2014-05-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag tror du missförstår mig. Min tro är tyvärr att detta var gemensamt. Hon hade lidit för länge för att det på något sätt skulle gå att dölja för en partner. Däremot är det i någon mån om det går att gradera värre att tänka på att också han som känt henne sedan liten varit delaktig.Hon var ju sviken av alla. Morbrodern, föräldrarna och svenska myndigheter. De som överhuvudtaget reagerat på flickan verkar ha varit fullständiga främlingar. Grannar, polis alltså personer som bara sett henne en kort stund. Min förvåning handlar mer om fokuset på kvinnan som GM. Och inte honom. En älsklingsmorbror var det. Skydda känns inte som rätt ord i sammanhanget.

Nej, jag hade nog för brått när jag kommenterade din fråga. Förlåt!

Kan det vara så att fokus hamnar på henne helt enkelt för att hennes förslagenhet verkar så uppenbar. Om honom vet vi inget egentligen, bara att han anmälts för hustrumisshandel, men att det hela avskrevs. (Var det inte så?) Humör har han alltså. Men är det inom ramen för det relativt normala? Och förresten: det här är också något jag sett många exempel på, att invandrarkvinnor tar till det yppersta av vapen mot sina män, som de inte har i sina hemländer, idén om våld i hemmet som något straffbart. De allra flesta gångerna är det säkert väl motiverat, några enstaka gånger används det som tomt hot. Men det är en annan historia och en parentes här.
Alltså: fruMGM ger ett obehagligt intryck och det genom sin manipulativa historia, han ger just inget intryck alls utan förblir något av en gåta. Helt platt, endimensionell just nu ...
Citera
2014-05-06, 21:15
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Karlskrona kommun startade hösten 2013 upp ett nytt centra för bl.a. ensamkommande flyktingbarn.

http://www.karlskrona.se/BarnochUtbildning/Mottagningscentret-Valkomsten/

Morbrodern hade adekvat utbildning, deltog i Korta Vägen, pratade de språk som var aktuella samt egen erfarenhet av ensamkommande flyktingbarn och erfarenhet som vårdnadshavare av en sådan.

Klippt som skuren mao ...

Det hade ju varit perfekt för honom. Men mig veterligen hade han varit arbetslös i två år. Iallafall enligt hans twitter från den 20 april i år.

https://mobile.twitter.com/OkAshour/status/457913617258913792
Citera
2014-05-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Korta vägen i Karlskrona

är en arbetsmarknadsutbildning för snabbare slussa in t.ex. utlänningar med akademisk utbildning på svensk arbetsmarknad. Som jag förstått det gick morbrodern det utbildningen.

Som en del i den ingår arbetsförlagd praktik med relevans för personens utbildning.

Kan den praktiken varit just förlagd hos socialen på kommunen?

Han angav just en anställning där på sin FB-sida, om jag inte missminner mig?

Usch, här kan det finnas en förklaring till socialtjänstens undfallenhet. Jag hoppas av hela mitt hjärta att detta inte stämmer.

Skulle vara intressant om någon boende i Landskrona, Hässleholm eller Lomma tror att dom sett Yara förut? Då tänker jag mest på grannar till "diverse släktingar".

Finns det en oro bland släktingarna att saker ska komma fram angående sina egna uppehållstillstånd eller brottslig verksamhet?

Varför har dom inte begripit hur fruktansvärt utsatt Yara varit? Hur har barnen i den här delen av släkten det? Hur mår dom efter allt som hänt?
Citera
2014-05-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll

Man undrar var kommunikationen brustit. Det känns som om ingen av de här människorna möts på riktigt, öga mot öga, rektorn-soc, soc-polisen, polisen-skolan. Sker all kommunikation via fax, mejl och lösa pappersark som försvinner in i arkiven?

Om skolor gör soc-anmälan går det oftast på papper till soc. I bästa fall responderar soc om de öppnar en utredning eller inte. I öppna ärenden kan skolan ibland ha kontakt med handläggare mer frekvent, i tex nätverksmöten. Soc får endast vara öppna mot skolan om vårdnadshavarna tillåter detta, annars är det locket på.

Jag har varit med om kommuner där soc uttryckligen bett ex förskola/skola att anmäla "allt". Då har soc mer på fötterna i en utredning.

I den här historien verkar många ha "gjort för lite"...
Citera
2014-05-06, 21:20
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meowgrrr
Från Aftonbladet:
Inte heller vill hon avslöja resultat av den obduktion av kroppen som gjorde under tisdagen.

– Jag har fått en muntlig redogörelse av den polisman som närvarade, säger hon. Men uppgifterna om dödsorsaken ska vi i första hand delge flickans föräldrar. Dessutom faller de under utredningssekretess.

