2014-05-12, 22:33
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeraVerita
Jo, men hade dom försörjningsstöd vid tidpunkten? Stod dom skrivna på samma adress?

Det framgår tydligt i ena utredningen när familjen hade försörjningsstöd. Tre månader. Juli - sept 2012, dvs inkl. Willys-månaden. Ej före och ej efter fram till gjord utredning.

Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Som jag uppfattar det hela så gjorde ingen anmälan överhuvudtaget från rektorns sida, varken formell eller informell. Han "hörde sig för" högst informellt och utan pappersexercis, och när han fick ett svar han kunde nöja sig med så nöjde han sig med det. Dvs, det fördes ett informellt samtal som inte resulterade i någon anmälan överhuvudtaget.

Han struntade i att anmäla eftersom han trodde att socialtjänsten var inkopplad på familjen bara för att de hade varit inblandade utifrån vårdnadsförordnandet (Källa diverse intervjuer TV4 Nyheterna 22:00). Han hade lagstadgad skyldighet att anmäla till socialtjänsten - och det helt oberoende av om de fanns 100 redan aktiva ärenden om flickan. Det är verkligen inget bondeoffer.

Rektorns och Willys-Thereses uppgifter har dessutom varit motsägelsefulla. Hon hävdar att hon höll kontakt med skolan medan skolan påstod (båda i media förra veckan) att Therese inte återkom efter ett samtal till rektorn. Det hör sannolikt till de saker som har granskats.
Citera
2014-05-12, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var väl en kombination gissar jag. Sedan hade dom väl tänkt att återförenas redan före jul.

Pappan frågor rektorn om hur dottern mår och om hon skadad sig på skolan. Rektorn försäkrar att hon mår bra och är duktig i skolan.

När den gode mannen ringer och frågar om biopappan accepterar MGM som vårdnadshavare frågar han också hur flickan mår om det verkar OK. Utredning har visat sig utan anmärkning. Så han förlitar sig på det.

Tror den utredningen var ett utlåtande från den tidigare gode mannen (hon som blev sjuk).

EDIT. Flickan led av PSTD efter bombningarna i november, som förstärktes av varje bomb därefter och föräldrarna blev av läkarna rekommenderad att om hon skulle bli bra måste hon till ett land där inte bomber helt oförväntandes ramlar ner stup i kvarten.

Men du talar om biopappan som om han agerade utifrån svenska förhållanden. Staten utredning gode man kontrollerar ok bra fine jag litar på det. Det fungerar väl inte så. Utan grundförutsättningen var tilliten till morbrodern. Familjen. Att svenska med betoning på svenska staten sedan också clearar betyder att morbrodern OCH svenska staten tar hand om hans lilla flicka. Men morbrodern går först. Annars befinner vi oss hos svenskar i Eslöv. (inget ont om Eslöv) men där är vi faktiskt inte.'Att han går på svenska staten med den kraft han gör nu är väl för det finns ju ingen annan. MGM är inlåsta. Och vi lovade ju också att ta hand om hans barn.

Och sedan ramlar det inte ner bomber stup i kvarten i Gaza (jo, jo förstår metaforen) och många skickar sina barn till släktingar på Västbanken under oroliga tider osv. Blir så obalanserat åt andra hållet om man ska se alltihop ur någon svensk kontext bara...och jag undervärderar inte hans och mammans smärta för det. För den måste vara fruktansvärd när nu allting kommer ifatt och de också förstår hur saker och ting varit för Y.
Citera
2014-05-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Det värsta är att det här skulle kunna vara vilken skola och vilken kommun som helst i Sverige. Rent generellt tycker jag att en uttalad flathet har spritt sig i Sverige. Det råder brist på både civilkurage och vanligt hederligt bondförnuft, alla är rädda och blundar hellre än tar tag i saker.

....

Men till slut försvinner engagemanget och folk fortsätter traska runt med sina skygglappar. Det är bekvämt att inte se, det gör mindre ont om man blundar, man hoppas att det som ser farligt ut kanske inte är så farligt.

Jag har jobbat med människor hela mitt liv. MEN något har hänt i samhället när man återinfört "studiemän" värderingen och t.ex. hemtjänsten stämplar in och ut från sk brukaren och toabesök får ta högst 9.5 minuter. Tar ett exempel helt ur luften.

