2014-05-06, 23:44
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Men tycker du det är rätt av Ryssland att försöka se till att det Ukrainska folket inte ska få möjlighet att tryggt visa vad de tycker i en folkomröstning?

Men detta är bara en geopolitisk maktkamp inget mer. Du kan lugnt räkna med att båda sidor använder alla tricks och slag under bältet de kan. Det är löjligt att romantisera någon sida eller tro att någon är mer moralisk eller korrupt än den andra.

USA är den som utan konkurrens utgör det största hotet mot alla länder på planeten så därför är jag realpolitiskt på putins sida just i detta, men det hade ju klart varit bättre med ett självständigt land fritt från manipulation utifrån. Men vem är det? inte ens sverige.
2014-05-06, 23:47
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trodominte
Man har pratat om deeskalering. Samtidigt gör Ukrainska armén en massiv upptrappning utanför Slavyansk. Stridsvagnar, artilleri, missiler.
http://youtu.be/mJdt-tDchBA

Vilka är det man har tänkt skjuta på?
Om dom som hittills har dödats skulle ha varit Spetsnaz eller andra stridande från Ryssland så hade vi säkert fått se dessa i massmedia.

Om det är så att ukrainska armén sätts in mot den egna befolkningen måste de ansvariga åtalas som krigsförbrytare.

--------------------------------------------------------------------------------
Har nu äntligen hittat Spetsnaz som jag blivit varnad för här på FB, hela 50 000 st skall dom vara, väntandes vid gränsen för att storma Festnung Europa på Putlers kommando:

http://www.liveleak.com/view?i=2b3_1399394998

---------------------------------------------------------------------------------
För övrigt anser jag att Carl Bildt bör omgående tvångsmedicineras, så han inte får chansen till att starta ett tredje världskrig!!!!!!
Senast redigerad av naturtvål 2014-05-06 kl. 23:50.
2014-05-07, 00:10
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Låt oss först titta på den källan. Jag finner att stödet för din teori är svagt. Andreas Umland skriver om Svoboda i stycket du citerar:

It might be in a transformation leading to a moderation – or it may not be.

Det finns ett exempel på en sådan process på närmare håll, och det är SD, som startades av en brokig skara högerextremister. SD har genomgått en mångårig process, där man bytt partiledning flera gånger och konsekvent rensat ut nazister och andra högerextremister. Det vore därför fel att idag kalla dem för ett nazistiskt parti, vilket jag påpekat ovan.

Den mest problematiske medlemmen förbegick du dock med tystnad, nämligen partiledaren Oleh Tyahnybok. Oleh Tyahnybok som var med och grundade Svobodas öppet nazistiska föregångare Ukrainas Socialnationalistiska Parti. Oleh Tyahnybok som så sent som 2004 gjorde grovt antisemitiska och xenofoba uttalanden.

Din liknelse med SD haltar alltså eftersom SD genomgått den omvandling som du hoppas att Svoboda ska genomgå. Likheten med SvP är däremot uppenbar. Man har bytt namn, tagit bort den hakkorsliknande varghaken och tonat ner delar av partiprogrammet, men det är till stor del samma folk och samma idéer.

Andreas Umlands artikel är skriven innan Svoboda har visat vad de går för i parlamentet. Han förklarar också att det är deras verksamhet i parlamentet som visar vilket håll partiet rör sig åt. Det mest relevanta är därför att beakta Svoboda sedan de blev valda till parlamentet. Där kan vi tydligt se att de har tagit avstånd från främlingsfientlighet, haft samarbeten med företrädare för minoriteter m.m. (Låt vara för enstaka uttalanden i privata sammanhang, vilket vi också har inom SD). Det är också från den punkten som jag anser att man bör beakta Svobodas transformering. Redan innan de blev valda till parlamentet har de genomgått denna transformering, och efter valet till parlamentet har denna transformering bara förstärkts.

Med det sagt så innebär det inte att Svoboda nu är ett helt moget transformerat europeiskt parti. Jag anser att det ukrainska civilsamhället bör fortsätta ha upp ögonen för Svoboda och dess verksamhet. Även om majoriteten av Svobodas ledamöter är fullt adekvata, så anser jag att det finns en del typer som partiet borde utesluta och en del partiinterna ändringar som fortfarande återstår. Det innebär dock inte att det är ett nazistiskt/fascistiskt parti. Något stöd för dessa ideologier kan knappast finnas, vare sig i deras officiella ställningstaganden eller partipolitiska verksamhet i parlamentet.

Citat:
Du hävdar vidare att Ukraina är speciellt, och att högerextrema partier där inte kan jämföras med dem i andra länder. Visst, alla länder är unika, och det finns skillnader också inom politiken.

