2014-05-07, 09:27
Medlem
"När Aftonbladet frågar pappan om de uppgifter som förekommer om att Yara befunnit sig i Sverige redan under sensommaren 2012 säger han att det inte stämmer.
- Hon hade aldrig varit i Sverige före 2013. Jag förstår inte varför någon påstår det. Det är lögn."

www.aftonbladet.se/nyheter/article18828497.ab

Han såg blåmärken och blåtiror på Yara när de pratade med varandra via Skype. Han försökte fråga ut henne var de kom från, och varken han eller hustrun trodde på förklaringarna om att hon "ramlat i skolan". De fick till ett möte med en person på Yaras skola via Skype, Mohammed al-Najjar tror att det var rektorn de fick prata med.
– Jag frågade rektorn om såren och blåmärkena, om hon blivit slagen av någon under skoltid, men vi fick svaret att hon hade det bra i skolan. Både jag och min fru kände att något inte stämde. Min fru var utom sig av oro efter att ha sett hur Yara såg ut.
Att dottern kan ha farit illa hemma hos släktingarna var en tanke som inte gick att riktigt få in, menar han.
– Vi litade på dem. Visst är han (31-åringen) ung, visst kan man göra fel, men jag kände honom, jag kunde aldrig tro att han skulle...
Pappans röst brister flera gånger under samtalet med Aftonbladet.
Han är utom sig av sorg.
Han är frustrerad och förbannad och vet inte var han ska rikta känslorna.
Han klandrar sig själv ("hur kunde jag lämna min dotter?"), men han klandrar också svenska myndigheter. Detaljerna i orosanmälningarna har kommit till hans kännedom först nu, säger han.
Senast redigerad av purpleSoul 2014-05-07 kl. 09:30.
Citera
2014-05-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
"När Aftonbladet frågar pappan om de uppgifter som förekommer om att Yara befunnit sig i Sverige redan under sensommaren 2012 säger han att det inte stämmer.
- Hon hade aldrig varit i Sverige före 2013. Jag förstår inte varför någon påstår det. Det är lögn."

www.aftonbladet.se/nyheter/article18828497.ab

Han såg blåmärken och blåtiror på Yara när de pratade med varandra via Skype. Han försökte fråga ut henne var de kom från, och varken han eller hustrun trodde på förklaringarna om att hon "ramlat i skolan". De fick till ett möte med en person på Yaras skola via Skype, Mohammed al-Najjar tror att det var rektorn de fick prata med.
– Jag frågade rektorn om såren och blåmärkena, om hon blivit slagen av någon under skoltid, men vi fick svaret att hon hade det bra i skolan. Både jag och min fru kände att något inte stämde. Min fru var utom sig av oro efter att ha sett hur Yara såg ut.
Att dottern kan ha farit illa hemma hos släktingarna var en tanke som inte gick att riktigt få in, menar han.
– Vi litade på dem. Visst är han (31-åringen) ung, visst kan man göra fel, men jag kände honom, jag kunde aldrig tro att han skulle...
Pappans röst brister flera gånger under samtalet med Aftonbladet.
Han är utom sig av sorg.
Han är frustrerad och förbannad och vet inte var han ska rikta känslorna.
Han klandrar sig själv ("hur kunde jag lämna min dotter?"), men han klandrar också svenska myndigheter. Detaljerna i orosanmälningarna har kommit till hans kännedom först nu, säger han.

Ok jag ger mig
Men uppgifterna om att hon skulle ha varit här har kommit från flera håll ska du veta.
Handlar inte bara om denna tråden eller vad kvinnans släktingar säger.
Och just det har varit en riktigt obehaglig pusselbit i den här väven. Varför skickades hon hit så mycket tidigare när hon inte registrerades förrän i februari 2013. Men om inte andra uppgifter styrker motsatsen så utgår jag att pappan talar sanning i AB.

edit/Om han talat med rektorn via Skype och hon lugnat honom så är ju det helt otroligt.
Var inte skolan dessutom medveten om att "soc var inkopplad" eller något ditåt?
Senast redigerad av VemKom 2014-05-07 kl. 10:00. Anledning: edit
Citera
2014-05-07, 09:54
Medlem
Iobberknolls avatar
Sen tycker jag att tjatet om hur man får ett dödsmeddelande är lite hajpat. Personligen, om det hade gällt mina egna barn, hade jag inte brytt mig om vem som överlämnade meddelandet, eller hur det överlämnades. Det viktigaste hade varit att få kännedom om dödsfallet så fort som möjligt.

Ponera att man bor i en stad. Ens barn dör och flera människor bevittnar händelsen, men ingen berättar det för mig, därför att stadens polis är på semester och enligt ordningen måste polisen överlämna beskedet personligen. I väntan på att polisen ska komma hem får allt fler reda på nyheten. Utom jag.