Jag tror det i sig gör att många mår dåligt som jobbar med människor, man tvingas göra ett undermåligt jobb som strider mot den egna värderingen. En del går i sin förtvivlad kamp för att göra ett "värdigt" jobb rakt in i väggen, andra kanske tar på sig skygglappar för att överleva. Några kanske hinner byta jobb i tid.

Viljan att reagera för felaktigheter faller som en sten, då man vet att man själv kanske inte heller tål att synas i sömmarna.

I samma takt sjunker både stoltheten med sitt jobb och självkänslan. Då kanske skygglapparna eller "dimman" är lättare att uthärda.

Allt går inte att mätas i tid. I minuter. Att bli sett, bekräftad och lyssnad på i ett par minuter kan vara omätbart mycket värt.
Citera
2014-05-12, 22:51
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det fanns en god man som hade flera förordnade i Blekinge Tingsrätt. Och ingen annan Inger S har något godmanskap förordnat i Tingsrätten.
Alltså kvinnan som jag skrev om i går. Så det är alltså den kvinnan som har avlidit som med största sannolikhet förordnades till Yara.
Ä 475-07

God man: Inger Sjöblom
Skansvägen 29
37*1 4*2 Karlskrona

3703*9-3**8, ***= 2 3 och 2

Var så god och ifrågasätt aldrig mina uppgifter igen.

På svenska så lyckades inte du heller hitta gode man-förordnandet rörande Yara. På vilket sätt är den redan röriga tråden hjälpt av att blanda in ett random gode man-förordnande från början av 2007, för den vuxna kvinnan Sibikovskaja?
Citera
2014-05-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag skrev om det här:
(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

Det känns som om föräldrarna hoppat över ett led. Frågat flickan, sen skolan. Och Soc.
Hoppade man över ett led där eller fick oklara svar från MTGM så anade man kanske oråd eftersom man gick vidare.

Jag tror det var så. Yara svarade sin pappa som MGM instruerat henne, som han sedan bekräftade. Men något stämde inte. Så pappan gick vidare till andra källor.
Citera
2014-05-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det framgår tydligt i ena utredningen när familjen hade försörjningsstöd. Tre månader. Juli - sept 2012, dvs inkl. Willys-månaden. Ej före och ej efter fram till gjord utredning.

Han struntade i att anmäla eftersom han trodde att socialtjänsten var inkopplad på familjen bara för att de hade varit inblandade utifrån vårdnadsförordnandet (Källa diverse intervjuer TV4 Nyheterna 22:00). Han hade lagstadgad skyldighet att anmäla till socialtjänsten - och det helt oberoende av om de fanns 100 redan aktiva ärenden om flickan. Det är verkligen inget bondeoffer.

Rektorns och Willys-Thereses uppgifter har dessutom varit motsägelsefulla. Hon hävdar att hon höll kontakt med skolan medan skolan påstod (båda i media förra veckan) att Therese inte återkom efter ett samtal till rektorn. Det hör sannolikt till de saker som har granskats.

Följande fråga är inte avsedd att käfta emot, absolut inte
Det här handlar uppenbarligen om vanvård under en lång tid. När blir det så alarmerande att det är akut? Ett brutet ben, som inte blivit behandlat?

En äkta fråga: vad ska soc göra efter anmälan?
Söker man upp vårdnadshavaren för att först fråga hur det står till, eller vad gör de?

Sedan undrar jag för mig själv hur det är med kontakterna i lärarrummet och de övrigas förtroende för rektor. Efter någon punkt måste väl alla illavarslande tecken blivit ett samtalsämne över kaffet?
Frågor,frågor ...
Man ältar för sig själv, trots att man vet att det finns ett regelverk ...
och "mänsklig faktor"
Citera
2014-05-12, 22:56
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Följande fråga är inte avsedd att käfta emot, absolut inte
Det här handlar uppenbarligen om vanvård under en lång tid. När blir det så alarmerande att det är akut? Ett brutet ben, som inte blivit behandlat?

En äkta fråga: vad ska soc göra efter anmälan?
Söker man upp vårdnadshavaren för att först fråga hur det står till, eller vad gör de?

