2014-05-10, 14:18
Medlem
Mnemic0s avatar
Tanken är att det här ska bli som en dagbok. Jag kommer skriva i den minst en gång i veckan och jag gör det för min egen skull.

Anledningen till att jag valt att skriva det öppet är enkel, jag vet att det finns guldkorn där ute som kan få mig mer motiverad och komma med tips erfarenheter och kanske hjälper det här någon annan att söka hjälp.

För en månad sedan gick jag till Missbruksenheten i min kommun och la alla kort på bordet, jag hoppade alltså över vårdcentralen då jag förstått att jag behöver professionell hjälp. Jag gick dit frivilligt
och kan lämna frivilligt. Till alla er som tvekar gör det bara, dom vet vad dom gör iaf i min kommun.

Vad jag har missbrukat, Vad jag nu missbrukar och min bakgrund:

Jag är i 30 års åldern och trots mitt missbruk har jag haft jobb ända sen jag va 18 år tills för ca 2 månader sedan.

Till att börja med är jag helg alkoholist och varit det de senaste 15 åren.
Övriga drogar jag har missbrukat i perioder under dessa 15 år: är Amfetamin, kratom, Krypton, Etizolam, Hasch/marijuana,
så många olika rökmixar att jag inte ens kan nämna namnen på en bråkdel av dem.
Benzo: Sobril, oxascand och Xanor. RC-benzo: Pyra, dicla och flub.
opiater: oxynorm och oxycontin.

Under dessa 15 år har jag själv klarat att sluta med mycket men har än lång bit kvar min svaghet är alkohol ,bens och etizolam. Det senasta 5 månaderna har jag varit fri från alkohol, förutom 1 återfall.

Så idag äter jag bara pyra och etizolam (xanor i nödfall men försöker iaf hålla mig till svag benzo) vilket kanske låter lätt att göra sig av med men är så pass beroende plus att det har gått för många år. får AT efter bara 3 dager med svår ångest, svettningar,
Skakningar, blir blek och har även fått krampanfall när jag försökt lägga av.

Anledningen till att jag valt att söka hjälp nu är att jag äntligen förstått vilken skada jag gjort alla i min omgivning som Försökt hjälpa. Familj, flickvänner, kompisar. Givetvis har relationer till flickvänner och vänner dragigt efter hand de vänner som stannat har såklart missbruks problem, Men jag har gjort mig av med alla, tagit bort min Facebook bytt nr osv.

Ska på avgiftning om 2 veckor och få ned nertrappning schema. Ska även gå en KBT-behandling vill veta varför jag knarkar och vad grundproblemet är förutom den grova ångesten.

Mvh
Citera
2014-05-10, 14:19
Bannlyst
Lycka till.
Citera
2014-05-10, 14:23
Medlem
Big.Bangs avatar
Okej du är en riktig missbrukare. Jag kan inte försställa mig hur du har det men det är bra att du sökt hjälp och tror det är väldigt viktigt att du får stöd från älskare/familj.
Lycka till!
Citera
2014-05-10, 14:24
Medlem
Riktigt kul att läsa att du har kommit så pass långt. Det absolut viktigaste som många inte är benägna till att göra är att erkänna för sig själv att man faktiskt är en missbrukare och inte bara en knarkare som har kontroll. Man måste identifiera sig själv i vilken roll man har kommit att hamna i för att därefter kunna göra något åt den och slutligen bryta ner den mentaliteten man har byggt upp.

Jag tror och hoppas att du kommer att klara det. Har du bara motivationen och förhoppningsvis även människor i din omgivning som kan stötta dig när du mår som sämst kommer du att fixa detta!

Det ska bli intressant att följa tråden.
Citera
2014-05-10, 14:27
Medlem
Clarizos avatar
Hoppas på det bästa. Med stark vilja så blir det lite enklare
Citera
2014-05-10, 14:45
Medlem
Lycka till! Ser fram emot att läsa mer
Citera
2014-05-10, 14:48
Moderator
Morfar-52s avatar
Bra gjort, rätt inställning! Du har antagligen en rätt tuff resa framför dig, men en resa mot frihet. Alkoholen var enklast för mig att kliva av. Det sitter ju inte kvar så länge i kroppen. Däremot sitter den kvar länge i knoppen! Finns ju överallt i samhället.
Benzo och piller, som jag missbrukade i 12 år, var rent jävligt att bli av med. Vill inte skrämma dig, men du behöver säkert den där avgiftningen. Se till att sköta den ärligt, ärlighet öht var väsentligt för mig. Du kommer märka hur skönt det är att slippa ljuga.
Abstinens = ångest! Det kommer ta tid att komma över. KBT var bra för mig.
Lycka till och ge järnet, det är värt det!
/Kram
Citera
2014-05-10, 14:52
Medlem
Starkt gjort
Dags att växa upp!
Citera
2014-05-10, 15:00
Medlem
_sleazy_s avatar
Lycka till mannen! Jag klev själv av ett femårigt alkoholmissbruk för ett år sedan.. Drack nog 4-5 dagar i veckan inkl helger..
Nu är det ju inte i närheten av dina 15 år, men jag kan garantera dig att det är värt det!.

Såhär ett år efter så kan jag konstatera att ångesten är på hanterbara nivåer igen, och allt är bara mindre "brusigt" eller hur man ska förklara det.. Jag minns lixom det här året, det gör jag inte med dom 5 föregående!..
Citera
2014-05-10, 15:09
Medlem
gato12s avatar
Hur mycket söp du en vanlig dag...?
Citera
2014-05-10, 15:30
Medlem
Mnemic0s avatar
wow! trodde inte tråden skulle få så mycket respons och så fort
Tack alla som har skrivit och jag läser allt. Vet att det här kommer bli tufft. Men jag har kommit för långt för att ge upp nu. Jag har ju aldrig vart så nära. en än gång tack till alla som skriver det värmer. Jag ska försöka svara på alla frågor så ärligt jag kan. Och fråga på, svarar även på jobbiga frågor
Citera
2014-05-10, 15:36
Medlem
Mnemic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Hur mycket söp du en vanlig dag...?

Jag drack bara på helger men mycket. en flaska whisky och någon öl slank oftast ner. Men så klart var det mindre i början.

Eftersom jag alltid jobbat så har jag aldrig druckit på Vardagar. Däremot har jag tagit Benso Innan och efter arbetet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in