2014-05-10, 00:37
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Medierna är på ingalunda sätt inblandade i dessa övningar. Jag vet inte exakt hur det fungerar, men i praktiken är det ett gäng officerare inom Psyopsenheten som målar upp ett scenario och sen diskuterar vad man ska göra, hur omvärlden reagerar, civilbefolkningen, regeringen osv osv....

Ber om ursäkt ifall jag var oklar, men det är inga jättestora övningar som innefattar en större mängd människor, utan det är snarare en liten tight kärna som sysslar med det här.

Mer om Psyops, Försvarsmakten, som leder arbetet

http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/ledningsregementet/insatsforband/psyops/
Om Sverige håller medierna utanför psykfösvaret blir jag verkligen oroad.

Skämt åsido så är det oerhört viktigt att våra vanliga trygga nyhetsankare på TV som vi litar på skall kunna ljuga på ett trovärdigt sätt i en krigssituation. De har en huvudroll psykfösvaret. Visst utövar de den rollen redan nu när de ljuger och döljer det som verkligen händer i Ukraina.
2014-05-10, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Du menar samma konfrontation där beväpnade män i folkmassan skjuter mot soldaterna, vilket även framgår klart och tydligt 2:07 in i filmen på den sida du länkat till?

1. 2:07 fastnar en gammal revolver på filmen, det är korrekt men filmen visar att inte att den används innan soldaternas eldöppnande. Vidare befinner sig soldaterna utanför den effektiva räckvidden för vapnet.

2. I övrigt så är det där inga spetsnaz. För bövelen ifall jag och några av mina gamla värnpliktskamrater åkte till Ukraina så skulle vi kunna bonka allt som det där Ukrainska nationalgardet visat upp på youtube i en enskild stad på en halvtimme. Spetznaz torde vara minst lika duktiga.
2014-05-10, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det verkar som att 6k kr kostymer inte skyddar mot AK-74or. Jag tappade räkning vid en bodycount på 10 varav minst 1 direkt dödande.

De nyaste AK skjuter igenom rälsen från en spårvagn, det vill säga ganska litet skydd från västarna. Sen har ryssarna utvecklat nya tekniker som det inte finns skottsäkra västar för.
2014-05-10, 00:44
Medlem
bernad_laws avatar
Även fyllepostande leder till varningar om inte reglerna följs. /Mod
2014-05-10, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMamba007
De nyaste AK skjuter igenom rälsen från en spårvagn, det vill säga ganska litet skydd från västarna. Sen har ryssarna utvecklat nya tekniker som det inte finns skottsäkra västar för.

1. Jag syftade förstås på att soldaterna inte skiljer på folk och fä. Uppenbarligen försöker finanskillen prata lite allvar med soldaterna och får en kula i magen trots dennes uppenbara sociala ställning i sammanhanget, helt ofarliga uppträdande i kombination med att han hade händerna i hands upp position.
Senast redigerad av BehindRayban 2014-05-10 kl. 00:48.
2014-05-10, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ännu ett exempel på där civila föll offer för de ukrainska soldaternas kulor i Mariupol:

Kolla på första videon på följande sida, 1:45
http://www.tribune.gr/world/news/article/31046/vinteo-sok-oukrani-stratiotes-ekteloun-en-psichro-aoplous-polites.html

EDIT: Detta är ett mycket viktigt videoklipp att titta på för er som tvivlar på att detta var en massaker utförd av soldater mot civila, eftersom det visar händelsen från en mycket bra och tydlig synvinkel.
Ja det blev ju tydligare. Mycket underligt att det inte skrivs något i väst om sånt här. Vilket rabalder om det hänt i ett annat land. Imponerande mediakontroll i väst och utan internet skulle allt sånt här gå obemärkt förbi.

Sen mannen med utstäckta armar som verkar skälla på soldaterna måste ju vara full annars måste man buga och bocka för det modet. Ja, tyvärr så går det på detta vis då man laddar ett nationalgarde men denna typ av människor. Vad tycker Kiev om det här då? Kommer Yulia Tymoshenko att berömma soldaterna och dela ut medaljer?

(edit: Hoppas mannen överlevde)
Senast redigerad av Moretex 2014-05-10 kl. 00:55.
2014-05-10, 00:54
Medlem
Citat:
1. Jag syftade förstås på att soldaterna inte skiljer på folk och fä. Uppenbarligen försöker finanskillen prata lite allvar med soldaterna och får en kula i magen trots dennes uppenbara sociala ställning i sammanhanget.

