2014-05-08, 20:39
Medlem
vindsus86s avatar
Jag gjorde en beräkning här nu http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/provberakning och om jag använder uppgifterna för mig+en son på fyra år så får jag följande resultat:
Inkomster:
Underhåll: 1273
Barnbidrag: 1050
Bostadsbidrag: 2900

Utgifter:
Bostad: 6466
Hemförsäkring: 121

"Inkomster 5223 kronor
Familjeförhållande (riksnorm) 5970 kronor
Utgifter 4765 kronor

Total -5512 kronor

Beräkningen visar att dina månadsinkomster är 5512 kronor lägre än den nivå som kan ge rätt till försörjningsstöd."

Med andra ord så har min son och jag rätt till nästan 11000 per månad. Detta trots att jag inte räknade in elräkningar, som ju också är ganska så stora utgifter.

Om det misstänkta paret fick försörjningsstöd beräknad efter riksnormen så kan jag inte tänka mig att de var så desperat fattiga att det skulle ha lett till sådan psykisk press att de bara var så illa tvungna att låta det gå ut över flickan. De är väl helt enkelt dumma i huvudet.
Citera
2014-05-08, 20:46
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Jag gjorde en beräkning här nu http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/provberakning och om jag använder uppgifterna för mig+en son på fyra år så får jag följande resultat:
Inkomster:

Utgifter:

"Inkomster 5223 kronor
Utgifter 4765 kronor

Total -5512 kronor

Beräkningen visar att dina månadsinkomster är 5512 kronor lägre än den nivå som kan ge rätt till försörjningsstöd."

Med andra ord så har min son och jag rätt till nästan 11000 per månad. Detta trots att jag inte räknade in elräkningar, som ju också är ganska så stora utgifter.

Om det misstänkta paret fick försörjningsstöd beräknad efter riksnormen så kan jag inte tänka mig att de var så desperat fattiga att det skulle ha lett till sådan psykisk press att de bara var så illa tvungna att låta det gå ut över flickan. De är väl helt enkelt dumma i huvudet.

Nä, då var ditt exempel ändå bara beräknat på 1 vuxen och ett barn. De måste haft mer än 6500 vardera.
Citera
2014-05-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
Bor i karlskrona, riktigt hemskt detta och på omvägar har jag fått veta att inte ett ben i flickans kropp var helt.

Vila i fris stackars flicka

Nackskott, JATACK!

MVH JK

Nej är det sant??? Fy fan

Vad har du mer hört?
Citera
2014-05-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Om man nu ska hårdra det hela och se kvinnliga misstänkte som vit och den manlige som svart för att möjliggöra ett nytt scenario som jämvikt. Att försöka förstå det obegripliga.
Hon gifte sig -09, fick barn -10 och en baby -12.
Har svårt att tänka mig att en nybliven mamma som också har ett till barn frivilligt tar på sig vårdnaden av ett till barn och driver den frågan självständigt, åker ner till en krigszon och hämtar ett till barn. Småbarnsmammor brukar vara väldigt trötta. Troligtvis är det påtryckningar från mannens familj som gör att hon tar detta steg.
Inte nog med det hon blir misshandlad och män som slår sina fruar brukar inte sällan också slå sina barn. Tar tillbaka anmälan inte ovanligt, skammen att vara utan man är kanske större än att ha en skitstövel. Han blir utsedd att bli särskild vårdnadshavare, inte hon. Undrar om hon överhuvudtaget blivit tillfrågad fast det antagligen i praktiken är hon som förväntas ta ansvaret. Han reser upp pengarna och hon är tvungen att stjäla för att få något att leva på. Flickan misshandlas hon vågar inte ingripa rädd för att själv få stryk och dessutom äventyra mannens släktingar att få möjlighet till anknytning i Sverige. Flickan misshandlas uppmärksammas med blåtira som troligtvis uppkommit av en knuten näve. Tror inte kvinnor brukar slå med knuten näve.
Att leva med pressad ekonomi och småbarn är minst sagt hårda prövningar för en parrelation. Katastrofen inträffar. Hon häktas
får en advokat som arbetar på samma advokatbyrå som en advokat som tidigare varit mannen behjälplig. Dessutom arbetar Yaras gode man på samma advokatbyrå.

Du ska inte tro det här, men jag kom just till datorn för att fråga om den första punkten, alltså en påfrestande resa med två små barn ...
Men då för att fråga om hur gamla pojkarna var och om en resa för att hämta ytterligare barn verkligen är trolig.
Det tål verkligen att tänka på. Ur ett "svenskt" perspektiv så känns det ganska fel, men nu är det deras familjeperspektiv som gäller. Jag har inga kommentarer till det än och hoppas verkligen att andra tänker till.

