2014-05-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Vilket gör att jag har frågat mig själv om Yara har fått hjälp att bearbeta sina upplevelser?

Är det någon som vet om det finns passande hjälp att få i Karlskrona?

Med tanke på den livsskildring vi fått ta del av borde hon ha besökt någon form av stödverksamhet. Eller det är inget som erbjuds om inte god man eller vårdnadshavare kräver det?

Det känns som om det har lagts väldigt lite resurser på Yara.

Det hamnar väl normalt under BUP då om vi talar Karlskrona

Palestina ska ha avancerade metoder när det gäller behandling av traumatiserade barn om jag minns rätt källa kompis på kris- och traumacentrum i GBG. Alltså betydligt mer utvecklade än vad vi har i Sverige.

Någon specifik stödverksamhet i Karlskrona för barn med Y s problematik hittar jag inte. Och vem skulle tagit dit henne även om det finns?
Citera
2014-05-12, 17:14
Medlem
Om han är i någon arbetsmarknadspolitisk åtgärd, har han kanske någon annan ersättning en försörjningsstöd.

Det föreslås att en förordnad vårdnadshavare får ungefär samma nivå på ersättning som en god man vad jag kunde läsa i länken. Om så är fallet är det ca 2000-2500 kr/månad (plus barnbidrag, flerbarnstillägg, kanske en större summa för att anskaffa kläder leksaker från början)

Länken nedan gäller en annan kommun, vet inte hur mycket nivåerna skiljer sig åt
http://www.uppsala.se/Omsorgstod/God-man-overformyndare/God-man--forvaltare/God-man-for-flyktingbarn/
Citera
2014-05-12, 17:25
Medlem
Presskonferens kl 18. Går att följa via BLT/sydöstran
Citera
2014-05-12, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpionkvinna
Dags för omhäktning, eller vad tror ni?
Citera
2014-05-12, 17:34
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det hamnar väl normalt under BUP då om vi talar Karlskrona

Palestina ska ha avancerade metoder när det gäller behandling av traumatiserade barn om jag minns rätt källa kompis på kris- och traumacentrum i GBG. Alltså betydligt mer utvecklade än vad vi har i Sverige.

Någon specifik stödverksamhet i Karlskrona för barn med Y s problematik hittar jag inte. Och vem skulle tagit dit henne även om det finns?

Tack för att du letade. Som jag har förstått det så kan det vara en god mans uppgift att se till att hon får rätt hjälp. I vanliga fall är det ju föräldrar eller vårdnadshavare. Men jag kan tänka mig att det är strax efter ankomsten som man undersöker om ett barn behöver hjälp från t.ex BUP.

Citat:
En god man har bl a som uppdrag när det gäller ensamkommande barn:

-ansöka om uppehållstillstånd
-biträda vid utredning hos Migrationsverket
-biträda vid förberedelser hos offentligt biträde
-söka aktuella bidrag från Migrationsverket och socialtjänsten
-se till att barnet får komma på en hälsoundersökning
-företräda barnet vid hälso-, sjuk- och tandvård
-se till att barnet får en fungerande skolgång
-delta i utvecklingssamtal
-besluta om skolresor
-förvalta barnets tillgångar, även dagersättning och andra bidrag
-kontrollera att ersättningar/bidrag kommer barnet till godo
-efter PUT teckna hyreskontrakt
-företräda barnet vid köp av varor och tjänster
-besluta om barnets boende
-ansöka om kontaktperson eller annat bistånd hos socialtjänsten
-medverka till kontakt med föräldrar och släktingar
-företräda barnet om det utsätts för brott
-företräda barnet om det begår brott
-vara ett stöd för barnet.

Källa här :http://ensamkommandebarn.skl.se/kommunensansvarensamkommande/god_man

Ja, jag hoppas någon har sett till att hon har fått den hjälp hon har behövt. Vore märkligt om skadorna efter upplevelserna försvann så fort hon kom till Sverige. Speciellt med tanke på att hon var så psykiskt påverkad av bombningarna nere i Gaza.
Citera
2014-05-12, 17:37
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeraVerita
Om han är i någon arbetsmarknadspolitisk åtgärd, har han kanske någon annan ersättning en försörjningsstöd.

