2014-05-08, 21:18
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
De levde tillsammans, så alla utgifter och inkomster beräknas på gemensam grund. Jag utgick ifrån att de små barnen var hemma på heltid. Att människor bär sig väldigt olika åt med ekonomin vet man. Planering, vettig matlagning och inte en massa onödiga inköp, fungerar inte på alla. (Skrämmande exempel på det, ser man i Lyxfällan.)

Sambor 5 320kr
Barn 1-2 år 1 980kr
Barn 4-6 år 1 980kr
Barn 7-10 år 2 410kr
Gemens. hushållskostn. 1 710kr

Summa 11 600kr

Därutöver räknas hyra, hushållsel, hemförsäkring.

Det kan gå, men de kräver onekligen disciplin och man blir inte fet. Det borde ha funnits medel till både frukost och en vinterjacka från HM om man är tillräckligt gnetig.
Men jag undrar var de fått pengar ifrån till att resa hem och hämta Yara? Då rasar hela korthuset.
Citera
2014-05-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
här.

Alltså hörsägen, möjligen.
Citera
2014-05-08, 21:24
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Är det bara jag som tycker att bilden ser manipulerad ut? http://www.bltsydostran.se/
Jag menar, ställer man upp en liten flicka i resterna av en nyligen bombad skola?
Vare sig den är på riktigt eller inte så tyder den på att familjen är väldigt angelägna om att deras uppgift om hennes vistelsetid i Sverige ska bli trodd.

Yara blev svårt traumatiserad av att se sin skola bombad, det ska enligt fadern vara huvudorsaken till att hon skickades till Sverige. Suck. Bilden ser för övrigt även i mina ögon manipulerad ut. Skralt photo shoparbete?
Citera
2014-05-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Det kan gå, men de kräver onekligen disciplin och man blir inte fet. Det borde ha funnits medel till både frukost och en vinterjacka från HM om man är tillräckligt gnetig.
Men jag undrar var de fått pengar ifrån till att resa hem och hämta Yara? Då rasar hela korthuset.

Efter som det verkar varit en "gruppresa" kanske det ändå kunde finansieras ... på något sätt?

EDIT. Från Gaza till Sverige då. Att vara instängd i denna krigszon där bomber och vedergällningar är vardag kan ju inte vara särskilt trevligt måste vara ett rent h-vete.
Senast redigerad av Remark 2014-05-08 kl. 21:32.
Citera
2014-05-08, 21:36
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Nä, då var ditt exempel ändå bara beräknat på 1 vuxen och ett barn. De måste haft mer än 6500 vardera.

Det framkommer i någon utredning att de hade 2400/månaden i bostadsbidrag, med källa Försäkringskassan. Dvs utöver bådas två inkomster/bidrag och barnbidragen.
Citera
2014-05-08, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det framkommer i någon utredning att de hade 2400/månaden i bostadsbidrag, med källa Försäkringskassan. Dvs utöver bådas två inkomster/bidrag och barnbidragen.

Är säker på att alla bidrag, såsom bostadsbidrag, barnbidrag etc. räknas in som inkomster och räknas av på försörjningsstödet.
Citera
2014-05-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Fast det framkommer i LVU-ärendet att redan ambulanspersonalen iakttog "blåmärken och en gammal fraktur" på flickan (valborg). Sant eller inte, socialnämnden hävdar detta. De hävdar även att Rami var den som larmade, men det var inte klargjort då.

Det framkommer också att båda i paret är "väldigt uppjagade" över att socialtjänsten ska komma till polisstationen och hämta barnen, så att polisen inte kan låta dem träffa socialjouren pga deras upptädande.

Nyligen uppmärksammades diplomatparet från Malaysia som häktades och senare dömdes för barnmisshandel av flera egna barn. Syskonen LVU:ades och det väckte ramaskri (inte bara i Malaysia). En minister ur deras regering åkte till Stockholm och hämtade syskonen och mycket kritik riktades mot jourhemmet. Det påstods att de ej gav syskonen halalslaktat, att de måste äta på tallrikar där fel kött har legat, ej hade tillfällen att be osv. Jourhemmet hävdade i TV4-nyheterna att det inte stämde utan att all hänsyn togs till barnens tro.

Den här infon har jag helt missat. Finns det en länk eller fil där jag kan läsa mer? Tack!
Citera
2014-05-08, 21:53
Medlem
Citat:
Är säker på att alla bidrag, såsom bostadsbidrag, barnbidrag etc. räknas in som inkomster och räknas av på försörjningsstödet.

Dessutom får man inte äga något av värde. Det är ingen räkmacka direkt. Men inga krigsbomber heller ramlar ner helt oförväntat ...
Citera
2014-05-08, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Tror du att advokaten initierade detta? Visste inte ens att man kunde jävförklara sig själv sådär.
Om en advokat har skäl att misstänka jäv är denne skyldig att meddela domstolen och avsäga sig uppdraget. Så verkar det dock inte vara i detta fall.
Citera
2014-05-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ja alla bidrag räknas in, även föräldrapenning.
Citera
2014-05-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vårdnadshavaren skall träda in och axla en förälderoll!!! Ett ansvarsfullt åtagande m.a.o.

Man kan vara vårdnadshavare för (flera) ensamkommande barn/ungdomar samtidigt eller god man för uppåt femton ensamkommande samtidigt. Jag har från media uppfattat det som att man försörjer sig ganska bra som god man åt ett antal ensamkommande.

Att vara vårdnadshavare/ god man åt ensamkommande ungdomar behöver inte innebära att man upplåter sitt hem åt dem. Även om det också förekommer.
Citera
2014-05-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Skralt photo shoparbete?

Men vilken galning i detta fall skulle ge sig på det?
Ser en halvkass bild med dålig upplösning som ja blivit phoptoshopad/uppsnyggad.
Men klippa klistra och genomföra en regelrätt förfalskning? Oj vilken vändning. I så fall.
Håller fortfarande i hatten. Alltmer desperat Dramatiken stiger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in