2014-05-06, 15:27
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Bryr sig folk som använder ord som "antivit" om att undvika nedlåtande termer? Nejdu, det är en dum politisk felanvändning av ord som blivit än värre när man översätter det till svenska eftersom "kodord" är mer omodernt än engelskans "code word".

Direktöversättningar förknippas för mig och många andra svenskar med kulturberikare och liknande.
Nu är det väl inte de som använder ordet antivit som anklagas för att använda kodord..
2014-05-06, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Fast jag tycker ändå att "kodord" är fel ord.

Ni säger "antirasism är ett kodord för antivit". Men i ordvalet (kodord) ligger att den som kallar sig antirasist medvetet arbetar emot vita människors intressen. Den som inte är medveten om en handling hittar knappast på ett kodord för det.

Nej, antirasister kallar sig antirasister för att de anser att människor inte kan indelas i raser och bör behandlas på lika villkor. Den som i det mer eller mindre medvetet alltid missgynnar människor med fel hudfärg (ex vit) ÄR inte längre att betrakta som antirasist utan som rasist.

Därmed kan antirasist aldrig vara antivit för då blir antirasist rasist.

Det här har jag förklarat i ett tidigare inlägg. Det är en direktöversättnign från engelska. I USA är det kodord för rasism att vilja sänka skatter eller göra något åt brottslighet. Alltså används "kodord" här med. Tänker du till lite förstår du nog varför.

Om vi ska ta det du säger om antirasism på allvar här så innebär det följande. Det finns massor av folk (framför allt vita) som inte är antirasister. De är antivita. Det vill säga de är rasister - inte antirasister. Sen tittar vi på verkligheten. Enligt denna då så skulle t.ex. SD vara antivita. Det är ju det som är "rasism". Kollar du aftonbladet så förstår vi alltså att SD är antivita och antisvenska, de är ju "rasister", eller hur? Det är så du uppfattar media och ordets användning?

Vad vi faktiskt finner är att sådana som kallar sig och kallas antirasister alltid är antivita. Därav "antirasist är ett kodord för antivit". Ganska enkelt egentligen.

Det som är intressant är inte dina orddefinitioner utan hur det ser ut i verkligheten. Om alla andra utom du använder ord på ett visst sätt så kan du inte förutsätta att dina utläggningar om vad du anser vara definitionen spelar någon roll. Lyft blicken från naveln.
2014-05-06, 15:32
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Men antirasister är ju i oerhört många fall, medvetet eller omedvetet, rasister.

Om man ensidigt klagar på / klandrar en etnicitet för förgripelser som dels är historiska (dvs. de har utförts av en helt annan generation), dels överskuggas av andra (icke anklagade etniciteter) så väl historiskt som i nutid, då går det inte att skylla på okunskap/historielöshet.
"Rasister" anklagas ofta för att vara det just pga låg bildning, varför skulle självutnämnda "antirasisters" faktiska rasism kräva andra förklaringsmodeller?

Jag har inte så mycket att invända emot din beskrivning. "Antirasist", "allas lika värde"... det handlar om värdeord/uttryck som människor använder sig av utan att ha tänkt igenom dess innebörd. Ibland resulterar det i att man agerar i motsats till det man säger sig stå för. Vi är eniga i detta.

Det är "antirasist är ett kodord för antivit" som jag tycker är ett fånigt och språkligt inkorrekt uttryck.
2014-05-06, 15:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det här har jag förklarat i ett tidigare inlägg. Det är en direktöversättnign från engelska. I USA är det kodord för rasism att vilja sänka skatter eller göra något åt brottslighet. Alltså används "kodord" här med. Tänker du till lite förstår du nog varför.

Om vi ska ta det du säger om antirasism på allvar här så innebär det följande. Det finns massor av folk (framför allt vita) som inte är antirasister. De är antivita. Det vill säga de är rasister - inte antirasister. Sen tittar vi på verkligheten. Enligt denna då så skulle t.ex. SD vara antivita. Det är ju det som är "rasism". Kollar du aftonbladet så förstår vi alltså att SD är antivita och antisvenska, de är ju "rasister", eller hur? Det är så du uppfattar media och ordets användning?

Vad vi faktiskt finner är att sådana som kallar sig och kallas antirasister alltid är antivita. Därav "antirasist är ett kodord för antivit". Ganska enkelt egentligen.

Det som är intressant är inte dina orddefinitioner utan hur det ser ut i verkligheten. Om alla andra utom du använder ord på ett visst sätt så kan du inte förutsätta att dina utläggningar om vad du anser vara definitionen spelar någon roll. Lyft blicken från naveln.

