Citat:
Ursprungligen postat av
molliesmille
Men flickan bodde väl hos morbrodern och hans fru - inte på någon flyktingförläggning? Räknades vårdnadshavarna ändå inte som "fosterföräldrar"?
Nä, Yara bodde inte på någon flyktingförläggning.
Men jag har tidigare funderat på deras ekonomi. Med tanke på att de inte verkar särskilt förtjusta i barn, måste det ligga något annat bakom som gör att de vill ta hit flickan. Förutom det sociala trycket från Yaras familj, kanske de trodde sig kunna få det bättre rent ekonomiskt.
Sen måste jag rätta dig på en punkt. Yara hade bara
en vårdnadshavare - herr MGM - hans fru har ingen del i vårdnaden.
Jag har försökt läsa om både fosterföräldrar och särskilt förordnad vårdnadshavare. Jag kan ha fått allt om bakfoten, så rättelser mottages tacksamt, men mitt första intryck(som kan vara helt felaktigt)
är att paret inte kan ses som fosterföräldrar, eftersom fosterföräldrar inte är föräldrar på samma sätt som en särskilt förordnad vårdnadshavare.
Fosterföräldrar är tillfälliga föräldrar och får aldrig vårdnaden. De biologiska föräldrarna har fortfarande vårdnaden.
En särskilt förordnad vårdnadshavare som har barnet boende hos sig(men inte är familjehem) har tydligen samma status som de biologiska föräldrarna, de har t.ex rätt till ersättning för vård av sjukt barn. De biologiska föräldrarna har inte längre vårdnaden om barnet.