2014-05-08, 13:29
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalennn
Jag tror på att det är definitivt en seger för Syrien (Assad) rent militäriskt, sen så kommer det tyvärr nog vara lite som Irak
Går inte att jämföra med Irak för Irak hade ingenting kvar efter USA invasion fick bilda en ny arme, underrättelse,polis .... just underrättelse tar många år innan den blir effektiv, Syrien har allt kvar, underrättelsen jobbar på att dokumentera allt och alla, alla som gillar på facebook, alla som visat stöd för terrorister ..... jaktsäsongen startar snart

Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Antagligen ännu en enorm bomb i en tunnel...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18845210.ab
Japp det var en tunnel som terroristerna packade med sprängämne och sprängde upp hotellet och tyvärr några historiska byggnader bredvid hotellet, någon fångade explosionen men sin kamera
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/10352791_635438779858591_5949387358404149527_n.jpg

Terroristerna har även hotat gräva en tunnel under Aleppos Citadel och spränga upp den.

Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Jag hade kunnat betala en bra slant för att läsa Thundermans analys av konflikten, speciellt nu när hans polare gav upp Homs.
Han skulle säga att tillbakadragandet från Homs var en vinst det är det som skrivs på hans favorit sidor, på slutet av denna video får en av terroristerna som lämnade Homs frågan Assad anhängare tycker de vunnit i Homs vad tycker själv?
Han svarar vinsten är vår och vi ska återvända och befria Homs
https://www.facebook.com/photo.php?v=327684697378582
Citera
2014-05-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Om inget drastiskt händer är kriget slut på ett år .
Assad har visat sig vara en bra ledare och förebild, smart och modig och gjorde att han vunnit respekten av miljoner världen över, han är mycket populär i Latin Amerika och Asien.
I denna video har en rysk soldat syriska flaggan på axeln och en annan säger på arabiska Allah,Soria we Bashar = Gud,Syrien och Bashar ,i den ordning och det är det SAA ropar i många video ,och civila i demonstrationer
https://www.facebook.com/photo.php?v=239851552872636

Att han skulle vara en skicklig militär ledare håller jag inte med om. Hans armé dominerar luftrummet och är mycket bättre beväpnade än rebellerna. Ändå har han mycket svårt att besegra dem.
Citera
2014-05-08, 17:13
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Antagligen ännu en enorm bomb i en tunnel...http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18845210.ab
Nu börjar det. Jag är rädd för att dessa fega vansinnesdåd kommer bli vardagsmat i sommar.

Citat:
Ursprungligen postat av soria
Han skulle säga att tillbakadragandet från Homs var en vinst det är det som skrivs på hans favorit sidor, på slutet av denna video får en av terroristerna som lämnade Homs frågan Assad anhängare tycker de vunnit i Homs vad tycker själv?
Han svarar vinsten är vår och vi ska återvända och befria Homs
https://www.facebook.com/photo.php?v=327684697378582
Varför slutade Thunderman att skriva? Var det för att Ola Schubert vann över honom i debatten? Det hade varit intressant att höra vad han har att säga om rebellsidans "framgångar" och vad han tycker om Södra Fronten(USA/KSA/Israel/Jordanien). Men vem vet, han kanske fick balls, lämnade Sverige och gjorde det han drömt om. Bako Haram är ju en grupp som bär hans signum. Hur som helst, flyktingsituationen i Libanon och Jordanien är ohållbar och det är nog Södra Fronten som kommer att bli het i sommar. Rebellerna kommer göra allt i sin makt för att sprida konflikten till Libanon och Jordanien samt dra in sina polare i Tel Aviv.
Citera
2014-05-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
YPG skulle mördas av dem och det är därför de aldrig kommer vilja ha med dem att göra till mer än att de kan tänka sig lova att inte skjuta på dem. YPG och kurderna kan se fram emot att tackas om de står bakom Assad och de är fullt medvetna om detta.
Jag tror det hade varit en dröm för terroristerna att samarbeta med YPG.

