2014-05-06, 20:14
Medlem
dirnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att föräldrarna offrade sitt barn vet vi nog ganska säkert eftersom föräldrarna ansökt om anslutningstillstånd, man har alltså inte skickat hit flickan för att hon ensam skulle få ett
bättre liv, det var fler som ville in i EU. Föräldrarnas existens är idag allmänt känd i och med den tragiska utgången, jag tror inte migrationsverket eller andra myndigheter visste om att
föräldrarna hade en tät kontinuerlig förbindelse till flickan.

Att polisen inte hade allt för lätt att få tag i familjen tyder nog på att familjen i Gaza inte ville visa att dom var allt för lätttillgängliga och aktiva i flickans liv, Yara var ju trots allt ett ensamkommande flyktingbarn inför myndigheterna. Inte ett barn som hade kontakt med föräldrarna mest hela tiden, jag tror absolut inte denna intensiva kontakt var allmänt känd för
någon myndighet. Idag när GM:s datorer är beslagtagna vet familjen hemma i Gaza att denna kommunikation förr eller senare kommer att uppdagas, lika bra att bekräfta detta i svensk
media och va först ut med sin version - "vi förstod aldrig att det var så illa, vi trodde på flickan"

Flickans version kommer däremot aldrig att komma ut och man behöver väl inte tänka till
allt för mycket för att förstå att båda familjer på sitt sätt hotat flickan vid upprepade tillfällen
med att ifall hon inte uppförde sig på alla möjliga sätt och vis så skulle aldrig Mamma och
Pappa få komma hit.

Högst troligt har en enorm press och skrämseltaktik satts på flickan dagligdags och speciellt
när orosanmälningarna trillat in. Flickans version till socialen har nog varit en helt annan än vad dom oroliga medmänniskorna via orosanmälningar bevittnat och hetsen dom anhöriga satt på Yara var att ljuga så mycket som möjligt hur bra allt var för annars skulle hon aldrig få se sina
föräldrar igen. Skype-samtalen flickan och föräldrarna emellan har nog också haft en liknande,
möjligtvis lite mildare, jargong - "är du inte snäll och lydig mot morbror Yara kanske
Mamma och Pappa inte får komma till dig". Stackars, stackars barn.
Det var inte svårt att få kontakt med föräldrarna direkt, de fanns på facebook exempelvis, hela familjen och släkten. Så det är knappast så att föräldrarna "gömt" sig för svensk polis. Och det är sagt från början till myndigheter att hon inte är "ensamkommande", myndigheterna visste om att hon kom med och bodde hos sin morbror.

(Stort plus för din livliga fantasi vad det gäller resten.)
Citera
2014-05-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Här om butikschefen

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/flera-slog-larm-till-skolan

Här om pappans kontakt med socialen och skolan

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18817760.ab

"Även i matbutiken på Pantarholmen lade man märke till den lilla flickan som smög omkring i affären och plockade på sig riskakor om mornarna när hon borde ha varit i skolan.

- Barn stjäl inte riskakor, barn stjäl chokladkakor, tuggummin och godis. Min första tanke var att hon var hungrig, säger butikschefen Therese Andersson.

Både grannen och Therese Andersson kontaktade personal på skolan och bad dem hålla uppsikt över flickan."

"/Pappan/ säger att han varit i kontakt med både socialen och skolan i Sverige för att prata om hur hans dotter hade det. Ingen har nämnt de anmälningar som kommit in."

OFATTBART
fullständigt ofattbart

Tack för länkar
Citera
2014-05-06, 20:21
Bannlyst
Citat:
Enligt media vill polisen hemlighålla dödsorsakerna. Kan förstå dem.

http://www.expressen.se/kvallsposten/socialen-fick-larm-om-yara-redan-i-november/

"Under tisdagen obduceras Yara av rättsläkare. Men resultatet kommer att hållas hemligt.
– Vi går inte med några resultat vare sig gällande skador på kroppen eller dödsorsak, säger Lotta Hansson, informationschef vid Blekingepolisen.
Med hänsyn till förundersökningssekretessen och individsekretessen kommer vi inte att berätta något om vilka skador som kan finnas på kroppen eller om dödsorsaken, säger hon."

Man får funderingar om det är sexuella skador iomed att de vill stenhårt dölja detta...
Boka fängelse i Ryssland så de verkligen får sona sina brott.
Citera
2014-05-06, 20:22
Medlem
Citat:
Jag tror de säljer stöldgodset på tradera och loppisar. Finns massor med sånt på loppisarna i min stad. Helt nya saker! Så köp inte!
Varför sälja på loppis och sedan köpa det man vill ha? Onödig omväg!
Plattänger är nog välkomna bland damerna i familjen (och brodern är damfrisör, verkar det som); barnkläder, smycken och annat liknande går åt. Sysslolösa damer sportar med att stjäla det de inte har råd med. FruMGM ser ju ganska chic ut på bilderna från COOP. Den andra är väl för tillfället klädd i "arbetskläder", smått maskerad till och med.
Citera
2014-05-06, 20:22
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
"Även i matbutiken på Pantarholmen lade man märke till den lilla flickan som smög omkring i affären och plockade på sig riskakor om mornarna när hon borde ha varit i skolan.

- Barn stjäl inte riskakor, barn stjäl chokladkakor, tuggummin och godis. Min första tanke var att hon var hungrig, säger butikschefen Therese Andersson.

Både grannen och Therese Andersson kontaktade personal på skolan och bad dem hålla uppsikt över flickan."

"/Pappan/ säger att han varit i kontakt med både socialen och skolan i Sverige för att prata om hur hans dotter hade det. Ingen har nämnt de anmälningar som kommit in."

