2014-05-12, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jag undrar om det hade varit på samma sätt om man det var tjänstemannaansvar för alla som arbetade med barn och svaga? Hade man inte varit mer mån om att göra korrekt?

Menar du att man inte har det?
Citera
2014-05-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fru MGM verkar ju uppenbarligen haft kontakt med sina släktingar. Hur många släktingar hade MGM i Sverige?

Det är mycket man inte förstår. Det är säkert.

Finns det någon annan känd släkting till MGM än hans "syster" i Gaza?
Citera
2014-05-12, 23:28
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Vad jag inte förstår är var fanns de andra släktingarna? Skola, soc, myndigheter som brast men varför var det så tomt runt tjejen? Andra palestinier, släktingar som kunde reagerat. Det har inget med fördelning av skuld utan jag begriper det helt enkelt inte. Y var här en lång tid trots allt. Hur isolerat kan det här paret ha levt om de inte var unika för man träffar släkten på ett eller annat sätt om man kommer från Palestina det går liksom inte att undvika. Det är så mycket man inte fattar i allt det här bara

Dom här släktena kan sluta leden för utomstående rätt bra. Om de fick kännedom om något så anmälde man säkert inte till svenska myndigheter.
De kanske inte hade total insyn och en viss fysisk fostran av barn är kanske inget de reagerat mot om de sett nåra spår.
De kan också fått veta att flickan trillat i skolan eller att hon lekt med pojkarna som hon var instruerad att säja till kvinnan som frågade om blåtiran.
Citera
2014-05-12, 23:31
Medlem
Citat:
Vilket gör att jag har frågat mig själv om Yara har fått hjälp att bearbeta sina upplevelser?

Är det någon som vet om det finns passande hjälp att få i Karlskrona?

Med tanke på den livsskildring vi fått ta del av borde hon ha besökt någon form av stödverksamhet. Eller det är inget som erbjuds om inte god man eller vårdnadshavare kräver det?

Det känns som om det har lagts väldigt lite resurser på Yara.

Med tanke på hur många som nu strömmar in i vårt land så kan jag säga på en gång att någon vård för post-traumatisk stress som är framkallad av krigstillstånd inte görs eftersom det tar år av vård.

Vad vi får är tickade bomber som kommer bli enormt farliga för vårt land.

Det är bara att ta USA som exempel, Inbördeskriget, 1 Världskriget, 2 Världskriget och Vietnam har gett miljoner av soldater av fruktansvärda trauman som inte behandlats korrekt, resultatet är idag ett land fullt med Seriemördare och våld i nära relationer.
Detta skapas i hem där våld varit dominant på grund av krigsskadade släktingar, oftast går hela familjer i krig och när de kommer hem blir familjen främsta offren för deras trauma.

Hells Angels är resultatet av 2 Världskriget, det bildades av soldater som var motorcykelordonnanser i Ökenkriget bland annat och de kände den klassiska rotlösheten när de kom hem och samlades i grupp med tyska hjälmar och började åka runt i Kalifonien och oftast resulterade deras färder i bråk med lokalbefolkningen eftersom en krigsstressad person är extremt lättretlig, kort stubin kort sagt.

Mycket av den moderna kriminaliteten i USA med outlaws gäng är ett resultat av krigen. Jesse James och hans gelikar var krigsstressade och var rotlösa och sökte hela tiden andrenalinkickar för att känna sig levande, det hade de fått konstant i krigen.
30-tals gangters som Dillinger och Clyde Barrow är ett resultat av 1 Världskriget i någon form, antingen offer för släktingar eftersom beteenden förs vidare eller så var de själva med.

Resultatet kommer bli att kriminaliteten kommer öka offantligt med tanke på hur många som idag får Put eftersom ingen gör något åt de krigskadade, de är för många helt enkelt och vanliga socialarbetare har ingen kompetens om detta
Citera
2014-05-12, 23:31
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Menar du att man inte har det?

Nä, jag tror inte det. Hade man gjort såna missar då?
Citera
2014-05-12, 23:32
Medlem
Citat:
Jag tror inte att Yara har deltagit särskilt mycket i familjens sociala aktiviteter. När de har gått för att träffa kusinerna har hon väl satts i arbete.

Jag undrar om hon haft några kompisar med sig hem på eftermiddagen, om hon blivit hembjuden till andra i sin klass osv.

Det är väldigt få privatpersoner som har velat uttala sig om Yara. I vanliga fall brukar kvällspressen vara fylld med personliga och närgångna artiklar där vänner o bekanta får uttrycka vad de vill. Men här är det bara de anmälande grannarna och Therese som sagt något.

Känns som om hon levt ett ganska anonymt liv.

Hennes klasskompisar måste ju ha sett om hon var blåslagen innan gympan, när de byter om.