Om någon hade lämnat beskedet till mig på facebook hade jag varit tacksam. Det viktiga är att man kommunicerar, inte HUR man kommunicerar, och att budskapet når fram. Tycker det är ren idioti att man inte kan lämna dödsbesked per telefon, eller mejl eller facebook. Det blir väl inte enklare att ta emot bara för att en polis kommer hem.

Ja, jag vet, jag är väl knäpp. Men jag har blivit allergisk mot vissa värdighetsfenomen, de har mest en kosmetisk funktion. Jag tror inte på att ett visst agerande underlättar. Inte efter min egen erfarenhet iallafall.
Citera
2014-05-07, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ok jag ger mig
Men uppgifterna om att hon skulle ha varit här har kommit från flera håll ska du veta.
Handlar inte bara om denna tråden eller vad kvinnans släktingar säger.
Och just det har varit en riktigt obehaglig pusselbit i den här väven. Varför skickades hon hit så mycket tidigare när hon inte registrerades förrän i februari 2013. Men om inte andra uppgifter styrker motsatsen så utgår jag att pappan talar sanning i AB.

Det var Am*nis farbrors barn som var med på Willys Pantarholmen. Alltså en farbror vid namn Jon*s Abbas M*di och som fortfarande bor i Karlskrona. Det står i förhöret att det var hennes farbrors barn!!! Yara hade inte kommit till Sverige ännu. Fatta!
Citera
2014-05-07, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Det var Am*nis farbrors barn som var med på Willys Pantarholmen. Alltså en farbror vid namn Jon*s Abbas M*di och som fortfarande bor i Karlskrona. Det står i förhöret att det var hennes farbrors barn!!! Yara hade inte kommit till Sverige ännu. Fatta!
Men fan fatta själv att uppgifter när hon kommit eller inte knappast kan baseras på vad den ständigt ljugande kvinnan berättar! Och fatta att förutom släktingar så finns det andra som kommit med samma utsaga. Pappans ord är inte lag eller någon absolut sanning. Finns för mycket att förlora. Men i det här fallet så väljer iaf jag att tro på det. Om inget ytterst konkret förändrar situationen.
Citera
2014-05-07, 10:47
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Men fan fatta själv att uppgifter när hon kommit eller inte knappast kan baseras på vad den ständigt ljugande kvinnan berättar! Och fatta att förutom släktingar så finns det andra som kommit med samma utsaga. Pappans ord är inte lag eller någon absolut sanning. Finns för mycket att förlora. Men i det här fallet så väljer iaf jag att tro på det. Om inget ytterst konkret förändrar situationen.

När flyttade de till sin nuvarande adress. Byte till större bostad brukar ju antyda tillökning i familjen. Skulle vara intressant att veta vilket intryck paret har gjort där de bodde förut?

Den första anmälan kom i mars 2013. Det betyder att vanvården började redan någon månad efter ankomsten. Det tycker jag är väldigt konstigt. Det bevisar inget, men är det inte underligt att de tappar förståndet så snabbt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18817140.ab
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-07 kl. 10:53. Anledning: Tillägg av länk
Citera
2014-05-07, 10:53
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Varken föräldrar, morföräldrar, morbröder eller dylikt har brytt sig ett skit om Yara. Dom hade bara en plan; att ta sig till Sverige och leva gott. Hela klanen. Därför kan dom offra någon i familjen som får agera martyr. Precis som dom hedrar självmordsbombare. Sedan tar dom med sig sina seder hit och slår ihjäl varandra i släktfejder à la Norrköping. Grattis till oss skattebetalare!

Nu kanske jag generaliserar väl grovt, men att inte släkt i Sverige sett att Y blev misshandlad...tja utrikesfödda har som sagt en annan syn på barnuppfostran.
Citera
2014-05-07, 11:01
Medlem
I FUP från stölden på Coop ser man kvinnan i grå mössa, svart jacka och Chaplin-stil på fötterna. Varför gick inte polisen vidare med det? Am*ni var vän med kvinnan, innan A släckte ner sin fb. Flickorna har figurerat på bådas fb.
https://anonfiles.com/file/ab03661de1cf5b42ec89dd97ccb10de9

Jag har tidigt funderat på möjligheten att det kan finnas en vinkling till, i det att Yara kom hit. Det finns en del olika barn i kretsarna.

En Madi fb
Citera
2014-05-07, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Hoppas inte på för mycket. Bakåtsträvarna i tråden kommer fortsätta att anklaga Willys-Therese för mened, tro att det går flera hungriga, riskakesnattande småflickor med Ys signalement på samma lilla Karlskronaskola, tro att Therese inte har sett någon av alla löpsedlar med foton av Y osv - och naturligtvis, fortsätta älta sin bibel Facebook.

http://www.karlskrona.se/sv/Grundskolor/Tullskolan/

Till skillnad från oss som försöker gräva i fallet och synliggöra flickan istället för att förneka hennes existens och lidande som papperslös 2012.

