2014-05-08, 16:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag har läst ganska många berättelser som tyder på hur dåligt många människor mår. Det är ganska välkänt att ett rikare land i form av materiella saker mår betydligt sämre andligt än mäniskor som inte har allt det där materiella. Själen anfäktas, många ackommoderar sig till ett slappt och meningslöst liv. Livet blir väldigt andefattigt utan andemening. Människor har blivit så lata att många inte orkar laga mat, tvätta kläder och hålla sitt hem städat och välvårdat. Så gott som alla människor vill ha förändring och vill anträda ett nytt liv eller en projekt men man tröttnar ganska snabbt och ger upp och återtar sina gamla dåliga vanor. Psykiska problem och sjukdomar beror inte på att man är dum eller har misslyckats i livet, tvärtom är det så att många framgångsrika människor mår dåligt psykiskt, man vill göra sig oberoende genom att skaffa pengar, makt, vänner osv. Men det vi inte får glömma är att vi aldrig kan göra oss oberoende av källan som är orsaken till allt som existerar. Det uppstår utan tvekan förvecklingar om man tror att man kan göra sig oberoende bara man har pengar, vänner eller makt. Det är dags att vakna och inse att vi måste knäböja oss och vörda källan så som sig bör. Det jag vill förfäkta är att det verkligen går att leva ett harmoniskt liv om man vill närma sig källan, reflektera över den och inte vända ryggen till. Livet i denna värld är förgängligt och därför är det onödigt att dra ut på lidandet och förhala sig konstant.

Många söker sig till droger och andra bedövande substanser för att komma bort från verkligheten, intalar sig själv att det är en njutning som inte får försakas. Det är självbedrägeri och ingen njutning. Vi kan inte komma bort från tanken att kroppen består av två komponenter, det andliga och det materiella, vi måste vörda både om vi ska må bra fysiskt och psykiskt. Det andliga är minst lika viktigt som det materiella. Att använda droger för att temporärt komma bort från plåga och elände för att göra sig beroende av drogen och sen ta drogen för att förinta abstinensen är verkligen något som varje tänkande och intelligent människa borde förstå är dumt och dristigt. Varje samhälle mår bra av att satsa på det andliga, medborgarna mår bättre och finner mening i livet.
Och hur menar du inbillade religiösa snuttefiltar skulle hjälpa till då?
Vanföreställningar är ju redan en sjukdom så varför vill du bidra än mer till den psykiska ohälsan?
Citera
2014-05-08, 16:44
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tydligen förstår du inte min kritik av din "MARKNADSFÖRING" (inte kritik av att du har en tro) .... som är intellektuell ohederlig.

Nej, den är inte intellektuellt ohederlig. Jag skriver utifrån en övertygelse, vilket också många ateister gör.
Citera
2014-05-08, 16:49
Medlem
Findusams avatar
Jag anser det vara helt naturligt att folk lider av depression och mentala sjukdomar i denna värld. Vårt liv är ju trots allt temporärt, och vi kommer närmre döden varje dag. Istället för att söka svar på varför vi måste dö så uppmuntras vi till att njuta av denna värld medans vi kan, och detta har blivit en hel filosofi där man totalt ignorerar frågan 'varför' och säger att den är meningslös. Vi vet alla att vi ska dö, men vi agerar som om vi vore odödliga. Vi blundar för verkligheten och håller kvar vid kroppen och det som är relaterat till kroppen. Detta är inte intelligent, eftersom vem som helst kan förstå efter noggrann analys att denna kroppsliga bundenhet leder till sorg. Om vi förlorar något vi är fästa vid leder det till lidande, därför bör man inte fästa sig vid temporära saker. Allt vi samlar på oss under detta liv måste vi lämna ifrån oss, antingen vid döden eller tidigare. Detta är inte pessimism, det är verklighet. Vem kan förneka det?

Så, de som lyckas blunda för verkligheten (att det saknas mening i den materiella världen) förblir "mentalt stabila", men de som inte kan blunda blir deprimerade eller mentalt sjuka (om de inte söker sig till filosofi/andlighet), eftersom allt de lärt sig är att njuta av detta liv. Det leder till nihilism, vilket är en mörk filosofi.
Citera
2014-05-08, 17:18
Medlem
Det jag inte förstår är att många icke troende vägrar att bågna och inte nog med det men de vill inte ens diskutera utan intar en försvarställning alltid.
Citera
2014-05-08, 17:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det jag inte förstår är att många icke troende vägrar att bågna och inte nog med det men de vill inte ens diskutera utan intar en försvarställning alltid.
Fattar inte hur troende ens kan tro att mentalt friska människor debatterar den troendes Gud och dess påbud som en realitet utan att denna påvisas som existerande....

