2014-05-12, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinnerz
Då undrar jag - Är det värt det? Vad säger ni som bor ute på landet? Eller ni som är kunniga, vad är egentligen ''bäst''?

Jag har stor lust att flytta ut på landet, av många anledningar. Får man dock räkna med smått hjärndöda bönder till grannar?
Jävla stor skillnad på om du flytta till ett lantbrukssamhälle där invånarna faktiskt är bönder (lantbrukare) eller om du flyttat till en liten by med en massa nybyggda villor där invånarna pendlar till städerna och jobbar på helt vanliga jobb.

Oavsett så är muppiga stockholmare inte något som småstadsmänniskan längtar efter att ha som granne (jmf Keno-reklamen)
Citera
2014-05-12, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Snacka om noll verklighetsuppfattning.

En vanlig arbetare med ett vanligt svenssonyrke i ett småsamhälle tjänar knappt 20 000 före skatt.

ja har ett vanligt jobb som målare och har 30500 brutto varje månad, i kommunen bor ca 60tusen. Så ja kan inte hålla med
Citera
2014-05-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikeachoklad
ja har ett vanligt jobb som målare och har 30500 brutto varje månad, i kommunen bor ca 60tusen. Så ja kan inte hålla med

Men du är en ovanligt bra betald målare. Du ligger här i paritet med sjuksköterskan och rörmokaren. De flesta målare ligger snarare runt 25k skulle jag tro
Citera
2014-05-12, 17:02
Medlem
Njaa dom målare jag känner har ungefär samma, inte riktigt lika hög lön men 1-2 tusen lägre bara. Många snickare och plattsättare har också ungefär den lönen 28-30. Byggbranschen har gått upp sig :P
Citera
2014-05-12, 17:17
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Har ganska god insikt i den världen som beskrivs. Saken är ju den att många på landsbygden lägger ofantliga summor på fritidsintressen. Det är tjusiga bilar som det inhandlas specialdelar till, hur många på bruksorterna har inte en amerikanare i garaget som är värd en bra bit över hundra tusen, samt en bruksbil av nyare snitt. Och så en motorcykel såklart som ska ha sitt.
Och frugan har ju fastnat för det här med inredning, många turer till Ikea blir det. Och på sommaren bygger man ut huset med ny altan, badtunna och rejäl grill. Och kanske vill man ha en båt också nere vid sjön. Klart båten ska ha V8. Och så nån sån här badring man kan binda efter båten så ungarna får sig lite roligt på sommarlovet.

Så här ser det ofta ut. Folk lever jävligt gott som små oljeshejker i sina små paradis. Och håller jävligt hårt i sina fasta jobb, för det är hårdvaluta. Och så här kan man ju välja att leva, när kåken från början nästan var gratis i jämförelse med storstädernas priser.

/perris
Så här känner jag igen folket som beskrivs i tråden. Pengar som läggs på huset och hobbys. Kommer man ut lite så håller många på med just hobbys som kostar pengar och mångas garage ser ut nästan som verkstäder med lyftar och väl utrustade med verktyg.

Många har också ett lantställe som ofta är ett vinterbonat hus på landet i närheten av nån sjö där man såklart har båt och åkgräsklippare och där även det huset ska hållas efter. Jag har sett många fina hus som är fantastiskt väl underhållna

Sen finns det såklart människor som vill leva så där men som inte kan hålla i pengarna. Blir ofta oerhört tragiska slut på såna sockrade drömmar
Citera
2014-05-12, 17:20
Medlem
lba80s avatar
Jag tror bara att det är så enkelt att man lever efter sina tillgångar... Jag kommer från en mindre ort i södra Sverige och flyttade till Sthlm för ett par år sedan... Jag har en hyra som är dubbelt nu med alla utgifter inräknat så har jag 7000 mindre idag än vad jag hade då... Dock slösade jag fan bara bort dom pengarna på skit ändå... Jag äter nästan samma typ av mat än idag som då.,, är ute lika ofta men har likt förbannat lika lite på kontot den 24'e
Citera
2014-05-12, 17:22
Medlem
Jag tror jag vet var TS vill komma och jag tycker faktiskt det är intressant med denna trådstart.

För att komma vidare med detta gör vi ett EXEMPEL där vi också lägger upp någon slags månadsbudget. Givetvis ska mina siffror tas med en nypa salt men jag tror vi närmar oss vad TS till åstadkomma:

Inkomst 1: 32 000:- per månad 40 år
Inkomst 2: 23.000:- per månad 37 år

Bor i villa i en småstad (i mitt exempel Lessebo) med lån på 500.000:-.

