Citat:
Ursprungligen postat av
Badsector
Homosexuella lider av sjukdomar, missbruk och är överrepresenterade i alla möjliga negativa sammanhang, så nog lider de.
Om tex 38% av homo-och bisexuella lider av psykisk ohälsa i enkätundesökningar och frekvensen för heterosexuella är 19% blir svaret snarast att homosexuella lider mer.
Det är inte ett argument som stödjer att homosexuella uppfyller lidandekriteriet för en psykiatrisk diagnos.
Citat:
Ursprungligen postat av
Badsector
Och visst kan du försöka skylla lite otydligt på "majoritetssamhället" - men hur du än krystar så kvarstår sjukdomsöverrepresentationen.
Homosexualitet leder till lidande för andra genom att de sprider sjukdomar. Se HIV-epidemin för att nämna en.
1. Skillnaden är ändå rätt liten. Dubbelt så stor risk att lida av psykisk ohälsa om du är homo eller bi än om du är hetero. Kvinnor har nära dubbelt så stor risk som män att lida av psykisk ohälsa. Innebär det att det är en sjukdom att vara kvinna?
2. Då är heterosexuella farligare. Som man, eller kvinna, är risken störst att du får HIV genom heterosexuellt sex. Inte heller ett hållbart argument.
Citat:
Ursprungligen postat av
Badsector
Att ha en så avvikande sexualitet att ens fortplantning kraftigt hämmas och inte kan ske med den ens sexualitet dirigerar en till är naturligtvis till men för individen och därmed patologiskt.
Dels så stapplar argumentet i och med att många homosexuella i Sverige idag har barn. Vidare finns det personer som av olika skäl inte träffat en partner de kan skaffa barn med. Ibland pga att de avviker från normen i utseende eller personlighet. Alla de kan rimligen inte klassas som sjuka.
En ovanligt spenslig person kan inte klara vissa yrken eller sporter. Innebär det att hen, pga sina anlag för längd, vikt och muskulatur osv har en sjukdom?
I ett medicinskt perspektiv så räcker inte "kan inte skaffa barn på naturlig väg" som argument för att någon har en sjukdom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Badsector
Låt oss göra ett tankeexperiment;
Det har visat sig att C-vitamin förebygger homosexualitet, en brustablett i veckan under graviditeten eliminerar risken att barnet föds homosexuellt.
1. Tror du mödrar generellt skulle börja ta en brustablett i veckan?
Är de isf homofober?
Skulle du ta/be ditt barns mor ta en brustablett i veckan?
Håller inte som argument för att homosexualitet är en sjukdom.
Det tror jag många skulle göra. Jag tror dock många skulle strunta i det också. Antingen för att de inte tyckte det var viktigt eller för att de tyckte det var omoraliskt. Ungefär som att en del väljer att inte testa för Downs syndrom under graviditeten.
Om C-vitamin garanterade att ditt barn inte skulle vara rejält under medellängd, eller minskade risken till ett oattraktivt utseende, skulle du ta vitaminen då? Det tror jag de flesta skulle. Innebär det att det är en sjukdom att vara 1.70 som man eller att vara "rätt osnygg".
Citat:
Ursprungligen postat av
Badsector
2. Vi har nu en bot mot homosexualitet - vad säger det isf om homosexualitetens ställning gentemot heterosexualiteten?
Är de verkligen variationer på samma sak eller motsvarande?
Är verkligen inte homosexualitet en sjukdom - om vi till och med hittar ett sätt att bota det?
Spelar det isf någon roll att vi ännu inte hittat något botemedel?
Hålle rinte heller som argument för att homosexualitet är en sjukdom.
1. Ingen av de homosexuella jag känner vill bli botade.
2. Jag skulle inte vilja att mina söner blev "botade" om de vara homosexuella. Min oro skulle endast handla om ev fördomar de skulle möta pga sin sexualitet. Men jag tror de kan bli lika lyckliga/olyckliga oavsett om de är gay eller straighta.
Om du manipulerar ett embryo med anlag för bruna ögon till att istället ha anlag för gröna ögon. Innebär det att bruna ögon är en sjukdom?
Om du med testosteronsprutor kan öka din muskelmassa, innebär det att "vanlig muskelbyggnad" är en sjukdom?
Det finns ingen behandling för homosexualitet.
"Gay conversion therapy" är en myt som drivits av den amerikanska kristna högern. Det är en blandning av samtalsterapi av gammalt slag, grupptryck och oftast med religiösa inslag.
Läs gärna om den tongivande organisationen för conversion theraphy,
Exodus.
De lade ned sin verksamhet och bad tom ursäkt för att den behandling de drivit i många år inte bara var verkningslös utan tom skadlig.
Alla de stora psykiatriska och psykologiska organisationerna har beskrivit "gay conversion therapy".
Så när du säger "behandling" så är det en lika vedertagen behandling som när en auraterapeut behandlar dig för energiföroreningar med handpåläggning. Dvs vare sig diagnosen eller behandlingen ryms inom det medicinska och psykologiska fältet.
Otroligt intressant länk på ämnet:
http://homoterapi.blogspot.se[/quote]
Foliehatt.
Personen verkar tro att accepterandet av homosexualitet som variant istället för sjukdom innebär att det kommer anses skitbra med tidelag, att alla stora civilisationer går under pga homosexualitet, att Pride är en förlustaffär osv osv.
Han påstår sig vara ex-gay. Kanske är hans sätt att hålla fast vid att gå emot sin läggning att helt distanserar sig, tom "hata" homosexualitet. Vem vet?