Är det kutym att polis närvarar vid obduktioner?

Ja, det är viktigt att se skadebilden och bl a vad som kan ha orsakat skadan så man vet vilket tillhygge/vapen mm man ska söka efter.
Det obducenten berättar om sina observationer under arbetets gång kan också vara mycket värdefullt.
Citera
2014-05-06, 21:20
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Det hade ju varit perfekt för honom. Men mig veterligen hade han varit arbetslös i två år. Iallafall enligt hans twitter från den 20 april i år.

https://mobile.twitter.com/OkAshour/status/457913617258913792

Fast nu när man tänker på det en gång till. Att praktisera är ju inte detsamma som att vara anställd. Även om han har praktiserat så är han ju alltjämt arbetslös.

Hoppas VERKLIGEN inte att det är så här det förhåller sig! I så fall kan ju socialförvaltningens unfallenhet bero på att man inte vill rota i en "kollegas" privatliv
Citera
2014-05-06, 21:21
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Om skolor gör soc-anmälan går det oftast på papper till soc. I bästa fall responderar soc om de öppnar en utredning eller inte. I öppna ärenden kan skolan ibland ha kontakt med handläggare mer frekvent, i tex nätverksmöten. Soc får endast vara öppna mot skolan om vårdnadshavarna tillåter detta, annars är det locket på.

Jag har varit med om kommuner där soc uttryckligen bett ex förskola/skola att anmäla "allt". Då har soc mer på fötterna i en utredning.

I den här historien verkar många ha "gjort för lite"...

Tack för infon! Du verkar insatt och det är viktigt att förstå rutinerna? Tack!
Citera
2014-05-06, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är ren rutin att hemlighålla dödsorsaken. Det är nog ingen högoddsare att det rör sig om skalltrauma av trubbigt våld, men mer exakt än så blir inte offentligt förrän FUP är det.
Tänkte på just det med typen av skador, fanns ett annat fall för länge sedan där de dolde just sexuella skador... Men visst kan det vara som du skriver. Hur som så är det för jävligt när de ger sig på små barn, som dessutom blivit illa behandlad en lång tid...
Citera
2014-05-06, 21:27
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men vänta nu!
Om Yara varit med vid första stöldincidenten på Willy:s, skulle hon då ha vågat gå in där för att stjäla riskakor? Hade inte Therese känt igen henne från första tillfället? Borde inte fruMGM varit portad därifrån?

Om man är hungrig vågar man nog stjäla. Vet du hur det känns att vara hungrig? Du borde prova nån gång. Eller det kanske är därför du skriver så konstiga inlägg, för att du har glömt att äta.
Citera
2014-05-06, 21:32
Medlem
Till Remark

Jag anar också lite soc-praktik (för MGM-morbrodern).
Citera
2014-05-06, 21:36
Medlem
Citat:
Fast nu när man tänker på det en gång till. Att praktisera är ju inte detsamma som att vara anställd. Även om han har praktiserat så är han ju alltjämt arbetslös.

Hoppas VERKLIGEN inte att det är så här det förhåller sig! I så fall kan ju socialförvaltningens unfallenhet bero på att man inte vill rota i en "kollegas" privatliv

Han beskärmade sig ganska nyss på facebook över att det gått så lång tid utan att han fått jobb.
Det här med att fylla i uppgifter om sig själv kan bli lite hipp som happ. Han får trots allt sina pengar av kommunen och de är nog villkorade till att han fullföljer utbildningen, så det kan duga som uppgift på vad han sysslar med.*
Vad sedan beträffar olika bilder där han förekommer bland villor och båtar, så kan det vara ett försök att snobba med det han inte har, men det kan också vara så enkelt att han visar dem därhemma olika miljöer i det nya landet. Ställen där han varit inbjuden och fått smaka på det som ligger bortom hyresrätten ...
Sverige är trots allt ganska exotiskt och snön som lockade Yara så mycket var kanske en underbar idé som hon aldrig hann uppleva riktigt själv.

*En invandrare som jag följt av helt andra anledningar, uppger att han jobbar på någon forskningsenhet på Karolinska institutet; med telefonnummer och allt. Han kommer från en annan del av världen, men har inte lyckats utbilda sig till något, varken här eller där. Så det kan bli lite dråpligt ibland.
Citera
2014-05-06, 21:36
Medlem
Iobberknolls avatar
R*mi *shours Twitter och Instagram

Twitter
https://twitter.com/OkAshour
https://twitter.com/rami19827

Instagram
http://instagram.com/ramiashour82#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera