2014-05-06, 21:37
Medlem
[quote=Bensprattel|48677029]Om skolor gör soc-anmälan går det oftast på papper till soc. I bästa fall responderar soc om de öppnar en utredning eller inte. I öppna ärenden kan skolan ibland ha kontakt med handläggare mer frekvent, i tex nätverksmöten. Soc får endast vara öppna mot skolan om vårdnadshavarna tillåter detta, annars är det locket på.

Du har fel! Socialtjänstlagen ändrades 2013 på en rad punkter. Så här står det i SoL 14:1 b §:
Socialnämnden får informera den som gjort anmälan enligt 1 § om att utredning har inletts, inte har inletts eller redan pågår. Sådan information ska på begäran lämnas till anmälaren om det med hänsyn till omständigheterna inte är olämpligt att göra detta. Lag (2012:776).

Detta gäller anmälningspliktiga anmälare och betyder således att skolan kunnat efterfråga denna information. Om rektorn hållit sig uppdaterad om lagen.
Citera
2014-05-06, 21:40
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
R*mi *shours Twitter och Instagram

Twitter
https://twitter.com/OkAshour
https://twitter.com/rami19827

Instagram
http://instagram.com/ramiashour82#
Till trådstarten.

/Mod
Citera
2014-05-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Usch, här kan det finnas en förklaring till socialtjänstens undfallenhet. Jag hoppas av hela mitt hjärta att detta inte stämmer.

Skulle vara intressant om någon boende i Landskrona, Hässleholm eller Lomma tror att dom sett Yara förut? Då tänker jag mest på grannar till "diverse släktingar".

Finns det en oro bland släktingarna att saker ska komma fram angående sina egna uppehållstillstånd eller brottslig verksamhet?

Varför har dom inte begripit hur fruktansvärt utsatt Yara varit? Hur har barnen i den här delen av släkten det? Hur mår dom efter allt som hänt?

Mitt fetade: Man kan vara ganska säker på att en del personer nu "ligger jävligt lågt" för de vill absolut inte varesig som släkting eller vän hamna hos länsman på förhör. Polisen är säkerligen intresserad av vad de kan veta om den misär som flickan och möjligen även parets två egna barnen haft.
Polisen och myndighet får förmodligen ett tufft jobb att få någon korrekt och sanningsenlig bakgrund om denna tragedi. De får iaf just nu förlita sig på de iakttagelser som är gjorda av granne och butikschefen och vad de kan se och hitta i boningen.

Skyller de på varandra så blir det än knivigare att få full klarhet i vem och hur flickan bragts om livet trots obduktion och tekniska spår. Att kvinnan är en formidabel lögnare har framkommit men om mannen är beskaffad med samma "begåvning" får framtiden utvisa.

All heder år granne och butikschef som visade både omtanke och kurage.
Citera
2014-05-06, 21:43
Medlem
Iobberknolls avatar
[quote=Jurkan75|48677492]
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Om skolor gör soc-anmälan går det oftast på papper till soc. I bästa fall responderar soc om de öppnar en utredning eller inte. I öppna ärenden kan skolan ibland ha kontakt med handläggare mer frekvent, i tex nätverksmöten. Soc får endast vara öppna mot skolan om vårdnadshavarna tillåter detta, annars är det locket på.

Du har fel! Socialtjänstlagen ändrades 2013 på en rad punkter. Så här står det i SoL 14:1 b §:
Socialnämnden får informera den som gjort anmälan enligt 1 § om att utredning har inletts, inte har inletts eller redan pågår. Sådan information ska på begäran lämnas till anmälaren om det med hänsyn till omständigheterna inte är olämpligt att göra detta. Lag (2012:776).

Detta gäller anmälningspliktiga anmälare och betyder således att skolan kunnat efterfråga denna information. Om rektorn hållit sig uppdaterad om lagen.

