2014-05-07, 11:17
Medlem
st3fan91s avatar
Jag tänkte slänga ihop min egen topp tio lista av Kings bästa böcker. Det har inte varit lätt, av de jag har läst så är det bara Dark Half och Desperation som jag ogillar. Jag hoppas fler vill göra sin egen lista, det ska bli intressant att se. Jag vill också säga att jag inte har läst allt (jag jobbar på det) men jag har läst tjugotre stycken i dagsläget. Det är inklusive novellsamlingar och Bachmanböcker.

Böcker som precis missade listan men som jag tycker förtjänar att nämnas; 11/22/63 och Just after sunset
  1. Varsel (The Shining)
  2. Benrangel (Bag of Bones)
  3. Duma Key
  4. Pestens tid (The Stand)
  5. Jurkyrkogården (Pet Sematary)
  6. Lida (Missery)
  7. Allt kan hända (Everything´s Eventual)
  8. Död Zon (Dead Zone)
  9. Den Gröna Milen (The Green Mile)
  10. Flickan som älskade Tom Gordon (The girl who loved Tom Gordon)
Citera
2014-05-07, 16:42
Moderator
Rassas avatar
Okej, min lista:

1. Det
2. Pestens tid
3. Duma Key
4. Varsel
5. Den gröna milen
6. Dolores Claiborn
7. Cujo
8. Eldfödd
9. Lida
10. Om en Buick 8

Ska läsa 1/22/63 och Doktor sömn snart, någon av dessa kanske tar sig in på listan. Jag har läst alla andra romaner som är utkomna på svenska, utom Väktarna, jag började på den med tröttnade efter 30-40 sidor. En del noveller har jag missat dock, han har ju producerat en hel del.
Citera
2014-05-07, 16:43
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Okej, min lista:

1. Det
2. Pestens tid
3. Varsel
4. Duma Key
5. Den gröna milen
6. Dolores Claiborn
7. Cujo
8. Eldfödd
9. Lida
10. Om en Buick 8

Du gillade inte Jurtjyrkogården...?
Citera
2014-05-07, 21:51
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Du gillade inte Jurtjyrkogården...?

Den platsar inte på min tio-i-topp. Den är inte dålig, bland de femton bästa platsar den. Cujo och Död zon funderade jag på ett tag, men de kom strax utanför listan också. Egentligen kommer jag bara på ett par tre böcker av King som är, inte dåliga, men mindre bra om man säger så. Sömnlös och Christine tog jag mig knappt igenom. Rasande Rose får knappt godkänt också.

Svarta Tornet-serien gillar jag väldigt mycket, om man klassar den som en enda jätteroman så ska den givetvis in på listan också.

Rätt otroligt ändå att man kan säga att "jo då, han har allt skrivet en 25-30 bra böcker och ett par mindre bra." Och ett gäng bra noveller också.

Läste ut Blaze igår och den var helt ok. Det märks att han var "ung och grön" när han skrev den, men den hade bra driv i berättelsen. Och intressanta karaktärer.
Citera
2014-05-07, 22:07
Medlem
Min lista då.

1. Pestens Tid
2. Det
3. Jurtjyrkogården
4. Varsel
5. Lida
6. Benrangel
7. Cujo
8. Raseri
9. Maratonmarschen
10. Drömfångare

Jag kanske är nostalgisk men sådan får listan bli. Funderar läsa om en del böcker då det säkert var 20 år sen jag läste vissa av dom.

Gillar även novellerna och tycker egentligen inte att King har gjort ngn dålig bok. Håller på med 22-11-63 och är snart färdig. Tycker boken är jävlig bra men har samma problem som många av hans senaste böcker: handlingen är fantastisk men när det väl händer lite action så skriver han väldigt fort om det. Magiker och glas är ett lysande exempel på detta.
Citera
2014-05-08, 11:57
Medlem
BallsMans avatar
Min lista här med (eventuella) Bachman- och novellverk .

(Inte i någon särskild ordning utan bara topp tio i allmänhet utav de jag har hunnit läsa hittils.)

