Du har beroendegenen precis som jag och många andra. Det som är viktigt när man har denna "gen" är att man ersätter ett beroende mot ett annat för att man bäst ska kunna lyckas. Börja med träning eller något annat som du kan fokusera på till 100% som får dig att tänka på annat än drogerna. Jag började tex tugga vanligt tuggummi i olika smaker för att få bukt på mitt röksug när jag väl bestämde mig för att sluta röka. Det funkade bra och jag har inte rökt "rökt" sedan 13 år tillbaka. Visserligen har någon enstaka cigg tänts vid något tillfälle men det har inte varit tal om en relaps. Du som är så ung bör också skaffa dig ett mål med ditt liv. Vad känner du skulle ge ditt liv mening? Skaffa fru och barn?Eller kanske upptäcka nya platser i världen? You name it honey, du har alla förutsättningar att lyckas.
Jag som varit alkoholist tog en "break" genom att först vara ärlig mot mig själv och berätta för nära och kära om mitt problem (vilket är jättebra att du också gjort). Det är en jättebra början. Prata med någon om ditt missbruk, vad är det som faktiskt får dig att dricka/ta droger? Är det "bara" ångesten eller är det något annat? Finns det något som tynger ditt hjärta, kanske en rädsla att misslyckas i livet om du inte självmedicinerar? Du måste helt enkelt rannsaka dig själv i grund och botten och hitta andra lösningar som kan dämpa rösten av dina demoner, som kanske de exempel jag nämnde ovan.
Och sist men inte minst. Vi måste vara ärliga.. Samhället accepterar inte missbrukare så varför ska vi själva göra det? Droger går helt bort och de måste du se till att vända ryggen till för alltid. Alkohol som visserligen också är en typ av drog är en del av det sociala rummet och tyvärr så har folk svårt att förstå varför man väljer att inte dricka och man blir då en utböling av det skälet. Du kan dock komma tillbaka till alkoholen såsmåningom men du måste sätta upp klara regler för dig själv när du väl gör det. Just nu gör du helt rätt i att avstå alkohol, det måste man först göra för att bli frisk. Jag avstod från alkohol i 1 år och när jag drack mitt första glas vin efter den tiden så smakade det inte alls lika gott som det brukade och jag har lyckas hålla mig efter mina regler vilka går ut på att det måste vara "normal konsumtion". Alltså: inget vin/öl förutom på fredagar, lördagar eller när något speciellt inträffar. Och då super jag mig inte redlös utan kanske tills jag är lite salongsberusad och detta alltid i sällskap. Har tom efter en tid vågat kosta på mig att supa till och det har också gått bra (jag behöver det ibland).
Sånt här är olika från person till person. Det här har iallafall funkat för mig och jag önskar dig all lycka till i ditt tillfrisknande. Tror du kommer klara det galant!