Det som är speciellt med Ukraina är framför allt dess tragiska historia, och särskilt då de ukrainska nationalisternas olycksaliga samarbete med de tyska nazisterna under kriget. Jag anser absolut inte att dagens ukrainare kan lastas för det, men det är ett historiskt faktum som än idag präglar ukrainsk politik. I hur många andra länder håller man parader till ett Waffen SS förbands ära, som man gjorde förra veckan i Lviv?

Till detta kommer det virulenta rysshatet i framför allt västra Ukraina, som också har sin tragiska historia. Men som inte heller kan förnekas, och som är ett i högsta grad xenofobt inslag i Svobodas politik.

Jo, Ukraina har en tragisk historia, både kommunister och nazister har gjort hemskheter mot den ukrainska befolkningen.

Men du missar den poängen att de nationalister som samarbetade med nazister senare vände sig mot nazisterna. Stalin och Sovjet samarbetade också med Hitler (för sina egna intressen). Likväl gjorde Sverige. På samma sätt gjorde de ukrainska nationalisterna. Intresset låg i en självständig ukrainsk stat, som de utlovades om de hjälpte tyskarna att bekämpa Sovjet. När de fick klart för sig att det inte blir någon ukrainsk stat så började de strida mot Tyskland. De genomförde bland annat attacker på koncentrationsläger och befriade fångar. Deras ledare (och hjälte för ukrainska nationalister) Stepan Bandera har själv suttit i ett tyskt läger, hans bröder dog i ett sådant läger. Så nej, det är fel att koppla nazism med nationalism. Den ukrainska nationalismen har med självständighet/frihet att göra. Det är också dessa grunder som gör att de ukrainska nationalisterna (med Bandera i spetsen) hjälteförklaras. Det är just självständighet/frihet. De ansågs kämpa för dessa värden. Att de sen också gjorde en del hemskheter under denna krigsperiod är det ingen som förnekar. Dock måste man förstå att själva ideologin och stödet för nationalismen inte har att göra med förtryck av några minoriteter eller dylikt.

Deras verksamhet kan snarare jämföras med organisationer som nordirländska IRA, baltiska Skogsbröderna m.m. D.v.s. paramilitära nationalistiska organisationer som kämpade för sitt lands frihet och självständighet.

Här kan du bl.a. läsa om vad dessa ukrainska nationalister stod för:

Citat:
What is the Ukrainian Insurgent Army fighting for?

August 1943

The Ukrainian Insurgent Army is fighting for a Ukrainian Independent Conciliar State, and for every nation to live freely in its own independent state.

The UIA is fighting against all imperialists and empires, because they involve one ruling nation enslaving other peoples culturally and politically and punishing them economically. For this reason the UIA is fighting against both the USSR and the German "New Europe".

We stand for:

*the destruction of the Bolshevik system of feudal exploitation in the organisation of agriculture.
*large-scale industry to be national state property, small-scale industry to be co-operative and social.
*a general eight-hour working day.
*free labour and free choice of profession.
*full equality of women and men in all social rights and obligations.
*compulsory secondary education.
*the all-round harmonious development of the younger generation: moral, intellectual and physical.
*free access to all humanity's scientific and cultural achievements.
*honour for the work of intellectuals.
*full security for all working people in their old age and in case of illness or disability.
*freedom of the press, of thought, persuasions, religious beliefs and world view. We are against the imposition of ideological doctrines and dogmas on society.
*full rights for national minorities to nurture and maintain their forms of national culture.
http://www.korolevperevody.co.uk/korolev/upa.html

När man beaktar stödet för Bandera och de ukrainska nationalisterna på 40-talet så är det först och främst dessa ideologier som är grunden. Kärnan i ideologin är frihet/självständighet. Visst begick dessa nationalister en del hemskheter under krigstiden, det är ingen som förnekar den saken. Dock är det ytterst felaktigt att påstå att stödet för nationalisterna bygger på just dessa hemskheter. Stödet bygger på att de ses som "krigare för självständighet/frihet".

Det "rysshat" du beskriver är också felaktigt. Det finns inget hat mot ryssar i västra Ukraina. Dock finns det ett hat mot imperialism och översittarbeteende. Att man vill frigöra sig från den sovjetiska/ryska kontrollsfären betyder inte att man per definition har något emot ryssar som folkslag.

Citat:
Det du kallar för Ukrainas speciella förhållanden är alltså snarare en belastning, som förklarar varför Svobodas kunde få 10% av rösterna när liknande partier i andra européiska länder, som t.ex. Svenskarnas Parti, bara får bråkdelar av procent. Undantaget är förstås grekiska Gyllene Gryning, som också är en produkt av "speciella" förhållanden.