Fast detta är oviktigt. Min poäng är precis som du säger, Assad kommer nog tacka YPG efter kriget, inte slakta dom, något som pajasen Fyndigtnamn200 och clownen Chris1991 påstår.
Senast redigerad av Un-named 2014-05-08 kl. 19:10.
Citera
2014-05-08, 18:24
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Att han skulle vara en skicklig militär ledare håller jag inte med om. Hans armé dominerar luftrummet och är mycket bättre beväpnade än rebellerna. Ändå har han mycket svårt att besegra dem.
Det finns en tendens att höja Assad till skyarna, men det är uppenbart att pelarna är bräckliga. Personen är en motvillig ledare utan någon tidigare politisk erfarenhet och jag är ytterst skeptisk till påståendet att han skulle ha någon betydande militär kunnande. Han är i mångt och mycket motsatsen till sin far. Utöver detta så har han inte gjort något märkvärdigt överhuvudtaget. Finns det något tal han är känd för tex? Det är inte så att han är särskilt respektingivande, förtroendeingivande eller skräckinjagande likt putin eller Irans statsöverhuvud. Jag har iallafall inte blivit varse om hans kvaliteter.

Soria säger att han är modig och duktig, men å andra sidan så är soria en cepigskadad bathist. En del här inne måste åtminstone tänka tanken att bli lite mer verklighetstrogen. Men jag är inte naiv, jag vet att jag talar för döva öron.
Citera
2014-05-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh

Ja men USA med sina attackhelikoptrar, drönare, satellit övervakning och annat överlägset avancerad militär utrustning blev besegrade av liknande rebeller i Irak. Terroristerna i Syrien har massvis med avancerade antitankvapen, kommunikations utrustning, manpads, träning och hjälp med transport och logistik osv. som det får av USA/Saudi/Israel/Turk. Det tillskillnad mot irakierna som hade väldigt primitiva vapen. Så jag tycker Assad och armen gör något heroisk i den oerhört svåra situation de befinner sig i.

Sen så visade Assad vilken stor ledare han var under de flera timslånga TV-interjuverna han gjorde mot fientligt inställda västjournalister som försökte pressa upp honom mot väggen i deras löjliga påhopp och lögner de kom med. Han visade sin lugn och storhet genom att kontrollerade dem totalt. Med tanke på hur oerhört pressad ha var då, bara något år efter att Kaddafi blivit brutalt dödad och syriska armen var mycket tillbaka pressad av terrorist horderna som vällde in överallt så är det bara imponerande. Varenda västledare som helst skulle stamma och darra av ynkrygghet om de befann sig i samma situation som han.
Citera
2014-05-08, 18:44
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Jag tror det hade varit en dröm för terroristerna att samarbeta med YPG.

Fast detta är oviktigt. Min poäng är precis som du säger, Assad kommer nog tacka YPG efter kriget, inte slakta dom, något som pajasen Fyndigtnamn200 och clownen Chris1991 påstor.
Det som dessa användare håller på med är önsketänkande vilket säger ganska mycket om deras person. Dom talar om slakt och etnisk utrensning, vilket i och för sig inte är något märkligt när det kommer till bathister. Men det intressanta och avslöjande är att det inte finns något fakta tillgänglig som styrker deras tes om "slakt". Det är alltså deras inre fantasier som dom spyr ut här.

Dom är på en anonym sajt och förespråkar etnisk rensning på kurder. Ifall dom inte är dom taniga mesarna som alla tror dom är, så borde dom uppge sin identitet. Det är ytterst sannolikt att dom är arbetslösa individer utan socialt nätverk. Det är främst därför dom har så skadade åsikter.

Det finns en tyst allians mellan alla minoriteter i Syrien och den kommer vara väldigt långvarig. När inbördeskriget tar slut så kommer situationen vara mer lik Irak där det är i en gråzon mellan krig och fred. Då kommer allt handla om att hålla sunnimuslimerna i schakt. Dom utgör drygt 65% av befolkningen, vilket innebär att alla andra folkgrupper måste vara säkrade. Alla resurser kommer att läggas på terrorism bekämpning, för det kommer nämligen dagligen ske självmordsbombningar.

Det är så här framtiden kommer se ut i Syrien. Användarna du nämnde tror att saker och ting är så enkelt så att när kriget är slut så är det lugnt och att regimen då kommer kunna frigöra militära resurser som dom sedan kan använda för att "slakta" kurder. Dessa personer är inte seriösa för 5 öre.
Citera
2014-05-08, 18:55
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panonia
Ja men USA med sina attackhelikoptrar, drönare, satellit övervakning och annat överlägset avancerad militär utrustning blev besegrade av liknande rebeller i Irak. Terroristerna i Syrien har massvis med avancerade antitankvapen, kommunikations utrustning, manpads, träning och hjälp med transport och logistik osv. som det får av USA/Saudi/Israel/Turk. Det tillskillnad mot irakierna som hade väldigt primitiva vapen. Så jag tycker Assad och armen gör något heroisk i den oerhört svåra situation de befinner sig i.

