2014-05-07, 14:53
Bannlyst
http://www.ystadsallehanda.se/skurup/article2151580/Journalistlinjen-bantar-antalet-platser.html

Folkhögskolan i Skurup drar ner på antalet platser till journalistlinjen. Från och med höstterminen 2014 får de sökande till utbildningen konkurrera om 24 platser istället för de 28 som skolan erbjudit under de senaste terminerna.

- Det känns som branschen är i en stor omställning och att vi måste ta hänsyn till det. Vi ska ju också hitta praktikplatser och sommarjobb till våra elever. När det blir färre lokalredaktioner så är det klart att det blir svårare att hitta platserna, säger Maja Ljung.

Maja Ljung är noga med att understryka att morgondagens journalister – om det verkligen brinner för yrket – kommer att hitta praktikplatser. Däremot är det inte lika givet som det har varit.

-----------------

Notera att folkhögskolan fortfarande hoppas att det går att hitta praktikplatser.. om de kan få jobb känns inte lika relevant..
Citera
2014-05-07, 14:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Notera att folkhögskolan fortfarande hoppas att det går att hitta praktikplatser.. om de kan få jobb känns inte lika relevant..
Den bittra sanningen är förmodligen att det är betydligt enklare att få en obetald praktikplats än ett fast jobb.
Citera
2014-05-07, 14:59
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
http://www.ystadsallehanda.se/skurup/article2151580/Journalistlinjen-bantar-antalet-platser.html

Folkhögskolan i Skurup drar ner på antalet platser till journalistlinjen. Från och med höstterminen 2014 får de sökande till utbildningen konkurrera om 24 platser istället för de 28 som skolan erbjudit under de senaste terminerna.

- Det känns som branschen är i en stor omställning och att vi måste ta hänsyn till det. Vi ska ju också hitta praktikplatser och sommarjobb till våra elever. När det blir färre lokalredaktioner så är det klart att det blir svårare att hitta platserna, säger Maja Ljung.

Maja Ljung är noga med att understryka att morgondagens journalister – om det verkligen brinner för yrket – kommer att hitta praktikplatser. Däremot är det inte lika givet som det har varit.

-----------------

Man blir ju lite sugen att starta Lorem Ipsum Allenhanda HB och skicka iväg ett erbjudande om praktikplats. Nog skulle man kunna sysselsätta en stackars journaliststudent.
Citera
2014-05-07, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Försvarsjournalisten Mikael Holmström ifrågasätter regeringens försvarspolitik stup i kvarten. Finns garanterat fler journalister som är kritiska till "systemet". Bara läsa tidningarnas ledarsidor. Sedan är det väl så att grävande journalistik kostar pengar och således försvinner i takt med att intäkterna minskar. Men detta tror ju du ska lösas med gratisjournalistik. Lycka till.

Häpnadsväckande med tanke på att Q1 varit fullpackat av intressanta nyheter. Allt från Vinter-OS till pågående Ukraina-kris.

I helvete heller att det gör.

Jag glömde bank-ekonomerna som kommer till tals hela tiden. Varför får de utrymme som några djävla experter, om journalisterna och deras tidningar är emot riksbanken, ECB och den politiska klassen som alla våldför sig på den fria ekonomin? Bank-ekonomerna företräder bara särintresset bankerna. De är inga ekonomer som mannen på gatan drar nytta av. De är ekonomer vars önskemål självklart bara sammanfaller med bankernas ambitioner att få lånestocken att öka på bredden och djupet.

De där ledarsidorna har jag läst sedan 90-talets början tidigast. Det har verkligen inte räckt för att jag ska hysa någon respekt för tidningarna. Har journalisterna någonsin följt upp några ledare med kampanjer och tuffa följdfrågor? Svaret är nej.

Som tidigare sagt av andra, skämtar du? "Grävande journalistik"??? Att Laila Freivalds fick någon borätt gratisvägen eller vad det var? Vad är det värt i en människas liv att komma fram till? Den enda grävande journalistik jag vet om, det är journalistdjävlarna som rotar i och luskar efter vad för sorts reaktionära åsikter gemene man kan ha, och som man ska slå ned på. Tvi vale. De ska granska sig själva istället.

Jag har rätt. Inte fan vet jag hur det ligger till tack vare några dagstidningar eller SVT.
Citera
2014-05-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
I helvete heller att det gör.

Jag glömde bank-ekonomerna som kommer till tals hela tiden. Varför får de utrymme som några djävla experter, om journalisterna och deras tidningar är emot riksbanken, ECB och den politiska klassen som alla våldför sig på den fria ekonomin? Bank-ekonomerna företräder bara särintresset bankerna. De är inga ekonomer som mannen på gatan drar nytta av. De är ekonomer vars önskemål självklart bara sammanfaller med bankernas ambitioner att få lånestocken att öka på bredden och djupet.

De där ledarsidorna har jag läst sedan 90-talets början tidigast. Det har verkligen inte räckt för att jag ska hysa någon respekt för tidningarna. Har journalisterna någonsin följt upp några ledare med kampanjer och tuffa följdfrågor? Svaret är nej.

Som tidigare sagt av andra, skämtar du? "Grävande journalistik"??? Att Laila Freivalds fick någon borätt gratisvägen eller vad det var? Vad är det värt i en människas liv att komma fram till? Den enda grävande journalistik jag vet om, det är journalistdjävlarna som rotar i och luskar efter vad för sorts reaktionära åsikter gemene man kan ha, och som man ska slå ned på. Tvi vale. De ska granska sig själva istället.

