2014-05-05, 22:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Det förutsätter ju att man alltid har glappkäftar i något led. Ser man på ordensällskap är de märkvärdigt duktiga på att inte tala bredvid mun eller droppa info av misstag. På liknande sätt kan man ha rekryterat till gruppförföljelse personer av annars stark integritet som tar hemligheter till graven.

Bara för att man är många behöver inte garantera läcka. Att chansen ökar från 0.005% till 0.05% gör inte att det garanteras. Nu tar jag siffror ifrån röven för att göra poäng att en tiofaldig ökning av chans inte gör chansen garanterad, dock.

Bästa exemplet för både mitt och ditt argument blir väl Snowden. NSA bedrev sin övervakning under många år. Decennium? Who knows. All info är bortgiven. Apparaten är stor, så mycket förstår vi. Hur många människor kan ha jobbat bara med att processera övervakningsmaterial? 100? 1000? 5000? Fler? Vi vet knappt men antar att övervakning av världen är ett heltidsgöra för många människor. Jag gissar flera tusen.
Att det kan ha tagit ca. 10 år (beror ju såklart på hur man ser det. en del anser sig ha belägg för längre tid än så, andra mindre) innan en visselblåsare steg fram. Då pratar vi ändå totalt global skala och, förmodligen, ren flyt också.

Någonting som klaras av med ett 'tätt' crew på 10-30 pers inklusive möjligen några marionetter som bara vill vara duktiga i ögonen på uppdragsgivare borde vara mycket enklare att hålla hemligt.
Möjligen demoniserar man personen i fråga som stalkas. Man intalar sig själva att det är en god gärning, att personen de stalkar är sjuk eller har sjuka åsikter och genuint tycker att de bör sitta bakom lås och bom.
Från ett sådant scenario finner jag det, personligen, mycket lätt att hålla käft.

Sen är jag väl helt enkelt mer övertygad om att folk är bra på att hålla käft om vad de 'ska' hålla käft om. Att prata i tid och otid kan också vara en bildningsfråga i kombination med behov av självbekräftelse. Ifall man rekryterar bildade personer som inte har behov att bli bekräftade av allmänheten så har man mycket på fötterna.
10-30 personer per stalking blir rätt snabbt ganska många om alla som påstår dig utsatta för detta skulle ha rätt. Dessutom är det väl enormt stor skillnad på att vara med och aktivt trakassera och driva någon till vansinne jämfört med att sitta bakom en datorskärm och övervaka okända människors e-mail, förutom att det borde vara ekonomiskt oförsvarbart att genomföra har jag svårt att se att inte folk skulle skåjälvmant eller av misstag råka prata bredvid mun. Därutöver är förstås risken att avslöjas av den övervakade, eller hans vänner, väldigt stor.
2014-05-06, 22:56
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Jag ser inte risken att någon golar som det största problemet. Det finns fullt med exempel där tystnaden är total när det gäller trakasserier där flertal har varit inblandade. Det jag ser som det största problemet är att det krävs en del kunskap att utföra detta på rätt sätt. Om det blir för tydligt så märker offret konkret att någon är ute efter en och kan börja vidta åtgärder. Poängen med gang stalking som jag fått det beskrivet är att det ska ske så pass obemärkt att personen börjar tvivla på sig själv.
2014-05-07, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Jag ser inte risken att någon golar som det största problemet. Det finns fullt med exempel där tystnaden är total när det gäller trakasserier där flertal har varit inblandade. Det jag ser som det största problemet är att det krävs en del kunskap att utföra detta på rätt sätt. Om det blir för tydligt så märker offret konkret att någon är ute efter en och kan börja vidta åtgärder. Poängen med gang stalking som jag fått det beskrivet är att det ska ske så pass obemärkt att personen börjar tvivla på sig själv.
Precis, jag vet flera personer med så gott självförtroende(?) att gangstalking på dessa skulle tagit abnormt löjliga proportioner för att de överhuvudtaget skulle tvivla på att de gjort något fel. Det är alltid någon annans fel och aldrig deras. Dom lär sig aldrig, och skulle dom lära sig något är det för att dom lärde sig själva, aldrig någon annans förtjänst. Miniräknaren hade fel, hissen stannade på fel våning, skattemyndigheten räknade fel, nu blev jag påkörd igen, etc etc.