Det speciella förhållandet i Ukraina är korruptionen och avsaknaden av partipolitiska alternativ. Det är också där som Svoboda kommer in i bilden. De utgör ett kraftigt alternativ till samtliga etablerade korrupta politiker. Deras stöd ligger inte i frågor om invandring/främlingsfientlighet. Det är inte heller någon slump att majoriteten av Svobodas väljare är EU-vänliga och betraktar sig som liberaler/moderater. Det är väldigt ovanlig väljarkår för ett nationalistiskt parti. Svoboda har insett denna väljarkår och därmed anpassat sin politik därefter. Därför blir det mycket fel om man applicerar Svoboda på övriga länder utan att närmare förstå vad det är som bygger deras popularitet och politiska verksamhet i Ukraina. En främlingsfientlig retorik och lagförslag hade förmodligen raderat ut deras stöd. Det är också där många gör fel när de applicerar Svoboda på övriga länder. Deras stöd i Ukraina finns inte i invandrarfrågor såsom hos SD, Gyllene Gryning och övriga nationalistiska partier.

Jag förnekar inte att Svoboda har mörka fläckar i historien och svarta får inom partiet. Dock måste man förstå att det inte har någonting med deras stöd och popularitet att göra. Inte heller är det något som ses inom deras partipolitisk verksamhet m.m. Det är därför ytterst felaktigt att jämföra Svoboda med exempelvis SvP, där invandringsfrågor/nationalitet utgör kärnan. Ett SvP hade aldrig fått så starkt stöd i Ukraina, det kan jag garantera dig.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-05-07 kl. 00:14.
2014-05-07, 00:19
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Men tycker du det är rätt av Ryssland att försöka se till att det Ukrainska folket inte ska få möjlighet att tryggt visa vad de tycker i en folkomröstning?

Har du varit i koma den sista tiden....statskupp, folk marscherar och ylar om etnisk rensning i Ukraina, massmord i Odessa....

Meditera över detta och föreställ dig om det samma hände i Sverige och att du tillhörde den grupp som detta hat riktades mot. .. ????
https://www.youtube.com/watch?v=Efc0hrzn9B0
http://www.liveleak.com/view?i=09c_1399151796
http://www.liveleak.com/view?i=749_1399286176

---------------------------------------------------------------------------------
För övrigt anser jag att Carl Bildt bör omgående tvångsmedicineras, så han inte får chansen till att starta ett tredje världskrig!!!!!!
2014-05-07, 01:07
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durrutti
Men detta är bara en geopolitisk maktkamp inget mer. Du kan lugnt räkna med att båda sidor använder alla tricks och slag under bältet de kan. Det är löjligt att romantisera någon sida eller tro att någon är mer moralisk eller korrupt än den andra.
Jaså, bara en geopolitisk maktkamp? Jamendåså. Jag som trodde att det var något viktigt det gällde. Men det är ju bara 40 miljoner människor som pratar konstigt som blir totalt överkörda av sitt grannland, en geopolitisk maktkamp helt enkelt. Inget att bry sig om. Heja Putin!

Citat:
Ursprungligen postat av durrutti
USA är den som utan konkurrens utgör det största hotet mot alla länder på planeten så därför är jag realpolitiskt på putins sida just i detta, men det hade ju klart varit bättre med ett självständigt land fritt från manipulation utifrån. Men vem är det? inte ens sverige.
Vaddå, det är ju bara en geopolitisk maktkamp?
Förutom att du har fel i att geopolitiska maktkamper bara är något "bara", så har du också fel när det gäller USA. Det är långt ifrån alltid som de har gått in i länder på eget bevåg.
2014-05-07, 01:15
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Bra sida som tar upp fejkade ryska nyheter och vederlägger dem.

Ett tips till alla rysskramare här är att först kolla om era nyhetsuppgifter finns med där, innan ni postar det här i tråden?

http://www.stopfake.org/en/
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Ahaaa. Så det som står där är bara sanning ? Enligt vem ? Idiot. Det räckte med att läsa några stycken i första artikeln....jag fortsatte dock läsa, och det fortsatte i samma stil. Är folk verkligen så korkade? Är du så korkad att du tror detta är "sanningen" ? Jag undrar uppriktigt.

Vad exakt är det som är dåligt med sidan, menar du?
Kan du utveckla?

Sidan tar upp lögnaktiga nyheter och vederlägger dem genom att presentera motbevisning. Det är väl bara bra om man har möjlighet att ta del av flera uppgifter? Det ökar ju sannolikheten för att göra en korrekt bedömning. Vad menar du är fel med det? Det är väl alldeles utmärkt att det finns ett sådant källkritiskt verktyg.

