2014-05-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Har gjort en video om det hela som jag lagt ut på Youtube. Jag visar även alla saker som folk lämnat vid huset för Yara.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQHDnbB946E

Ps. Jag vet att ljudet är kasst men det blåste så mycket och en hel del trafik. Kan kanske göra bättre klipp nån blåsfri dag (vilket är mycket ovanligt i Karlskrona)
Det där var gripande fint gjort av dig!
Jag hoppas att hennes familj kan se den och förstå att många delar deras sorg.
Citera
2014-05-06, 17:04
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thenyoufadeaway
Nu är jag totalt oinsatt vad det gäller hur man invandrar så detta kan komma som en extremt dum fråga med vad räknas egentligen som att man kommer officiellt till Sverige? När man knatat upp till Migrationsverket och säger att man är här? Eller det datumet beslutet om folkbokföring kommit (alltså när man har varit här ett tag)? Eller något helt annat? Hans två första cover photos visar nämligen Karlskrona och de är daterade den 28/7-12, alltså två dagar innan han officiellt kom hit. De var ju tydligen redan gifta och kvinnan här sen tidigare så det är väl troligt att han varit här tidigare än vad som officiellt sägs, men det är ändå rätt intressant.

Nu tror jag inte statslösa tex uppger när dom kom exakt,. Men i myndigheternas register så har han landat i Sverige vid den uppgivna tidpunkten. Det vimlar väl av flyktingar som finns boendes hos vänner, släkt osv, som inte alls är registrerade. Papperslösa har du väl hört talas om.
Jag vill skita i när dom här två kom hit egentligen men dom har begått brott däremot och det är ju inte direkt att visa respekt för sitt nya land. Fick jag bestämma åkte dom ut redan vid stöldtillfället och då hela familjen.
Citera
2014-05-06, 17:05
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bönan
Har obduktionsrapporten kommit ut än?

Enligt media vill polisen hemlighålla dödsorsakerna. Kan förstå dem.

http://www.expressen.se/kvallsposten/socialen-fick-larm-om-yara-redan-i-november/

"Under tisdagen obduceras Yara av rättsläkare. Men resultatet kommer att hållas hemligt.
– Vi går inte med några resultat vare sig gällande skador på kroppen eller dödsorsak, säger Lotta Hansson, informationschef vid Blekingepolisen.
– Med hänsyn till förundersökningssekretessen och individsekretessen kommer vi inte att berätta något om vilka skador som kan finnas på kroppen eller om dödsorsaken, säger hon."
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-06 kl. 17:09. Anledning: Tilläg av länk och citat
Citera
2014-05-06, 17:08
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Ju mer man får reda på desto mer förstår man vilka de var. Och ingenting av detta visste Yaras familj eller socialförvaltningen om?

...att ens resonera kring sitt rykte när man är en så otäck människa? Om man vill ha gott rykte, ska man inte bete sig hederligt då?

De är djupt störda båda två.

Vad Yaras familj kände till är okänt.

Madi förstår inte att polisen kan se den redan gjorda Willys-stölden i en annan stad, och låtsas bli påkommen för första gången igen vid Coop. Först nämner hon en kvinna som ska heta Em Mahmoud, sedan har hon ingen aning om vem det är. Jag tror att Madi drogs med i stöldturnéerna av sina syskon när hon kom hit. Kvinnan verkar proffsig, avviker och kommer undan. Lämnar Madi som offerlamm för allt, trots att kvinnan stoppar ner det mesta i Madis väska.
Citera
2014-05-06, 17:09
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Kanske det är en korkad fråga, men varför har de samma tolk? Finns det inga risker med det?