Det går inte att gangstalka sådana människor.
2014-05-07, 07:43
Medlem
SnakePlissskens avatar
Det måste vara en mycket udda kombination av hybris (tron att man själv är så viktig så att någon skulle lägga ner dessa extrema resurser för att djävlas) och extremt dåligt självförtroende (alla är ute efter mig!!!) som leder till att folk tror sig vara utsatta för detta. Att ingen ens lyckats tangera en vettig anledning till varför detta skulle drabba dem tyder ju även på viss brist i det logiska resonerandet..

Det tråkigaste med denna form av paranoia är väl att om någon ifrågasätter eller förnekar existensen av gang stalking så blir det förstås i den "drabbades" ögon bara ytterligare ett bevis på hur utbredd stalkingen är...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2014-05-07 kl. 07:50.
2014-05-07, 09:09
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det måste vara en mycket udda kombination av hybris (tron att man själv är så viktig så att någon skulle lägga ner dessa extrema resurser för att djävlas) och extremt dåligt självförtroende (alla är ute efter mig!!!) som leder till att folk tror sig vara utsatta för detta. Att ingen ens lyckats tangera en vettig anledning till varför detta skulle drabba dem tyder ju även på viss brist i det logiska resonerandet..

Det tråkigaste med denna form av paranoia är väl att om någon ifrågasätter eller förnekar existensen av gang stalking så blir det förstås i den "drabbades" ögon bara ytterligare ett bevis på hur utbredd stalkingen är...

Det är väl megalomani som uttrycks genom att man anser sig som extremt viktig och att alla är ute efter en? Så udda kombination tror jag inte att det egentligen är.
2014-05-07, 09:15
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Det är väl megalomani som uttrycks genom att man anser sig som extremt viktig och att alla är ute efter en? Så udda kombination tror jag inte att det egentligen är.
Det har du säkert rätt i, (jag trodde att megalomani och hybris var samma sak.)
2014-05-08, 23:56
Medlem
Citat:
Det har du säkert rätt i, (jag trodde att megalomani och hybris var samma sak.)
Den korrekta beskrivningen skulle då vara gangstalkomania, men den verkar inte finnas. Jag är lite inne på samma spår att det inte är helt vanligt som personlighet/sjukdom. Alla känner säkert igen liknande situationer då man kanske drömt att man sitter på toaletten och att dörren glider upp och alla i skolan skrattar åt en. Steven Kings Carrie har t.ex en episod där hon förudmjukas inför hela skolan när killarna häller blod över henne i någon intrikat situation. Men det är långt därifrån till den situation som beskrivs i tråden. Man kan förstå känslan, men inte till samma grad.

Ingvar Kamprad verkar ju ha en liknande dubbel-grej, han verkar extremt snål ner till minsta krona, men satsar samtidigt gladeligen miljontals kronor på att tjäna mer pengar. Oftast är man ju bara snål eller slösaktig, inte både och. Berth Milton verkar också ha haft någon form av dubbelnatur, åtminstone i relation till pengar och porr.

Man kan nog dra slutsatsen att de med en dubbelnatur ibland drivs väldigt hårt fram i denna inre konflikt, eller vad man ska kalla det, jag lider helt klart med TS.

