2014-05-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo om någon vill reglera mina fri och rättigheter med hänvisning till en fantasifigur som man inte kunnat påvisa på nu drygt 10-12.000 år då får man finna sig att det kallas för dårskap.
Det säger sig själv.

Du skulle inte acceptera att du var tvungen att offra dina pungkulor (om du nu är en man) för att en troende kom fram till dig och sa att dennes gud krävde det av dig...

Fundamentalistiska muslimer typ Bocko Haram skulle skjuta dig på plats och ställe för att deras tro påbjuder detta, tror inte du skulle digga det...

Vad förväntar du dig av icke troende?
Att vi begår en inellektuell våldtäkt på oss själva för att inte stöta oss med troende?

Att sedan historiskt och i nutid vetenskapsmän varit troende är inte så konstigt, det har tidigare kunnat resulterat i död om man inte accepterade den kristna världsordningen, i dagens USA sker en förföljelse av ateister se tex hur deras största(?) Nyhetsstation FOX News går på om ateister. Som politiker måste du vara troende för att vara valbar. Ateister har avskedats från jobb osv. Att man då väljer att kalla sig troende är inte underligt för att slippa förföljelse. I andra kulturer kan du ju tom dödas för att du har fel tro eller saknar den.

Att vi sedan kräver lite belägg för att Gudar finns innan vi accepterar avhuggna kroppsdelar eller stening som straff eller att förbud mot aborter, stamcellsforskning, alkohol, dataspel, rockmusik, kvinnors rättigheter eller införande av blasfemilagar med hänvisning att detta är dennes vilja etc etc är inget annat än ett normalt sunt beteende...

Ingen har bett dig att offra dina pungkulor eller andra kroppsdelar. Det som förväntas av dig av den vise är att du slutar negera tron och negligera religion.
Citera
2014-05-08, 19:03
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Jo om någon vill reglera mina fri och rättigheter med hänvisning till

Du talar utifrån någon slags tvång och lagstiftning, som om du förutsätter statskyrka eller sammanbladning av religion och politik, dessutom förutsätter du att det är påtvingat och inte av egen tro och övertygelse.

Citat:
Vad förväntar du dig av icke troende?
Att vi begår en inellektuell våldtäkt på oss själva för att inte stöta oss med troende?

Du illustruerar väl det jag försöker säga. Troende kan acceptera att det finns människor med olika tro, övertygelse och världsbild. Du talar om konformitet, påtvingat och som om du befinner dig i en stridszon. Därmed beskriver du en världsbild som är rätt intolerant egnetligen. Har du svårt att acceptera att detta klot rymmer individer som har olika världsbild, tro, uppfattning, övertygelse coh att de kommer att vara i konflikt med varandra på ett intellektuellt plan? Det är rätt osannolikt att detta någonsin kommer upphöra. Finns inget som pekar på att hela världen håller på att bli ateistisk bara för att en del länder i västvärlden ( i synnerhet där det funnits statskyrkor som blivit liberala ) har blivit extremt sekulariserade.

Citat:
Att sedan historiskt och i nutid vetenskapsmän varit troende är inte så konstigt

Jag skrev inte endast om vetenskapsmän, utan om de som redan är troende men samtidigt är intellektuella, akademiker, vetenskapstroende osv. De antiintellektuella troende utgör bara en del av de religiösa.

Citat:
Att vi sedan kräver lite belägg för att Gudar finns innan vi accepterar avhuggna kroppsdelar eller stening

Har du svårt att se nyanser.

Citat:
eller att förbud mot aborter

Ja, du har en syn på människan som tillåter att ofödda människor får avlivas, men alla håller inte med dig, och de har då fostret i åtanke, medan du har frihet i åtanke.

Citat:
stamcellsforskning

Där råder det väl delade meningar. Det är inte synonymt att vara religiös och att vara emot stamcellsforskning, dessutom kan stamcellsforskning ske på olika sätt.

Citat:
alkohol

Finns ingen enhetlig syn bland religiösa

Citat:
dataspel, rockmusik

Finns ingen enhetlig syn bland religiösa.

Citat:
kvinnors rättigheter

Finns ingen enhetlig syn bland religiösa.

Citat:
eller införande av blasfemilagar med hänvisning att detta är dennes vilja etc etc är inget annat än ett normalt sunt beteende...

Nej det är inte normalt och sunt att beskriva saken så onyanserat. Djupt religiösa judar, muslimer och kristna kan vara lika kritiska till "blasmefilagar" och inskränkningar på yttrandefrihet som vilken ateist som helst.
Citera
2014-05-08, 19:03
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Det är viktigt att vara jordbunden i sitt resonemang. Tar man till sig Guds ord, ingjuts man med känslor som bara en själv kan uppleva och på så sätt komma till insikt. Det är inte särskilt kvistigt att reflektera och inse fakta. Detta monetära samhället är orsaken till all ondska och psykiska problem. Jag anser att sund förnuft är mycket bättre och mer pålitligare än undersökningar gjorda av andra människor.

Gäller det även om du drabbas av cancer, bryter benet eller drabbas av intensiv ryggvärk ?...vänder du dig då enbart till ditt "sunda förnuft" i hopp om att finna en lösning på problemet eller vänder du dig till människor som har lösningar baserade på vetenskapliga undersökningar kring ovan nämnda problem...
Citera
2014-05-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Gäller det även om du drabbas av cancer, bryter benet eller drabbas av intensiv ryggvärk ?...vänder du dig då enbart till ditt "sunda förnuft" i hopp om att finna en lösning på problemet eller vänder du dig till människor som har lösningar baserade på vetenskapliga undersökningar kring ovan nämnda problem...