Sedan undrar jag för mig själv hur det är med kontakterna i lärarrummet och de övrigas förtroende för rektor. Efter någon punkt måste väl alla illavarslande tecken blivit ett samtalsämne över kaffet?
Frågor,frågor ...
Man ältar för sig själv, trots att man vet att det finns ett regelverk ...
och "mänsklig faktor"

Det finns ingen pardon för rektorn. Han var skyldig att anmäla vid misstanke om ett barn far illa. Det handlar om allt, inte enbart fysiska skador. En lågstadieelev som snattar hade varit fullt tillräckligt för en anmälan, när han fick kännedom om riskakorna.
Citera
2014-05-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag skrev om det här:
(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

Det känns som om föräldrarna hoppat över ett led. Frågat flickan, sen skolan. Och Soc.
Hoppade man över ett led där eller fick oklara svar från MTGM så anade man kanske oråd eftersom man gick vidare.

Vad jag inte förstår är var fanns de andra släktingarna? Skola, soc, myndigheter som brast men varför var det så tomt runt tjejen? Andra palestinier, släktingar som kunde reagerat. Det har inget med fördelning av skuld utan jag begriper det helt enkelt inte. Y var här en lång tid trots allt. Hur isolerat kan det här paret ha levt om de inte var unika för man träffar släkten på ett eller annat sätt om man kommer från Palestina det går liksom inte att undvika. Det är så mycket man inte fattar i allt det här bara
Citera
2014-05-12, 22:57
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitsverige
Är det någon som vet om Rami är Svensk medborgare eller fortfarande har status statslös?
Va 20 min kö till folkbokföringen o jag har ingen bra login för o kolla personregistret

Fältet för "Medborgare i(om ej i Sverige)" har lämnats tomt i det här dokumentet.

Det kan i och för sig bero på andra orsaker än att han har svenskt medborgarskap. Han kan ju ha vägrat svara eller så har det glömts.

https://cdn.anonfiles.com/1399040520656.pdf

----------------------------------------------------------------------------------
Citera
2014-05-12, 23:00
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
På svenska så lyckades inte du heller hitta gode man-förordnandet rörande Yara. På vilket sätt är den redan röriga tråden hjälpt av att blanda in ett random gode man-förordnande från början av 2007, för den vuxna kvinnan ?

Är du dum i huvudet på något sätt?`Tyvärr du fann inte rätt god man, men det gjorde jag.Du har haft veckor på dig precis som i Boden då du skulle ta ut slasken.
Här är Yaras gode man så ta till dig fakta då du ser den för det är ingen tolkning av dokumenten som att Yara va med vid stölden. Du har fått uppmärksamhet så det räcker.

Detta är bara ett förordnade av den gode mannen, och denna kvinnan är gode man åt många fler.Finns ingen annan Sj*blom förstår du.
Fick du slå en pingla för att höra efter. Va bra då kanske du kan lägga dokumenten nästa gång eller i alla fall svara på frågor som postarna har, men det gör du ju aldrig. Därför blir det därefter också med röran.,
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-12 kl. 23:05.
Citera
2014-05-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Vad jag inte förstår är var fanns de andra släktingarna? Skola, soc, myndigheter som brast men varför var det så tomt runt tjejen? Andra palestinier, släktingar som kunde reagerat. Det har inget med fördelning av skuld utan jag begriper det helt enkelt inte. Y var här en lång tid trots allt. Hur isolerat kan det här paret ha levt om de inte var unika för man träffar släkten på ett eller annat sätt om man kommer från Palestina det går liksom inte att undvika. Det är så mycket man inte fattar i allt det här bara

Fru MGM verkar ju uppenbarligen haft kontakt med sina släktingar. Hur många släktingar hade MGM i Sverige?

Det är mycket man inte förstår. Det är säkert.
Citera
2014-05-12, 23:16
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fru MGM verkar ju uppenbarligen haft kontakt med sina släktingar. Hur många släktingar hade MGM i Sverige?

Det är mycket man inte förstår. Det är säkert.

Jag tror inte att Yara har deltagit särskilt mycket i familjens sociala aktiviteter. När de har gått för att träffa kusinerna har hon väl satts i arbete.

Jag undrar om hon haft några kompisar med sig hem på eftermiddagen, om hon blivit hembjuden till andra i sin klass osv.

Det är väldigt få privatpersoner som har velat uttala sig om Yara. I vanliga fall brukar kvällspressen vara fylld med personliga och närgångna artiklar där vänner o bekanta får uttrycka vad de vill. Men här är det bara de anmälande grannarna och Therese som sagt något.

Känns som om hon levt ett ganska anonymt liv.

Hennes klasskompisar måste ju ha sett om hon var blåslagen innan gympan, när de byter om.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-12 kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in