Edit: jag menar inte att TS är sjuk, jag menar att det verkar skitjobbigt att vara TS oavsett vilket.
Senast redigerad av Sius 2014-05-09 kl. 00:05.
2014-05-14, 23:35
Medlem
Ni som är såpass övertygade om att allt är en inbillning eller påhitt så ni inte ens ids diskutera alternativet - hur kommer det sig? Tror ni gang stalking är ett fenomen som ENBART existerar i människors fantasi och aldrig skett på riktigt? (varför? är ju långt ifrån praktiskt ogenomförbart) Eller tror ni av någon anledning (vilken?) att det är väldigt svårt att genomföra i praktiken? Har ni fått för er att det krävs enorma resurser och extremt vrickade människor för att gang stalka? Har ni ens bemödat er att titta på t.ex http://www.scribd.com/doc/72110691/Gang-Stalking-Counterintelligence eller utgår ni bara från att "sånadär typer som verkar tro att folk följer efter dom är oftast knäppa"?

Fattar inte varför många verkar se det som något superkomplicerat, resurskrävande och på så många sätt otänkbart att de utesluter att olika grupper typ grannsamverkan mot brott, föräldrar, fågelskådare, religösa med jesuskomplex etc kan organisera sig för att hålla lite koll på skumma potentiellt farliga individer i sina områden och kanske trolla dom lite om de blir rädda och beter sig som om de har något att dölja?
2014-05-14, 23:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvAnonym
Ni som är såpass övertygade om att allt är en inbillning eller påhitt så ni inte ens ids diskutera alternativet - hur kommer det sig? Tror ni gang stalking är ett fenomen som ENBART existerar i människors fantasi och aldrig skett på riktigt? (varför? är ju långt ifrån praktiskt ogenomförbart) Eller tror ni av någon anledning (vilken?) att det är väldigt svårt att genomföra i praktiken? Har ni fått för er att det krävs enorma resurser och extremt vrickade människor för att gang stalka? Har ni ens bemödat er att titta på t.ex http://www.scribd.com/doc/72110691/Gang-Stalking-Counterintelligence eller utgår ni bara från att "sånadär typer som verkar tro att folk följer efter dom är oftast knäppa"?

Fattar inte varför många verkar se det som något superkomplicerat, resurskrävande och på så många sätt otänkbart att de utesluter att olika grupper typ grannsamverkan mot brott, föräldrar, fågelskådare, religösa med jesuskomplex etc kan organisera sig för att hålla lite koll på skumma potentiellt farliga individer i sina områden och kanske trolla dom lite om de blir rädda och beter sig som om de har något att dölja?

Det är ju en viss differens mellan att t.ex. ett gäng religiösa fanatiker förföljer en meningsmotståndare, kontra att alla röda bilar / alla som blinkar på stan / alla som kastar snöboll /äldre stirrande farbröder / skotrar och bilar som stannar / alla med andra kläder etc etc alla är ute efter TS som inte ens kan beskriva VARFÖR någon skulle vara ute efter honom..
Om det finns goda skäl att misstänka att man är övervakad av en grupp människor så kan det ju vara värt att kontrollera (och antagligen rätt lätt att bevisa - hitta mikrofonerna / kamerorna / fotografera folk som övervakar etc), men om man hux flux får för sig att halva samhället inte har något bättre för sig än att i några månader cirkulera runt ens eget ego, inte vet varför, inte lyckas hitta några som helst bevis, hela tiden utökar hotbilden till att omfatta fler övervakande grupper etc, ja då har man nog vissa andra problem...

Rent teoretiskt vore det väl antagligen möjligt, praktiskt väldigt svårt, ekonomiskt extremt kostsamt, framgångsmässigt ytterst osäkert. Och den stora frågan är fortfarande - varför?

Edit: vad har du för märklig relation till dina föräldrar som gör att du tror de skulle gangstalka folk??
Senast redigerad av SnakePlisssken 2014-05-14 kl. 23:54.
2014-05-15, 00:12
Medlem
Om ett gäng på några röda bilar följer efter en och varvar till med motorn ibland så tar det nog inte länge innan man rycker till för varje röd bil man ser eller varje gång motorn varvar till, trots att man vet att det antagligen inte är något lurt. Versionen om "alla röda bilar" är vi nog alla överens om att är en typ av vanföreställning, kanske som resultat av gang stalking. Den "verkliga" versionen är nog närmare kanske 5-10 röda bilar och resten inbillning.

