2014-05-04, 18:12
Medlem
Hej,

Lite OT men hoppas någon med kunskaper kan svara på denna ganska enkla fråga: om man har uppehållstillstånd för studier, kan man då stanna som turist (ej Schengen medborgare) i 90 dagar när detta tar slut eller måste man lämna landet direkt?

Tack!
Citera
2014-05-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harkelharkel
Ansökte 7:e Okt 2013, intervju 15:e Jan 2014. Webbansökan. Skickade komplettering med skatteverkets registrering av vigseln elektroniskt.

Har loggat in på Migs CAS sida, fast det har stått still där sen de registrerade dokumenten som kom in från intervjun.

Samma goja varje gång man ringer. Har begärt att få ärendet flyttat från Solna till Malmö, samt nu begärt förtur pga universitetsantagning (troligen nekas). Har tagit reda på tillståndsenheternas nummer i både Solna och Malmö, samt mejlat personer som jobbar på dem direkt. Kundtjänst är ju helt körda.

Är så galet trött och förbannad att hela vårt liv kretsar runt denna gudsförgätna myndighet.

Har läst SÅ många historier här på flashback, familjeliv och thelocal om folk som utan förtur får svar timmar efter intervjun.

De har tittat på vår ansökan och konstaterat att den är komplett, det har jag skriftligt, trots det får vi inte ens någon handläggare.

Har JOs sida uppe jämt och försöker formulera en anmälan. Om Mig var något att lita på hade de inte hållt på med allt hemlighetsmakeri. Har läst alla studier, statistik etc. Har bättre koll på allt än deras egna anställda, men det är fortfarande orimligt. De har def. något fuffens för sig.

Frustrerande minst sagt! Vi ansökte på webbeni juli 2013, passerat 9 hela månader nu och ännu inte fått någon handläggare!
Också fått som svar att allt ser bra ut osv, men att ingen ännu tagit sig an ärendet.

Blir vansinnigt trött på detta nu! Helst när man ser/hör/läser om hur orättvist olika lång tid det tar för alla.
Snart är det semestertider också, så då åker väl handläggarna iväg och det dröjer ännu längre...
Citera
2014-05-05, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helenisen
Frustrerande minst sagt! Vi ansökte på webbeni juli 2013, passerat 9 hela månader nu och ännu inte fått någon handläggare!
Också fått som svar att allt ser bra ut osv, men att ingen ännu tagit sig an ärendet.

Blir vansinnigt trött på detta nu! Helst när man ser/hör/läser om hur orättvist olika lång tid det tar för alla.
Snart är det semestertider också, så då åker väl handläggarna iväg och det dröjer ännu längre...

Det är riktigt svåra tider, vi ansökte i september och ni har då väntat två månader längre om ni ansökte i juli alltså 9 månader men ingen handläggare än? Verkar väldigt konstigt.. Efter ditt och flera andras inlägg så som jag förstått får man en handläggare efter 10-11 månader och beslut tas så fort du fått en handläggare (ungefär så). Ja, semester ska väl dom också ha så det blir säkert längre väntetider framöver..
Citera
2014-05-05, 05:26
Medlem
Hur lång tid tog det för er vars partner fått uppehållstillståndet beviljat att få tag i sitt uppehållstillståndskort på ambassaden?
Citera
2014-05-05, 11:34
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suselisan
Hur lång tid tog det för er vars partner fått uppehållstillståndet beviljat att få tag i sitt uppehållstillståndskort på ambassaden?

Jag har för mig att det tog ungefär två veckor för oss innan ambassaden hade kortet. (Indonesien)
Citera
2014-05-05, 23:47
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herewegoagain
Hej,
Lite OT men hoppas någon med kunskaper kan svara på denna ganska enkla fråga: om man har uppehållstillstånd för studier, kan man då stanna som turist (ej Schengen medborgare) i 90 dagar när detta tar slut eller måste man lämna landet direkt?
Nej, den som är medborgare i ett viseringsfritt land som ej är EU- eller EES-land måste först lämna Schengen-området. När personen reser in i området igen har denne 90 viseringsfria dagar per halvår att använda. Ett enklare alternativ är att i Sverige ansöka om uppehållstillstånd för besök istället för att resa utomlands.
Citera
2014-05-06, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helenisen

