2014-05-06, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Hold your horses. Du skriver att det är belagt att rektorn begick ett sekretessbrott. Läs artikeln igen. Rektor och skola får inte berätta för utomstående att socialtjänsten är inblandad och det framkom heller inga uppgifter i media att skolan skulle ha brutit mot sekretessen. Däremot hade skolan anmälningsskyldighet som de enligt skolnämnden struntade i "eftersom de redan visste att soc var inblandat". Skolan definierar inte vad den inblandningen skulle bestå av. Syftar de på det särskilda vårdnadsförordnandet? Det finns en okunskap vad olika moment syftar till, dvs en rektor kan tro att en familj bevakas av socialtjänsten utifrån att t ex familjen har försörjningsstöd. Skolan är överlag för dålig på att anmäla.
Du har helt rätt. Det är oerhört märkligt att man avstår från att informera soc om nya händelser för att det redan pågår en utredning. Varje ny uppgift som väcker oro ska anmälas. Blir det tillräckligt många blir det ett LVU och då hade den här tråden kanske aldrig behövt skapas.
Citera
2014-05-06, 22:08
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Min fråga är kanske både dum och illa formulerad.
Vad jag funderade över var frågan om vilket barn som var med vid första stöldtillfället, det på Willy:s.
Jag tänkte som så, att om det var Yara, då borde föreståndarinnan känt igen henne?
Men om det var ett annat barn (vilket vi väl börjar tro) då blev Yara en ny "bekantskap" för henne som inte nödvändigtvis kunde kopplas till fruMGM?
(Äsch nu snodde jag in mig igen)
Jag har all respekt för den som av hunger stjäl mat, särskilt ett barn.
Men det var alltså inte det det handlade om.

Menar du att det är tomt omkring dem nu?
Att döma av vad jag hann se på facebook, så hade de inte mycket att visa från släktträffar och sådant här i Sverige. Jag tänkte lite på det redan då; men vad jag tror mig ha sett betyder inte så mycket ... Det ska bli intressant att se om det blir något uppbåd vid rättegången.

Det lär inte bli något uppbåd. Alla skäms och vill väl knappt visa sig utomhus.
Vad gäller Yara så tror jag nog att hon blivit så pass manipulerad att hon verkligen trott att kvinnan inte gjort något fel. Dvs om det var hon som var med i affären. Jag är inte riktigt säker på hur välutvecklat tänk man har i den åldern och befinner sig i misär. Försöker jämföra med mina egna barn, hur hade de reagerat, men det är svårt.
Citera
2014-05-06, 22:09
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Hold your horses. Du skriver att det är belagt att rektorn begick ett sekretessbrott. Läs artikeln igen. Rektor och skola får inte berätta för utomstående att socialtjänsten är inblandad och det framkom heller inga uppgifter i media att skolan skulle ha brutit mot sekretessen. Däremot hade skolan anmälningsskyldighet som de enligt skolnämnden struntade i "eftersom de redan visste att soc var inblandat". Skolan definierar inte vad den inblandningen skulle bestå av. Syftar de på det särskilda vårdnadsförordnandet? Det finns en okunskap vad olika moment syftar till, dvs en rektor kan tro att en familj bevakas av socialtjänsten utifrån att t ex familjen har försörjningsstöd. Skolan är överlag för dålig på att anmäla.

Ohps! My mistake! Du har rätt!
Citera
2014-05-06, 22:16
Medlem
Citat:
Menar du att det är tomt omkring dem nu?
Att döma av vad jag hann se på facebook, så hade de inte mycket att visa från släktträffar och sådant här i Sverige. ... Det ska bli intressant att se om det blir något uppbåd vid rättegången.

Tomt då. Båda familjerna hade ett rätt stort antal släktingar i Sverige. Boendes relativt nära. Ändå verkar det inte ha funnits något större umgänge vilket jag finner riktigt ovanligt. Inte heller hans släkt verkar ha haft någon större kontakt med paret. All smuts och oreda som vittnen berättar om är inte normalt. Deras isolering är det inte när bådas släkter fanns så nära. Förstår du hur jag menar. Min poäng är alltså om det här paret kanske sågs som "dåliga" av övriga släktingar. Isolering brukar bara sättas i system då. Blir iof fullständigt obegripligt att pappan placerade flickan där om så var fallet. Men den här tomheten runt paret är konstig när släktingarna fanns så nära.
Senast redigerad av VemKom 2014-05-06 kl. 22:22.
Citera
2014-05-06, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dirna
Det var inte svårt att få kontakt med föräldrarna direkt, de fanns på facebook exempelvis, hela familjen och släkten. Så det är knappast så att föräldrarna "gömt" sig för svensk polis. Och det är sagt från början till myndigheter att hon inte är "ensamkommande", myndigheterna visste om att hon kom med och bodde hos sin morbror.

(Stort plus för din livliga fantasi vad det gäller resten.)

Att nyfikna privatpersoner kan kontakta föräldrarna i Gaza via facebook är väl en gigantisk skillnad
mot vad svensk polisen är ålagda att göra vid dödsfall på barn, detta dödsbud skall i möjligaste mån
ske personligen. Möjligheterna att få konsulär hjälp i Gaza är nog ytterst begränsada kan jag tro.
Polisen säger sig oavsett tillvägagångssätt haft svårigheter att få kontakt med familjen,
vilket jag tror på men att endast en anonym stockholmsdam fått kontakt med föräldrarna tror jag
däremot inte på. Dessa föräldrar säger sig ha ett stort familjärt kontaktnät både i Sverige och Norge, troligen visste dom om "tragedin" men ville vara tillräckligt informerade om vad som gällde innan
dom "svarade" dom svenska myndigheterna.

Yara var ett ensamkommande flyktingbarn enligt migrationsverket och en särskild förordnad vårdnadshavare utsågs, likaså fick flickan en god man eftersom hennes föräldrar ansågs varaktigt förhindrade att utöva vårdnaden. Migrationsverket har också sagt att dom anar att flickan
smugglats in i landet, så har säkert också skett men vem som smugglat in henne vet vi inte.
För inte tror du väl att "morbrorn" står på migrationsverket och erkänner transnationell brottslighet?

Migrationsverket visste inte hur flickan kommit hit när det begav sig, du däremot tror dig veta
hur hon kom hit nu efter dödsfallet som fått ett stort utrymme i media där alla möjliga
olika versioner ges och publiceras av media, detta skvaller som du verkar ta för sanning satt
definitivt inte migrationsverket inne på i februari 2013 begriper du väl.

Vem tog in Yara i landet, familjen i Gaza säger att det var den mordmisstänkta kvinnan som
tog hand om detta, morbrodern avböjde och tackade nej säger dom till media.
Redan här kan man se vem flickans familj kommer att se att helst döms för mordet på Yara, familjen i Gaza kommer nog att kämpa för sin heder och familj och i denna familj ingår morbrodern - kvinnan däremot är ingift och blir säkert en perfekt syndabock. Var och en kommer att kämpa för sin sak och
Yara kommer fortfarande att endast vara en spelpjäs.
Senast redigerad av LKVN 2014-05-06 kl. 22:36.
Citera
2014-05-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Tomt då. Båda familjerna hade ett rätt stort antal släktingar i Sverige. Boendes relativt nära. Ändå verkar det inte ha funnits något större umgänge vilket jag finner riktigt ovanligt. Inte heller hans släkt verkar ha haft någon större kontakt med paret. All smuts och oreda som vittnen berättar om är inte normalt. Deras isolering är det inte när bådas släkter fanns så nära. Förstår du hur jag menar. Min poäng är alltså om det här paret kanske sågs som "dåliga" av övriga släktingar. Isolering brukar bara sättas i system då. Blir iof fullständigt obegripligt att pappan placerade flickan där om så var fallet. Men den här tomheten runt paret är konstig när släktingarna fanns så nära.
Jag tror jag förstår hur du menar. Jag undrade redan tidigare om hon hade några väninnor alls. Vad vi sett nu höll hon sig nog mest till släkten, men inte i egna hemmet. Det verkar som om hon lämnade det mer eller mindre vind för våg - åt Yara att sköta - medan hon gav sig av i roligare ärenden?
Det är ett intryck jag fått ac hennes facebook, men det kan också vara helt fel.
Hade hon inte sagt att de bosatte sig här eftersom familjen inte ville veta av äktenskapet?
De isolerade kanske honom, men inte henne? Smutsen var kanske inte orsaken utan blev följden?
Citera
2014-05-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Kanske incidenten på Coop sargade släktbanden. Att stjäla är kanske acceptabelt så länge man inte åker fast?
Å andra sidan är det ganska långt mellan Karlskrona och Landskrona. Ett vanligt pendeltåg mellan de båda orterna kostar 221:- Det är nog inga pengar man hostar upp hur lätt som helst med en inkomst på 6500:- i månaden (enligt dokumenten ang. Stölderna)

Jag vet inte om släktingarna är bättre bemedlade?

Ursäkta att jag skrattar. Hon åkte ju liksom fast jämt! Har aldrig sett maken till klantiga stölder. Kanske försökte de lära upp henne och hon visade sig vara helt omöjlig och att det sargade släktbanden.
Citera
2014-05-06, 22:51
Medlem
Vilka och vems släktingar fanns i Sverige?

Jag trodde att det endast var den aktuella kvinnan som hade syskon här. Och därmed män och troligen barn, dom var väl sex syskon?

Men hade han någon släkting här, är min fråga.
Citera
2014-05-06, 22:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meowgrrr
Är det kutym att polis närvarar vid obduktioner?
Nej, det är det inte, och en sådan närvaro är helt beroende av rättsläkarens välvilja. Rättsläkare kommunicerar normalt med polisen via utlåtanden, inte med att polisen är med och är i vägen när rättsläkaren jobbar.

Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, det är viktigt att se skadebilden och bl a vad som kan ha orsakat skadan så man vet vilket tillhygge/vapen mm man ska söka efter.
Hm. Det kan obducenten berätta i efterhand. Jag är inte van vid att poliser närvarar vid rättsmedicinska obdoktioner.
Senast redigerad av Hamilkar 2014-05-06 kl. 22:57.
Citera
2014-05-06, 22:57
Medlem
Citat:
Jag tror jag förstår hur du menar. Jag undrade redan tidigare om hon hade några väninnor alls. Vad vi sett nu höll hon sig nog mest till släkten, men inte i egna hemmet. Det verkar som om hon lämnade det mer eller mindre vind för våg - åt Yara att sköta - medan hon gav sig av i roligare ärenden?
Det är ett intryck jag fått ac hennes facebook, men det kan också vara helt fel.
Hade hon inte sagt att de bosatte sig här eftersom familjen inte ville veta av äktenskapet?
De isolerade kanske honom, men inte henne? Smutsen var kanske inte orsaken utan blev följden?

Men hans släkt fanns där också. Jag funderar helt enkelt på om de av olika anledningar inte
var välkomna i respektive släkt av någon anledning. Visst hittar du väl människor från Gaza som är isolerade i Sverige. Men ett par med flera barn och en krets av släktingar i närheten låter lite konstigt. Den här med smutsen skulle ju aldrig vara accepterat.
Citera
2014-05-06, 22:59
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilka och vems släktingar fanns i Sverige?

Jag trodde att det endast var den aktuella kvinnan som hade syskon här. Och därmed män och troligen barn, dom var väl sex syskon?

Men hade han någon släkting här, är min fråga.

Det undrar jag också, för jag har inte riktigt förstått deras sätt att bilda för- och efternamn. Jag kan bara hitta en svensk släkting på den biologiska moderns facebook, men hon tycks vara släkt med den misstänkta kvinnan eftersom de delvis delar samma efternamn:C****** Moh*mmad M*Di
Citera
2014-05-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Men hans släkt fanns där också. Jag funderar helt enkelt på om de av olika anledningar inte
var välkomna i respektive släkt av någon anledning. Visst hittar du väl människor från Gaza som är isolerade i Sverige. Men ett par med flera barn och en krets av släktingar i närheten låter lite konstigt. Den här med smutsen skulle ju aldrig vara accepterat.
Det här var nog ett äktenskap dömt att misslyckas. Alldeles säkert har de slutat umgås med andra som ett par och kanske rent av med varandra. Kan du tänka dig ett familjegräl av det handgripliga slaget, där Yara försökt gå emellan och där medlingsförsöket slutade så här illa?
Senast redigerad av tantigheter 2014-05-06 kl. 23:04. Anledning: förtydligande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in