Hur menar du?
En tolk ska tolka objektivt, inte genom subjektiva värderingar. Jag ser ingen fara med det.
Citera
2014-05-06, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det kan väl också vara så att MTGM sagtt att flickan ramlat ut från balkongen, sen bar de upp henne? För att förklara skadorna.
Förutsatt att det var MTGM som ringde förstås.
Det förklarar ju undersökning av balkong och områden nedanför.
Det har enligt uppgift från folk på plats funnits en ordentlig blodpöl där. Men de kan ju ha kastat ut den livlösa kroppen.
Citera
2014-05-06, 17:13
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoletta
Busted! :P Nu är det så att Sverige var för 30-40 år sedan ett fantastiskt land, innan det i mitten av 70-talet av dåvarande politiker beslutades (utan folkets mandat) att Sverige skall vara "mångkulturellt". Jag var för ung då för att förstå innebörden av konsekvenserna av ett sådant beslut, men detta faktum har eskalerat genom åren till en punkt där man är åsyna vittne till hur ett fantastiskt, homogent, tryggt land har förvandlats till oigenkännlighet. Skall inte utveckla det vidare för det är verkligen OT, men jag - som värnar om mitt land - har PRECIS lika stor rättighet och legitimitet att göra det, ÄVEN om jag inte kommer från Libanon, Syrien, Palestina bla bla bla. Men ni behöver inte oroa er.. pipelinen till Sverige kommer inte stängas av politikerna på ett bra tag... PK-hysterin och rasistskrikandet har fått ett cementerat fäste i detta lilla landet - solid as a rock. Nästan så jag avundas andra länder som är i krig, men där dess folk åtminstone är stolta över sitt land... och jag vet att ni förstår detta.

Och allt detta är SD:s fel . Hade dom inte kommit in i riksdagen för fyra år sedan så hade kanske de övriga partierna börjat fundera lite på konsekvenserna av 30-40 års misslyckade invandringspolitik. Vad som från början var hedervärd flyktingpolitik har numera urartat till oigenkännlighet.
Men för att inte ge "rasisterna" ens ett lillfinger kör man hellre landet i botten. Att i dag tala om flyktingpolitik, utanför kvotflyktingar, är ett hån mot flyktingbegreppet. Dom riktiga flyktingarna från oroshärdarna finns i lägren strax utanför gränsen. Dom som kommer ända hit upp till, nästan, världens ände är till stor del lycksökare i olika grad.
Citera
2014-05-06, 17:21
Medlem
Citat:
Enligt media vill polisen hemlighålla dödsorsakerna. Kan förstå dem.

http://www.expressen.se/kvallsposten/socialen-fick-larm-om-yara-redan-i-november/

"Under tisdagen obduceras Yara av rättsläkare. Men resultatet kommer att hållas hemligt.
– Vi går inte med några resultat vare sig gällande skador på kroppen eller dödsorsak, säger Lotta Hansson, informationschef vid Blekingepolisen.
– Med hänsyn till förundersökningssekretessen och individsekretessen kommer vi inte att berätta något om vilka skador som kan finnas på kroppen eller om dödsorsaken, säger hon."

Jag vill inte veta detaljer om skadorna, slipper helst det. Men undrar vad individsekretess innebär? Är det är för att skydda flickans integritet om skadorna är grova eller vad handlar det om?
Senast redigerad av VemKom 2014-05-06 kl. 17:23.
Citera
2014-05-06, 17:22
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:

Så, vad innebär det? Får vi reda på det när fup:en släpps? Kommer den överhuvudtaget att bli offentlig? Kommer rättegången att ske bakom lyckta dörrar? Fallet blir ju fullkomligt obegripligt om dom hemligstämplar allt...
Citera
2014-05-06, 17:22
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Hur menar du?
En tolk ska tolka objektivt, inte genom subjektiva värderingar. Jag ser ingen fara med det.

Det är en människa bakom den objektiviteten. Människor är aldrig 100% obejktiva. Det räcker med att han finner den ene mer avskyvärd än den andre. Sen är objektiviteten körd.
Citera
2014-05-06, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Förundersökning av stölderna.

https://anonfiles.com/file/f3992e59115cff65b92919475b8217a2

https://anonfiles.com/file/ddde13b02fb39f1e61f1056441913e8b
Hittade två intressanta saker i förhöret. Dels att hon lyckades bli anhållen för en butiksstöld på 5000 spänn. Det hör inte till vanligheterna. Sedan förhörsledarens pm:
Citat:
Den misstänkte gråter hejdlöst i omgångar och vill framstå som väldigt förtvivlad.
Uppenbarligen tror inte fhl på henne, annars hade det stått att hon var väldigt förtvivlad.
Citera
2014-05-06, 17:30
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Förundersökning av stölderna.

https://anonfiles.com/file/f3992e59115cff65b92919475b8217a2

https://anonfiles.com/file/ddde13b02fb39f1e61f1056441913e8b
Till startinlägget.

/Mod
Citera