Sen så visade Assad vilken stor ledare han var under de flera timslånga TV-interjuverna han gjorde mot fientligt inställda västjournalister som försökte pressa upp honom mot väggen i deras löjliga påhopp och lögner de kom med. Han visade sin lugn och storhet genom att kontrollerade dem totalt. Med tanke på hur oerhört pressad ha var då, bara något år efter att Kaddafi blivit brutalt dödad och syriska armen var mycket tillbaka pressad av terrorist horderna som vällde in överallt så är det bara imponerande. Varenda västledare som helst skulle stamma och darra av ynkrygghet om de befann sig i samma situation som han.
För det första så förlorade irakierna kriget mot USA, vilket inte ens borde nämnas men tydligen. Sedan blev motståndsrörelsen totalt tillintetgjord på ett väldigt hårt och brutalt sätt. Du kanske borde ta en titt på dokumentären om steel. Där framgår det hur motståndet behandlades.

För det andra så har det inte skett några större amerikanska vapenleveranser och amerikaner har inte tränat upp rebellerna. Detta är en myt utan någon grund. Men om så hade varit fallet så hade inbördeskriget ändrat karaktär ganska omgående. Amerikanerna har svårt att hitta moderata rebeller som kan vara mål för vapenleveranser. Dom har vissa små grupper FSA och detta är inte tillräckligt för att leda till större förändringar på fältet.
Citera
2014-05-08, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Assad ska vara glad att YPG är neutrala.

Vad tror ni skulle hända nu om YPG gick i en allians med al-Nursa, IF och FSA?

Först och främst skulle alla lojalister försvinna från Hasska-provinsen.

Sedan skulle de flertal gränsövergångar(6st) YPG kontrollerar delas med terroristerna. Detta skulle ha en stor betydelse och skulle ändra spelet i Syrien.

Så Chris1991, om något så kommer Assad tacka kurderna när han e klar med terroristerna.

Jag tror inte att det skulle spela så stor roll om dem gick samman. Det är bara att kolla på YPG's "framgångar" hittils. Hur går det med att ta över Tall Hamis? Hur går det med att ta kontroll över övriga Hasakah provinsen från ISIS? Folk här verkar tro att YPG's arme är oövervinnlig.
Citera
2014-05-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardalan
För det andra så har det inte skett några större amerikanska vapenleveranser och amerikaner har inte tränat upp rebellerna. Detta är en myt utan någon grund. Men om så hade varit fallet så hade inbördeskriget ändrat karaktär ganska omgående. Amerikanerna har svårt att hitta moderata rebeller som kan vara mål för vapenleveranser. Dom har vissa små grupper FSA och detta är inte tillräckligt för att leda till större förändringar på fältet.

Så amerikanerna har inte tränat några terrorister? Myt? Ta en titt på videon som jag länkade till tidigare i tråden.
https://news.vice.com/video/syria-wolves-of-the-valley
Citera
2014-05-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardalan
För det andra så har det inte skett några större amerikanska vapenleveranser och amerikaner har inte tränat upp rebellerna. Detta är en myt utan någon grund. Men om så hade varit fallet så hade inbördeskriget ändrat karaktär ganska omgående.
...

Det här skulle inte behöva diskutaras, finns inte ens någon stolle i amerikansk TV som dementerar att USA tränar al-qaida grupper i Jordanien.

http://www.theguardian.com/world/2013/mar/08/west-training-syrian-rebels-jordan
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2351622/Assad-busters-At-secret-base-Jordan-U-S-Special-forces-training-Syrian-rebels-war--loads-fear-sleepe r-cells-nation-wreak-terrible-revenge.html

Sen har det tidigare i den här tråden postats video där terroristerna öppet säger att de får vapen och träning av USA. http://www.youtube.com/watch?v=9Cb3OURdl3g&feature=youtu.be
Citera
2014-05-09, 00:47
Medlem
En bra analys av läget i Syrien.
https://www.youtube.com/watch?v=AmyfUf9D1Vk

FSA:s ledare är just nu i Washington och besöker Vita Huset. Tror vi kan räkna med att USA kommer öka hjälpen till rebellerna inom en snar framtid då de ser att SAA avancera i landet.
https://www.youtube.com/watch?v=rOvYGIC979E

Ni kanske kommer ihåg den dokumentären om rebellerna i Homs som fått flera utmärkelse och även SVT visat. Här ser ni huvudpersonen från den dokumentären som sitter på en av bussarna ut från Homs.
https://www.youtube.com/watch?v=V_T43z46bhA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in