Önskar av hela mitt hjärta att jag aldrig blir sjuk men i min desperation skulle jag säkert söka medicinisk hjälp. Men människor gör vad som helst för att leva längre.
Citera
2014-05-08, 19:33
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Önskar av hela mitt hjärta att jag aldrig blir sjuk men i min desperation skulle jag säkert söka medicinisk hjälp. Men människor gör vad som helst för att leva längre.

Men när det gäller psykiska sjukdomar så menar du att det räcker med andlighet som hjälp ?
Citera
2014-05-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Kan inte vara så hälsosamt att vara inskränkt heller. Balans är bäst.

Det är riktigt hälsosamt att undvika flum, pseudovetenskaper samt religioner. Att tro på/ägna sig åt sådant är rejält ointelligent och därför något som bara idioter håller på med.
Citera
2014-05-08, 19:55
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonl33tanon
Det är riktigt hälsosamt att undvika flum, pseudovetenskaper samt religioner. Att tro på/ägna sig åt sådant är rejält ointelligent och därför något som bara idioter håller på med.

Är det dock rättvist att dra in pseudovetenskaper i samma ekvation som religion? Jag tycker att det mesta av vetenskaplig accepterad fakta bland allmänheten har benämnts "pseudo" innan den/det har blivit allmänt accepterad. För att göra nya vetenskapliga upptäckter så krävs det nästan att du måste (som vetenskapsman) utforska pseudobelagda teser, ingenting är accepterat som fakta från början. Rätta mig om du tycker jag har fel.
Citera
2014-05-08, 20:46
Medlem
Citat:

Jag tror dessvärre inte att du förstår dig på andlighet. Du borde handla med stor tillförsikthet. Jag vill inte föranlåta till negativa reaktioner hos några. Men du borde inte vara så högmodig om andlighet inte är din gebit.
Citera
2014-05-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Är det dock rättvist att dra in pseudovetenskaper i samma ekvation som religion? Jag tycker att det mesta av vetenskaplig accepterad fakta bland allmänheten har benämnts "pseudo" innan den/det har blivit allmänt accepterad. För att göra nya vetenskapliga upptäckter så krävs det nästan att du måste (som vetenskapsman) utforska pseudobelagda teser, ingenting är accepterat som fakta från början. Rätta mig om du tycker jag har fel.

Japp. Det du pratar om kallas i stort för demarkationsproblemet och är fortfarande något som man inte har hittat en lösning på. Dock anser jag att man relativt lugnt kan slänga in religion och många av flumgrejjorna jag nämnde tidigare i tramsfacket.
Citera
2014-05-08, 21:06
Medlem
Citat:
Jag tror dessvärre inte att du förstår dig på andlighet. Du borde handla med stor tillförsikthet. Jag vill inte föranlåta till negativa reaktioner hos några. Men du borde inte vara så högmodig om andlighet inte är din gebit.

Vad du tror är i högsta grad irrelevant för min del. Jag ser ned på flummare, religiösa samt andliga typer som har gjort sig själva till förespråkare för sin egen mystiska sanning. Jag sätter dem i samma fack som handikappade... med det sagt är det synd om dem och de förtjänar någon form av hjälp. Dock inte från mig.
Citera
2014-05-08, 21:16
Medlem
Citat:
Vad du tror är i högsta grad irrelevant för min del. Jag ser ned på flummare, religiösa samt andliga typer som har gjort sig själva till förespråkare för sin egen mystiska sanning. Jag sätter dem i samma fack som handikappade... med det sagt är det synd om dem och de förtjänar någon form av hjälp. Dock inte från mig.

Vad skulle andra människor hjälpa religiösa med? Det ser man vilken äkta belackare du är. Religiösa är den grupp människor som behöver minst hjälp i samhället. Du är någon som skriker efter hjälp märker jag. Ja vi religiösa har smakat på sanningens sötma och kommer aldrig luras av er till mörkret igen. Du borde göra samma sak innan döden överraskar dig.
Citera
2014-05-08, 21:47
Medlem
Citat:
Vad skulle andra människor hjälpa religiösa med? Det ser man vilken äkta belackare du är. Religiösa är den grupp människor som behöver minst hjälp i samhället. Du är någon som skriker efter hjälp märker jag. Ja vi religiösa har smakat på sanningens sötma och kommer aldrig luras av er till mörkret igen. Du borde göra samma sak innan döden överraskar dig.

Hahahaha... du är ju riktigt rolig. Jag förstår att du är religiös och normalt sätt har jag inga problem med det - så länge det där sköts av dig och bara dig. Utan försök att smeta dina idéer på andra eller köra med "det är synd om alla er som inte tror... blablabla... sanningen kommer.... blablabla". Men eftersom du uppför dig precis som alla andra troende jag har problem med så får jag väl berätta hur jag ser på er. Jag tycker på fullt allvar att religiösa människor är mentalt sjuka. Alltså har ett riktigt jävla fel i skallen. Jag ser ingen som helst skillnad på en religiöst troende, någon som tror på ufon, någon som hör röster i skallen eller liknande vilseledda/sjuka stackare.

Gör som du vill. Det enda som är bra med er sjukdom är att när ni väl dör så har ni ingen som helst aning om att det inte blir något mer. Ingen himmel, inget medvetandet som fortsätter... bara... the end. Jag tycker det är lite fint ni inte kommer bli besvikna hur det än blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in