Citat:
Ursprungligen postat av
Iobberknoll
Det värsta är att det här skulle kunna vara vilken skola och vilken kommun som helst i Sverige. Rent generellt tycker jag att en uttalad flathet har spritt sig i Sverige. Det råder brist på både civilkurage och vanligt hederligt bondförnuft, alla är rädda och blundar hellre än tar tag i saker.
....
Men till slut försvinner engagemanget och folk fortsätter traska runt med sina skygglappar. Det är bekvämt att inte se, det gör mindre ont om man blundar, man hoppas att det som ser farligt ut kanske inte är så farligt.
Jag har jobbat med människor hela mitt liv. MEN något har hänt i samhället när man återinfört "studiemän" värderingen och t.ex. hemtjänsten stämplar in och ut från sk brukaren och toabesök får ta högst 9.5 minuter. Tar ett exempel helt ur luften.
Jag tror det i sig gör att många mår dåligt som jobbar med människor, man tvingas göra ett undermåligt jobb som strider mot den egna värderingen. En del går i sin förtvivlad kamp för att göra ett "värdigt" jobb rakt in i väggen, andra kanske tar på sig skygglappar för att överleva. Några kanske hinner byta jobb i tid.
Viljan att reagera för felaktigheter faller som en sten, då man vet att man själv kanske inte heller tål att synas i sömmarna.
I samma takt sjunker både stoltheten med sitt jobb och självkänslan. Då kanske skygglapparna eller "dimman" är lättare att uthärda.
Allt går inte att mätas i tid. I minuter. Att bli sett, bekräftad och lyssnad på i ett par minuter kan vara omätbart mycket värt.