Skulle känna en skam över hur omoget jag resonerade om jag vore som du.
Citera
2014-05-08, 17:46
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Fattar inte hur troende ens kan tro att mentalt friska människor debatterar den troendes Gud och dess påbud som en realitet utan att denna påvisas som existerande....

Skulle känna en skam över hur omoget jag resonerade om jag vore som du.

Precis detta är min erfarenhet från mågna debatter. Ateister räknar tro som dårskap. Troende människor kan däremot ha förstående för andras religioner och för ateism, dvs förstå att det existerar och dess förutsättningar. Jag tror att det hör ihop med sanningsbegrepp och världsbild. I ateistens värld så räknas endast det som sant och pålitligt som är bevisat genom empiri och som är antaget i vetenskapligt konsensus. Med den utgångspunkten är det galenskap att ha tro. Men i en troendes värld så är inte vetenskap det enda som existerar som utgångspunkt, utan man tror också på en uppenbarad sanning genom Guds ord, en sanning som inte är begränsad till naturalistiska ramar och utgångspunkter, utan som tillåter att naturlagarna har upphävts och att det övernaturliga existerar.

En del troende håller allt som vetenskapen lagt fram som sant, samtidigt som de tror på Bibeln. Andra tror bara på vetenskapen i den mån den inte är i strid med Guds ord. Man bör inte glömma bort att den förstnämnda gruppen är rätt stor. Det är alltså inte rätt att säga att antingen tror man på vetenskapens landvinningar eller sä är man religiös. En ateist däremot tror bara på vad som bevisats genom empiri. Om en ateist erkänner att det kan finnas övernaturliga saker såsom Gud, skapelse, underverk, så upphävs positionen eller världsbilden och han är inte längre ateist. Tron tycks vara ett hot mot hela världsbilden och räknas som dårskap. Man har olika syn på det mänskliga förnuftets roll och begräsningar också verkar det som.

Jag förundras mycket över att ateister så envist tror att troende människor är naiva eller galna. Men jag försöker förstå hur man tänker. Det är ju inte svårt att lägga fram långa listor på människor som är troende men samtidigt högutbildade, akademiker, intellektuella, författare, språkskickliga, vetenskapstroende osv både från nutid och historiskt sett. Däremot kan jag ju erkänna att det finns en del kristna som håller sig till sensationalism och känslokristendom i så hög grad att de framstår som dårar, eller rentav är naiva, okunniga och outbildade. Men dessa utgör ju bara en del av de kristna världen över. Det finns många som är helt annorlunda och inte flaxar iväg i antiintellektualismens färgglada nirvana utan är mycket jordnära och vetenskapliga vid sidan av sin tro.
Citera
2014-05-08, 18:19
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:

Fast nu var det du som skapade en tråd med påståendet " Mindre andlighet bland människor leder till mer psykiska problem"...

När andra här bemöter ditt påstående med bevis om motsatsen så intar du en barnslig försvarställning om att du "inte vill köpa grisen i säcken", genom att ens göra en ansats till att titta på och diskutera dessa.

Kommer an på dig att lägga fram bevis, fakta undersökningar som stödjer ditt påstående istället

Citera
2014-05-08, 18:24
Medlem
tumbleeweeds avatar
Här kommer lite uppgifter om psykiska problem hos en s k "andlig" grupp :

http://masonemerson.freeyellow.com/christianwitnessescom/id178.html

Finns goda skäl att tro att mer andlighet hos människor leder till mer psykiska problem
Citera
2014-05-08, 18:25
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Du kommer misslyckas kapitalt

"Conclusion

The results of this study suggest that depressive episodes often lead to a search for spirituality and that religion may be helpful in overcoming depression or becoming less vulnerable to relapsing. The associations between religion, spiritual values, and mental health have not been fully elucidated and warrant further exploration."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3285738/
Citera
2014-05-08, 18:32
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
"Conclusion

The results of this study suggest that depressive episodes often lead to a search for spirituality and that religion may be helpful in overcoming depression or becoming less vulnerable to relapsing. The associations between religion, spiritual values, and mental health have not been fully elucidated and warrant further exploration."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3285738/

Att depressionsjuka människor är rov för andliga grupper är knappast några nyheter. Frågan är ju hur bra den s k andligheten hjälper folk ur depressionerna jämfört med depressionssjuka som vänder sig till psykiatrin eller inte söker nån hjälp alls...
Citera
2014-05-08, 18:32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Precis detta är min erfarenhet från mågna debatter. Ateister räknar tro som dårskap. Troende människor kan däremot ha förstående för andras religioner och för ateism, dvs förstå att det existerar och dess förutsättningar. Jag tror att det hör ihop med sanningsbegrepp och världsbild. I ateistens värld så räknas endast det som sant och pålitligt som är bevisat genom empiri och som är antaget i vetenskapligt konsensus. Med den utgångspunkten är det galenskap att ha tro. Men i en troendes värld så är inte vetenskap det enda som existerar som utgångspunkt, utan man tror också på en uppenbarad sanning genom Guds ord, en sanning som inte är begränsad till naturalistiska ramar och utgångspunkter, utan som tillåter att naturlagarna har upphävts och att det övernaturliga existerar.