Men det är klart du blir upprörd, du vill ju inte att Putin propagandan ska vederläggas och ifrågasättas. Annars hade du inte blivit så förnärmad av att man presenterar ett källkritiskt alternativ som ökar möjligheterna för att dra korrekta slutsatser.
2014-05-07, 01:22
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Hej alla ryssvänner!

Jag tycker att folket i Ukraina har rätt till att själva få bestämma vilka som ska få ha makten i deras land, utan att Ryssland lägger sig i under tiden. Oavsett om det blir högerextremt, liberalt eller vänster till slut.

Vad tycker ni?
Jag är verkligen ingen "ryssvän" när det gäller Putinregimens politik och agerande. Men ja, jag tycker absolut att folket i Ukraina borde få bestämma - genom val, inte genom kravaller.

Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
En massa personangrepp och smädelser:
Men vad trött man blir... Det är många av er anti-Kiev-tomtar som gör ert bästa för att dra ned debattnivån här till daggmasksnivå. Kan ni inte försöka att förklara varför ni tycker som ni gör, i stället för att anklaga era meningsmotståndare för allt möjligt?
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Jättemoget. Verkligen.
Jag konstaterade för någon vecka sedan i någon annan Carl Bildt-hatar-tråd att ni som hatar honom är... rätt splittrade, minst sagt. Några hatar honom för att han är undfallande och tam, andra hatar honom för att han inte fångade alla kulor med sin egen kropp i Bosnien, och du och en del andra hatar honom för att han ska starta tredje världskriget via Twitter.
Känns det inte som att du överreagerar lite?
2014-05-07, 01:42
Medlem
Citat:
Men du missar den poängen att de nationalister som samarbetade med nazister senare vände sig mot nazisterna. Stalin och Sovjet samarbetade också med Hitler (för sina egna intressen). Likväl gjorde Sverige. På samma sätt gjorde de ukrainska nationalisterna. Intresset låg i en självständig ukrainsk stat, som de utlovades om de hjälpte tyskarna att bekämpa Sovjet. När de fick klart för sig att det inte blir någon ukrainsk stat så började de strida mot Tyskland. De genomförde bland annat attacker på koncentrationsläger och befriade fångar. Deras ledare (och hjälte för ukrainska nationalister) Stepan Bandera har själv suttit i ett tyskt läger, hans bröder dog i ett sådant läger. Så nej, det är fel att koppla nazism med nationalism. Den ukrainska nationalismen har med självständighet/frihet att göra. Det är också dessa grunder som gör att de ukrainska nationalisterna (med Bandera i spetsen) hjälteförklaras. Det är just självständighet/frihet. De ansågs kämpa för dessa värden. Att de sen också gjorde en del hemskheter under denna krigsperiod är det ingen som förnekar. Dock måste man förstå att själva ideologin och stödet för nationalismen inte har att göra med förtryck av några minoriteter eller dylikt.
Utförligt och bra svar till Regulus som också hade en intressant text. Jag plockade bara en bit här och fetmarkeringen gäller kommentarerna.

Dom ser ut att göra samma misstag igen fast med USA denna gång istället för nazi-Tyskland för det kommer förmodligen sluta med en hårdförd västvänlig ledare som senare kommer att jaga många av deras sympatisörer. Enda sättet att ena landet nu är att peka ut en ny fiende som jag ser det.

Även om ukrainska nationalister bedyrar att dom inte har nazistiska eller fascistiska kopplingar så är problemet ändå vad andra ser, att många av deras anhängare klär sig i deras attribut (för att inte tala om lättheten att ta till mycket grovt våld). Sen får man väl ta och läsa mera om Stepan Bandera så man om möjligt kan förstå Svobodas ställningstagande, han verkar vara ganska intressant emellanåt.
2014-05-07, 01:48
Medlem
fridaynightouts avatar
Lite exempel från den ovannämnda sidan http://www.stopfake.org/en/ , vars syfte är att vederlägga lögnaktiga nyheter.