Jag hänger inte riktigt med. Men det skulle i princip innebära att det är rektorn som borde ha kontaktat socialförvaltningen och försäkrat sig om att en utredning inletts. Om han inte hör av sig till dem vet han inte ens om anmälan kommit i rätta händer eller är på villovägar? Det formella verkar inte fungera i Karlskrona. Inte det mellanmänskliga heller.
Citera
2014-05-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men vänta nu!
Om Yara varit med vid första stöldincidenten på Willy:s, skulle hon då ha vågat gå in där för att stjäla riskakor? Hade inte Therese känt igen henne från första tillfället? Borde inte fruMGM varit portad därifrån?

Jag tycker det lät som de hade överseende med flickan. De visste att hon var inne tog mat och inte riktigt bedömde det som ett brott utan lät henne hållas.

Visst är det konstigt med frånvaron av släktingar runt paret? Båda hade många släktingar i Sverige och ändå verkar det så tomt runt dem. (räknar inte med stöldturerna). Normalt är det ju en otrolig aktivitet på den fronten.
Citera
2014-05-06, 21:52
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag tror du missförstår mig. Min tro är tyvärr att detta var gemensamt. Hon hade lidit för länge för att det på något sätt skulle gå att dölja för en partner. Däremot är det i någon mån om det går att gradera värre att tänka på att också han som känt henne sedan liten varit delaktig.Hon var ju sviken av alla. Morbrodern, föräldrarna och svenska myndigheter. De som överhuvudtaget reagerat på flickan verkar ha varit fullständiga främlingar. Grannar, polis alltså personer som bara sett henne en kort stund. Min förvåning handlar mer om fokuset på kvinnan som GM. Och inte honom. En älsklingsmorbror var det. Skydda känns inte som rätt ord i sammanhanget.

Det är med stor sannolikhet som du tänker. Blir/är det så att man hittat gamla skador på henne är med stor sannolikhet båda "rökta".
Numera, sedan ngn. gång mitten av 90-talet, finns i straffrättsligt sammanhang ett begrepp, "medgärningsmannaskap" (tillsammans och i samförstånd). Begreppet infördes efter "Lindomefallet" 1990, där ett rånoffer slogs ihjäl av någon av de två rånarna med en stekpanna, men båda blev frikända. det gick inte att visa vem som slagit.

Arklöv & Co blev alla tre dömda för morden på de två poliserna Malexander på just detta.

senast aktuellt är två killar som är åtalade för att rånat och slagit ihjäl en 32-åring som lurats men en sexfälla. Vet inte om dom fallit än, har inte följt fallet så noga på slutet.
Citera
2014-05-06, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meowgrrr
Från Aftonbladet:
Inte heller vill hon avslöja resultat av den obduktion av kroppen som gjorde under tisdagen.

– Jag har fått en muntlig redogörelse av den polisman som närvarade, säger hon. Men uppgifterna om dödsorsaken ska vi i första hand delge flickans föräldrar. Dessutom faller de under utredningssekretess.

Är det kutym att polis närvarar vid obduktioner?
Ja, det är vanligt. Oftast brukar spaningsledaren (polisens högste chef) själv göra det, för att få en muntlig dragning.
Citera
2014-05-06, 21:55
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Jag tycker det lät som de hade överseende med flickan. De visste att hon var inne tog mat och inte riktigt bedömde det som ett brott utan lät henne hållas.

Visst är det konstigt med frånvaron av släktingar runt paret? Båda hade många släktingar i Sverige och ändå verkar det så tomt runt dem. (räknar inte med stöldturerna). Normalt är det ju en otrolig aktivitet på den fronten.

