2014-05-09, 00:19
Medlem
purpleladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suselisan
Såhär blev det för min pojkvän:

Ansökte 5 mars 2014

Formuläret 7 mars 2014

13 mars ett email om att bifoga 5 bilder/dokument o annat email om o boka intervju

14 mars fick tid för intervju 17 april

Beslut 24 april

Igår kom uppehållstillståndskortet till ambassaden så bara o hämta

vänta vänta vänta nu.... har inte varit här på ett par dagar. vafan.. GRATTIS! men jag storgråter (igen, händer rätt ofta nuförtiden). vi ansökte ju för fan 28 december och han var i abuja på intervju 5 februari?? då hade ni inte ens ansökt?
har inte hört ett ord från MiV. va... VAD ÄR DET HÄR FÖR SKÄMT??
Citera
2014-05-09, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplelady
vänta vänta vänta nu.... har inte varit här på ett par dagar. vafan.. GRATTIS! men jag storgråter (igen, händer rätt ofta nuförtiden). vi ansökte ju för fan 28 december och han var i abuja på intervju 5 februari?? då hade ni inte ens ansökt?
har inte hört ett ord från MiV. va... VAD ÄR DET HÄR FÖR SKÄMT??

Jag lider verkligen med er alla som väntar men det är inget skämt.. Vet inte hur alla andra ärenden ser ut men i vårt fall så skickade vi webbansökan o bifogade extremt mycket bevis o kompletterade inte med något på intervjun eller i efterhand så vet inte om det kan vara därför.
Citera
2014-05-09, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drickor-olika-smak
Vet du vilket kontor erat ärende är på? Har du skickat in i några kompletterande dokument?
Totalt sinnessjukt med 12 månader då vissa väntar 1 månad.

Vi skickade in ett papper om fullmakt, alltså att jag ska ha rätt till all information i vårt ärende.
Räknas det som en komplettering??

Norrköping och vi har pappersansökan tyvärr, så vi är väl inställda på 16mån vilket känns helt sjukt!
Jag kan inte fatta att en myndighet får tvinga människor att vara ofrivilligt separerade så länge.
Folk som har sin partner i fängelse har det ju bättre än oss till och med, de kan ju i alla fall ses regelbundet.

Ja jag har skickat in bilder och flygbiljetter från när jag hälsade på min man i slutet på okt.
En person på kundtjänst sa att det var jättebra att göra det nämligen, tydligen har andra här fått höra raka motsatsen.

Har också varit tvungen att skicka in en ny fullmakt då den första verkade ha försvunnit när jag ringde och kollade. (uppmanar alla som tror sig ha fullmakt att ringa och kolla så det verkligen stämmer)

Jag skulle tro att allt man skickar in i efterhand räknas som komplettering.
Citera
2014-05-09, 08:19
Medlem
purpleladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkelharkel
Den här sidan har direktnummer till alla delar av Migrationsverket. Leta dig fram till sektionen. Prövade tillståndsenheten i Malmö och det funkade finfint. Det finns dock inga direktnummer till teamledare, så man får en assistent, men de är ändå mer hjälpsamma än kundservice. Du kan ringa mellan 9-10 eller 9-11. Bäst att ringa 9 prick! Om du inte kommer fram, fortsätt ringa. Det finns inget kösystem, så det handlar om tur. Vänta ett par minuter emellan och ring igen.

http://www.st.org/~testgrodan/bli-medlem-2/organisation/sts-avdelningar/migrationsverket/kontakta-oss/sektion-syd/lokala-ao/

TACK!

Citat:
Ursprungligen postat av Sansmoral
Man kan även ringa Migrationsverkets växel (istället för kundtjänst). De är väldigt hjälpsamma. Jag fick nummer till både teamledare och enhetschefen för vårt kontor utan några problem alls. Det är inga hemliga uppgifter, utan de är faktiskt skyldiga att lämna ut dem.

Vad är det för telefonnummer till växeln? Hittar bara det klassiska kundtjänstnumret...
Citera
2014-05-09, 08:27
Medlem
purpleladys avatar
En sak till... rätta mig om jag har fel,
men det verkar som att alla ni lyckosamma som nu får beslut efter typ 7 veckors "väntan" har en sak gemensamt; efter er webbansökan får ni ett mail om att komplettera med 5 bilder.

Känner inte igen det överhuvudtaget, då vi bifogade allt material i samband med själva ansökan, direkt på webben.
Känns som att det där mailet är ett tecken på att ni har hamnat i MiV:s underbara lotteri där väntetiden inte alls är 11 månader utan istället näst intill obefintlig. Hurra för er. Och ja, jag är fruktansvärt bitter. Med all rätt.
Citera
2014-05-09, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplelady
En sak till... rätta mig om jag har fel,
men det verkar som att alla ni lyckosamma som nu får beslut efter typ 7 veckors "väntan" har en sak gemensamt; efter er webbansökan får ni ett mail om att komplettera med 5 bilder.

Känner inte igen det överhuvudtaget, då vi bifogade allt material i samband med själva ansökan, direkt på webben.
Känns som att det där mailet är ett tecken på att ni har hamnat i MiV:s underbara lotteri där väntetiden inte alls är 11 månader utan istället näst intill obefintlig. Hurra för er. Och ja, jag är fruktansvärt bitter. Med all rätt.

