2014-05-06, 20:41
Medlem
Iobberknolls avatar
Jag tror att båda är lika skyldiga. Två störda hjärnor tillsammans gör att allting eskalerar. Ingen av dem har bromsat.
Citera
2014-05-06, 20:42
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Fattiga människor stjäl menlösa saker. Vad tycker du dom hellre skulle ha stulit? En segelbåt? Diamanter och guld?

Riktig mat så klart!
Citera
2014-05-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirna
Det var inte svårt att få kontakt med föräldrarna direkt, de fanns på facebook exempelvis, hela familjen och släkten. Så det är knappast så att föräldrarna "gömt" sig för svensk polis. Och det är sagt från början till myndigheter att hon inte är "ensamkommande", myndigheterna visste om att hon kom med och bodde hos sin morbror.

(Stort plus för din livliga fantasi vad det gäller resten.)

Polisen måste kontakta om dödsbud enligt gällande regler och det skulle framföras personligen av polismyndigheten i Gaza. Dessa är mycket ineffektiva jämfört med svensk polis. Gången svensk polis och polis Gaza lär inte ha varit utan problem. Kanske krävdes kontakt också med andra myndigheter i Gaza. Som inte heller är kända för sin effektivitet.

Att han blev kontaktad av en person via hans FB var olyckligt men den personen tror jag bara ville väl. Men det blev ändå fel.

Och att myndigheterna skulle veta att hon kom och att hon inte är registrerad som ensamkommande stämmer inte.

Vad pappan säger tar jag med en nypa salt av flera orsaker. En är att han och flickans mamma inte hade någon som helst koll på hur deras 8 åriga flicka mådde. Trots deras uppgifter om tät kontakt.
Citera
2014-05-06, 20:49
Medlem
Men vänta nu!
Om Yara varit med vid första stöldincidenten på Willy:s, skulle hon då ha vågat gå in där för att stjäla riskakor? Hade inte Therese känt igen henne från första tillfället? Borde inte fruMGM varit portad därifrån?
Citera
2014-05-06, 20:51
Medlem
Korta vägen i Karlskrona

är en arbetsmarknadsutbildning för att snabbare slussa in t.ex. personer med akademisk utbildning (från annat land) på svensk arbetsmarknad. Som jag förstått det gick morbrodern den utbildningen.

Som en del i den ingår arbetsförlagd praktik med relevans för personens utbildning.

Kan den praktiken varit just förlagd hos socialen på kommunen?

Han angav just en anställning där på sin FB-sida, om jag inte missminner mig?
Senast redigerad av Remark 2014-05-06 kl. 21:00.
Citera
2014-05-06, 20:57
Medlem
Varför vill inte SOS ge ut larmsamtalet?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18836038.ab
Citera
2014-05-06, 20:59
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Korta vägen i Karlskrona

är en arbetsmarknadsutbildning för snabbare slussa in t.ex. utlänningar med akademisk utbildning på svensk arbetsmarknad. Som jag förstått det gick morbrodern det utbildningen.

Som en del i den ingår arbetsförlagd praktik med relevans för personens utbildning.

Kan den praktiken varit just förlagd hos socialen på kommunen?

Han angav just en anställning där på sin FB-sida, om jag inte missminner mig?

Jo, det har du rätt i
Citera
2014-05-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
För första gången mitt liv har jag, gamla tanten, blivit riktigt blodtörstig!
Är det viktigt att veta vem som utdelat det slutliga, dödliga slaget om båda pinat henne mer eller mindre systematiskt?
Om något skulle jag ändå undra ifall herrMGM blivit ett offer för denna klan, eller om det har varit lätt att svepa med honom i den allmänna ondskan mot barnet?
Det är kanske det ingen kan eller vill förstå, att älsklingsmorbror inte kunde skydda henne bättre?
Var han ensam och utelämnad, han också? Eller var han en villig och entusiastisk utdelare av spöstraff och hotelser, svältkurer och andra strafformer?

Jag tror du missförstår mig. Min tro är tyvärr att detta var gemensamt. Hon hade lidit för länge för att det på något sätt skulle gå att dölja för en partner. Däremot är det i någon mån om det går att gradera värre att tänka på att också han som känt henne sedan liten varit delaktig.Hon var ju sviken av alla. Morbrodern, föräldrarna och svenska myndigheter. De som överhuvudtaget reagerat på flickan verkar ha varit fullständiga främlingar. Grannar, polis alltså personer som bara sett henne en kort stund. Min förvåning handlar mer om fokuset på kvinnan som GM. Och inte honom. En älsklingsmorbror var det. Skydda känns inte som rätt ord i sammanhanget.
Citera
2014-05-06, 21:02
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megustaa
Varför vill inte SOS ge ut larmsamtalet?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18836038.ab

De vill lämna ut larmsamtalet, men polisen måste lämna in en skriftlig begäran. Som jag förstod det kommer polisen att få tillgång till materialet redan imorgon. Missvisande rubrik.
Citera
2014-05-06, 21:08
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag tror du missförstår mig. Min tro är tyvärr att detta var gemensamt. Hon hade lidit för länge för att det på något sätt skulle gå att dölja för en partner. Däremot är det i någon mån om det går att gradera värre att tänka på att också han som känt henne sedan liten varit delaktig.Hon var ju sviken av alla. Morbrodern, föräldrarna och svenska myndigheter. De som överhuvudtaget reagerat på flickan verkar ha varit fullständiga främlingar. Grannar, polis alltså personer som bara sett henne en kort stund. Min förvåning handlar mer om fokuset på kvinnan som GM. Och inte honom. En älsklingsmorbror var det. Skydda känns inte som rätt ord i sammanhanget.

Jag tror att fokus på kvinnan beror på att vi suttit och läst en massa dokument rörande kvinnan. Det har framkommit att hon varken är guds bästa barn eller den skarpaste kniven i lådan. Lätt hänt att spekulationerna skenar iväg i samma takt som man får tillgång till information. När vi får veta mer om MGM lär vi fokusera lika mycket på honom. Jag är övertygad om att båda är lika inblandade, båda lika ondasinta och likgiltiga inför vad som hände flickan. Ska dock bli intressant att se hur stor vikt larmsamtalet kommer att få på sympatifördelningen mellan mannen/kvinnan.
Citera
2014-05-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jo, det har du rätt i

Karlskrona kommun startade hösten 2013 upp ett nytt centra för bl.a. ensamkommande flyktingbarn.

http://www.karlskrona.se/BarnochUtbildning/Mottagningscentret-Valkomsten/

Morbrodern hade adekvat utbildning, deltog i Korta Vägen, pratade de språk som var aktuella samt egen erfarenhet av ensamkommande flyktingbarn och erfarenhet som vårdnadshavare av en sådan.

Klippt som skuren mao ...
Citera
2014-05-06, 21:10
Medlem
Från Aftonbladet:
Inte heller vill hon avslöja resultat av den obduktion av kroppen som gjorde under tisdagen.

– Jag har fått en muntlig redogörelse av den polisman som närvarade, säger hon. Men uppgifterna om dödsorsaken ska vi i första hand delge flickans föräldrar. Dessutom faller de under utredningssekretess.

Är det kutym att polis närvarar vid obduktioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in