Du gör alldeles rätt i att vända det hela 180 grader och lägga ett skarpt kvinnoperspektiv på det hela. Det är helt riktigt att vi inte alls gjort henne den rättvisan eftersom vi (eller i alla fall flera av oss) sett henne som den elaka styvmodern och Yara som Askungen (vilket hon faktiskt var!)

Jag håller med om att hennes situation var väldigt pressande, ekonomiskt och med två + ett barn att mätta. Blöjor och annat är stora utgifter som tär på det som i gamla tider skulle kallats hennes nålpengar, alltså en egen kassa för "damsaker" och annat till lust, fägring, tröst och uppmuntran i en grå och lätt obegriplig situation.
Men, men ...
Whodunnit och varför??
Citera
2014-05-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Madis försvarare delar, eller har delat, advokatkontor med Yaras ombud i tvistemålet om särskild förordnad vårdnadshavare.

De häktades barn har fått sina LVU:n fastställda av domstol. Bra att socialtjänsten agerade snabbt och inte placerade dem frivilligt hos något av Madis syskon i Sverige. Äldste pojken föddes -10, innan paret officiellt hade kommit till Sverige.

Officiellt har Y bara gått på Tullskolan.

Jag undrar hur gode mannen Inger kunde känna Rami så väl när Y kom hit officiellt. Vilken anknytning hade hon till familjen? Var hon inblandad i fler släktingars ankomst till Sverige?

Vad har det blivit av parets barn? Är dom på ett barnhem eller hos nån fosterfamilj?
Citera
2014-05-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013

Vad har du mer hört?
Men snälla!! Hur trovärdigt är detta när obduktionen inte är färdig och att inte ens åklagaren fått fullständig rapport.
Citera
2014-05-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Man kan inte ta tillbaka en anmälan vid misstanke om kvinnofridsbrott. Däremot kan misstankarna läggas ner om man inte kan styrka brott (dvs. att kvinnan inte samverkar).

OK, resultatet blev detsamma.
Citera
2014-05-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Inkomster:

Utgifter:

"Inkomster 5223 kronor
Utgifter 4765 kronor

Total -5512 kronor

De levde tillsammans, så alla utgifter och inkomster beräknas på gemensam grund. Jag utgick ifrån att de små barnen var hemma på heltid. Att människor bär sig väldigt olika åt med ekonomin vet man. Planering, vettig matlagning och inte en massa onödiga inköp, fungerar inte på alla. (Skrämmande exempel på det, ser man i Lyxfällan.)

Sambor 5 320kr
Barn 1-2 år 1 980kr
Barn 4-6 år 1 980kr
Barn 7-10 år 2 410kr
Gemens. hushållskostn. 1 710kr

Summa 11 600kr

Därutöver räknas hyra, hushållsel, hemförsäkring.
Citera
2014-05-08, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Åhå. Det var samvetsgrant. Inte självklart onödigt, men ändå en klar valsituation. Man kan undra om Eninge möjligen vägde in uppdragets art och hur populär man blir på att försvara barnamörderskor när hon jävsförklarade sig?

Tror du att advokaten initierade detta? Visste inte ens att man kunde jävförklara sig själv sådär.
Citera
2014-05-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013

Vad har du mer hört?
Macca2013
Varifrån kommer detta citat?
Citera
2014-05-08, 21:14
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Men snälla!! Hur trovärdigt är detta när obduktionen inte är färdig och att inte ens åklagaren fått fullständig rapport.

Fast det framkommer i LVU-ärendet att redan ambulanspersonalen iakttog "blåmärken och en gammal fraktur" på flickan (valborg). Sant eller inte, socialnämnden hävdar detta. De hävdar även att Rami var den som larmade, men det var inte klargjort då.

Det framkommer också att båda i paret är "väldigt uppjagade" över att socialtjänsten ska komma till polisstationen och hämta barnen, så att polisen inte kan låta dem träffa socialjouren pga deras upptädande.

Nyligen uppmärksammades diplomatparet från Malaysia som häktades och senare dömdes för barnmisshandel av flera egna barn. Syskonen LVU:ades och det väckte ramaskri (inte bara i Malaysia). En minister ur deras regering åkte till Stockholm och hämtade syskonen och mycket kritik riktades mot jourhemmet. Det påstods att de ej gav syskonen halalslaktat, att de måste äta på tallrikar där fel kött har legat, ej hade tillfällen att be osv. Jourhemmet hävdade i TV4-nyheterna att det inte stämde utan att all hänsyn togs till barnens tro.
Citera
2014-05-08, 21:14
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Macca2013
Varifrån kommer detta citat?
här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera