2014-05-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Men för i helvete, kan ni inte göra någonting själva?

Vem frågar jag. Klart ni inte kan. Ni kan bara svälja propaganda rakt av och köpa allt som sägs, såvida det passar er världsbild. Att ha ett kritiskt förhållningssätt och kunna göra egna undersökningar hör inte till er starkaste sida.

Jag tänker inte sitta och leta fram information åt dig. Lite får du faktiskt göra själv. Är du intresserad att i detalj se vem som erhöll vad, när, och för vilka ändamål, så kan du gå igenom statistiken på USAID:s officiella hemsida. Här hittar du total sammanställning av det totala antalet amerikanska skattemedel som gått utomlands för diverse projekt.

Top Recipient in Europe and Eurasia: RUSSIA

http://gbk.eads.usaidallnet.gov/data/fast-facts.html
http://gbk.eads.usaidallnet.gov/query/do?_program=/eads/gbk/tablesByCountry&cocode=4RUS
http://gbk.eads.usaidallnet.gov/data/detailed.html

Jag hittade inte någon relevant information i dem länkar som du refererade till. Det finns däremot en artkel som nämner att USA skall ha givit 2,7 miljarder dollar i bistånd till Ryssland under en 20 års perod: ”The U.S. Agency for International Development, or USAID, has spent more than $2.7 billion in the two decades since the fall of the Soviet Union,*State Department spokeswoman Victoria Nuland told reporters Tuesday ”
Artikeln har som rubrik ”Russia tells US: We don't want your aid money”
http://worldnews.nbcnews.com/_news/2012/09/19/13956839-russia-tells-us-we-dont-want-your-aid-money?lite
Som du kanske förstär så har ryssarna slängt ut USAID ur Ryssland. De är inte intresserade att få sitt land destabiliserat av en främmande makt.

Min slutreplik angående detta.

P.S. i post 5005 2014-04-27, 15:57 skriver du att Ryssland har fått ”20 miljarder dollar” av USA.
2014-05-06, 19:21
Medlem
MrSkargards avatar
Någon som har något att säga om detta:

http://www.liveleak.com/view?i=749_1399286176 ?

Har det redan diskuterats ber jag om ursäkt.
2014-05-06, 19:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ursäkta att mitt svar dröjde, men jag fastnade i de vidriga bilderna från massakern i Odessa.

Det är just denna reflexmässiga reaktion hos våra politiker som orsakat det nuvarande krisen och i värsta fall kan störta oss alla i fördärvet.

Det är tanken att det som är bra för Ryssland måste vara dåligt för alla andra som är fel. Det går att hitta lösningar som alla vinner på. Putin föreslog en sådan lösning med ett trepartsavtal mellan Ryssland, EU och Ukraina. EU avvisade detta eftersom man var säker på att Ukraina skulle välja EU om de ställdes inför ett ultimatum. Janukovytj, som var en usel president men trots allt kunde räkna valde i stället Rysslands mer generösa erbjudande.

Sedan bröt helvetet lös. Ett helvete som EU - och särskilt då Sverige - bär ett stort ansvar för. Se mitt inlägg i Bildt-tråden:

http://www.flashback.org/p48660453#p48660453

Om EU inte ägnat sig åt denna sterila Kalla Krigetpolitik utan i stället satsat på samarbete både med Ryssland och med andra stater så hade vi kunnat undvika mycket onödigt lidande.

För att återgå till folket i Donbas, så vill de ha en federation oavsett vad Putin önskar. Att vägra dem de det enda som skulle kunna bidra till en fredlig lösning av konflikten bara därför att Putin eventuellt också vill ha det är ju en stendum politik.

Rent konkret så handlar en federation om rätten att välja sin egen guvernör - i stället för att påtvingas en av Kiev utsedd oligark eller gansterboss - samt rätten att välja vilka språk som ska talas i skolorna.

Däremot inte om att lämna Ukraina. En delstat i en federation kan inte ensidigt utträda ur federationen. Det var det som det amerikanska inbördeskriget handlade om.

Regimens propaganda om att federalisterna är separatister som vill stycka upp eller lämna Ukraina är alltså falsk. Men den håller på att bli en självuppfyllande profetia.

Jag hoppas att det fortfarande går att hitta en sådan lösning. Ungefär som Bosnien, fast utan inbördeskrig. Men jag är rädd att det tåget gått, då det redan har spillts för mycket blod. Vi kan i stället få ett Bosnien på steroider, med inbördeskrig.

Om det är sant så bekräftar det att den skärpta konflikten lett till mer tydliga krav på att få lämna Ukraina.
Jag har försökt ta reda på vad man egentligen ska rösta om i det planerade valet i Donbas den 11:e maj. Det verkar inte som om det är ökad federalisering de får välja på. Det är självständighet valet ska handla om.

The date for a referendum on sovereignty of the Donetsk region, eastern Ukraine, was not changed. It would be held as planned on May 11, the proclaimed Donetsk People's Republic's co-chairman Denis Pushilin told a press conference on Friday.

He announced the question for the referendum "Do you support the act on the proclamation of independence of the State Donetsk Republic? Yes or No."

A referendum would take place also in Lugansk on May 11, he said.
"A referendum is the only way to settle the problem and make the entire world know what is happening on the land," Pushilin noted.

http://voiceofrussia.com/news/2014_05_06/Russian-observers-expect-invitation-to-Donetsk-region-referendum-3752/, idag

Även FT skriver att valet den 11:e maj handlar om att utropa Donbas till en "sovereign republic":

A referendum planned for May 11 to declare the Donetsk region – Ukraine’s industrial heartland – a sovereign republic has added to fears Kiev is losing control of the east of the country.

http://www.ft.com/intl/cms/s/0/60370f30-d4fb-11e3-adec-00144feabdc0.html?siteedition=intl#axzz30xN0Te71, idag

Sedan har jag svårt att de hur man praktisk ska kunna hålla val i Donbas den 11:e maj. I t ex Slavyansk måste det bli svårt.
Senast redigerad av Madagascar 2014-05-06 kl. 19:41.
2014-05-06, 19:35
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Nu får du ursäkta mig lite här om jag verkar lite efterbliven. Har inte hängt med så mycket senaste dagar om vad som hänt, haft lite annat att tänka på.

Men folk försöker alltså få detta till att det är ukrainska nationalister som tänd på, hackat ihjäl folk inkl. barn med yxa, våldtagit kvinnor, torterat gravida kvinnor och skjutit män i huvudet? och sedan ropa på att Putin ska storma in med sina befriare och återskapa ett folkmord likt Holodomor?
2014-05-06, 19:40
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Jag hittade inte någon relevant information i dem länkar som du refererade till. Det finns däremot en artkel som nämner att USA skall ha givit 2,7 miljarder dollar i bistånd till Ryssland under en 20 års perod

Vad artiklar nämner skiter vi fullständigt i om det istället finns en förstahandskälla med officiell information. Det finns det. Du fick den källan. Att du sen inte kan navigera dig fram på hemsidan och hitta informationen är ditt problem, inte mitt.
2014-05-06, 19:43
Medlem
Citat:

Bra sammanställning på den sidan. Det mesta har nog behandlats men det går inte att övertyga vissa i tråden att det inte är federalister som slagit och skjutit varandra till döds samt själva tänd eld på sina huvuden och sen på hela byggnaden. Allt medan deras oskyldiga bröder från högra sektorn stått utanför och hejat med hitlerhälsningar. Inte ens dessa fruktanvärda bilder kan få dom att se annat.
2014-05-06, 19:50
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Dessutom är Svobodas svenska motsvarighet inte SD utan det nazistiska Svenskarnas Parti, som de också haft kontakter med.

Vem är du för att leka expert och analysera Svoboda? Istället för att leka självutnämnd expert och sprida osanningar, så kanske du borde läsa officiella rapporter skrivna av experter på östeuropeisk högerextremism? Du vill ju inte lyssna på mig, trots att jag har flera års erfarenhet av landet och antagligen vet mer än du någonsin kommer veta om Ukraina. Men skit i mig. Dock borde väl experter som ägnat hela sitt liv åt att forska om Ukraina veta lite mer? Varför fortsätta snacka skit och inte ta till sig av det som dessa experter har att säga?

Här kan du läsa min analys om Svoboda (FB) Situationen i Ukraina just nu.
Här beskrivs Svoboda som politisk kraft i relevant kontext med beaktande av det ukrainska samhället, historia, sociopolitiska situation. Här hittar du också hänvisningar till experter på området. Bara på det sättet kan man få en korrekt bild av Svoboda. Vad du sen hittar om partiet i nån wikipedia-artikel spelar absolut ingen roll om du inte har någon förståelse för det ukrainska samhället. Det stämmer att Svoboda är ett populistiskt nationalistiskt parti med många frågetecken och mörka fläckar. Att applicera Svoboda på Sverige och dra paralleller till SvP tyder dock på trångsynthet och bristande kunskap av politiska och sociala miljöer.

Andreas Umland, expert på östeuropeisk högerextremism, om den nuvarande regeringssammansättningen.
Citat:
”Parubiy can, in my opinion, not be counted as a radical nationalist any more. He clearly was one in the 1990s, but is not any longer – an evolution through which Andriy Shkil and Serhiy Kvit apparently also went (with the exception of their historic discourse). ”Svoboda” is probably still to be counted as ultra-nationalist, but has a foreign policy agenda and electorate untypical for far-right parties. It might be in a transformation leading to a moderation – or it may not be. Time will show. ”Svoboda’s” bevaviour was, with the exception of the 1 January Bandera march which they conduct every year, largely constructive during the last three months. Obviously, they are not a centrist force and may be creating too many problems in the East and South. But what is the alternative to them in the government coalition? The Party of Regions? The Communists?””
http://sciencessociales.uottawa.ca/sites/default/files/public/ukraine/fra/documents/ukl467.pdf
Senast redigerad av fridaynightout 2014-05-06 kl. 20:10.
2014-05-06, 19:59
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:

Det har diskuterats en del, men filmen längst ner på sidan har inte uppmärksammats så mycket. Flaggviftningen från fönstret i slutet på filmen visar att det fanns fascister i huset långt efter att brandkåren kom dit. De har haft tid på sig att utföra de vidriga illdåden.
2014-05-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det har diskuterats en del, men filmen längst ner på sidan har inte uppmärksammats så mycket. Flaggviftningen från fönstret i slutet på filmen visar att det fanns fascister i huset långt efter att brandkåren kom dit. De har haft tid på sig att utföra de vidriga illdåden.

Är det i den filmen som du kan höra den "gravida" kvinnan skrika på hjälp när någon håller på att mörda henne?
2014-05-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Vem är du för att leka expert och analysera Svoboda? Istället för att leka självutnämnd expert och sprida osanningar, så kanske du borde läsa officiella rapporter skrivna av experter på östeuropeisk högerextremism? Du vill ju inte lyssna på mig, trots att jag har flera års erfarenhet av landet och antagligen vet mer än du någonsin kommer veta om Ukraina. Men skit i mig. Dock borde väl experter som ägnat hela sitt liv åt att forska om Ukraina veta lite mer? Varför fortsätta snacka skit och inte ta till sig av det som dessa experter har att säga?

Här kan du läsa min analys om Svoboda (FB) Situationen i Ukraina just nu.
Här beskrivs Svoboda som politisk kraft i relevant kontext med beaktande av det ukrainska samhället, historia, sociopolitiska situation. Här hittar du också hänvisningar till experter på området. Bara på det sättet kan man få en korrekt bild av Svoboda. Vad du sen hittar om partiet i nån wikipedia-artikel spelar absolut ingen roll om du inte har någon förståelse för det ukrainska samhället. Det stämmer att Svoboda är ett populistiskt nationalistiskt parti med många frågetecken och mörka fläckar. Att applicera Svoboda på Sverige och dra paralleller till SvP tyder dock på trångsynthet och bristande kunskap av politiska och sociala miljöer.

Andreas Umland, expert på östeuropeisk högerextremism, om den nuvarande regeringssammansättningen.

http://sciencessociales.uottawa.ca/sites/default/files/public/ukraine/fra/documents/ukl467.pdf
Mer från Andreas Umland som skrev det dokumentet.

KyivPost 2013-12-28
Andreas Umland: How spread of Banderite slogans and symbols undermines Ukrainian nation-building
http://www.kyivpost.com/opinion/op-ed/how-spread-of-banderite-slogans-and-symbols-undermines-ukrainian-nation-building-334389.html

Mycket text att läsa men intressant, framför allt på slutet.
Citat:
As result of a worst-case scenario, one day historians may conclude that Putin and Tiahnybok did jointly succeed in tearing the young Ukrainian state apart.
Många visste vad dom gav sig in på och ändå tog dom den vägen (Tyahnybok är alltså ledare för Svoboda).
2014-05-06, 20:24
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Mer från Andreas Umland som skrev det dokumentet.