Månadsbudget:

INTÄKTER
Månadslön netto: 40.845:-

KOSTNADER
Räntekostnader (2,8%): 817:-
Boendekostnader: 5.000:-
Internet, digital-tv, mobiltelefoner: 2.500:-
Mat mm: 9.000:-
Bil: 7.000:-
Övrigt: 3.000:-

Överskott per månad: 13.528:-
Överskott per år: 162.336:-

Utan semestrar och övriga "utflykter" skulle detta par rent teoretiskt kunna vara miljonärer (ihop) efter endast 6 år. På 12 år skulle de kunna ha varsin miljon så tillvida att de har delad ekonomi.

Skulle samma par ha t ex två barn blir det givetvis en helt annan kalkyl. Som ovan med tillägg av en hel del kostnader....
Citera
2014-05-12, 17:24
Medlem
Blixtmannens avatar
Min mor och hennes gubbe, hon lågavlönat akademikeryrke - han lastbilschaffis, lever rätt så bra. Inga onödiga lån, hus i attraktivt läge, tre bilar utan lån, gör inga "idiotrenoveringar" på huset utan bara sådana som är nödvändiga, äger skog, reser aldrig utomlands, köper vilken elektronik de vill, lägger undan pengar för regniga dagar. Gubben samlar på verktyg till sin hemmaverkstad som är hans hobby, mor har sin trädgård. Han var arbetslös något år men de kunde tuta och köra som vanligt. Så att bo på landet är lite av en guldgruva - om man har byggt upp en stabil grund i förväg, men det gäller nog i de flesta lägen.

Syster och hennes man bor i ett mindre samhälle. Billigt hus. Ligger nog en aning över medianlönen. Högutbildade med jobb inom privata sektorn. Har gjort några "renovera- och sälja"-vinster tidigare. Nu två ungar på tillväxt. Inte några överdrivna utsvävningar. Charter-resa en gång om året. Varsin bil. Ingen överdriven elektronik-konsumtion. Ungarna får lära sig att klämma ut det sista ur ketchupflaskan. Låter som riktigt tråkiga snåljåpar, men de sparar nog för att hjälpa ungarna i framtiden.
Citera
2014-05-12, 17:25
Medlem
Badassmfokas avatar
Som någon eller några redan konstaterat så baseras spenderandet och utgifterna för de allra flesta på den inkomst man har.
Visst vissa har mer disciplin och kan spara som fan, om de nu VILL det!
För faktum är att de som går ifrån fattig/medelklass till rik vill även se och erfara fördelarna med att ha pengar, och det kostar.

Man vet aldrig vilken dag som är ens sista och pengarna man hade på banken plötsligt blir fullständigt värdelösa. Hur mycket det än var, tro det eller ej!
Men visst är det bra med säkerhet i viss mån också, bara lättare sagt än gjort.

Jag är en bit över 20 år och har under perioder dragit in 25-30K per månad på endast 70-80% arbetstid, arbetade som säljare.

Som ung och "nyrik" tappar man väldigt lätt och snabbt känslan för värdet av en krona, eller en femhundring för den delen. Särskilt när man druckit eller eventuellt tagit andra droger.

Visst hade man oftast några eller flertalet tusen kvar på banken när den nya lönen kom, men det staplades aldrig upp på riktigt eftersom man vill leva också.

Hade väl som mest runt 40k på banken efter att räkningarna betalats, men det räckte inte länge när man sen blev sjukskriven och så småningom fattig igen. Nu har spenderandet med allt vad det innebär dragits ned drastiskt för min del och varenda krona är guld värt!

Spenderandet måste alltså passa eller svårare sagt än gjort ligga under inkomsten man har, som vissa också lyckas med. Men vem vet om de kommer ha ett bättre och roligare liv för det, jag skulle gissa på att det jämnar ut sig!

Må fint.
Senast redigerad av Badassmfoka 2014-05-12 kl. 17:27.
Citera
2014-05-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikeachoklad
Njaa dom målare jag känner har ungefär samma, inte riktigt lika hög lön men 1-2 tusen lägre bara. Många snickare och plattsättare har också ungefär den lönen 28-30. Byggbranschen har gått upp sig :P

Ojdå. Du kanske är i en större stad. Känner ett flertal målare och plattsättare och de ligger samtliga mellan 23-26k. Det var alltså målare jag skulle satsat på
Citera
2014-05-12, 17:37
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
För att de inte är smarta nog att investera pengarna. Istället köper de nya bilar med stor värdeminskning som följd. Elektroniken de köper blir snabbt värdelös. Lägg därtill "vardagslyx" tre gånger i veckan och två utlandssemestrar så har de bränt upp hela sitt sparutrymme. Därför blir de aldrig mångmiljonärer.

När man ligger inför döden, vem tror du har haft ett rikt liv? Han som spenderade sina pengar på resor / prylar / intressen mm eller han som la dem på hög?
Citera
2014-05-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Det är den typen av familj som reser charter med allinclusive för 60000 om året.

Sen tillkommer senaste 60-tummaren och massa lådvin/whisky och entrecôte från maxi varje helg. Det torde bli en hel del till slut.

Eller drar till Ullared en gång per år och handlar för 100 000 kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in