2014-05-08, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Man kan vara vårdnadshavare för (flera) ensamkommande barn/ungdomar samtidigt eller god man för uppåt femton ensamkommande samtidigt. Jag har från media uppfattat det som att man försörjer sig ganska bra som god man åt ett antal ensamkommande.

Att vara vårdnadshavare/ god man åt ensamkommande ungdomar behöver inte innebära att man upplåter sitt hem åt dem. Även om det också förekommer.

Om man är morbror till flickan ifråga och får det förtroendet, tror jag man inser det stora personliga ansvar man har. Mot hela släkten.
Citera
2014-05-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Men vilken galning i detta fall skulle ge sig på det?
Ser en halvkass bild med dålig upplösning som ja blivit phoptoshopad/uppsnyggad.
Men klippa klistra och genomföra en regelrätt förfalskning? Oj vilken vändning. I så fall.
Håller fortfarande i hatten. Alltmer desperat Dramatiken stiger...

Ojdå! Har du slagit vad med någon och tiden rinner ut?
Jag skulle verkligen vara glad om någon ville vara sakligt kritisk till det jag sade i förmidags.
Jag kan ju inte stå som garant för det ena eller det andra, bara meddela hur jag tänker om bilden och motivera det.
Alltså: känner någon av er ett riktigt fotoproffs som kan uttala sig om skolruinbilden?
Citera
Medlem
Citat:
Men vilken galning i detta fall skulle ge sig på det?
Ser en halvkass bild med dålig upplösning som ja blivit phoptoshopad/uppsnyggad.
Men klippa klistra och genomföra en regelrätt förfalskning? Oj vilken vändning. I så fall.
Håller fortfarande i hatten. Alltmer desperat Dramatiken stiger...

Vet inget om photoshopping alls, men det finns bild på Yara just i den röd/cerisa jackan med duffelknäppning från Sverige, då med rejäla vita halvlånga vita boots på fötterna. Mars 2013.

Här var samma överdel, men med sandaler på fötterna! Alla andra vid den bombningarna gick i kortärmade skjortor och sandaler.

Något stämmer inte.
Citera
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Samma jacka, men det tycks vara falsklarm alltför mycket skiljer sig åt, tycker ni inte?
Jag har klippt in bilden från Aftonbl. i bilden från skolan/Sydöstran

https://anonfiles.com/file/548c3c8cf8122acd38fe3eaf4e243008

Alla mobilbilder som tagits har knappast publicerats på vare sig fb eller i tidningar. Kan väl vara en sådan opublicerad bild som använts? Den är inte lika charmerande som många av de tidigare offentliggjorda bilderna av det arma flickebarnet, vare sig husruinen fanns med från början eller ej. Kanske blev just denna bild kvar i mobilen eller bland alla andra halvdana bilder i datorn. Så gott som alla mobilfotografer torde ha drösvis av sådana bilder som inte platsar på fejjan!
Citera
2014-05-08, 22:12
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Valfri rubrik från i princip alla tidningar. Har fel?
"Mordmisstänkt kvinna larmade SOS om Yara"

Jo jag ser att det står inte klargjort. Men ändå. Borde det inte vara klargjort eftersom det kom ut för en dag sedan?

Socialnämndens ordförande skrev så i ett beslut daterat 1 maj. Efter det har det klargjorts vem som larmade.
Citera
2014-05-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Alla mobilbilder som tagits har knappast publicerats på vare sig fb eller i tidningar. Kan väl vara en sådan opublicerad bild som använts? Den är inte lika charmerande som många av de tidigare offentliggjorda bilderna av det arma flickebarnet, vare sig husruinen fanns med från början eller ej. Kanske blev just denna bild kvar i mobilen eller bland alla andra halvdana bilder i datorn. Så gott som alla mobilfotografer torde ha drösvis av sådana bilder som inte platsar på fejjan!

