ekonomiskt och det förstår ju vem som helst, jag (och TS) pratar om kringkostnader och levnadsvanor, och dessutom från mina egna erfarenheter vilka absolut inte måste stämma.
Citera
2014-05-13, 09:51
Medlem
Twatssons avatar
Jag kan väl dela med mig med min och sambons ekonomi.

Våra gemensamma inkomst varje månad är cirka 38,5k netto

Avgifter, räntor, försäkringar, Tv/Bredband landar på cirka 5 500kr
Mat: 2500kr(tro det eller ej, men hon är otroligt duktig på att handla samtidigt som mycket fryses in etc).
Stoppar undan 500kr varje månad till framtida barn.

Så vi har ganska exakt 30 000kr över varje månad när alla räkningar i betalda.
Jag har själv ett privatlån sen min gamla spelmissbrukartid som jag amorterar 5000kr på varje månad.

Jag lever på 1000kr i veckan, så månadsvis sparar vi undan 15 000kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in