Citat:
Ursprungligen postat av
Minimoi
Hoppas inte på för mycket. Bakåtsträvarna i tråden kommer fortsätta att anklaga Willys-Therese för mened, tro att det går flera hungriga, riskakesnattande småflickor med Ys signalement på samma lilla Karlskronaskola, tro att Therese inte har sett någon av alla löpsedlar med foton av Y osv - och naturligtvis, fortsätta älta sin bibel Facebook.
http://www.karlskrona.se/sv/Grundskolor/Tullskolan/
Till skillnad från oss som försöker gräva i fallet och synliggöra flickan istället för att förneka hennes existens och lidande som papperslös 2012.
Madi uppger att hon har åtta syskon, varav sex i Sverige.
Jag vet inte vem som ska ta åt sig av det här utbrottet, men jag kommenterar det ändå (misstänker att det är jag som är "bakåtsträvaren"):
Personligen skulle jag inte för en sekund misstro Willy:s Therese!
Vad jag inte visste är att hon berättat att det var samma flicka vid båda tillfällena. Det är en uppgift som jag missat och jag är ledsen för det.
I så fall har Yara, som du påpekar funnits och varit "lidande som papperslös 2012".
Det innebär att hennes tillvaro här har formats av paretMGM helt utan insyn och kontroll och hon har inte bara gått miste om förmåner som skola och sjukvård utan också den sociala omsorg, som när hon slutligen "gjordes officiell" brast så fasansfullt.
Det är svårt att finna "vettiga" anledningar till att hon hölls gömd så länge och det har påpekats av bl.a. Hamilkar.
Så här blir det tydligt att frågan är stor om hur barn och vuxna kan smugglas in i landet och hamna utanför precis allt som borde ge den trygghet som vi ändå berömmer oss av att ha.
Detta mord aktualiserar alltså många övergripande frågor som rör flyktingproblemen.
Den utlösande frågan är ändå själva mordet. De faktiska omständigheterna är förvisso inte kända i alla detaljer, men alla vet redan tillräckligt mycket för att kunna spekulera, i väntan på de fakta som sedan blir offentligt genom FUP.
Som ett led i spekulerandet är det inte alls så konstigt att man tittar till exempel på facebook för att fösöka förstå hur de inblandade levde, eller vilka intryck de ville göra och annat. Samt att man ibland får fram datum för enstaka händelser.
Facebook kan alltså både avslöja och förfalska utan att för den skull hållas för bibel.
Andra frågor, som om flyktingmottagande i allmänhet och detta fall i synnerhet; om sociala myndigheters agerande,skolan osv. kan inte diskuteras meningsfullt utan hårda fakta.
Då är det tacksamt att du och adra som kan och har möjligheter gräver och preseterar vad ni finner. Självklart!