Djurtjyrkogården. (Pet Sematary)
Carrie.
Död Zon. (The Dead Zone)
Pestens Tid. (The Stand)
Eldfödd. (Firestarter)
Staden som Försvann. ('Salems Lot)
Vårbedrift. (Rita Hayworth and the Shawshank Redemption)
Varsel. (The Shining)
DET. (IT)
22/11/63

Hade gärna velat klämma in ytterligare tio till, men om något måste hårdras så ser min lista ut så här i.a.f.
Senast redigerad av BallsMan 2014-05-08 kl. 12:05.
Citera
2014-05-08, 13:51
Medlem
st3fan91s avatar
Kul att se alla listor och intressant att jag verkar vara den enda som inte tycker att DET platsar på topp tio. Den är bra men det finns många som är mycket bättre ..

För övrigt så har jag precis läst klart andra berättelsen i Mardrömmar (Four Past Midnight). Berättelsen heter Hemligt fönster, Hemlig trädgård (Secret window, Secret Garden). Den var precis som den första riktigt jävla bra, även om jag efter ungefär halva berättelsen började förstå åt vilket håll allting gick. När jag läste kunde jag inte låte bli att föreställa mig att huvudpersonen var Stephen King. Hittils är Four Past Midnight en grymt bra bok. Jag hade inga särskilda förväntningar på den eftersom jag aldrig hört något om den men den levererar, bättre än DET
Citera
2014-05-08, 16:03
Medlem
robomans avatar
En mager lista på de få King-romaner jag läst:

Högsta betyg: Varsel
Rekommenderas: Cujo
Klart godkänt: Staden som försvann
Godkänt: Dimman

Underkänt: ingen roman än så länge. Novellsamlingen Majsens barn tyckte jag inte speciellt mycket om, men den läste jag å andra sidan långt innan min nuvarande fascination för skräcknoveller började.

Som sagt en väldigt, väldigt mager lista. Men vilka titlar har jag hemma olästa egentligen? Jo jag har Det, Benrangel, Jurtjyrkogården, Pestens tid, Sömnlös och Talismanen. Inköpta för 15, 20, 3, 3, 3 och 3 kr. Så förhoppningsvis ska jag väl kunna presentera en fylligare lista när jag bara betat av mitt eget bibliotek lite.
Citera
2014-05-08, 16:19
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
En mager lista på de få King-romaner jag läst:

Högsta betyg: Varsel
Rekommenderas: Cujo
Klart godkänt: Staden som försvann
Godkänt: Dimman

Underkänt: ingen roman än så länge. Novellsamlingen Majsens barn tyckte jag inte speciellt mycket om, men den läste jag å andra sidan långt innan min nuvarande fascination för skräcknoveller började.

Som sagt en väldigt, väldigt mager lista. Men vilka titlar har jag hemma olästa egentligen? Jo jag har Det, Benrangel, Jurtjyrkogården, Pestens tid, Sömnlös och Talismanen. Inköpta för 15, 20, 3, 3, 3 och 3 kr. Så förhoppningsvis ska jag väl kunna presentera en fylligare lista när jag bara betat av mitt eget bibliotek lite.

Du har mycket att upptäcka, liksom jag som ändå har läst nästan hälften av allt han skrivit! I Juni kommer dessutom en som jag åtminstone tycker verkar väldigt intressant, Mr. Mercedes. Och Revival som jag inte vet något om senare i år. Hur nice som helst att han fortsätter producera som en tok
Citera
2014-05-08, 16:37
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Du har mycket att upptäcka, liksom jag som ändå har läst nästan hälften av allt han skrivit! I Juni kommer dessutom en som jag åtminstone tycker verkar väldigt intressant, Mr. Mercedes. Och Revival som jag inte vet något om senare i år. Hur nice som helst att han fortsätter producera som en tok
Jag påbörjade Det för ett par år sedan, men tyvärr var den lite trögstartad och jag stannade drygt 100 sidor in. Jag ska ge mig på den igen snart. Annars är det Benrangel jag ser mest fram emot. Det känns som en typisk historia i min smak.
Citera
2014-05-08, 17:23
Medlem
BallsMans avatar
Ah!

Såg att jag inte tog med Sömnlös (Insomnia) på min topp tio lista!

*facepalm*
Citera
2014-05-08, 18:22
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Ah!

Såg att jag inte tog med Sömnlös (Insomnia) på min topp tio lista!

*facepalm*

Har hört mycket dåligt om den. Hur är det, kan man läsa den med behållning om man inte har läst dark tower serien? Har för mig att jag hörde att de hängde ihop på något vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in