Jag passat på att fråga om detta med semester, men fick inte svar på min fråga tyvärr! Bara att du vet väl att tiden på hela ansökan är ca 12 månader!
Citera
2014-05-06, 13:15
Medlem
Hej, Jag frågade igår om hur semestertiderna kommer påverka allt.
Svaret jag fick var att det nog inte ska påverka alls och att alla inte tar ledigt samtidigt.
Men över jul hade jag en vän som fick vänta längre pga jul-uppehåll.
Så jag vet inte vad jag ska tro.
Jag fick även svar igen att det är 11 månader som gäller även om vi skickade webbansökan när det var tio månader :/ sucks fast en annan sa att det fortfarande är 10 månader
Positiva är att han inte trodde att tiderna skulle höjjas just nu iaf.....
Citera
2014-05-06, 20:18
Medlem
Hej. Är det någon här som hat nummer eller mejl adress till teamledare eller något likande till migrationsverkets kontor i boden? Vårat ärende ligger där men man får ju inte ut något genom att prata med dom som svarar när man ringer mig.verket.
Citera
2014-05-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Det är riktigt svåra tider, vi ansökte i september och ni har då väntat två månader längre om ni ansökte i juli alltså 9 månader men ingen handläggare än? Verkar väldigt konstigt.. Efter ditt och flera andras inlägg så som jag förstått får man en handläggare efter 10-11 månader och beslut tas så fort du fått en handläggare (ungefär så). Ja, semester ska väl dom också ha så det blir säkert längre väntetider framöver..

Citat:
Ursprungligen postat av oxox
Jag passat på att fråga om detta med semester, men fick inte svar på min fråga tyvärr! Bara att du vet väl att tiden på hela ansökan är ca 12 månader!

Jag har också uppfattat det så att man efter en viss tid (3 veckor-11 mån) tilldelas en handläggare och att det efter det går relativt fort att få beslut. Synd bara att man inte tillhör de där som får svar löjligt fort, utan tvingas vänta bort ett helt år av sitt och sina gemensamma liv...

Angående semester så har ingen sagt rakt ut när man frågat, men antytt att visst, under sommaren samt under julhelgerna så är många lediga samtidigt, om än inte alla, så visst kan det då uppstå fördröjningar...fullt förståeligt visserligen, men inte roligt att befinna sig på andra sidan staketet, så att säga

Mailade dem igår och bad dem SPECIFIKT svara på MIN fråga angående JUST PRECIS EXAKT vårt ärende och inte svara per automatik med copy-paste klipp från deras hemsida om väntetid osv. Får väl se vad och när de behagar svara.
Suck, känner mig rätt uppgiven vid detta laget måste jag erkänna...i över 9 månader har vi väntat på att få fortsätta vårt liv tillsammans och det känns som om de fullkomligt skiter i vilket. Att vi varken planera semestrar, studier/arbete osv, spelar tydligen ingen roll.
Att de svarar "Borde få svar snart" hjälper inte oss!
De borde göra hela proceduren transparent, då skulle man slippa spekulera så mkt, samt att de skulle vara tvungna att ta alla i tur och ordning, för de gör de inte idag, hur mycket de än påstår sig göra det.
Citera
2014-05-07, 09:05
Medlem
Ja det är verkligen jättesvårt att sitta och vara tålmodig när man vill gå vidare och planera sitt liv.

De sa till mig att oftast brukar man få svar kring åtta månader vilket inte heller verkar stämma. Jag tror verkligen att de sätter allt på 11 månader just nu,men va vet jag.
Man får verkligen bara hålla ut och hålla ut...
Vårat hamnade i Norrköping och enligt honom så ligger det där i en hög väntan på att någon ska gå igenom det.
Citera
2014-05-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruSK
Ja det är verkligen jättesvårt att sitta och vara tålmodig när man vill gå vidare och planera sitt liv.

De sa till mig att oftast brukar man få svar kring åtta månader vilket inte heller verkar stämma. Jag tror verkligen att de sätter allt på 11 månader just nu,men va vet jag.
Man får verkligen bara hålla ut och hålla ut...
Vårat hamnade i Norrköping och enligt honom så ligger det där i en hög väntan på att någon ska gå igenom det.

Vårt har också hamnat i Norrköping, vilket jag förstått är en nitlott, att det går väldigt långsamt där. Frågade om de inte kunde skicka det någon annanstans så det blir gjort, men tydligen var det ingen ide nu när det gått så lång tid...nähä?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in