Jag har rätt. Inte fan vet jag hur det ligger till tack vare några dagstidningar eller SVT.
Delar inte din syn av hur medielandskapet ser ut. Tror vi nöjer oss där.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det syns också på VG:s siffror, från 207620 år 2011 ner till 141212 i år. De prenumererade tidningarna i Norge håller bättre emot även om alla backar.
Minst tapp hittar vi hos Faedrelandsvennen, kan det ha något med namnet att göra tro?
Minst tapp i antal läsare eller procentuellt sett?
Länka gärna till källa så man kan fördjupa sig i siffrorna.
Senast redigerad av Kaymano 2014-05-07 kl. 16:10.
Citera
2014-05-07, 16:24
Medlem
kallingars avatar
Man undrar om annonsköpare ens tittar på de här upplagesiffrorna? Det är ju bra bit ifrån räckvidden som de publicerar.

Lite off topic: det näms ofta att goldman sachs äger schibstedt. Källa på detta? Hittar dom inte på ägarlistan.
Citera
2014-05-07, 16:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
Man undrar om annonsköpare ens tittar på de här upplagesiffrorna? Det är ju bra bit ifrån räckvidden som de publicerar.

Lite off topic: det näms ofta att goldman sachs äger schibstedt. Källa på detta? Hittar dom inte på ägarlistan.
Goldman Sahs har fn. 1.7% ägande.

http://www.schibsted.com/en/ir/share/shareholders/
Citera
2014-05-07, 16:53
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Delar inte din syn av hur medielandskapet ser ut. Tror vi nöjer oss där.

Minst tapp i antal läsare eller procentuellt sett?
Länka gärna till källa så man kan fördjupa sig i siffrorna.
Schibstedts delårsrapport, finns länkad någon sida bakåt.
Citera
2014-05-07, 21:21
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Upplageutvecklingen ser också för jävlig ut för SvD och AB
Upplaga Q1 veckodagar
Kod:
År            SvD  % förändring          AB         % förändring
2011       189800                        244700        
2012       182400    -3,9%               213500     -12,7% 
2013       166900    -8,5%               182003     -14,8%
2014       152300    -8,7%               152300     -16,3%

Det är inte bara Expressen som gått om Aftonbladet, även Svenskan är lika stor och troligen redan om i upplaga!
Tittar man bara på dessa siffror och print så verkar SvD helt plötsligt ha betydligt bättre marknadsförutsättningar - eller snarare mindre dåliga - än Aftonbladet.
Jag ger Aftonbladets printupplaga tre år. Om man inte lyckas vända trenden eller få stopp på blodflödet så finns ingen annan utväg än att lägga ner den tryckta tidningen.

Det är ju noterbart också, som vi har påpekat tidigare att trenden i upplagetappet för Aftonbladet är accelererande. På intäktssidan är det ju värt att betona också att man höjt priset flera gånger de senaste åren - vilket egentligen bara är ett desperat grepp som påskyndar döden för kvällspressen.

Men jag tror att du har helt rätt, om tre år enligt dina siffror så är Aftonbladet nere på en upplaga under 100 000 - förutsatt att man tappar i samma takt som idag. Men det är ju fullt möjligt att tappet fortsätter att accelerera och det därmed blir ännu värre.

Citat:
Det syns också på VG:s siffror, från 207620 år 2011 ner till 141212 i år. De prenumererade tidningarna i Norge håller bättre emot även om alla backar.
Minst tapp hittar vi hos Faedrelandsvennen, kan det ha något med namnet att göra tro?

Kvällspressen blir nog de första att lägga ner papperstidningen som sagt, eftersom det finns en smärtgräns för när det är värt för distributionsställena att ha dem och sätta upp löpsedlar. Expressen kommer nog dö - mer eller mindre - i samband med det. Jag tror uppriktigt talat inte de kan klara sig enbart på webben - annat än som någon glorifierad blogg möjligtvis.
Senast redigerad av El Capitano 2014-05-07 kl. 21:28.
Citera
2014-05-07, 21:38
Medlem
Hoppas verkligen det går riktigt utför för MSM.

Dagens propagandapris går till Svd som lyckas ha en propagandaartikel som dagens viktigaste nyhet:

"Putins bruna hejaklack sätter käppar i EU-hjul"
Citera
2014-05-07, 22:27
Medlem
Behringo-starrs avatar
Jag tror att de skamligt låga pensionerna kan ha ett finger med i spelet. De flesta läsarna är 60+
I takt med att priset eskalerar spräcker blaskan fler och fler tant Agdors budget.
Lägg därtill den naturliga mortaliteten hos blaskans kundkrets så förstår man att kvällstidningen är dödare än disco.
Citera
2014-05-08, 11:44
Medlem
White Christmass avatar
Kan det bli så att en del arbete kommer utföras i Indien i framtiden?

Citat:
Tidskriftsförlaget IDG outsourcar formgivningen av flera magasin. Fem medarbetare berörs.

Bland annat läggs formgivningen av MacWorld, PC för alla och Techworld ut. Av de fem formgivare som berörs kan Helle Kierkegaard i journalistklubbens styrelse bara tala för de tre som är SJF-medlemmar.

– De har erbjudits andra tjänster internt, säger hon.

Helle Kierkegaard ser förändringen som en nödvändig anpassning till en förändrad medieverklighet där papperstidningen långsamt fasas ut.

– Det är trist för en pappersälskare, men jag är glad att företaget försöker hittar omplaceringsmöjligheter i den nya organisationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in