Med andra ord, vet du hur rökta vi i Sverige är om Putin tittar hitåt? Hur många man skulle vi hinna samla ihop på två dygn? Men vi behöver inte ha mycket manskap för att stoppa ryssen: Vad vi behöver är starkt flygvapen, starka ubåtar (antiubåt/ytbåt), och mycket god luftvärn.
2014-05-10, 00:59
Medlem
Citat:
Med andra ord, vet du hur rökta vi i Sverige är om Putin tittar hitåt? Hur många man skulle vi hinna samla ihop på två dygn? Men vi behöver inte ha mycket manskap för att stoppa ryssen: Vad vi behöver är starkt flygvapen, starka ubåtar (antiubåt/ytbåt), och mycket god luftvärn.

1. Det tar ju säkert minst två veckors debatt för riksdagen att komma till de korrekta besluten i sammanhanget -> detta pga. att industrin ingriper och tvingar riksdagen till särskilt förfarande. Annars tar det minst 1-2månader.

2. På pappret så är det väl åtminstone 80k officerare + 5k manskap och 20k hemvärn. Allt som allt 105k även om det är 60k gamlingar.

3. Det där är bara en fantasikonstruktion. Däremot så är det alltid bra att ha allt sådant där.
2014-05-10, 00:59
Medlem
Guvernör i Kherson (södra Ukraina) tar med Hitler i sitt tal, och blir utsatt för lite civilt motstånd.
Från 1:40 börjar det hända. Priceless

https://www.youtube.com/watch?v=A05s6GrztbQ

Enligt en del kommentarer verkar det handla om ett missförstånd.
2014-05-10, 01:07
Medlem
Citat:
1. Det tar ju säkert minst två veckors debatt för riksdagen att komma till de korrekta besluten i sammanhanget -> detta pga. att industrin ingriper och tvingar riksdagen till särskilt förfarande. Annars tar det minst 1-2månader.

2. På pappret så är det väl åtminstone 80k officerare + 5k manskap och 20k hemvärn. Allt som allt 105k även om det är 60k gamlingar.

3. Det där är bara en fantasikonstruktion. Däremot så är det alltid bra att ha allt sådant där.

Ja, eftersom sådant tar tid menar jag just det att detta beslutsfattande bör komma igång med detsamma om vi inte vill hamna på ryssens "lätt och ta lista". Det jag skriver om att Sverige ska förbättra sina förmågor i luft och sjö - områden skulle ta maximalt tre-fyra år att slutföra om riksdagen tog hotet på allvar.
2014-05-10, 01:08
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ännu ett exempel på där civila föll offer för de ukrainska soldaternas kulor i Mariupol:

Kolla på första videon på följande sida, 1:45
http://www.tribune.gr/world/news/article/31046/vinteo-sok-oukrani-stratiotes-ekteloun-en-psichro-aoplous-polites.html

EDIT: Detta är ett mycket viktigt videoklipp att titta på för er som tvivlar på att detta var en massaker utförd av soldater mot civila, eftersom det visar händelsen från en mycket bra och tydlig synvinkel.
Observera att det är en strid mellan civila som visar sina tomma handflator och en väl beväpnad arme som skjuter. Detta visar inte SVT och TV4 utan de ljuger ihop att det är en strid mellan polisen och separatister.

Det är helt sinnessjukt att svensk media döljer och ljuger så men det är vår verklighet. Imorgon efter alla redaktionsmöten så kommer en lite sannare bild byggd på kompromisser.

Det är inte konstigt att svenska reportrar är avskydda i östra och södra Ukraina.
2014-05-10, 01:15
Medlem
Citat:
Ja, eftersom sådant tar tid menar jag just det att detta beslutsfattande bör komma igång med detsamma om vi inte vill hamna på ryssens "lätt och ta lista". Det jag skriver om att Sverige ska förbättra sina förmågor i luft och sjö - områden skulle ta maximalt tre-fyra år att slutföra om riksdagen tog hotet på allvar.

1. Det är väl ingen som ser Ryssland som ett hot idag pga. Krim och Ukraina. Ryssland har inget uttalat hot mot Sverige och handelsförbindelserna är relativt goda, för att inte säga mycket goda jämfört med sovjettiden.

2. Snarare handlar det om industripolitik dvs. förmögenhetsöverföring från skattebetalarna till vissa industrisektorer.

3. Armén är fundamentet i ett Svenskt försvar. Så länge armén uppfattas som tillräckligt stark kommer inget angrepp mot landet att ske (även om armén skulle bestå av 600.000 man organiserat enligt 1938:as standard. Flyget och flottan har däremot länge haft handels och industripolitisk betydelse. Flottan har traditionellt tillsett att Svensk handel kunnat fortgå trots oro. Flygets roll (idag) är tillse att det övriga kan fungera, en roll som allt mer artificiell och definitivt kommer att minska för varje dag som går i kalendern pga. teknikutvecklingen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in