Madi uppger att hon har åtta syskon, varav sex i Sverige.

Jag vet inte vem som ska ta åt sig av det här utbrottet, men jag kommenterar det ändå (misstänker att det är jag som är "bakåtsträvaren"):
Personligen skulle jag inte för en sekund misstro Willy:s Therese!
Vad jag inte visste är att hon berättat att det var samma flicka vid båda tillfällena. Det är en uppgift som jag missat och jag är ledsen för det.
I så fall har Yara, som du påpekar funnits och varit "lidande som papperslös 2012".

Det innebär att hennes tillvaro här har formats av paretMGM helt utan insyn och kontroll och hon har inte bara gått miste om förmåner som skola och sjukvård utan också den sociala omsorg, som när hon slutligen "gjordes officiell" brast så fasansfullt.
Det är svårt att finna "vettiga" anledningar till att hon hölls gömd så länge och det har påpekats av bl.a. Hamilkar.

Så här blir det tydligt att frågan är stor om hur barn och vuxna kan smugglas in i landet och hamna utanför precis allt som borde ge den trygghet som vi ändå berömmer oss av att ha.

Detta mord aktualiserar alltså många övergripande frågor som rör flyktingproblemen.

Den utlösande frågan är ändå själva mordet. De faktiska omständigheterna är förvisso inte kända i alla detaljer, men alla vet redan tillräckligt mycket för att kunna spekulera, i väntan på de fakta som sedan blir offentligt genom FUP.
Som ett led i spekulerandet är det inte alls så konstigt att man tittar till exempel på facebook för att fösöka förstå hur de inblandade levde, eller vilka intryck de ville göra och annat. Samt att man ibland får fram datum för enstaka händelser.
Facebook kan alltså både avslöja och förfalska utan att för den skull hållas för bibel.
Andra frågor, som om flyktingmottagande i allmänhet och detta fall i synnerhet; om sociala myndigheters agerande,skolan osv. kan inte diskuteras meningsfullt utan hårda fakta.
Då är det tacksamt att du och adra som kan och har möjligheter gräver och preseterar vad ni finner. Självklart!
Citera
2014-05-07, 11:04
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Nu kanske jag generaliserar väl grovt, men att inte släkt i Sverige sett att Y blev misshandlad...tja utrikesfödda har som sagt en annan syn på barnuppfostran.

Jag tror hon har varit isolerad i hemmet, även om hon officielt existerade. De lämnade henne kanske fler gånger än bara vid blöjincidenten. Tror de åkte hemifrån många gånger utan att hon var med. Kanske ingen ifrågasatte det? Man vet ju inte hur släkten har sett på saken, om hon fungerade som hembiträde för att betala av någon slags skuld? Hon kanske inte räknades som fullvärdig familjemedlem? Det är svårt att förstå deras familjestruktur och familjevärderingar. Men eftersom parets äktenskap ogillades av hennes familj, ogillade de även Yara per automatik då?
Citera
2014-05-07, 11:07
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
I FUP från stölden på Coop ser man kvinnan i grå mössa, svart jacka och Chaplin-stil på fötterna. Varför gick inte polisen vidare med det? Am*ni var vän med kvinnan, innan A släckte ner sin fb. Flickorna har figurerat på bådas fb.
https://anonfiles.com/file/ab03661de1cf5b42ec89dd97ccb10de9

Jag har tidigt funderat på möjligheten att det kan finnas en vinkling till, i det att Yara kom hit. Det finns en del olika barn i kretsarna.

En Madi fb

Ja, hen har jag också sett på någon av MGM's sidor. Kanske personen redan finns i nåt register?
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-07 kl. 11:27.
Citera
2014-05-07, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
När flyttade de till sin nuvarande adress. Byte till större bostad brukar ju antyda tillökning i familjen. Skulle vara intressant att veta vilket intryck paret har gjort där de bodde förut?

Den första anmälan kom i mars 2013. Det betyder att vanvården började redan någon månad efter ankomsten. Det tycker jag är väldigt konstigt. Det bevisar inget, men är det inte underligt att de tappar förståndet så snabbt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18817140.ab

Jag tror på pappan om flickans ankomst av den enkla anledningen att jag inte kan se hur han annars skulle våga uttala sig så bestämt. Som han gör när många vet. Men kan ha fel ännu ett varv. Desinformation lär man iaf inte lida brist på i det fallet.

Ja visst är det konstigt? Det måste ju ha satt igång så fort hon kom....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in