En del troende håller allt som vetenskapen lagt fram som sant, samtidigt som de tror på Bibeln. Andra tror bara på vetenskapen i den mån den inte är i strid med Guds ord. Man bör inte glömma bort att den förstnämnda gruppen är rätt stor. Det är alltså inte rätt att säga att antingen tror man på vetenskapens landvinningar eller sä är man religiös. En ateist däremot tror bara på vad som bevisats genom empiri. Om en ateist erkänner att det kan finnas övernaturliga saker såsom Gud, skapelse, underverk, så upphävs positionen eller världsbilden och han är inte längre ateist. Tron tycks vara ett hot mot hela världsbilden och räknas som dårskap. Man har olika syn på det mänskliga förnuftets roll och begräsningar också verkar det som.

Jag förundras mycket över att ateister så envist tror att troende människor är naiva eller galna. Men jag försöker förstå hur man tänker. Det är ju inte svårt att lägga fram långa listor på människor som är troende men samtidigt högutbildade, akademiker, intellektuella, författare, språkskickliga, vetenskapstroende osv både från nutid och historiskt sett. Däremot kan jag ju erkänna att det finns en del kristna som håller sig till sensationalism och känslokristendom i så hög grad att de framstår som dårar, eller rentav är naiva, okunniga och outbildade. Men dessa utgör ju bara en del av de kristna världen över. Det finns många som är helt annorlunda och inte flaxar iväg i antiintellektualismens färgglada nirvana utan är mycket jordnära och vetenskapliga vid sidan av sin tro.
Jo om någon vill reglera mina fri och rättigheter med hänvisning till en fantasifigur som man inte kunnat påvisa på nu drygt 10-12.000 år då får man finna sig att det kallas för dårskap.
Det säger sig själv.

Du skulle inte acceptera att du var tvungen att offra dina pungkulor (om du nu är en man) för att en troende kom fram till dig och sa att dennes gud krävde det av dig...

Fundamentalistiska muslimer typ Bocko Haram skulle skjuta dig på plats och ställe för att deras tro påbjuder detta, tror inte du skulle digga det...

Vad förväntar du dig av icke troende?
Att vi begår en inellektuell våldtäkt på oss själva för att inte stöta oss med troende?

Att sedan historiskt och i nutid vetenskapsmän varit troende är inte så konstigt, det har tidigare kunnat resulterat i död om man inte accepterade den kristna världsordningen, i dagens USA sker en förföljelse av ateister se tex hur deras största(?) Nyhetsstation FOX News går på om ateister. Som politiker måste du vara troende för att vara valbar. Ateister har avskedats från jobb osv. Att man då väljer att kalla sig troende är inte underligt för att slippa förföljelse. I andra kulturer kan du ju tom dödas för att du har fel tro eller saknar den.

Att vi sedan kräver lite belägg för att Gudar finns innan vi accepterar avhuggna kroppsdelar eller stening som straff eller att förbud mot aborter, stamcellsforskning, alkohol, dataspel, rockmusik, kvinnors rättigheter eller införande av blasfemilagar med hänvisning att detta är dennes vilja etc etc är inget annat än ett normalt sunt beteende...
Senast redigerad av MeanME 2014-05-08 kl. 18:35.
Citera
2014-05-08, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Fast nu var det du som skapade en tråd med påståendet " Mindre andlighet bland människor leder till mer psykiska problem"...

När andra här bemöter ditt påstående med bevis om motsatsen så intar du en barnslig försvarställning om att du "inte vill köpa grisen i säcken", genom att ens göra en ansats till att titta på och diskutera dessa.

Kommer an på dig att lägga fram bevis, fakta undersökningar som stödjer ditt påstående istället

Det är viktigt att vara jordbunden i sitt resonemang. Tar man till sig Guds ord, ingjuts man med känslor som bara en själv kan uppleva och på så sätt komma till insikt. Det är inte särskilt kvistigt att reflektera och inse fakta. Detta monetära samhället är orsaken till all ondska och psykiska problem. Jag anser att sund förnuft är mycket bättre och mer pålitligare än undersökningar gjorda av andra människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in