* Prorysk media publicerar intervju med tysk politisk expert som kritiserar den ukrainska regeringen och kallar den illegitim.
Problemet är bara att den tyska experten har varit död i över ett år.
http://www.stopfake.org/en/ukrainian-site-receives-exclusive-comments-from-a-dead-expert/

* Ukraina bygger koncentrationsläger för ryssar, informationen spreds även på ryska utrikesdepartementets officiella hemsida
Problemet är bara att det som byggs är flyktingförläggning för papperslösa. Projektet har pågått sedan 2009 i samarbete med EU.
http://www.stopfake.org/en/the-ministry-of-internal-affairs-of-ukraine-rebuts-the-information-about-construction-of-concentrati on-camps/

*Rysk media publicerar bilder på ukrainsk militär som tågar in i Donetsk med swastikas.
Problemet är bara att att swastikan är photoshopad. Det deprimerande är kommentarerna till originalnyheten. Ryssarna tror helt och hållet på den nyheten.
http://www.stopfake.org/en/fake-ukrainian-fighting-vehicle-entering-donetsk-with-a-swastika/

Jag tycker det är alldeles utmärkt projekt som erbjuder möjlighet att granska information och på det sättet bilda sig en mer korrekt uppfattning. Av någon anledning blev jag direkt påhoppad av rysskramarna här när jag presenterade denna webbsida här. Varför sådan avsky till informationsfrihet och källkritik? Det bästa vore väl om vi tystades ner helt och hållet, så att Putin-propaganda kunde fortsätta spridas utan störande element som oss?
2014-05-07, 02:12
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Utförligt och bra svar till Regulus som också hade en intressant text. Jag plockade bara en bit här och fetmarkeringen gäller kommentarerna.

Dom ser ut att göra samma misstag igen fast med USA denna gång istället för nazi-Tyskland för det kommer förmodligen sluta med en hårdförd västvänlig ledare som senare kommer att jaga många av deras sympatisörer. Enda sättet att ena landet nu är att peka ut en ny fiende som jag ser det.

Även om ukrainska nationalister bedyrar att dom inte har nazistiska eller fascistiska kopplingar så är problemet ändå vad andra ser, att många av deras anhängare klär sig i deras attribut (för att inte tala om lättheten att ta till mycket grovt våld). Sen får man väl ta och läsa mera om Stepan Bandera så man om möjligt kan förstå Svobodas ställningstagande, han verkar vara ganska intressant emellanåt.

Jag måste hålla med dig ganska intressant inte sant, njut nu:

https://www.youtube.com/watch?v=Efc0hrzn9B0
2014-05-07, 02:31
Bannlyst
Sorry, America, the New World Order Is Dead
http://www.foreignpolicy.com/articles/2014/05/06/sorry_america_the_new_world_order_is_dead_russia_u kraine

Citat:
Putin isn't dragging the world back to the 19th century. Obama just needs to stop pretending it's 1991.

Unfortunately, it is the Americans, not the Russians, who are trapped in a time warp. They believe that the legal norms promoted by the United States during its brief period of global hegemony -- which started in 1991 and has eroded over the last decade -- are still in force. They aren't.

En intressant artikel av Eric Posner.
2014-05-07, 02:33
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Lite exempel från den ovannämnda sidan http://www.stopfake.org/en/ , vars syfte är att vederlägga lögnaktiga nyheter.

* Prorysk media publicerar intervju med tysk politisk expert som kritiserar den ukrainska regeringen och kallar den illegitim.
Problemet är bara att den tyska experten har varit död i över ett år.
http://www.stopfake.org/en/ukrainian-site-receives-exclusive-comments-from-a-dead-expert/

* Ukraina bygger koncentrationsläger för ryssar, informationen spreds även på ryska utrikesdepartementets officiella hemsida
Problemet är bara att det som byggs är flyktingförläggning för papperslösa. Projektet har pågått sedan 2009 i samarbete med EU.
http://www.stopfake.org/en/the-ministry-of-internal-affairs-of-ukraine-rebuts-the-information-about-construction-of-concentrati on-camps/

*Rysk media publicerar bilder på ukrainsk militär som tågar in i Donetsk med swastikas.
Problemet är bara att att swastikan är photoshopad. Det deprimerande är kommentarerna till originalnyheten. Ryssarna tror helt och hållet på den nyheten.
http://www.stopfake.org/en/fake-ukrainian-fighting-vehicle-entering-donetsk-with-a-swastika/

Jag tycker det är alldeles utmärkt projekt som erbjuder möjlighet att granska information och på det sättet bilda sig en mer korrekt uppfattning. Av någon anledning blev jag direkt påhoppad av rysskramarna här när jag presenterade denna webbsida här. Varför sådan avsky till informationsfrihet och källkritik? Det bästa vore väl om vi tystades ner helt och hållet, så att Putin-propaganda kunde fortsätta spridas utan störande element som oss?

Kollade in Dr. Igor Rozovsky i Odessas online telefonregister och där fanns han inte...Men o andra sidan, men helt säker kan bara bli genom att kolla deras folkbokföring..

Det första offret i ett krig är som alltid: sanningen....välkommen in i dimman....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in