Din mångordighet till trots handlar det om följande. Det är en strid om definitioner. Ni vill misstänkliggöra de som kallar sig för antirasister utan att kalla dem rasister. Anledningen till att ni inte vill kalla dem rasister är för att ni inte vill smutskasta ordet rasist då många av er själva är rasister.

Därför ordleken med "kodord" och "antivit".

Det är inte det att jag inte förstår vad ni vill säga och de poänger ni vill göra. Jag tycker bara att det är ett omständligt och fånigt sätt att uttrycka sig på.
2014-05-06, 15:42
Medlem
Citat:
Jag har inte så mycket att invända emot din beskrivning. "Antirasist", "allas lika värde"... det handlar om värdeord/uttryck som människor använder sig av utan att ha tänkt igenom dess innebörd. Ibland resulterar det i att man agerar i motsats till det man säger sig stå för. Vi är eniga i detta.

Det är "antirasist är ett kodord för antivit" som jag tycker är ett fånigt och språkligt inkorrekt uttryck.

Det här kan vara av intresse för en diskussion hos Svenska akademin. Vi förhåller oss till verkligheten och hur ord faktiskt används i stället.

Så här står det på www.feministisktinitiativ.se: "Vi motsätter oss en svenskhet som baseras på ett västerländskt, vitt kristet arv "

De kallar sig antirasister.

Så vad nu? Ska du maila och vara språkpolis? Gå till ett möte FI har och ta upp det? Det kommer du natuligtvis inte göra. Det skulle ingen vettig människa göra. Bättre att förhålla sig till verkligeheten i stället - och hur ord används där.
Senast redigerad av experten10 2014-05-06 kl. 15:48.
2014-05-06, 15:45
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
Nu är det väl inte de som använder ordet antivit som anklagas för att använda kodord..
Det är de som säger "antirasist är kodord för antivit" som använder ordet "kodord".
2014-05-06, 15:50
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det här kan vara av intresse för en diskussion hos Svenska akademin. Vi förhåller oss till verkligheten och hur ord faktiskt används i stället.

Så här står det på www.feminististinitativ.se: "Vi motsätter oss en svenskhet som baseras på ett västerländskt, vitt kristet arv "

De kallar sig antirasister.

Så vad nu? Ska du maila och vara språkpolis? Gå till ett möte FI har och ta upp det? Det kommer du natuligtvis inte göra. Det skulle ingen vettig människa göra. Bättre att förhålla sig till verkligeheten i stället - och hur ord används där.
Jaha. Att Fi uttrycker sig så gör fortfarande inte ordleken "antirasist är ett kodord för antivit" till en generell sanning eller ett språkligt korrekt uttryck.
2014-05-06, 15:59
Medlem
Citat:
Jaha. Att Fi uttrycker sig så gör fortfarande inte ordleken "antirasist är ett kodord för antivit" till en generell sanning eller ett språkligt korrekt uttryck.

Det är inte bara FI. Det är alla, utom just du. Som sagt, upp med blicken från naveln.
2014-05-06, 16:03
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Totalt genomskinligt. Du vet att det fins många hundra miljoner mycket fattiga i Indien? Så för det "medmänskliga ansvaret" så ska de indier som vet vad de håller på med bort från Indien? Det där håller inte. Ska vi jämföra patent per capita så ligger Indien i lä jämfört med Sverige. Minst sagt. Så att det skulle handla om "medmänskliga ansvar" är skitsnack från ditt håll.

Du vet det finns en IT-industri i Indien. Ericsson finns där. Det finns minst sagt en kundbas för Ericsson att jobba med. Men av någon knepig anledning ska indiern till Sverige för att... vad var det nu? Medmänsklighet?

Totalt skitsnack som sagt. Du är för invandring till alla vita länder. Punkt slut.

Likaså är det skitsnack när du pratar om att de som verkligen behöver ska komma hit. Så de som har råd och medel att ta sig hit är de mest nödställda medan de som är kvar har det alldeles utmärkt. Känner du att du är trovärdig? Dett samtidigt som du motsätter dig att vi ska styra upp i Afrika och andra ställen så att de får det drägligt. Medmänskligt ansvar? Jo, tjena.

Du pratar om att skicka hem när det är lugnt där de bor? Så funkar det inte i praktiken. Du vet, det vad tanken med "arbetskraftsinvandringen" av turkar till Tyskland. Hur gick det? Vad du dessutom medger här är att dessa krishärdar ska fortsätta, vi ska inte göra något åt det. Detta var din... medmänsklighet? Mmmhmm...

Nej, det är det inte. I FN:s stadgar om folkmord står inte det. Du hittade bara på vartefter du skrev. Igen. Det finns ett mönster i det du skriver, som sagt. Genotyp.. genocide.... ser du likheten?