KyivPost 2013-12-28
Andreas Umland: How spread of Banderite slogans and symbols undermines Ukrainian nation-building
http://www.kyivpost.com/opinion/op-ed/how-spread-of-banderite-slogans-and-symbols-undermines-ukrainian-nation-building-334389.html

Mycket text att läsa men intressant, framför allt på slutet.

Många visste vad dom gav sig in på och ändå tog dom den vägen (Tyahnybok är alltså ledare för Svoboda).

Jag är inte på något sätt någon beundrare av Svoboda. Det är inte den politiska kraften som Ukraina är i behov av. Svobodas populistiska tillvägagångssätt spelar bara i händerna på Putin, som förvränger deras roll och betydelse och utnyttjar det i sin propaganda. Dock bör man förbli objektiv, oavsett vad man tycker om Svoboda. Man måste förstå varför de i första hand har fått ett stöd, d.v.s. vad deras politik går ut på. För att förstå detta måste man känna till säregenheter i det ukrainska samhället. Utan att göra det kan man inte dra en rimlig slutsats av Svoboda. Om man däremot förstår dessa säregenheter så står det väldigt klart att det knappast är något fascistiskt/nazistiskt parti. Punkt. Vad man sen tycker om dem personligen hör inte hit.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-05-06 kl. 20:27.
2014-05-06, 20:27
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Kolla 12.26 igen, man ser tydligt att skottet kommer framifrån, inte minst på ingångshålet i skölden som böjer plåten kring hålet just inåt. Hålen i träden som syns är utgångshålen som den ryska psyopsen försöker påstå är ingångshål och att det därmed skjuts bakifrån.

Denna videon finns med inlagd grafik och text som försöker förvränga det som händer, precis som du gör. Det är så pinsamt dåligt när man klart ser vad som är ingångshål och utgångshål, och denna faktan är tvärtemot det den ryska psyopsen påstår i videon.

Er proryska psyopsing är fan pinsamt dålig ibland. Vi är inte blinda ryssar som ni kan förtrycka och tala omkull med er vidriga propaganda. Dom enda medhåll ni får är från svenska nazister och invandrare som i sitt USA-hat automatiskt gillar Putler.

---------------------------------------------------------------------------------

Ta en till tablett o lugna ner dig, fradgan kan skada din dator. Är det inte jobbigt med Psyops överallt och ryssar o Putlar..

Har nu studerat videon i sin helhet efter bästa förmåga.
00.37-00.38 syns tydligt en kaskad från ett kraftfullt vapen, med tanke på att dom befinner på en väg med vallar på sidorna.

Då blir min bästa gissning att just denna krypskytt befinner sig högt upp till vänster om vägen, om du står i riktningen av vägens stigning.

Hurvida man kan se om plåten är böjd inåt eller ut åt är för mig omöjlig och se. Berätta hur du kan se det?

Notera att skölden redan har en stor perforering i den nedre delen innan han blir träffad. Den är helt klart inåtböjd..

För att vara helt säkert veta var denna krypskytt sköt från är att sätta en trästav i genomgångshålet i trädet, då får man ut den exakta positionen av skytten.

Personligen tycker jag att om detta skulle vara utgångshålet så är det alldeles för litet, med tanke på kraften i skottet som träffar killen med skölden. Det blir ju ett moln bakom skölden. Men det kan vara flera krypskyttar med olika vapen och positioner.

Det ligger en kille i grönt bredvid trädet på gatan och tycker mig se rök från nedslag mellan honom och trädet. Troligtvis roar sig någon med att skjuta på honom som ligger på gatan.

I så fall blir den gröna killen skjuten från en hög position från hans vänster sida.

Dessutom vilja påpeka för dig att jag aldrig har påstått från vilken falang krypskytten/ar kommer från.....

---------------------------------------------------------------------------------
För övrigt anser jag att Carl Bildt bör omgående tvångsmedicineras, så han inte får chansen till att starta ett tredje världskrig!!!!!!
Senast redigerad av naturtvål 2014-05-06 kl. 21:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in