Som någon eller några redan konstaterat så baseras spenderandet och utgifterna för de allra flesta på den inkomst man har.
Visst vissa har mer disciplin och kan spara som fan, om de nu VILL det!
För faktum är att de som går ifrån fattig/medelklass till rik vill även se och erfara fördelarna med att ha pengar, och det kostar.
Man vet aldrig vilken dag som är ens sista och pengarna man hade på banken plötsligt blir fullständigt värdelösa. Hur mycket det än var, tro det eller ej!
Men visst är det bra med säkerhet i viss mån också, bara lättare sagt än gjort.
Jag är en bit över 20 år och har under perioder dragit in 25-30K per månad på endast 70-80% arbetstid, arbetade som säljare.
Som ung och "nyrik" tappar man väldigt lätt och snabbt känslan för värdet av en krona, eller en femhundring för den delen. Särskilt när man druckit eller eventuellt tagit andra droger.
Visst hade man oftast några eller flertalet tusen kvar på banken när den nya lönen kom, men det staplades aldrig upp på riktigt eftersom man vill leva också.
Hade väl som mest runt 40k på banken efter att räkningarna betalats, men det räckte inte länge när man sen blev sjukskriven och så småningom fattig igen. Nu har spenderandet med allt vad det innebär dragits ned drastiskt för min del och varenda krona är guld värt!
Spenderandet måste alltså passa eller svårare sagt än gjort ligga under inkomsten man har, som vissa också lyckas med. Men vem vet om de kommer ha ett bättre och roligare liv för det, jag skulle gissa på att det jämnar ut sig!
Må fint.