Är du militärstrateg nu? Vad du gör nu är att hitta på vartefter igen. Letar efter bortförklaringar. Vad är det som säger att man måste "hålla allt" militärt? Mycket dålig idé. Du kom på den vartefter du skrev - inte så konsigt att idén är dålig. Det vita styret gick inte "under", vita sydafrikaner röstade fram det själv. Påhejade av väst och sin egen förrädarelit. Enligt din logik här kan Sverige "betala för sig" tack vare skogen, malmen och vattenkraften. Överallt så "betalar" vita människor för sig? Antivit.
Nä, det ska de inte. För de klarar sig som det är. De lever i fattigdom osv., men det är väl inte vårt problem? Naturligtvis menar jag de som kommer hit för att annars dör de. Som sagt så kommer de att komma ändå, om vi tar emot dem så kan vi ha koll på dem, om vi inte tar emot dem så smyger de in och då har vi inte koll.

Ja, exakt, Sverige har fler patent per capita än Indien. Men det spelar ju ingen roll. Om en av de intelligenta i Indien kommer hit så får vi det bättre. Och nej, indiern ska inte till Sverige av medmänsklighet utan för att vi har nytta av honom. Ja, Ericsson finns i Indien också, men som sagt kan en person som berikar vårt land (på riktigt) gott få flytta hit.

Självklart är jag inte för invandring till "alla vita länder". De allra flesta vita länder, t.ex. Norge och Holland, skiter jag fullständigt i. Jag är däremot för viss invandring till Sverige.

Visst kan vi hjälpa till att styra upp i Afrika om du nu vill det. Men målsättningen för Sveriges stat måste vara att svenskarna ska få det bra. En "uppstyrning" i Afrika kan vi bara vara med på i begränsad omfattning eftersom vi är relativt resurssvaga, men även för att en sådan måste gå ut på att befolkningen där får de resurser de behöver. Helst då genom eget arbete. Det förhindras till viss del, som jag sa tidigare, av det system som gör att värdet av en arbetsinsats där borta ofta hamnar i Europa eller nordamerika. Problemet då är att det systemet är en del av det som gör att vi har det bra här, vilket ju var statens mål.
Kontentan är alltså att vi måste uppehålla ett status quo. De som är utanför måste (för det mesta) stanna där de är och fortsätta att betala oss. Att vi skulle spendera en massa resurser på att militärt inta Afrika när det går att sitta kvar här och ta emot pengar verkar för mig vara en helt larvig åsikt.

Ja, skicka hem flyktingar när det är lugnt. Problemet med arbetskraftinvandring är ju att personerna blir integrerade i samhället, dvs. samhället skulle göra en nettoförlust på att skicka hem dem. Det jag säger är ju att så ska det inte vara: de som verkligen är invandrare (indiern med patentet) ska få stanna permanent, men de som är flyktingar (14-åriga Hamid med helskägg) ska få bo på gammaldags förläggning och sen skickas hem så fort det går. Om de får arbeta ska vinsten gå till att driva förläggningen, dvs. ekonomin ska inte integreras med samhällsekonomin i stort eftersom det skulle innebära en nettoförlust vid repatriering.

Vad står det i "FNs stadgar om folkmord"?

Nej, Sverige kan ju inte betala för sig, det är därför vår statsskuld ständigt ökar. Men så har vi ju inte heller samma problem som Sydafrika hade.
Att säga att "vita röstade fram det" är att totalt ignorera de sociala mekanismer som driver en demokrati.
2014-05-06, 16:06
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Det är ingen vettig människa som använder "kodord" på det sättet. Direktöversättningar är sånt som folk som inte kan svenska, t.ex. somalier och afghaner, sysslar med.
2014-05-06, 16:07
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det är inte bara FI. Det är alla, utom just du. Som sagt, upp med blicken från naveln.
Då handlar det inte om kodord. Kalla dem för rasister om det är det ni anser att de är.
2014-05-06, 16:29
Medlem
PissingContests avatar
Citat:

Förvisso sant i många fall, men samtidigt är det ofta oerhört träffande när t.ex. Afrosvenskarna gör officiella uttalanden. Samma sak gäller stora delar av den autonoma vänstern.
Vita människor görs i svepande termer till syndabockar för precis all ondska i världen och man propagerar för åtgärder som är allt annat än fördelaktiga för etniska vita.

Att "svenssons" kallar sig antirasister beror väl på att de helt enkelt inte anser sig själva vara rasister samt tror att det är en god sak att stödja organisationer som kallar sig antirasistiska. Här är termen antivit naturligtvis malplacerad i avseendet "medvetet ställningstagande" och det blir således fel om man ströslar med detta epitet på alla ställen i alla debatter.
Att däremot avfärda tesen "antirasist är ett kodord för antivit" helt är i min mening ett misstag. Det finns gott om antivita, men de kallar sig i min erfarenhet alla för "antirasister"..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in