2014-05-10, 09:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Är det sen bara att bränna ner filen med imgburn?

Japp, fram med en DVD-skiva och sedan bränner du den som bootbar.
Citera
2014-05-10, 09:56
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Det är en Thor dator från Cdon
Då ska du ha fått med en Windows-skiva för ominstallation.
Annars kan du göra som det står i #10482.
Citera
2014-05-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Japp, fram med en DVD-skiva och sedan bränner du den som bootbar.

vilken nyckel är det man ska ange?

Den med OEM i sig som är 20 långt

eller nyckeln som står på sidan av datorn som är 25 långt?
Citera
2014-05-10, 12:02
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
vilken nyckel är det man ska ange?

Den med OEM i sig som är 20 långt

eller nyckeln som står på sidan av datorn som är 25 långt?

Produktnyckeln är på 25 bokstäver/siffror.
Citera
2014-05-10, 15:25
Medlem
Citat:
Produktnyckeln är på 25 bokstäver/siffror.

Har nu blåst rent datorn men datorn fick något ryck och satte mitt operativsystem på helt fel HDD och HDD som hade operativsystemet från första början finns inte på datorn men under datorhanteraren hittar jag den.

Hur gör jag nu för att komma åt rätt HDD och flytta över operativsystemet till den?

Vad trött man blir är det inte det ena så är det de andra
Citera
2014-05-10, 16:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Har nu blåst rent datorn men datorn fick något ryck och satte mitt operativsystem på helt fel HDD och HDD som hade operativsystemet från första början finns inte på datorn men under datorhanteraren hittar jag den.

Hur gör jag nu för att komma åt rätt HDD och flytta över operativsystemet till den?

Vad trött man blir är det inte det ena så är det de andra

Tog du inte ut alla andra HDD förutom filsystemdisken?

Tog du bort partitionen innan du började med inläsningen av Windowsfilerna?

Gör om processen och tar nu bort dom andra HDD. Då lär du inte misslyckas med installationen. Om du nu har Windows på en annan HDD sedan så får du formaterar om denna HDD. Då tas allt bort så tänk på om du nu förvarar filer där att flytta dessa.
Citera
2014-05-10, 17:32
Medlem
Citat:

Te.x ljudkortet om du nu har ett externt sådant, tangent/mus-enheten, nätverkskortet om du har ett externt sådant.

Ok tackar för bra och snabba svar!.
Har fler frågor.
1. Vilka drivrutiner är det jag ska installera?
Dem skivorna jag har hemma är för moderkort och grafik kort. Är det några andra drivrutiner jag ska installera?

Jag har ASUS M4A87TD och grafic kort: Zotac Geforce GTX 460....
Jag har förstått de verkar bättre att ladda ner från nätet så man får senaste drivrutinerna.

Men tex behöver ingen drivrutin för processorn? För jag har inte skivor i alla fall för den processorn så jag antar det ingen är någon drivrutin till den?

2. Du föreslog recovery, men hittar inte manuallen och detta med ren installation, verkar inte allför svårt. Hur genomför man en recovery?

3. När man säkerhetskopierar filer, vart hamnar filerna då och vilka filer är det som säkerhetskopieras?

Thx man.
Citera
2014-05-10, 18:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Ok tackar för bra och snabba svar!.
Har fler frågor.
1. Vilka drivrutiner är det jag ska installera?
Dem skivorna jag har hemma är för moderkort och grafik kort. Är det några andra drivrutiner jag ska installera?

Jag har ASUS M4A87TD och grafic kort: Zotac Geforce GTX 460....
Jag har förstått de verkar bättre att ladda ner från nätet så man får senaste drivrutinerna.

Men tex behöver ingen drivrutin för processorn? För jag har inte skivor i alla fall för den processorn så jag antar det ingen är någon drivrutin till den?

2. Du föreslog recovery, men hittar inte manuallen och detta med ren installation, verkar inte allför svårt. Hur genomför man en recovery?

3. När man säkerhetskopierar filer, vart hamnar filerna då och vilka filer är det som säkerhetskopieras?

Thx man.

Leta upp modellen på tillverkarens hemsida. Laddar hem drivrutinerna därifrån. Grafikkortets drivrutin hämtar du från tillverkaren. Drivrutin till processorn behöver du inte.

Recovery avser en fabriksåterställning. Det vill säga i samma skick som dag 1.
Säkerhetskopierar kan innebära hela systemet till enstaka filer som man vill spara, te.x dokument, musik.
Citera
2014-05-10, 20:55
Medlem
Citat:
Tog du inte ut alla andra HDD förutom filsystemdisken?

Tog du bort partitionen innan du började med inläsningen av Windowsfilerna?

Gör om processen och tar nu bort dom andra HDD. Då lär du inte misslyckas med installationen. Om du nu har Windows på en annan HDD sedan så får du formaterar om denna HDD. Då tas allt bort så tänk på om du nu förvarar filer där att flytta dessa.

Tänkte blåsa rent båda hårddiskarna så datorn blir som ny. Men nu kommer jag inte alls in i datorn får nu bara upp en svart skärm där det står någon fil saknas och för att starta om ska man trycka Ctrol+allt+delen. Blir nog tvungen att lämna in den nu eftersom man inte har någon skiva
Citera
2014-05-10, 20:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Tänkte blåsa rent båda hårddiskarna så datorn blir som ny. Men nu kommer jag inte alls in i datorn får nu bara upp en svart skärm där det står någon fil saknas och för att starta om ska man trycka Ctrol+allt+delen. Blir nog tvungen att lämna in den nu eftersom man inte har någon skiva

Men en skiva kan du köpa på Maxi eller Coop. Dom har öppet en timme till.
Citera
2014-05-10, 22:37
Medlem
Citat:
Men en skiva kan du köpa på Maxi eller Coop. Dom har öppet en timme till.

De stänger kl 21:00 här tyvärr. Samt hur fungerar det med nyckeln som är kopplad till hårdvaran?
Citera
2014-05-11, 09:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
hur fungerar det med nyckeln som är kopplad till hårdvaran?

Nyckeln är en OEM-licens och här får man ringa eller maila till Microsoft för en återaktivering.

Om du har problem med aktiveringen så kan du alltid kontakta vår aktiveringscentral och personlig support genom att göra följande.

Ring 020 14 000 15
Ange tonval 2+2 (även för privatpersoner)

Du kommer att kopplas direkt till en representant som hjälper dig med om-aktivering för din licens.
Du kan givetivs även maila till activate@msdirectservices.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in