2014-05-11, 20:35
Medlem
litendockas avatar
Även om jag finner denna diskussion intressant, huruvida Berny har någon form av autism/annat NPF eller inte, så tror jag ändå att vi får lägga ned diskussionen om Berny har just Aspergers syndrom eller atypisk autism. I senaste versionen av DSM - även kallad "psykolog-bibeln" - som kom ut år 2013 (DSM-V) så har nämligen båda dessa diagnoser tagits bort och istället har samlingsdiagnosen "autismspektrumtillstånd" införts.

Edit: Kan ju även tilläggas att det, åtminstone i teorin, bör vara betydligt svårare att lura till sig en autismspektrum-diagnos (d.v.s att "låtsas" uppfylla kriterierna för denna) än att fejka till sig en AS-diagnos från DSM-IV.
Senast redigerad av litendocka 2014-05-11 kl. 20:42.
Citera
2014-05-11, 20:41
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
Det är DIN tolkning det. Knappast att vi kastar ut en "livboj" till henne då vi utgår från hyfsat objektiva erfarenheter från våra personliga liv.

Ursäkta men objektiv? Du objektiv? Ge mig en paus.

Citat:
Ursprungligen postat av LitenGulligPonny
Tycker inte att jag direkt kastar ut livboj till henne. Hon är smart nog att hitta på sina diagnoser och förklaringar själv Hon förstår faktiskt inte sociala koder ofta. Om det berott på rent ego eller störning vet jag inte såklart. Det är iakttagelser jag gjorde i början av 2000-talet, inte sedan hon fick diagnosen. Att hon inte betalat sin hyra är inte okej ändå, så det spelar knappast någon roll vilken diagnos hon borde fått. Atypisk autism är inte en vanlig autismdiagnos utan mer en aspbergers light och ger inte de specialförmåner som vanlig AS-diagnos ger.

Spelar ingen roll vad du tycker för det har redan hänt flera gånger att någon har skrivit någonting här och sen har det "helt plötsligt" hänt i Bernys liv eller så börjar hon helt plötsligt göra saker (ex. städa, rasta Theus osv) så fort någon nämnt att det sett skitit ut på hennes bilder eller ifrågasatt hur ofta hon rastar hunden.
Citera
2014-05-11, 21:49
Medlem
Citat:
Det är DIN tolkning det. Knappast att vi kastar ut en "livboj" till henne då vi utgår från hyfsat objektiva erfarenheter från våra personliga liv.

För det första så heter det Asperger Syndrom. Inget B någonstans.

För det andra väljer jag att tro Berny när hon själv skriver att hon inte har AS, utan blivit feldiagnosticerad. Hon har ingenting att vinna på att gå ut med det uttalandet.

För det tredje så undrar jag vad sjutton du tänker på när du tänker berny och asperger i samma mening. Kan du förklara vad som skulle göra att Berny har en AS-diagnos?
Citera
2014-05-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nifelheim
Bara jag som tycker det var rätt elakt av Berny att skriva om Jesper i vingklippt men inte tacka honom i slutet som hon gjorde med resten av "änglafamiljen?"

Fast jag har för mig att de inte umgicks när boken var färdigskriven. Kanske därför?
Citera
2014-05-11, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Fast jag har för mig att de inte umgicks när boken var färdigskriven. Kanske därför?

Nej men ändå. Han spelade ju en stor roll i hennes liv en längre tid, och sen tog han ju livet av sig som hon skriver om i känn pulsen slå.
Citera
2014-05-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Ursäkta men objektiv? Du objektiv? Ge mig en paus.

Spelar ingen roll vad du tycker för det har redan hänt flera gånger att någon har skrivit någonting här och sen har det "helt plötsligt" hänt i Bernys liv eller så börjar hon helt plötsligt göra saker (ex. städa, rasta Theus osv) så fort någon nämnt att det sett skitit ut på hennes bilder eller ifrågasatt hur ofta hon rastar hunden.

Kanske, men det är väl bra att hon rastar Theus och får en lindrigare diagnos än AS så att hon inte kan nyttja samhället med gratis tandvård och LSS-boende? Blir hon inspirerad av det så kör på.

Du tycker att jag kastar ut en livboj. Jag tycker inte det. Spelar väl lika mycket roll vad båda vi tycker gällande detta. Shit alltså.
Senast redigerad av LitenGulligPonny 2014-05-11 kl. 23:48.
Citera
2014-05-11, 23:49
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nifelheim
Nej men ändå. Han spelade ju en stor roll i hennes liv en längre tid, och sen tog han ju livet av sig som hon skriver om i känn pulsen slå.

