Citat:
Ursprungligen postat av
Bengt-Bedrups-hatt
Nej, din tredje teori stämmer troligen inte och jämförelsen haltar. Det fanns aldrig en enda vettig politiskt relaterad anledning till att Schyman, Svensson, Westerberg och compani plötsligt skulle öka eller minska i populäritet (precis som du skriver). Går alltså inte att jämföra med SD under samma dag. I fallet SD står orsakerna till politiska sympatier som spön i backen.
Min hela poäng var just att det inte är så enkelt. Att det inte existerar en absolut koppling mellan SD-stödet och invandringsmotståndet vid varje givet tillfälle har vi kunnat konstatera för länge sedan. Nyss kom en Sifo-mätning som visade att 44% tycker att vi har tagit in för många invandrare, en ökning från 37% för ett år sedan. Under samma period har SD-stödet först ökat och sedan fallit tillbaka till 9,2, precis samma som för ett år sedan. Det ökade invandringsmotståndet har således inte kommit SD tillgodo.
Om invandringsfrågan vore avgörande för folks partival skulle SD enligt både SOM och Sifo ha över 40% av väljarstödet, men de lyckas bara fånga var fjärde invandringsskeptiker. Övriga 3/4 tror alltså inte att SD är lösningen, alternativt är inte invandringsfrågan så viktig för dem att den övertrumfar frågan om vilket block som ska regera. Det som tycks så självklart för SD-hejarklacken i den här tråden är inte alls självklart. Det kan gå utför för SD samtidigt som invandringsmotståndet ökar. Och de vibbar jag får från den typen av väljare är att de är lite trötta på SD och Åkesson. Därav mitt konstaterande att det ligger i luften att SD är lite ute just nu. Det finns ingen glöd, ingen medvind, det händer inget nytt. Det momentum som fanns 2012-2013 har stannat av. Det där draget som gjorde Billström så nervös att han började snacka om att se över volymer, det där genombrottet som låg i luften, är borta. Åkesson dyker upp i rutan då och då och nöter det gamla vanliga om massinvandring och den ansvarslösa invandringspolitiken, men utan den självsäkerhet han utstrålade när SD gick som en raket.
Citat:
Invandringskostnaderna och -kaoset ökar för varje minut. Alltfler erkända ekonomer, som har räknat på eländet, ger de värsta farhågorna sitt stöd. Utländsk press börjar uppmärksamma det galna undantaget Sverige och motsvarande partier i andra länder är mer "inne" än någonsin och stormar förbi 30-procentigt stöd i respektive länder
Och vilket genomslag tycker du att detta får i mainstreamdebatten som vanligt folk följer? Har Rapport och Aktuellt börjat prata om invandringens eskalerande kostnader och intervjuat Assar Lindbeck och Timo Sanandaji? Har vindarna i Europa smittat av sig på Sverige, där de med tanke på invandringens storlek borde vara allra starkast? (Frågan var retorisk, svaret är nej - I Danmark har DF sprängt 25%-vallen inför EU-valet, i UK har UKIP över 35%, medan SD ligger på futtiga 4-5%). Har Uppdrag Granskning rapporterat om asylfusk och sprängfyllda boenden? Nej. För alla som inte slaviskt följer Avpixlat, Fria Tider och snacket på Flashback har precis ingenting förändrats förutom att de dagligen får läsa om att SD har stoppats från att besöka skolan blabla eller arbetsplatsen blöblö.
Jag trodde personligen att sjuklöverns smärtgräns skulle gå vid runt 10% och att de skulle börja dansa efter invandringsmotståndarnas pipa efter det, men uppenbarligen är vägen till ett genombrott för folkvettet oändligt mycket längre än så, och det förvånar mig inte om alltfler tvivlar på att SD (eller betydligt mer radikala SvP) är vägen dit. Sveriges sjukdom i invandringsfrågan sitter djupare än någon kunnat föreställa sig.