Citat:
Ursprungligen postat av
Iobberknoll
Vilket gör att jag har frågat mig själv om Yara har fått hjälp att bearbeta sina upplevelser?
Är det någon som vet om det finns passande hjälp att få i Karlskrona?
Med tanke på den livsskildring vi fått ta del av borde hon ha besökt någon form av stödverksamhet. Eller det är inget som erbjuds om inte god man eller vårdnadshavare kräver det?
Det känns som om det har lagts väldigt lite resurser på Yara.
Med tanke på hur många som nu strömmar in i vårt land så kan jag säga på en gång att någon vård för post-traumatisk stress som är framkallad av krigstillstånd inte görs eftersom det tar år av vård.
Vad vi får är tickade bomber som kommer bli enormt farliga för vårt land.
Det är bara att ta USA som exempel, Inbördeskriget, 1 Världskriget, 2 Världskriget och Vietnam har gett miljoner av soldater av fruktansvärda trauman som inte behandlats korrekt, resultatet är idag ett land fullt med Seriemördare och våld i nära relationer.
Detta skapas i hem där våld varit dominant på grund av krigsskadade släktingar, oftast går hela familjer i krig och när de kommer hem blir familjen främsta offren för deras trauma.
Hells Angels är resultatet av 2 Världskriget, det bildades av soldater som var motorcykelordonnanser i Ökenkriget bland annat och de kände den klassiska rotlösheten när de kom hem och samlades i grupp med tyska hjälmar och började åka runt i Kalifonien och oftast resulterade deras färder i bråk med lokalbefolkningen eftersom en krigsstressad person är extremt lättretlig, kort stubin kort sagt.
Mycket av den moderna kriminaliteten i USA med outlaws gäng är ett resultat av krigen. Jesse James och hans gelikar var krigsstressade och var rotlösa och sökte hela tiden andrenalinkickar för att känna sig levande, det hade de fått konstant i krigen.
30-tals gangters som Dillinger och Clyde Barrow är ett resultat av 1 Världskriget i någon form, antingen offer för släktingar eftersom beteenden förs vidare eller så var de själva med.
Resultatet kommer bli att kriminaliteten kommer öka offantligt med tanke på hur många som idag får Put eftersom ingen gör något åt de krigskadade, de är för många helt enkelt och vanliga socialarbetare har ingen kompetens om detta