Jag får en känsla av att det inte fanns "någon familj" alls. MGM verkar varit frånvarande - på resande fot möjligen.

FMGM verkar varit med sin del av släkten.

Yara verkat varit i tvättstugan och skött om barnen.
Citera
2014-05-12, 23:34
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Med tanke på hur många som nu strömmar in i vårt land så kan jag säga på en gång att någon vård för post-traumatisk stress som är framkallad av krigstillstånd inte görs eftersom det tar år av vård.

Vad vi får är tickade bomber som kommer bli enormt farliga för vårt land.

Det är bara att ta USA som exempel, Inbördeskriget, 1 Världskriget, 2 Världskriget och Vietnam har gett miljoner av soldater av fruktansvärda trauman som inte behandlats korrekt, resultatet är idag ett land fullt med Seriemördare och våld i nära relationer.
Detta skapas i hem där våld varit dominant på grund av krigsskadade släktingar, oftast går hela familjer i krig och när de kommer hem blir familjen främsta offren för deras trauma.

Hells Angels är resultatet av 2 Världskriget, det bildades av soldater som var motorcykelordonnanser i Ökenkriget bland annat och de kände den klassiska rotlösheten när de kom hem och samlades i grupp med tyska hjälmar och började åka runt i Kalifonien och oftast resulterade deras färder i bråk med lokalbefolkningen eftersom en krigsstressad person är extremt lättretlig, kort stubin kort sagt.

Mycket av den moderna kriminaliteten i USA med outlaws gäng är ett resultat av krigen. Jesse James och hans gelikar var krigsstressade och var rotlösa och sökte hela tiden andrenalinkickar för att känna sig levande, det hade de fått konstant i krigen.
30-tals gangters som Dillinger och Clyde Barrow är ett resultat av 1 Världskriget i någon form, antingen offer för släktingar eftersom beteenden förs vidare eller så var de själva med.

Resultatet kommer bli att kriminaliteten kommer öka offantligt med tanke på hur många som idag får Put eftersom ingen gör något åt de krigskadade, de är för många helt enkelt och vanliga socialarbetare har ingen kompetens om detta

Jo, så är det. Här i Sverige har vi Malmö som bästa exempel på samma fenomen. Beteendet normaliseras så ingen reagerar eller tycker det är onormalt.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-12 kl. 23:37.
Citera
2014-05-12, 23:39
Medlem
Citat:
Nä, jag tror inte det. Hade man gjort såna missar då?
I

Det har man väl alltid. Trodde jag. Som hade Högskoleförordningen som min "bibel".

Trodde - i min naivitet - dom borde följt Socialtjänstlagen typ.
Citera
2014-05-12, 23:41
Medlem
Citat:
Jag får en känsla av att det inte fanns "någon familj" alls. MGM verkar varit frånvarande - på resande fot möjligen.

FMGM verkar varit med sin del av släkten.

Yara verkat varit i tvättstugan och skött om barnen.

Det är ju så att det finns en "kvinnokultur" av det gamla slaget till exempel i Palestina. FruMGM (jag kan inte ta deras namn i min mun!) har haft åtminstone några kvinnor omkring sig, både släkt och bekanta, som pratar om "allt". Hon har alltså inte varit helt utan skyddsnät och isolerad. Vad de sedan lärt henne, hur de uppfattat det svenska samhället är sedan en annan fråga. Men något vettigt måtte ju ha sipprat igenom. OM det var hon som anmälde maken för misshandel, så var hon ju medveten om den möjligheten, som är så mycket mindre i hennes hemland.
Citera
2014-05-12, 23:44
Medlem
Minimois avatar
När socialtjänstemän och kommunpolitiker åtalas för brister i dessa ärenden renderar inte trådar så många inlägg...

(FB) Fyra inom socialtjänsten åtalade för tjänstefel (Mark kommun)
Citera
2014-05-12, 23:47
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
När socialtjänstemän och kommunpolitiker åtalas för brister i dessa ärenden renderar inte trådar så många inlägg...

(FB) Fyra inom socialtjänsten åtalade för tjänstefel (Mark kommun)

Ojdå, jag har inte ens sett tråden, men jag har läst en del om fallet.
Citera
2014-05-12, 23:49
Medlem
LaScalas avatar
De få resurser vi har att bemöta dessa människor med räcker långt ifrån till och är dessutom väldigt kostnadskrävande.
Jag har en kompis som jobbar på stockholmsmottagningen och jag har för mej att man flaggat för nedskärningar av de nio platser som Stockholm disponerar.

http://www.redcross.se/detta-gor-vi/stod-till-migranter/vard-for-krigs-och-tortyrskadade/

Dessutom har övrig psykvård fullt upp med dessa patienter.
Senast redigerad av LaScala 2014-05-12 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in