Alltså det var min pojkvän som fick det mailet om o bifoga 5 bilder/dokument. Jag själv bifogade allt bevis vi hade i formuläret dvs flygbiljetter o bilder osv så jag själv fick aldrig något email om o komplettera något.
Citera
2014-05-09, 09:26
Medlem
De som det går snabbt för har hamnat i E3 systemet som det kallas och är helt digitaliserat. Just nu är det bara 5% av alla ansökningar som hamnar där, trots att 45% av ansökningarna är webbansökningar. Vår teamleadare sade att de “inte har dokumenterat” varför vårt fall hamnade ur E3, så det är ett lotteri och har inget att göra med något som ni har gjort, om ni har gjort webbansökan. Ansvarig för E3 är tydligen Ola Tranås.

Kan tillägga att vi inte kunde bifoga så mycket alls, endast personbevis, bevis för boende och dylikt. Bilder, flygbiljetter osv fick min man ta med sig på intervjun. Så de kanske har ett sållningssystem på gång redan från att man skapar ett konto på deras hemsida. Vi ville se vilka filer som gick att bifoga, så vi fyllde i formuläret flera gånger för att komma till sista sidan, och det var detsamma varje gång.

Växeln är val 3 när man ringer till Mig.

Jag inväntar ytterligare svar på mina mail just nu och kommer bifoga textfil med allt sen.
Senast redigerad av Harkelharkel 2014-05-09 kl. 09:29.
Citera
2014-05-09, 10:05
Medlem
purpleladys avatar
Citat:
Jag lider verkligen med er alla som väntar men det är inget skämt.. Vet inte hur alla andra ärenden ser ut men i vårt fall så skickade vi webbansökan o bifogade extremt mycket bevis o kompletterade inte med något på intervjun eller i efterhand så vet inte om det kan vara därför.

Citat:
Alltså det var min pojkvän som fick det mailet om o bifoga 5 bilder/dokument. Jag själv bifogade allt bevis vi hade i formuläret dvs flygbiljetter o bilder osv så jag själv fick aldrig något email om o komplettera något.

(Sorry för min avundsjuka, missunsamma ton. Riktar den mot MiV. Det är deras arbetssätt som är ett stort skämt, det hade inte accepteras på någon annan arbetsplats vad jag kan tänka mig, allt från tingsrätter, försäkringskassan till korvkiosker..)

Vi har fått en handläggare fick jag veta nu när jag ringde kundtjänst. Bra tecken? Stort steg, eller bara sak samma? Har namn och andra uppgifter. Ska man maila? Ringa? Hålla låg profil eller försöka starta någon slags kontakt? Har ju förstått att vi inte fick turen att hamna i det sk E3, men om man har fått en handläggare borde det väl inte behövas ytterligare 7 månaders väntan på beslut (har väntat i 4)?
Citera
2014-05-09, 10:26
Medlem
Ring och försäkra dig om att det faktiskt är en handläggare. Var snabb, för det telefonnumret du fick gäller endast mellan 9-11. Jag fick höra förut att vi hade en handläggare, men det visade sig vara en assistent som registrerat ärendet bara. Fråga efter “beslutsfattande handläggare”.
Citera
2014-05-09, 10:33
Medlem
Vad jag har förstått så behöver det bara ta några veckor efter man fått en handläggare när jag ringde igår.
Men det ska ske inom 11 månader absolut!

Så jag tror det bara är positivt att ni fått en handläggare håller tummarna.
Vi har inte hört något från Mig...mannen väntar fortfarande i Abuja.

Massa grattis till er som fått beslut men som du nämnde med så finns det hopp för de i afrika med, för jag trodde också där ett tag att det var pga det var just nigeria/senegal så de ju bra.
Citera
2014-05-09, 10:35
Medlem
Citat:
Ring och försäkra dig om att det faktiskt är en handläggare. Var snabb, för det telefonnumret du fick gäller endast mellan 9-11. Jag fick höra förut att vi hade en handläggare, men det visade sig vara en assistent som registrerat ärendet bara. Fråga efter “beslutsfattande handläggare”.

Samma här! jag trodde vi med fick en handläggare och ringde henne sen helt plötsligt sa hon att våra dokument låg i en hög och väntade på en handläggare....
Hon sa också att hon var assistent.
Citera
2014-05-09, 11:45
Medlem
Citat:
De som det går snabbt för har hamnat i E3 systemet som det kallas och är helt digitaliserat. Just nu är det bara 5% av alla ansökningar som hamnar där, trots att 45% av ansökningarna är webbansökningar. Vår teamleadare sade att de “inte har dokumenterat” varför vårt fall hamnade ur E3, så det är ett lotteri och har inget att göra med något som ni har gjort, om ni har gjort webbansökan. Ansvarig för E3 är tydligen Ola Tranås.

Kan tillägga att vi inte kunde bifoga så mycket alls, endast personbevis, bevis för boende och dylikt. Bilder, flygbiljetter osv fick min man ta med sig på intervjun. Så de kanske har ett sållningssystem på gång redan från att man skapar ett konto på deras hemsida. Vi ville se vilka filer som gick att bifoga, så vi fyllde i formuläret flera gånger för att komma till sista sidan, och det var detsamma varje gång.

Växeln är val 3 när man ringer till Mig.

Jag inväntar ytterligare svar på mina mail just nu och kommer bifoga textfil med allt sen.

Dina inlägg är jätte intressanta, jag vill gärna se vad de svarar och hur det går för er
Jag har inte riktigt vågat att bråka med dom, är rädd att man anses som den jobbiga jäveln och läggs längre ned i högen.
Jag läste i rapporten som lades upp här om dagen, att from den 1a maj ska de fokusera på att ta tag i de ärenden som är mer än 8 månader gamla. Hoppas att dom gör det.
Den 15e Juli blir min partner inkallad till armen då har vi väntat i 9 månader... ser inte ljust ut för oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in