Rent praktiskt borde det räcka med typ en sms-grupp, ett gäng nojiga morsor och ett rykte om att en snubbe säljer knark på deras barns skola för att de ska dra igång ett drev? Kanske kristna pensionärer med mycket tid över som hemskt gärna vill hjälpa och förstå ensamma "alternativa" individer med breivik-potential? Alternativen för motiv och tillvägagångssätt är väl nästan oändliga men jag ser absolut inte varför det skulle vara "praktiskt väldigt svårt, ekonomiskt extremt kostsamt, framgångsmässigt ytterst osäkert". Många targets verkar komma till en insikt om att de vill hitta sin plats i samhället och vara till nytta för sin omgivning (absolut inte till belastning) och förändra samhället till det bättre så man kunde nästan fråga sig varför inte? Människor som överlevt cancer/dödlig sjukdom uppskattar ofta livet mer än innan, kanske människorna som överlever gang stalking får högre livskvalitet när "psykosen släppt" och de inte längre "inbillar sig saker"?

Känner du till scientologi och dianetik? Om inte kolla upp det så kanske de psykologiska mekanismerna i gang stalking klarnar lite

Har även hört att även typ hasselarörelsen m.m använder liknande mobbarpsykologi för att hjälpa folk bli kvitt sitt missbruk.

Verkar vara lite omvänd psykologi bakom det hela. Genom att få folk att tro att man vill att dom ska ta livet av sig, låsas in på psyket osv så trollar man magiskt fram en stark vilja om att minsann visa dom vilken tillgång för mänskligheten man är, hur man värderar livet högt osv...

edit: föräldrar tog jag som exempel då jag föreställer mig att de skulle vara lätta att övertala/hota/manipulera att stalka utan att få dåligt samvete om de tror de gör det för att skydda sina/andras barn t.ex.
Sen tror jag knappast många stalkers har nån aning om att snubben de förföljer beter sig märkligt för att väldigt många andra också förföljer denne...
Senast redigerad av HalvAnonym 2014-05-15 kl. 00:27.
2014-05-15, 07:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvAnonym
Om ett gäng på några röda bilar följer efter en och varvar till med motorn ibland så tar det nog inte länge innan man rycker till för varje röd bil man ser eller varje gång motorn varvar till, trots att man vet att det antagligen inte är något lurt. Versionen om "alla röda bilar" är vi nog alla överens om att är en typ av vanföreställning, kanske som resultat av gang stalking. Den "verkliga" versionen är nog närmare kanske 5-10 röda bilar och resten inbillning.

Rent praktiskt borde det räcka med typ en sms-grupp, ett gäng nojiga morsor och ett rykte om att en snubbe säljer knark på deras barns skola för att de ska dra igång ett drev? Kanske kristna pensionärer med mycket tid över som hemskt gärna vill hjälpa och förstå ensamma "alternativa" individer med breivik-potential? Alternativen för motiv och tillvägagångssätt är väl nästan oändliga men jag ser absolut inte varför det skulle vara "praktiskt väldigt svårt, ekonomiskt extremt kostsamt, framgångsmässigt ytterst osäkert". Många targets verkar komma till en insikt om att de vill hitta sin plats i samhället och vara till nytta för sin omgivning (absolut inte till belastning) och förändra samhället till det bättre så man kunde nästan fråga sig varför inte? Människor som överlevt cancer/dödlig sjukdom uppskattar ofta livet mer än innan, kanske människorna som överlever gang stalking får högre livskvalitet när "psykosen släppt" och de inte längre "inbillar sig saker"?

