2014-05-08, 12:40
Medlem
Jag mailade för över två veckor sedan för att få veta vart vårt ärende ligger och när man kan vänta sig att få en handläggare. Det går inte att planera nånting.
Intressant att läsa lagparagrafen.
Trist att de inte följer kösystemet. Lider med er som väntat i snart ett år..
Vi är uppe i 7 månader nu och får ingen som helst hjälp av kundtjänst.

Jätte kul för er som fått era tillstånd så fort, grattis. Vart har ni ansökt ifrån?
Citera
2014-05-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harkelharkel
Den här sidan har direktnummer till alla delar av Migrationsverket. Leta dig fram till sektionen. Prövade tillståndsenheten i Malmö och det funkade finfint. Det finns dock inga direktnummer till teamledare, så man får en assistent, men de är ändå mer hjälpsamma än kundservice. Du kan ringa mellan 9-10 eller 9-11. Bäst att ringa 9 prick! Om du inte kommer fram, fortsätt ringa. Det finns inget kösystem, så det handlar om tur. Vänta ett par minuter emellan och ring igen.

http://www.st.org/~testgrodan/bli-medlem-2/organisation/sts-avdelningar/migrationsverket/kontakta-oss/sektion-syd/lokala-ao/

Man kan även ringa Migrationsverkets växel (istället för kundtjänst). De är väldigt hjälpsamma. Jag fick nummer till både teamledare och enhetschefen för vårt kontor utan några problem alls. Det är inga hemliga uppgifter, utan de är faktiskt skyldiga att lämna ut dem.
Citera
2014-05-08, 15:51
Medlem
lisasjdins avatar
Citat:
Hade någon av er förtur eller skäl till förtur?
Vilka kontor hamnade era ärenden på?
Vore även tacksam för namn på handläggarna.

Vi har ej ansökt om förtur och har inga skäl till det heller.
Har ingen aning om vilket kontor de va på, då min pojkvän pratade med ambassaden i Canberra här om dagen och de sa att de skulle skickas till Sverige på onsdag (alltså tisdagnatt vår tid). Och vi fick besked idag.
Har inget namn på handläggare heller tyvärr.
Citera
2014-05-08, 15:52
Medlem
lisasjdins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ida99
Jag mailade för över två veckor sedan för att få veta vart vårt ärende ligger och när man kan vänta sig att få en handläggare. Det går inte att planera nånting.
Intressant att läsa lagparagrafen.
Trist att de inte följer kösystemet. Lider med er som väntat i snart ett år..
Vi är uppe i 7 månader nu och får ingen som helst hjälp av kundtjänst.

Jätte kul för er som fått era tillstånd så fort, grattis. Vart har ni ansökt ifrån?

Vi ansökte från nya Zeeland
Citera
2014-05-08, 16:00
Medlem
Vi ansökte från Nigeria o vårt ärende var i Växjö.
Citera
2014-05-08, 16:05
Medlem
Glömde säga vi hade inte ansökt om förtur heller.
Citera
2014-05-08, 18:16
Medlem
FilifjonkanBahs avatar
Mailade min mans handläggare idag och hänvisade till:

Handläggningstid
21 a § Ett ärende om uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 och 3 a §§ utlänningslagen (2005:716) skall, om det inte finns särskilda skäl, avgöras senast inom nio månader från det att ansökan lämnades in. Förordning (2006:262).

Ska bli spännande och se vad jag får för svar.
Citera
2014-05-08, 18:20
Medlem
FilifjonkanBahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suselisan
Glömde säga vi hade inte ansökt om förtur heller.

Grattis suselisan, jag är glad för er skull och det betyder kanske att mina fördomar gällande längre väntetid för afrikaner inte är sanna.
Citera
2014-05-08, 19:18
Medlem
Tack! Ska försöka med växeln imorgon.

Idag satte jag och spelade in samtal, och skickade mail till teamleadare, samt ansvarig för E3 systemet.
Jag skickade dem väldigt långa mail med många obekväma frågor, som de gjorde så gott de kunde för att undvika att svara på.

Om någon är intresserad kan jag vidarebefordra. De har gett sig in i strid med fel person, då jag gjort en konst av att vara irriterande och tänker inte ens ge upp även om de tar tag i saken. Jag berättade för dem att jag bygger upp bevismaterial för en JO anmälan.

Kort och gott, erkänner de att E3 är helt digitaliserat, att det inte används i Solna, samt att de inte har dokumenterat varför vissa ärenden hamnar ur det systemet. Alltså erkänner de att det är ett lotteri.

Vår teamledare “hoppas” att vi får svar inom 9 månader som förvaltningslagen säger. Jag berättade för honom att det är snällt att han hoppas, men det är inte konkret eller informativt. Det känns väldigt fräckt när personen som sitter med makten säger att han “hoppas”.
Citera
2014-05-08, 20:08
Medlem
Citat:
Tack! Ska försöka med växeln imorgon.

Idag satte jag och spelade in samtal, och skickade mail till teamleadare, samt ansvarig för E3 systemet.
Jag skickade dem väldigt långa mail med många obekväma frågor, som de gjorde så gott de kunde för att undvika att svara på.

Om någon är intresserad kan jag vidarebefordra. De har gett sig in i strid med fel person, då jag gjort en konst av att vara irriterande och tänker inte ens ge upp även om de tar tag i saken. Jag berättade för dem att jag bygger upp bevismaterial för en JO anmälan.

Kort och gott, erkänner de att E3 är helt digitaliserat, att det inte används i Solna, samt att de inte har dokumenterat varför vissa ärenden hamnar ur det systemet. Alltså erkänner de att det är ett lotteri.

Vår teamledare “hoppas” att vi får svar inom 9 månader som förvaltningslagen säger. Jag berättade för honom att det är snällt att han hoppas, men det är inte konkret eller informativt. Det känns väldigt fräckt när personen som sitter med makten säger att han “hoppas”.

Ja vidarebefordra gärna, jag är intresserad av vad de har att säga även om vi inte har vår ansökan i Solna.
Jättebra att du orkar ta upp fighten med dem, själv känner jag mig snarare nedbruten och håglös.
Men jag ska åka och hälsa på min man nästa månad, (vi har inte setts på ett halvår nu) då hoppas jag att komma hem med förnyad energi

Vi har redan väntat mer än nio månader (12) så tänker definitivt ringa och påpeka det i alla fall.
Citera
2014-05-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ixney
Ja vidarebefordra gärna, jag är intresserad av vad de har att säga även om vi inte har vår ansökan i Solna.
Jättebra att du orkar ta upp fighten med dem, själv känner jag mig snarare nedbruten och håglös.
Men jag ska åka och hälsa på min man nästa månad, (vi har inte setts på ett halvår nu) då hoppas jag att komma hem med förnyad energi

Vi har redan väntat mer än nio månader (12) så tänker definitivt ringa och påpeka det i alla fall.

Instämmer med detta, vidarebefordra gärna - bara att vi nu har väntat i 9,5 månader samt att det "bara" är en vecka sedan vi sågs (fantastiskt underbart, men så stor saknad nu).
Citera
2014-05-09, 00:02
Medlem
drickor-olika-smaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ixney

Vet du vilket kontor erat ärende är på? Har du skickat in i några kompletterande dokument?
Totalt sinnessjukt med 12 månader då vissa väntar 1 månad.

Vi skickade in ett papper om fullmakt, alltså att jag ska ha rätt till all information i vårt ärende.
Räknas det som en komplettering??
Senast redigerad av drickor-olika-smak 2014-05-09 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in