Det föreslås att en förordnad vårdnadshavare får ungefär samma nivå på ersättning som en god man vad jag kunde läsa i länken. Om så är fallet är det ca 2000-2500 kr/månad (plus barnbidrag, flerbarnstillägg, kanske en större summa för att anskaffa kläder leksaker från början)

Länken nedan gäller en annan kommun, vet inte hur mycket nivåerna skiljer sig åt
http://www.uppsala.se/Omsorgstod/God-man-overformyndare/God-man--forvaltare/God-man-for-flyktingbarn/

Men om det räknas som en inkomst, drar man inte av arvodet på den totala summan från försörjningsstödet? Dvs, man har inte mer pengar att röra sig med?
Citera
2014-05-12, 17:39
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Dags för omhäktning, eller vad tror ni?

Vågar inte gissa. Ingenting blir som man förväntar sig i det här.

Förresten, det är kommunen som kallat till presskonferans, inte polisen eller åklagaren
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-12 kl. 17:51. Anledning: stavfel - igen,igen
Citera
2014-05-12, 17:45
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Men flickan bodde väl hos morbrodern och hans fru - inte på någon flyktingförläggning? Räknades vårdnadshavarna ändå inte som "fosterföräldrar"?

Nä, Yara bodde inte på någon flyktingförläggning.

Men jag har tidigare funderat på deras ekonomi. Med tanke på att de inte verkar särskilt förtjusta i barn, måste det ligga något annat bakom som gör att de vill ta hit flickan. Förutom det sociala trycket från Yaras familj, kanske de trodde sig kunna få det bättre rent ekonomiskt.

Sen måste jag rätta dig på en punkt. Yara hade bara en vårdnadshavare - herr MGM - hans fru har ingen del i vårdnaden.

Jag har försökt läsa om både fosterföräldrar och särskilt förordnad vårdnadshavare. Jag kan ha fått allt om bakfoten, så rättelser mottages tacksamt, men mitt första intryck(som kan vara helt felaktigt)
är att paret inte kan ses som fosterföräldrar, eftersom fosterföräldrar inte är föräldrar på samma sätt som en särskilt förordnad vårdnadshavare.

Fosterföräldrar är tillfälliga föräldrar och får aldrig vårdnaden. De biologiska föräldrarna har fortfarande vårdnaden.

En särskilt förordnad vårdnadshavare som har barnet boende hos sig(men inte är familjehem) har tydligen samma status som de biologiska föräldrarna, de har t.ex rätt till ersättning för vård av sjukt barn. De biologiska föräldrarna har inte längre vårdnaden om barnet.
Citera
2014-05-12, 17:50
Medlem
Janemans avatar
Citat:

Även SVT Blekingenytt, tycks det

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/

Och SR P4 Blekinge

http://sverigesradio.se/blekinge
Citera
2014-05-12, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Men om det räknas som en inkomst, drar man inte av arvodet på den totala summan från försörjningsstödet? Dvs, man har inte mer pengar att röra sig med?

Jo, men hade dom försörjningsstöd vid tidpunkten? Stod dom skrivna på samma adress?

Hon borde haft föräldrapenning (lägstanivå drygt 4000 efter skatt), om han hade a-kassebidrag av något slag, samt att de hade bostadsbidrag, (kanske 2-3000), vårdnadsbidrag, barnbidrag och flerbarnstillägg (3750 för 3 barn) så är det inte säkert det var beroende av försörjningsstöd utöver dessa bidrag.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/949a1fee-7bd8-4103-954b-f5dca96d3b2e/aktuellabelopp2014.pdf?MOD=AJPERES
Citera
2014-05-12, 18:19
Medlem
Janemans avatar
Citat:

Refereras just nu

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/kommunen-kallar-till-presskonferens-angaende-yaras-dod(4282007).gm

Bl.a. citat: -Persson: Rektorns beskrivning är att han har haft telefonsamtal med Socialförvaltningen och då fått veta att det finns ett pågående ärende och att det finns en vårdnadshavare.-

-Persson: Skolan har agerat på olika sätt, men det stora misstaget är att man inte gjort någon formell anmälan.-

allt måste tydligen ske strikt enl. formalia. Så djupt har vanligt förnuft sjunkit i Sverige

-Rektorns kontakt med socialtjänsten togs strax före påsklovet.-

Några dagar senare missade också polisen att nå Socialen, När dkall dom hålla sin presskonferens!?!"
Senast redigerad av Janeman 2014-05-12 kl. 18:29.
Citera
2014-05-12, 18:24
Medlem
Mer från presskonferensen:

"Ulla Nelson, informationsansvarig Karlskrona kommun: Det finns inga garantier för att vi hade upptäckt det även om det hade funnits någon utredning. Det är inte säkert att det hade påverkat flickans öde."

Undernäring, frakturer, blåmärken menar hon att de inte ens säkert hade upptäckts vid utredning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in