Citat:
Ursprungligen postat av
girlang
Om man nu ska hårdra det hela och se kvinnliga misstänkte som vit och den manlige som svart för att möjliggöra ett nytt scenario som jämvikt. Att försöka förstå det obegripliga.
Hon gifte sig -09, fick barn -10 och en baby -12.
Har svårt att tänka mig att en nybliven mamma som också har ett till barn frivilligt tar på sig vårdnaden av ett till barn och driver den frågan självständigt, åker ner till en krigszon och hämtar ett till barn. Småbarnsmammor brukar vara väldigt trötta. Troligtvis är det påtryckningar från mannens familj som gör att hon tar detta steg.
Inte nog med det hon blir misshandlad och män som slår sina fruar brukar inte sällan också slå sina barn. Tar tillbaka anmälan inte ovanligt, skammen att vara utan man är kanske större än att ha en skitstövel. Han blir utsedd att bli särskild vårdnadshavare, inte hon. Undrar om hon överhuvudtaget blivit tillfrågad fast det antagligen i praktiken är hon som förväntas ta ansvaret. Han reser upp pengarna och hon är tvungen att stjäla för att få något att leva på. Flickan misshandlas hon vågar inte ingripa rädd för att själv få stryk och dessutom äventyra mannens släktingar att få möjlighet till anknytning i Sverige. Flickan misshandlas uppmärksammas med blåtira som troligtvis uppkommit av en knuten näve. Tror inte kvinnor brukar slå med knuten näve.
Att leva med pressad ekonomi och småbarn är minst sagt hårda prövningar för en parrelation. Katastrofen inträffar. Hon häktas
får en advokat som arbetar på samma advokatbyrå som en advokat som tidigare varit mannen behjälplig. Dessutom arbetar Yaras gode man på samma advokatbyrå.
Du ska inte tro det här, men jag kom just till datorn för att fråga om den första punkten, alltså en påfrestande resa med två små barn ...
Men då för att fråga om hur gamla pojkarna var och om en resa för att hämta ytterligare barn verkligen är trolig.
Det tål verkligen att tänka på. Ur ett "svenskt" perspektiv så känns det ganska fel, men nu är det deras familjeperspektiv som gäller. Jag har inga kommentarer till det än och hoppas verkligen att andra tänker till.
Du gör alldeles rätt i att vända det hela 180 grader och lägga ett skarpt kvinnoperspektiv på det hela. Det är helt riktigt att vi inte alls gjort henne den rättvisan eftersom vi (eller i alla fall flera av oss) sett henne som den elaka styvmodern och Yara som Askungen (vilket hon faktiskt var!)
Jag håller med om att hennes situation var väldigt pressande, ekonomiskt och med två + ett barn att mätta. Blöjor och annat är stora utgifter som tär på det som i gamla tider skulle kallats hennes nålpengar, alltså en egen kassa för "damsaker" och annat till lust, fägring, tröst och uppmuntran i en grå och lätt obegriplig situation.
Men, men ...
Whodunnit och varför??