Tack! Du tog fram just dom två bilderna jag pratade om, samma jacka - olika skor!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Jag blir bönhörd!
Ja, den tanken slog mig och därför sa' jag något om att inte ens om det finns 150 bilder från det tillfället så går det inte så helt lätt att använda någon av dem, eftersom så många detaljer måste bearbetas. Det skulle kräva lite mer skickligt jobb, men är kanske inte omöjligt. Därför blir det en fråga om sannolikhet också. För visst kan det hända att det finns liknande bilder på annan plats ...
Citera
Medlem
Citat:
Du ska inte tro det här, men jag kom just till datorn för att fråga om den första punkten, alltså en påfrestande resa med två små barn ...
Men då för att fråga om hur gamla pojkarna var och om en resa för att hämta ytterligare barn verkligen är trolig.
Det tål verkligen att tänka på. Ur ett "svenskt" perspektiv så känns det ganska fel, men nu är det deras familjeperspektiv som gäller. Jag har inga kommentarer till det än och hoppas verkligen att andra tänker till.

Du gör alldeles rätt i att vända det hela 180 grader och lägga ett skarpt kvinnoperspektiv på det hela. Det är helt riktigt att vi inte alls gjort henne den rättvisan eftersom vi (eller i alla fall flera av oss) sett henne som den elaka styvmodern och Yara som Askungen (vilket hon faktiskt var!)

Jag håller med om att hennes situation var väldigt pressande, ekonomiskt och med två + ett barn att mätta. Blöjor och annat är stora utgifter som tär på det som i gamla tider skulle kallats hennes nålpengar, alltså en egen kassa för "damsaker" och annat till lust, fägring, tröst och uppmuntran i en grå och lätt obegriplig situation.
Men, men ...
Whodunnit och varför??

Jag kan inte tänka mig en logisk förklaring. Åklagaren säger att inget indikerar på att droger funnits med undrar om alkohol räknas in i det? Obegripligt ! Det kanske inte hade med flickan egentligen att göra utan att den som dödat flickan drabbats av ett fullständigt sjukligt raseri och hon blev slagpåsen och personen slår besinningslöst till raseriet gått över och då är det försent. Sjukt är det men kanske inte tillräckligt för fängelseförbud och rättspsykiatrisk vård. Så klart bara spekulationer
Citera
2014-05-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet inget om photoshopping alls, men det finns bild på Yara just i den röd/cerisa jackan med duffelknäppning från Sverige, då med rejäla vita halvlånga vita boots på fötterna. Mars 2013.

Här var samma överdel, men med sandaler på fötterna! Alla andra vid den bombningarna gick i kortärmade skjortor och sandaler.

Något stämmer inte.

Jag har ingen koll på bildmaterialet som kan vara inklippt. Jackan säger inte så mycket. Hon pekar - som om här var det. Men om. Otroligt för fallet i så fall. Väntar med spänning. Och många hattar.
Citera
2014-05-08, 22:25
Bannlyst
Citat:
Jag har ingen koll på bildmaterialet som kan vara inklippt. Jackan säger inte så mycket. Hon pekar - som om här var det. Men om. Otroligt för fallet i så fall. Väntar med spänning. Och många hattar.
Jag har inga som helst möjligheter att tekniskt se om bilden är photoshoppad. Men jackan verkar onekligen varm för Gaza. Temperaturen verkar påminna om Kanarieöarnas. 10-20 grader varmt i januari och 25-30 grader varmt på sommaren. Här är en lista över medeltemperaturer månad för månad:
http://www.mittresvader.se/l/palestina/klimat-gaza-temperaturer-vattentemperatur.php
Citera
2014-05-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ojdå! Har du slagit vad med någon och tiden rinner ut?
Jag skulle verkligen vara glad om någon ville vara sakligt kritisk till det jag sade i förmidags.
Jag kan ju inte stå som garant för det ena eller det andra, bara meddela hur jag tänker om bilden och motivera det.
Alltså: känner någon av er ett riktigt fotoproffs som kan uttala sig om skolruinbilden?

Nej ta det inte så! Jag ska skärpa mig. Drar iväg i vad det kunde innebära för fallet!
Påstod ju också glatt att nej utifrån logiken inte möjligt med tanke på konsekvenserna för vederbörande. Tycker det är superbra att du reagerade oberoende av resultat. Inga problem för mig har ingen prestige i det hela och är dessutom lärorikt oberoende av resultat.
Citera
2014-05-08, 22:31
Medlem
Enligt Ratsit finns det en Merzedes-Benz 1995 års modell hos paret, inte gratis med bil........Bilden från skolan i Gaza med Y**a ....det är inte hennes huvud,varför är det viktigt för Bio-pappan att ge BLT bilden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in