"Längre tid", förlåt vad baserar du det på? Boken? Hon nämnde aldrig honom i sin skunk eller helgondagbok innan han tog sitt liv. Jag följde hennes dagböcker flitigt vid den här perioden och först när han väl var död slängde hon upp en bild på honom och proklamerade sin kärlek precis som hon gjort tidigare med Magnus. Liksom please, hon var ju på väg att tatuera in "Chaotic" på magen för att det var Magnus nick på skunk. Alltså förstår du hur många nivåer av sick och twisted det är? Så att denne Jesper (vill för övrigt minnas att det var en knubbig kille med svartfärgat hår) skulle vara en nära vän till Berny betvivlar jag starkt.
Citera
2014-05-12, 00:09
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
"Liksom please, hon var ju på väg att tatuera in "Chaotic" på magen för att det var Magnus nick på skunk. Alltså förstår du hur många nivåer av sick och twisted det är?

Åh herre. Det hade jag glömt.

På tal om det, kommentarerna till den här bilden gör mig illamående:
http://dayviews.com/berny/95884166/

Här är förresten min absoluta favorit i repris. Berny pressar ut lite bröstmjölk i ett glas, Lucas dricker det och säger att det smakar "äckligt och salt". Det beror nog på att han precis drack en varblandad vätska som är ganska långt ifrån vanlig bröstmjölk, eftersom den är en biverkan av neuroleptika (förhöjt prolaktin och inflammatoriska processer i körtelgångarna). Skål: http://dayviews.com/berny/58771035/
Citera
2014-05-12, 00:44
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
För det första så heter det Asperger Syndrom. Inget B någonstans.

För det andra väljer jag att tro Berny när hon själv skriver att hon inte har AS, utan blivit feldiagnosticerad. Hon har ingenting att vinna på att gå ut med det uttalandet.

För det tredje så undrar jag vad sjutton du tänker på när du tänker berny och asperger i samma mening. Kan du förklara vad som skulle göra att Berny har en AS-diagnos?

Jätteviktigt att påpeka mikroskopiska stavfel framför själva kärnan i det jag berättar. För övrigt (utöver min personliga erfarenhet i livet som jag berättade om) hänvisar jag till till LitenGulligPonny vars personliga upplevelser med henne överensstämmer med mina egna (har du någonsin känt Berny personligen eller träffat henne under en längre tid?):

Citat:
"Hon förstår faktiskt inte sociala koder ofta. Om det berott på rent ego eller störning vet jag inte såklart. Det är iakttagelser jag gjorde i början av 2000-talet, inte sedan hon fick diagnosen"

Låt mig här då poängtera (om det nu är någon som totalt missuppfattar vanlig text.. inte helt ovanligt) att vi alltså kan konstatera detta LÅNG tid innan diagnosen ens "dyker upp på arenan".
Senast redigerad av Hyperexium 2014-05-12 kl. 00:53.
Citera
2014-05-12, 12:09
Medlem
Citat:
Jätteviktigt att påpeka mikroskopiska stavfel framför själva kärnan i det jag berättar. För övrigt (utöver min personliga erfarenhet i livet som jag berättade om) hänvisar jag till till LitenGulligPonny vars personliga upplevelser med henne överensstämmer med mina egna (har du någonsin känt Berny personligen eller träffat henne under en längre tid?):

Ja, jag har känt Berny och träffat henne under längre tid. Just därför jag undrar.
Citera
2014-05-12, 15:23
Medlem
Strange-Dayss avatar
Citat:
Ja, jag har känt Berny och träffat henne under längre tid. Just därför jag undrar.

Du har ju skrivit här om Berny, och du har personlig erfarenhet av henne. Hur uppfattade du henne och "sjukdomarna", överdrifterna/lögnerna i skrift, hennes liv i allmänhet osv under tiden du umgicks med henne? Du är kritisk nu så jag antar att du hade en annan uppfattning då.
Senast redigerad av Strange-Days 2014-05-12 kl. 15:25.
Citera
2014-05-12, 16:08
Medlem
Vad dött det är på hennes blogg, försöker hon spela "mystisk" eller? Inget på instagram heller. Nån som kan se om hon uppdaterat nåt på Facebook?

Gissar på att tystnaden beror på att antingen har hon legat i sänghalmen med bruden hon raggade upp på kicks och som nu är hennes nya bästaste underbaraste flickvän, eller så har det varit ambulanskaos, snutar och psykakuten.

Eftersom hon fick avslag på lvm gissar jag på det senare. Hon vill ju till behandlingshem och nu när hon får avslag på avslag så måste hon ju hitta på nåt nytt cirkusnummer för att få "vård".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in