OFATTBART
fullständigt ofattbart

Tack för länkar

Ja, förutom de rent officiella och formella anmälningarna, så finns det många som har försökt att få fram sin oro. Men sen har det inte skickats vidare. Jag undrar varför? Pratar folk inte med varandra? Tar folk inte varandra på allvar?
Citera
2014-05-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ja, förutom de rent officiella och formella anmälningarna, så finns det många som har försökt att få fram sin oro. Men sen har det inte skickats vidare. Jag undrar varför? Pratar folk inte med varandra? Tar folk inte varandra på allvar?
Nä, jag tror att soc föraktar vanliga medborgare lite grand. De är ju proffs på detta, bevars!
Men i rättvisans namn måste jag berätta att jag blivit bra bemött av både polis och soc i min egen hemkommun efter en anmälan om misshandel. De var genomkorrekta och trevliga och jag vet att offret blivit väl omhändertaget.
Citera
2014-05-06, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Man får funderingar om det är sexuella skador iomed att de vill stenhårt dölja detta...
Boka fängelse i Ryssland så de verkligen får sona sina brott.
Det är ren rutin att hemlighålla dödsorsaken. Det är nog ingen högoddsare att det rör sig om skalltrauma av trubbigt våld, men mer exakt än så blir inte offentligt förrän FUP är det.
Citera
2014-05-06, 20:30
Medlem
Citat:

OFATTBART
fullständigt ofattbart

Tack för länkar

Ja det är oerhört tragiskt. Jag förstår att pappan är förbannad och förtvivlad på de svenska myndigheterna.
Stackars stackars lilla flicka
Citera
2014-05-06, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ja du det är flashback så det får man leva med. Folk som läser är inte dumma utan brukar hoppa över de värsta. Många är väl dock sansade här trots brottets art. Själv är jag bara elakartad ibland.

Men allvarligt talat. Varför är så många övertygade att hon är den skyldige? Det märkliga är att
plötsligt är både Gaza och FB övertygad om samma GM.
Att kvinnan i högsta grad är delaktig tror vi väl alla.
Men mordet? Varför tror ingen att mannen är minst lika delaktig i detta.
Eller till och med huvudansvarig för själva mordet. Själv tror jag kvinnan är korkad (baserat på protokollen) medans mannen är betydligt smartare. Men det har inget med skuldfrågan att göra.
I FUP om stölden i Landskrona verkar hon livrädd för att mannen ska få veta om det. På direkt fråga säger hon dock att hon inte har orsak att vara rädd för mannen. Statistiskt sätt pekar det mesta på mannen, har för mig att upp till tvåårsåldern är mamman den vanligaste förövaren. Därefter vänder det markant.
Citera
2014-05-06, 20:32
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Varför sälja på loppis och sedan köpa det man vill ha? Onödig omväg!
Plattänger är nog välkomna bland damerna i familjen (och brodern är damfrisör, verkar det som); barnkläder, smycken och annat liknande går åt. Sysslolösa damer sportar med att stjäla det de inte har råd med. FruMGM ser ju ganska chic ut på bilderna från COOP. Den andra är väl för tillfället klädd i "arbetskläder", smått maskerad till och med.

Då kanske det var tänkt att damfrisören skulle sälja plattängerna i salongen. Har svårt och tro att någon behöver så många plattänger annars. Begriper inte varför de stulit så menlösa saker? På Willys var det en massa snacks???

Jo, hon ser ganska chic ut. Det gjorde hon på sin profilbild på facebook också. Riktig makeup-skata. Usch, kom att tänka på Snövit och den elaka styvmodern
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-06 kl. 20:35. Anledning: Förväxlade törnrosa med Snövit
Citera
2014-05-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ja du det är flashback så det får man leva med. Folk som läser är inte dumma utan brukar hoppa över de värsta. Många är väl dock sansade här trots brottets art. Själv är jag bara elakartad ibland.

Men allvarligt talat. Varför är så många övertygade att hon är den skyldige? Det märkliga är att
plötsligt är både Gaza och FB övertygad om samma GM.
Att kvinnan i högsta grad är delaktig tror vi väl alla.
Men mordet? Varför tror ingen att mannen är minst lika delaktig i detta.
Eller till och med huvudansvarig för själva mordet. Själv tror jag kvinnan är korkad (baserat på protokollen) medans mannen är betydligt smartare. Men det har inget med skuldfrågan att göra.
För första gången mitt liv har jag, gamla tanten, blivit riktigt blodtörstig!
Är det viktigt att veta vem som utdelat det slutliga, dödliga slaget om båda pinat henne mer eller mindre systematiskt?
Om något skulle jag ändå undra ifall herrMGM blivit ett offer för denna klan, eller om det har varit lätt att svepa med honom i den allmänna ondskan mot barnet?
Det är kanske det ingen kan eller vill förstå, att älsklingsmorbror inte kunde skydda henne bättre?
Var han ensam och utelämnad, han också? Eller var han en villig och entusiastisk utdelare av spöstraff och hotelser, svältkurer och andra strafformer?
Citera
2014-05-06, 20:40
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Då kanske det var tänkt att damfrisören skulle sälja plattängerna i salongen. Har svårt och tro att någon behöver så många plattänger annars. Begriper inte varför de stulit så menlösa saker? På Willys var det en massa snacks???

Jo, hon ser ganska chic ut. Det gjorde hon på sin profilbild på facebook också. Riktig makeup-skata. Usch, kom att tänka på Snövit och den elaka styvmodern

Fattiga människor stjäl menlösa saker. Vad tycker du dom hellre skulle ha stulit? En segelbåt? Diamanter och guld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in