2014-05-08, 10:26
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Strålande analys CrispyKreem!

Och samtidigt möter Åkesson just nu Fridolin i Aktuellt, och Åkesson är en katastrof bortom all mänsklig fattning. Detta trots att bollen är upplagd för straff i och med att debattämnet är dagens undersökning gällande svenskars attityd till invandring.

Låt SD gå i graven. Åkesson har blivit så hunsad av kulturmarxismens galna tankekontroll att han inte längre kan formulera motstånd mot massinvandringen.

Jag förstår att sverigevänners entusiasm för SD viker.

Katastrof skulle jag inte påstå, men han undviker att provocera med fakta som berör folks vardag. Huruvida vi hjälper flyktingar på plats eller inte struntar de flesta i. Begreppet importerad arbetslöshet bet rejält i söndagens debatt eftersom det skuldbelägger 7-klövern för att medvetet skapa problem med naiv politik. Åkesson kommer aldrig att bli lika ettrig som UKIP:s Farage men Jimmie måste ändå attackera. Han ska inte tala om invandringen i sig, utan hur svenskar blir drabbade. Fokus måste ligga på det svenska folket, alltså de som röstar, inte de som lever fattigt i Afrikas horn. Man kan inte marknadsföra en produkt genom att undvika den målgrupp som kan tänkas köpa varan.
2014-05-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Katastrof skulle jag inte påstå, men han undviker att provocera med fakta som berör folks vardag. Huruvida vi hjälper flyktingar på plats eller inte struntar de flesta i. Begreppet importerad arbetslöshet bet rejält i söndagens debatt eftersom det skuldbelägger 7-klövern för att medvetet skapa problem med naiv politik. Åkesson kommer aldrig att bli lika ettrig som UKIP:s Farage men Jimmie måste ändå attackera. Han ska inte tala om invandringen i sig, utan hur svenskar blir drabbade. Fokus måste ligga på det svenska folket, alltså de som röstar, inte de som lever fattigt i Afrikas horn. Man kan inte marknadsföra en produkt genom att undvika att rikta sig till den målgrupp som kan tänkas köpa varan.
Han försöker sig på en socialdemokratisk och inte minst, moderat, strategi, att inte reta någon men framstår därmed som alltmer menlös. En feg strategi som i bästa fall endast fungerar kortsiktigt, men oftast inte alls eftersom man snabbt förlorar mer sympatier mer än man vinner. Och för ett förhållandevis litet parti är det naturligtvis livsavgörande att sticka ut lite mer jämfört med de större partierna, samt uppvisa kompetens och kunskap som inger förtroende.
2014-05-08, 10:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Samtidigt måste man notera att alla partier & politiker känner till att valet avgörs den sista 1-2 månaderna innan valet. Man vill inte spilla krutet & visa alla korten redan nu.
Men samtidigt vill man givetvis göra ett bra EU-val, så det är en delikat balansgång detta valet.
2014-05-08, 10:46
Medlem
Jag håller med CrispyKreem, det behövs nya formuleringar. Vi fick ju en nyligen
"importerad arbetslöshet" den kan funka ett tag.

Jag vilja se att JÅ attackerade de övriga för den inkonsekvensen att de övriga vill hjälpa Rumänien att stödja romerna på plats och inte här.

Varför hjälpa romer på plats , men inte somalier dom ska hjälpas här?

En annan självklar angreppspunkt är att Reinfeldt klagar på andra EU länderna ska ta ett större ansvar för flyktingmottagandet, men han försvarar moderata kommuner vägran ta emot flyktingar.

Det kommunala självbestämmandet håller han högre än det nationella. Han gör det rikare rikare genom att fastighetspriserna stiger oerhört i Täby Vellinge Djursholm osv.

Här skulle jag vilja se se JÅ syna moderatväljare hyckleri genom att be Reinfeldt se till att dessa kommuners politiker lovade sina väljare att ta sitt ansvar och öka sitt asylmottagande till riksnivå.

Det borde gå att komma på några skarpa formuleringar utan att bli beskyllt för rasism och fel värdegrund.
Senast redigerad av rusellpeters 2014-05-08 kl. 10:51.
2014-05-08, 10:55
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Katastrof skulle jag inte påstå, men han undviker att provocera med fakta som berör folks vardag. Huruvida vi hjälper flyktingar på plats eller inte struntar de flesta i. Begreppet importerad arbetslöshet bet rejält i söndagens debatt eftersom det skuldbelägger 7-klövern för att medvetet skapa problem med naiv politik. Åkesson kommer aldrig att bli lika ettrig som UKIP:s Farage men Jimmie måste ändå attackera. Han ska inte tala om invandringen i sig, utan hur svenskar blir drabbade. Fokus måste ligga på det svenska folket, alltså de som röstar, inte de som lever fattigt i Afrikas horn. Man kan inte marknadsföra en produkt genom att undvika den målgrupp som kan tänkas köpa varan.

Min fetning.

Klockrent! Precis så är det.

Jag har inte hört Åkesson tala särskilt mycket om kostnader på sistone, utom då svepande om "importerad arbetslöshet" där lyssnaren/tittaren själv måste dra slutsatser.

Någon som vet varför inte SD utnyttjar Tullbergs siffror i "Låsningen"? Är dessa siffror inte tillräckligt ostridiga? Själv tycker jag inte detta borde vara något problem då det ju "är bättre att ha ungefär rätt än att ha exakt fel", som Tullberg själv formulerar saken. Det hade ju varit en helt annan sak om vi hade en offentlighet kring invandringens kostnader som motbevisade Tullberg, men så är det ju inte.
2014-05-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Jag håller med CrispyKreem, det behövs nya formuleringar. Vi fick ju en nyligen
"importerad arbetslöshet" den kan funka ett tag.

Jag vilja se att JÅ attackerade de övriga för den inkonsekvensen att de övriga vill hjälpa Rumänien att stödja romerna på plats och inte här.

Varför hjälpa romer på plats , men inte somalier dom ska hjälpas här?

En annan självklar angreppspunkt är att Reinfeldt klagar på andra EU länderna ska ta ett större ansvar för flyktingmottagandet, men han försvarar moderata kommuner vägran ta emot flyktingar.

Det kommunala självbestämmandet håller han högre än det nationella. Han gör det rikare rikare genom att fastighetspriserna stiger oerhört i Täby Vellinge Djursholm osv.

Här skulle jag vilja se se JÅ syna moderatväljare hyckleri genom att be Reinfeldt se till att dessa kommuners politiker lovade sina väljare att ta sitt ansvar och öka sitt asylmottagande till riksnivå.

Det borde gå att komma på några skarpa formuleringar utan att bli beskyllt för rasism och fel värdegrund.
Han behöver bara göra några enkla jämförelser med andra europeiska länder, de självklara är ju Finland och Danmark samt hela östblocket, för att visa det absurda, och med vilken extremism politiken implementeras just Sverige. Och ge siffror och statistik! Jimmie verkar vara rädd att göra utblickar av någon anledning. Han bör ständig påminna väljarna vilka extremister sjuklövern är. Men nej då, det verkar mer som om de avhandlar bilskatter eller liknande spörsmål, inte Sveriges överlevnad som nation.
2014-05-08, 11:13
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Min fetning.

Klockrent! Precis så är det.

Jag har inte hört Åkesson tala särskilt mycket om kostnader på sistone, utom då svepande om "importerad arbetslöshet" där lyssnaren/tittaren själv måste dra slutsatser.

Någon som vet varför inte SD utnyttjar Tullbergs siffror i "Låsningen"? Är dessa siffror inte tillräckligt ostridiga? Själv tycker jag inte detta borde vara något problem då det ju "är bättre att ha ungefär rätt än att ha exakt fel", som Tullberg själv formulerar saken. Det hade ju varit en helt annan sak om vi hade en offentlighet kring invandringens kostnader som motbevisade Tullberg, men så är det ju inte.

Problemet med att dra upp siffror är att Åkesson har extremt lågt förtroende bland allmänheten, och skulle han hävda att invandringen kostade 250 miljarder så kan man räkna ut med arslet att tidningarnas förstasidor blir fyllda till bredden av diverse "experter" som hävdar att Åkesson är ett fall för lyxfällan, att han har helt fel och att det finns inget stöd för det han säger i forskningen etc. etc.

Det spelar liksom ingen roll om dom här "experterna" bara kommer med svepande argument eller rent utav blåljuger, dom stora massorna kommer att köpa lögnerna rakt av och bara förstärka sin tidigare bild av SD som okunniga bönder som skyller allt på invandringen. Därför kan det vara kontraproduktivt att prata kostnader, Åkesson är nog väl medveten om hur svensk media fungerar.

jag tror att hans strategi i första hand är att bygga upp förtroende och att tvätta bort den skeva nidbild som många har av partiet, det är nog en ganska vettig strategi för att bli stora på sikt. Dessutom vet han att fotsoldaterna på nätet -t ex här på FB, dagligen jobbar med att sprida fakta som gynnar partiet. Han behöver liksom inte göra grovjobbet - infon om somaliers lathet, zigenarnas tjuvaktighet och dom enorma kostnaderna sprids som löpeld vilket fall.

Jimpa ska bara vara statsmannamässig, försöka undvika mediakritik och sakta ingjuta förtroende hos folket.
2014-05-08, 11:17
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Problemet med att dra upp siffror är att Åkesson har extremt lågt förtroende bland allmänheten, och skulle han hävda att invandringen kostade 250 miljarder så kan man räkna ut med arslet att tidningarnas förstasidor blir fyllda till bredden av diverse "experter" som hävdar att Åkesson är ett fall för lyxfällan, att han har helt fel och att det finns inget stöd för det han säger i forskningen etc. etc.

Det spelar liksom ingen roll om dom här "experterna" bara kommer med svepande argument eller rent utav blåljuger, dom stora massorna kommer att köpa lögnerna rakt av och bara förstärka sin tidigare bild av SD som okunniga bönder som skyller allt på invandringen. Därför kan det vara kontraproduktivt att prata kostnader, Åkesson är nog väl medveten om hur svensk media fungerar.

jag tror att hans strategi i första hand är att bygga upp förtroende och att tvätta bort den skeva nidbild som många har av partiet, det är nog en ganska vettig strategi för att bli stora på sikt. Dessutom vet han att fotsoldaterna på nätet -t ex här på FB, dagligen jobbar med att sprida fakta som gynnar partiet. Han behöver liksom inte göra grovjobbet - infon om somaliers lathet, zigenarnas tjuvaktighet och dom enorma kostnaderna sprids som löpeld vilket fall.

Jimpa ska bara vara statsmannamässig, försöka undvika mediakritik och sakta ingjuta förtroende hos folket.

Tack för bra svar! Det låter rimligt och jag tror att du har rätt.
2014-05-08, 11:18
Medlem
Citat:

Det här är en viktig poäng.

"Man hjälper fler på plats" ska förstås sägas, men det är en bisats att förstärka huvudsatsen med. Och huvudsatsen ska alltid vara de egna väljarnas intressen.

Detta har förstås inget med "aggressivitet" att göra, utan om effektiv politik. Svenska folket har rätt att kräva politiker som faktiskt arbetar för dem och inte hela planeten.

Den är ju den "nisch" som lämnats helt öppen för ett parti som vågar vara populistiskt: Det svenska folkets legitima egenintresse. Och politiker som kräver sina feta löner av samma svenska skattebetalare som sedan också ska betala de egna narcissistiska godhetsprojekten.
2014-05-08, 11:21
Medlem
ColaKexs avatar
Citat:

Menar du så här ? http://www.aftonbladet.se/debatt/article18836163.ab
2014-05-08, 11:26
Medlem
Citat:

Feltänk. Även om de (naturligtvis) skulle få mothugg vad gäller siffrorna så gäller det rent historiskt för SD att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Desto mer negativ kritik de fått, desto bättre har det gått i opinionen. Det allra farligaste för SD är att allt för mycket framstå som lik dem de kritiserar. Jimmie ska framstå som förtroendeingivande genom sin kunskap, inte minst via siffror och statistik. Jag tror det är kvinnorna (dvs deras röstandel) som spökar, men jag tycker SD ska glömma det så länge. De kommer med tiden i alla fall om man inom SD visar sig vara konsekventa och beslutsamma över tid.
2014-05-08, 11:26
Medlem
Citat:

Allt Jimmie behöver säga är följande: "Idag vet vi inte ens med säkerhet vad invandringen kostar - det behöver utredas mycket noggrannare! De siffror som forskningen presenterat rör sig i ett enormt osäkert spann mellan 40 och 250 miljarder kronor per år! Så stor osäkerhet kan vi inte ha - vi måste veta vad skattebetalarnas pengar går till!"

Vips har han fått ut siffran OCH krävt mer utredningar av kostnaden på ett sätt som inte går att kritisera.

Att bara förtiga problemet för att man är rädd för mothugg är ju för ynkligt.

Ärligt talat: Hur jävla dålig är staben runt Jimmie? Varför kan de aldrig mata honom med smarta oneliners och skarpa argument?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in