Kanske incidenten på Coop sargade släktbanden. Att stjäla är kanske acceptabelt så länge man inte åker fast?
Å andra sidan är det ganska långt mellan Karlskrona och Landskrona. Ett vanligt pendeltåg mellan de båda orterna kostar 221:- Det är nog inga pengar man hostar upp hur lätt som helst med en inkomst på 6500:- i månaden (enligt dokumenten ang. Stölderna)

Jag vet inte om släktingarna är bättre bemedlade?
Citera
2014-05-06, 21:56
Medlem
Citat:

Min fråga är kanske både dum och illa formulerad.
Vad jag funderade över var frågan om vilket barn som var med vid första stöldtillfället, det på Willy:s.
Jag tänkte som så, att om det var Yara, då borde föreståndarinnan känt igen henne?
Men om det var ett annat barn (vilket vi väl börjar tro) då blev Yara en ny "bekantskap" för henne som inte nödvändigtvis kunde kopplas till fruMGM?
(Äsch nu snodde jag in mig igen)
Jag har all respekt för den som av hunger stjäl mat, särskilt ett barn.
Men det var alltså inte det det handlade om.

Menar du att det är tomt omkring dem nu?
Att döma av vad jag hann se på facebook, så hade de inte mycket att visa från släktträffar och sådant här i Sverige. Jag tänkte lite på det redan då; men vad jag tror mig ha sett betyder inte så mycket ... Det ska bli intressant att se om det blir något uppbåd vid rättegången.
Citera
2014-05-06, 21:56
Medlem
[quote=Iobberknoll|48677609]
Citat:
Ursprungligen postat av Jurkan75

Jag hänger inte riktigt med. Men det skulle i princip innebära att det är rektorn som borde ha kontaktat socialförvaltningen och försäkrat sig om att en utredning inletts. Om han inte hör av sig till dem vet han inte ens om anmälan kommit i rätta händer eller är på villovägar? Det formella verkar inte fungera i Karlskrona. Inte det mellanmänskliga heller.

Vad jag menar med inlägget är att det inte längre är upp till vårdnadshavarna att bestämma om anmälaren ska få information om att utredning har inletts eller inte. Anmälningspliktiga anmälare kan begära att få veta. Huruvida skolan någonsin gjort en anmälan i fallet med Yara låter jag än så länge vara osagt, min slutkläm på tidigare inlägg var därmed sagt aningen förhastad.
Citera
2014-05-06, 22:00
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Sen får vi inte glömma de gånger då butikschefen för Willys Pantarholmen och Yaras föräldrar försökt berätta för skolan att de var bekymrade. Läste i någon artikel att föräldrarna t.o.m trodde de pratat med rektorn via skype och han försäkrade att allting gick så bra för Yara. Butikschefen fick reda, från skolan, att soc redan var inkopplat

Hold your horses. Du skriver att det är belagt att rektorn begick ett sekretessbrott. Läs artikeln igen. Rektor och skola får inte berätta för utomstående att socialtjänsten är inblandad och det framkom heller inga uppgifter i media att skolan skulle ha brutit mot sekretessen. Däremot hade skolan anmälningsskyldighet som de enligt skolnämnden struntade i "eftersom de redan visste att soc var inblandat". Skolan definierar inte vad den inblandningen skulle bestå av. Syftar de på det särskilda vårdnadsförordnandet? Det finns en okunskap vad olika moment syftar till, dvs en rektor kan tro att en familj bevakas av socialtjänsten utifrån att t ex familjen har försörjningsstöd. Skolan är överlag för dålig på att anmäla.
Citera
2014-05-06, 22:02
Medlem
Iobberknolls avatar
[quote=Jurkan75|48677880]
Citat:

Vad jag menar med inlägget är att det inte längre är upp till vårdnadshavarna att bestämma om anmälaren ska få information om att utredning har inletts eller inte. Anmälningspliktiga anmälare kan begära att få veta. Huruvida skolan någonsin gjort en anmälan i fallet med Yara låter jag än så länge vara osagt, min slutkläm på tidigare inlägg var därmed sagt aningen förhastad.

Aha, då förstår jag. Att vårdnadshavaren inte får bestämma längre får ses som en förbättring. Resten av agerandet från skolans sida lär vi få veta så småningom. Tack för info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in