Känner du till scientologi och dianetik? Om inte kolla upp det så kanske de psykologiska mekanismerna i gang stalking klarnar lite

Har även hört att även typ hasselarörelsen m.m använder liknande mobbarpsykologi för att hjälpa folk bli kvitt sitt missbruk.

Verkar vara lite omvänd psykologi bakom det hela. Genom att få folk att tro att man vill att dom ska ta livet av sig, låsas in på psyket osv så trollar man magiskt fram en stark vilja om att minsann visa dom vilken tillgång för mänskligheten man är, hur man värderar livet högt osv...

edit: föräldrar tog jag som exempel då jag föreställer mig att de skulle vara lätta att övertala/hota/manipulera att stalka utan att få dåligt samvete om de tror de gör det för att skydda sina/andras barn t.ex.
Sen tror jag knappast många stalkers har nån aning om att snubben de förföljer beter sig märkligt för att väldigt många andra också förföljer denne...

Jag säger fortfarande inte att fenomenet är en omöjlighet, men om man som TS tror att man varit förföljd i 7 år, och du sen försöker förklara det med att kanske det är ett gäng oroliga föräldrar med röda bilar är oroliga för att han t.ex. säljer knark till deras barn, då har man en ganska märklig bild av hur mycket tid och ork, och oförmåga att ringa polisen, folk har... Det ska allt till en minst sagt rätt udda samling föräldrar eller kristna pensionärer (de borde väl börjat dö av nu efter sju år) för att få till detta... Vi pratar väl om minst ett 50-tal personer som ska ägna 7 år åt vår käre TS, bara för att..?

Men det förstås, i vissas värld finns varken paranoia eller sjukdomsinsikt.

Så även om det är en möjlighet, är jag beredd att äta råttgift på att det inte är som TS påstår. Ingen, inte ens scientologer, har tid, kraft, folk, pengar, administration, material och anledning att utsätta random personer för psykologiska mindgames i sju år...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2014-05-15 kl. 07:21.
2014-05-15, 09:01
Medlem
Citat:
Jag säger fortfarande inte att fenomenet är en omöjlighet, men om man som TS tror att man varit förföljd i 7 år, och du sen försöker förklara det med att kanske det är ett gäng oroliga föräldrar med röda bilar är oroliga för att han t.ex. säljer knark till deras barn, då har man en ganska märklig bild av hur mycket tid och ork, och oförmåga att ringa polisen, folk har... Det ska allt till en minst sagt rätt udda samling föräldrar eller kristna pensionärer (de borde väl börjat dö av nu efter sju år) för att få till detta... Vi pratar väl om minst ett 50-tal personer som ska ägna 7 år åt vår käre TS, bara för att..?

Men det förstås, i vissas värld finns varken paranoia eller sjukdomsinsikt.

Så även om det är en möjlighet, är jag beredd att äta råttgift på att det inte är som TS påstår. Ingen, inte ens scientologer, har tid, kraft, folk, pengar, administration, material och anledning att utsätta random personer för psykologiska mindgames i sju år...

Råttgiftet slipper du, ingen annan tror att det är precis som TS säger heller.

Scientologer har dock gott om resurser och vilja att stalka och trakassera personer de ogillar på ett sätt som liknar gang stalking väldigt mycket. Se t.ex filmen Scientologists at war. Även bbc har något om en förföljd scientologi-avhoppare. Energin och resurserna de lägger på att trakassera enskilda individer, utan någon egentlig direkt egen vinning förutom att folk kanske blir avskräckta från att ifrågasätta dem, förefaller totalt oresonlig. Skulle det inte finnas dokumenterat skulle nog alla vara överens om att de "utsatta" är galna och inbillar sig då fenomenet för de flesta saknar en logik.

När man väl triggat förföljelsemanin/paranoian hos targetet borde det väl räcka att några grupper fågelskådare/hobbydetektiver tittar till denne lite nu och då för att en känsla av konstant förföljelse ska infinna sig. Begriper inte varför du tror detta skulle vara så fruktansvärt svårt, dyrt etc...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in